Doel:€250.00
Donaties:€82.50

Per saldo:€-167.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-05-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van ''Industriepark'' NL in spoor N. door Chrissie
Vandaag om 16:00:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frans
Vandaag om 15:41:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 15:38:48
Roco Blokkendoos: welke stroomvoerende koppelingen? door 008200
Vandaag om 14:56:15
Nederdam, H0 1970 - 1990 door Pascal77
Vandaag om 14:41:39
De Hoekse Lijn nader bekeken. door tijgernootje
Vandaag om 14:29:51
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Peeweetm
Vandaag om 14:25:38
Roco 63123: TEE RAm 4 bak, sounddecoder problemen. door MartinH0
Vandaag om 14:09:00
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door tijgernootje
Vandaag om 14:02:35
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door NS264
Vandaag om 13:48:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Daan!
Vandaag om 13:40:32
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door jowi
Vandaag om 13:25:27
Een ouderwetsch bakkerijtje in H0 door Rob Ellerman
Vandaag om 13:06:11
Harzwald Hafen Bahn door tijgernootje
Vandaag om 12:48:06
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 12:44:15
Fleischmann Pendolino renoveren (N) versus chassis Tomytec. door NS264
Vandaag om 12:41:37
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door NS264
Vandaag om 12:31:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 12:29:02
Modelspoorbeurs in Houten 17 juli 2021 door treinengup
Vandaag om 12:21:35
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door tijgernootje
Vandaag om 12:18:53
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door MartOnTheWeb
Vandaag om 12:06:31
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 12:04:06
beluxtrains.net samenstellingen treinen Benelux/INT is niet meer bereikbaar ... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 11:22:46
Opschriften verwijderen van metalen lok. Met Cif? door bellejt
Vandaag om 11:14:24
Keerlus bij digitaal gebruik en de DR5000 door VvKan
Vandaag om 11:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:01
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door zuylen
Vandaag om 09:49:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:35:25
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 08:31:05
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
11 juni 2021, 23:15:14
  

Auteur Topic: Verschil 3G en 5G tram GVB  (gelezen 841 keer)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1231
Verschil 3G en 5G tram GVB
« Gepost op: 12 mei 2021, 18:00:12 »
Weet iemand wat aan buitenkant de belangrijkste verschillen zijn tussen een 3G en 5G tram.

Ik weet in ieder geval dat een 5G “weerstanden” op de achterste bak heeft en iets breder is. Er schijnt ook iets te zijn met breedte deuren en een “knik” bij de kop.

Info is welkom (y)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3794
Re: Verschil 3G en 5G tram GVB
« Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2021, 18:11:04 »
Luc, zeker weten dat die verschillen ooit uitvoerig zijn beschreven in een artikel in Op de Rails. Ik meen dat ook de grote 'pook' was verdwenen en vervangen door een klein pookje zoals je dat nu zelfs in de modernste e-locs aantreft (vanzelfsprekend met volstrekt andere techniek daarachter). En die kasten bovenop maakten inderdaad dat je die wagens al van verre kon onderscheiden. Ik heb nu geen tijd te gaan zoeken, maar morgen waarschijnlijk wel. Tenzij iemand mij voor is natuurlijk.
Groet, Frank

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 744
Re: Verschil 3G en 5G tram GVB
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2021, 19:33:05 »
Hi Luc,

700/724 waren breder dan de voorgaande series, waren niet op het hele net inzetbaar.
Weerstanden ook op de achterste wagenbak.
Volgens mij, was dit niet de eerste serie met een kleine pook.

Ik herinner me in D'AT de kreet van 'electronen' en 'Simatic'.

Groetjes,
Ronald

Zie ook johngeus.dds.nl en wiki.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2021, 19:58:36 door hrp »

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 630
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Verschil 3G en 5G tram GVB
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2021, 00:11:39 »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3794
Re: Verschil 3G en 5G tram GVB
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2021, 10:03:32 »
Inderdaad goed artikel. En wat blijven het toch uiterst fraaie trams! Moet alleen lachen om de 'achtervolging' van een gelede door een drieasser. Die drieassers waren uitermate traag. In de brugklas moest ik een tijdje vanuit Amstelveen naar de Mauritskade v.v. reizen. Als ik naar huis ging en ik vanuit de Utrechtsestraat geen tweeasser of gelede lijn 4 zag komen, maar een drieasser, wist ik dat ik lijn 19 van Maarse & Kroon zou missen en een half uur naar de RAI kon gaan staan turen...
Groet, Frank

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7648
Jeroen

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1231
Re: Verschil 3G en 5G tram GVB
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2021, 20:02:45 »
Dank allen, ik ga eens lezen  ;)