Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: SNCB/NMBS Serie 1 - bijpassende rijtuigen  (gelezen 3274 keer)

Max Power

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
SNCB/NMBS Serie 1 - bijpassende rijtuigen
« Gepost op: 03 mei 2021, 09:16:09 »
Goede morgen!

Welke rijtuigen passen volgens jou het beste bij de SNCB/NMBS Serie 1-locomotief? Liever de wat oudere (Märklin 4394) of de M2 ?

Naar mijn mening zijn de M2-wagons iets te nieuw voor de locomotief.

Het enkele probleem van de 4394 set is, dat je soms de derde class hebben en er geen rijtuig voor de tweede of eerste class zijn.


Groetjes
Max



Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: SNCB/NMBS Serie 1 - bijpassende rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 03 mei 2021, 12:27:20 »
Ik geloof dat de Serie 1 op het laatst wel met die rijtuigen heeft gereden maar ik weet het niet zeker. Hier staat ook al iets over geschreven maar daar staan ook niet echt veel andere mogelijkheden:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90934.75

Misschien zouden K-rijtuigen ook wel passen maar die zijn in model ook niet zo makkelijk te krijgen volgens mij. Hier staat ook nog wat over stoom in België:

https://bundesbahnzeit.de/seite.php?id=590


Vr. groet, Martijn.

Max Power

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: SNCB/NMBS Serie 1 - bijpassende rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 03 mei 2021, 12:54:33 »
Die  K-rijtuigen heb ik ook gezien en die komen dichterbij de 4394 set als bij de M2-rijtuigen.

Maar die te krijgen lijkt onmogelijk. Helaas bestaat de set alleen uit 3e klas rijtuigen . Als je hiervoor 2e en 1e klas K-rijtuigen zou kunnen vinden, zou het zeker een mooi ensemble zijn.

Max

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1458
    • Mijn website
Re: SNCB/NMBS Serie 1 - bijpassende rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 03 mei 2021, 13:30:19 »
Ik had op het Franse LRPresse forum geschreven dat de serie 1 natuurlijk helemaal niet past bij de M2 rijtuigen. Ik werd gecorrigeerd, het schijnt wel voor te zijn gekomen:


Maar een internationale trein lijkt me passender.

Groet
Fred
Mijn website: http://sncf231e.nl/

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2206
  • Duitsland TP III
Re: SNCB/NMBS Serie 1 - bijpassende rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 03 mei 2021, 13:45:37 »

Citaat: "Die M2's werden pas geleverd vanaf juli 1958 - als je de vier prototyperijtuigen gebouwd door CW Mechelen in 1954 niet meetelt - en de 1.030 wordt in zijn toestand van rond 1953-1954 weergeven als model ... . Ik snap de economische logica van Märklin helemaal, maar die rijtuigen horen er eigenlijk (nog) niet bij.

Het gebruik van die M2's is dus met de versie van het type 1 die Märklin/Trix nu aanbiedt eigenlijk niet correct. Ik zie 'm liever met een sleep L-rijtuigen, of beter nog K-rijtuigen of zelfs M1's aan de haak, liefst in twee kleuren groen."

Bovenstaande citaat afkomstig van: https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,31021.90.html
Grt, Ronald.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: SNCB/NMBS Serie 1 - bijpassende rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 03 mei 2021, 14:30:31 »
De type 1 op de foto met de M2 rijtuigen heeft al de extra frontseinen boven de bufferbalk zitten, en dat heeft het model niet.
De Olaerts rijtuigen van het type M1, K1 en zelfs L rijtuigen passen bij deze loc.
Maar de loccen werden vooral voor internationale treinen gebruikt, dus Waggons-lits rijtuigen kunnen ook.

Ik heb er zelf nu een set van de Belgische Nord achter hangen, staat ook heel mooi.  (LS models 42172/42173)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Max Power

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: SNCB/NMBS Serie 1 - bijpassende rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 03 mei 2021, 15:23:22 »

Ik heb er zelf nu een set van de Belgische Nord achter hangen, staat ook heel mooi.  (LS models 42172/42173)


Ik geloof je, maar ik moet op zijn minst een AC-as hebben op de rijtuigen, zodat de feedback wordt geactiveerd. Het wisselen van assen is bij LS Models helaas niet altijd even gemakkelijk. Of is dat anders met deze rijtuigen ?


Citaat: "Die M2's werden pas geleverd vanaf juli 1958 - als je de vier prototyperijtuigen gebouwd door CW Mechelen in 1954 niet meetelt - en de 1.030 wordt in zijn toestand van rond 1953-1954 weergeven als model ... . Ik snap de economische logica van Märklin helemaal, maar die rijtuigen horen er eigenlijk (nog) niet bij.
Het gebruik van die M2's is dus met de versie van het type 1 die Märklin/Trix nu aanbiedt eigenlijk niet correct.

