Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Verschil 3G en 5G tram GVB  (gelezen 1296 keer)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Verschil 3G en 5G tram GVB
« Gepost op: 12 mei 2021, 18:00:12 »
Weet iemand wat aan buitenkant de belangrijkste verschillen zijn tussen een 3G en 5G tram.

Ik weet in ieder geval dat een 5G “weerstanden” op de achterste bak heeft en iets breder is. Er schijnt ook iets te zijn met breedte deuren en een “knik” bij de kop.

Info is welkom (y)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Re: Verschil 3G en 5G tram GVB
« Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2021, 18:11:04 »
Luc, zeker weten dat die verschillen ooit uitvoerig zijn beschreven in een artikel in Op de Rails. Ik meen dat ook de grote 'pook' was verdwenen en vervangen door een klein pookje zoals je dat nu zelfs in de modernste e-locs aantreft (vanzelfsprekend met volstrekt andere techniek daarachter). En die kasten bovenop maakten inderdaad dat je die wagens al van verre kon onderscheiden. Ik heb nu geen tijd te gaan zoeken, maar morgen waarschijnlijk wel. Tenzij iemand mij voor is natuurlijk.
Groet, Frank

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Verschil 3G en 5G tram GVB
« Reactie #2 Gepost op: 12 mei 2021, 19:33:05 »
Hi Luc,

700/724 waren breder dan de voorgaande series, waren niet op het hele net inzetbaar.
Weerstanden ook op de achterste wagenbak.
Volgens mij, was dit niet de eerste serie met een kleine pook.

Ik herinner me in D'AT de kreet van 'electronen' en 'Simatic'.

Groetjes,
Ronald

Zie ook johngeus.dds.nl en wiki.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2021, 19:58:36 door hrp »
Groet,
      Ronald

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 852
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Verschil 3G en 5G tram GVB
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2021, 00:11:39 »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5199
Re: Verschil 3G en 5G tram GVB
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2021, 10:03:32 »
Inderdaad goed artikel. En wat blijven het toch uiterst fraaie trams! Moet alleen lachen om de 'achtervolging' van een gelede door een drieasser. Die drieassers waren uitermate traag. In de brugklas moest ik een tijdje vanuit Amstelveen naar de Mauritskade v.v. reizen. Als ik naar huis ging en ik vanuit de Utrechtsestraat geen tweeasser of gelede lijn 4 zag komen, maar een drieasser, wist ik dat ik lijn 19 van Maarse & Kroon zou missen en een half uur naar de RAI kon gaan staan turen...
Groet, Frank

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Jeroen

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: Verschil 3G en 5G tram GVB
« Reactie #6 Gepost op: 15 mei 2021, 20:02:45 »
Dank allen, ik ga eens lezen  ;)