Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 00:11:39
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:06:23
Rondom Charlois door Alewijn
05 December 2025, 23:46:51
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Bahn-AG
05 December 2025, 23:33:09
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door grossraumwagen
05 December 2025, 22:59:17
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door Jelmer
05 December 2025, 22:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 December 2025, 22:42:09
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door Jelmer
05 December 2025, 22:38:53
Probleem bij inbouw decoder door Jelmer
05 December 2025, 22:36:32
Aachenau West door Jelmer
05 December 2025, 22:15:56
Piko 2025 door Menno de Vries
05 December 2025, 22:11:19
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
05 December 2025, 22:06:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 December 2025, 21:57:25
Extra functie in Zimo MS450P22 door robschuurhof
05 December 2025, 20:42:59
Roco AC modellen door Martijn193
05 December 2025, 20:12:45
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door René 4312
05 December 2025, 20:11:46
19 Toen door Benelux795
05 December 2025, 19:50:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
05 December 2025, 19:06:01
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 December 2025, 19:05:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
05 December 2025, 19:04:26
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
05 December 2025, 18:22:52
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
05 December 2025, 17:20:36
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
05 December 2025, 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
05 December 2025, 16:54:16
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
05 December 2025, 16:45:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 December 2025, 16:05:11
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
05 December 2025, 15:57:41
Wat is dit voor component door bellejt
05 December 2025, 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
05 December 2025, 14:59:26
3 januari NVBS oliebollenrit door thevandijks
05 December 2025, 14:32:11
  

Auteur Topic: Verschil 3G en 5G tram GVB  (gelezen 1553 keer)

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1675
Verschil 3G en 5G tram GVB
« Gepost op: 12 May 2021, 18:00:12 »
Weet iemand wat aan buitenkant de belangrijkste verschillen zijn tussen een 3G en 5G tram.

Ik weet in ieder geval dat een 5G “weerstanden” op de achterste bak heeft en iets breder is. Er schijnt ook iets te zijn met breedte deuren en een “knik” bij de kop.

Info is welkom (y)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5665
Re: Verschil 3G en 5G tram GVB
« Reactie #1 Gepost op: 12 May 2021, 18:11:04 »
Luc, zeker weten dat die verschillen ooit uitvoerig zijn beschreven in een artikel in Op de Rails. Ik meen dat ook de grote 'pook' was verdwenen en vervangen door een klein pookje zoals je dat nu zelfs in de modernste e-locs aantreft (vanzelfsprekend met volstrekt andere techniek daarachter). En die kasten bovenop maakten inderdaad dat je die wagens al van verre kon onderscheiden. Ik heb nu geen tijd te gaan zoeken, maar morgen waarschijnlijk wel. Tenzij iemand mij voor is natuurlijk.
Groet, Frank

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: Verschil 3G en 5G tram GVB
« Reactie #2 Gepost op: 12 May 2021, 19:33:05 »
Hi Luc,

700/724 waren breder dan de voorgaande series, waren niet op het hele net inzetbaar.
Weerstanden ook op de achterste wagenbak.
Volgens mij, was dit niet de eerste serie met een kleine pook.

Ik herinner me in D'AT de kreet van 'electronen' en 'Simatic'.

Groetjes,
Ronald

Zie ook johngeus.dds.nl en wiki.
« Laatst bewerkt op: 12 May 2021, 19:58:36 door hrp »
Groet,
      Ronald

Lolke Bijlsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 874
  • Noorwegen jaren tachtig en negentig in HO (DCC)
    • Dombas in model.
Re: Verschil 3G en 5G tram GVB
« Reactie #3 Gepost op: 13 May 2021, 00:11:39 »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5665
Re: Verschil 3G en 5G tram GVB
« Reactie #4 Gepost op: 13 May 2021, 10:03:32 »
Inderdaad goed artikel. En wat blijven het toch uiterst fraaie trams! Moet alleen lachen om de 'achtervolging' van een gelede door een drieasser. Die drieassers waren uitermate traag. In de brugklas moest ik een tijdje vanuit Amstelveen naar de Mauritskade v.v. reizen. Als ik naar huis ging en ik vanuit de Utrechtsestraat geen tweeasser of gelede lijn 4 zag komen, maar een drieasser, wist ik dat ik lijn 19 van Maarse & Kroon zou missen en een half uur naar de RAI kon gaan staan turen...
Groet, Frank

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Jeroen

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1675
Re: Verschil 3G en 5G tram GVB
« Reactie #6 Gepost op: 15 May 2021, 20:02:45 »
Dank allen, ik ga eens lezen  ;)