Je zegt het - precies mijn gedachtegang. Ik heb ook al de M2 ​​rijtuigen in bordeaux en in nieuwe look - ik heb geen groene meer nodig. ;D


Ik had op het Franse LRPresse forum geschreven dat de serie 1 natuurlijk helemaal niet past bij de M2 rijtuigen. Ik werd gecorrigeerd, het schijnt wel voor te zijn gekomen:

Misschien is dat een museumreis die plaatsvond in de jaren zestig?



Groetjes
Max


Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 291
Re: SNCB/NMBS Serie 1 - bijpassende rijtuigen
« Reactie #7 Gepost op: 03 mei 2021, 22:04:54 »
Beste Max,

Ik heb onlangs Express Nord rijtuigen kunnen kopen met ac assen.
Het heeft wel wat geduurd maar ze zijn precies toch te krijgen bij Ls Models.
Mvg
Olivier 77
Digitale 3-rail, K-rails,

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: SNCB/NMBS Serie 1 - bijpassende rijtuigen
« Reactie #8 Gepost op: 03 mei 2021, 22:53:58 »
Net even gekeken, maar de assen lijken er gewoon ingeklemt te zitten. Deze zouden gewoon te wisselen zijn.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Max Power

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: SNCB/NMBS Serie 1 - bijpassende rijtuigen
« Reactie #9 Gepost op: 04 mei 2021, 08:55:30 »
Beste Max,

Ik heb onlangs Express Nord rijtuigen kunnen kopen met ac assen.
Het heeft wel wat geduurd maar ze zijn precies toch te krijgen bij Ls Models.


Ze zijn erg mooi,maar:
Citaat
Opmerking: Modellen op basis van de Franse Nord Rapide rijtuigen van LS Models waardoor sommige elementen werden overgenomen die op de NMBS versie van de rijtuigen van de Nord-Belge niet thuishoren.
Bron: https://www.cooltrain.be/BMT_DB/index.php?id_product=1227&controller=product


In deze video zie je de locomotief met verschillende wagons, waaronder M2-rijtuigen, K-rijtuigen en rijtuigen met dubbele deuren (die uit de Märkin set 4394): https://www.youtube.com/watch?v=36IgQUSiJN8

Aangezien dat ik alleen de Märklin set met de 3 rijtuigen heb, heb ik nu 2 Franse wagons toegevoegd zodat de trein er niet zo kort uitziet. Misschien vervang ik het hele ding later door een meer homogene reeks rijtuigen of  zoek een tweede Märklin set (met decals zou je misschien van de derde een tweede en een eerste klas kunnen maken).


Groetjes
Max

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: SNCB/NMBS Serie 1 - bijpassende rijtuigen
« Reactie #10 Gepost op: 04 mei 2021, 09:31:07 »
In deze video zie je de locomotief met verschillende wagons, waaronder M2-rijtuigen, K-rijtuigen en rijtuigen met dubbele deuren (die uit de Märkin set 4394): https://www.youtube.com/watch?v=36IgQUSiJN8

Dit is wel de museumlocomotief in 1999, en de trein erachter is dan ook een verzameling van rijtuigen.
Ik zou zelf de M2 rijtuigen niet kiezen, deze zijn niet typisch voor de inzet met deze locomotief.
Maar het is wel jouw loc, en jouw modelbaan  (y) (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Max Power

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: SNCB/NMBS Serie 1 - bijpassende rijtuigen
« Reactie #11 Gepost op: 04 mei 2021, 09:35:25 »

Maar het is wel jouw loc, en jouw modelbaan  (y) (y)


Precies - maar ik probeer toch dicht bij de realiteit te blijven. Zeker bij het aanleggen van een Belgisch-Duitse modelspoorbaan is dit vaak lastig wat betreft de nationale toelating van de locomotieven. Dus soms maak ik uitzonderingen als ik vooral van een locomotief houd.


Een vraag over de voorbeeldgetrouwe treinsamenstelling: locomotief - bagagewagen - derde klas - tweede klas - eerste klas of andersom?


Max
« Laatst bewerkt op: 04 mei 2021, 10:23:11 door Max Power »

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: SNCB/NMBS Serie 1 - bijpassende rijtuigen
« Reactie #12 Gepost op: 04 mei 2021, 17:43:29 »
Hoi Max,

Ik heb in belgië al van alles zien voorbij komen als samenstelling.
Een bagagewagen zit er wel altijd in, derde en tweede klasse ook. Eerste klasse is afhankelijk van de lijn en het type materieel. M1 had zelfs geen eerste klasse. 
Je kunt denken aan een gecombineerd eerste en tweede klasse rijtuig (of een gecombineerd tweede en derde klasse rijtuig), twee derde klasse, en een derde klasse met bagage. De plaats van de rijtuigen in de stam is echt variabel. Soms zijn het homogene treinen van een type, maar je ziet ook treinen met K, L en M rijtuigen door elkaar.

Van de Nicolas Collection zijn mooie fotoboeken van de jaren 50, 60 en 70 uitgekomen. Deze staan vol met mooie treinsamenstellingen, en voor mij een bron van inspiratie. In de winkels soms al uitverkocht, maar misschien vind je ze nog wel.  Hier een voorbeeld van het boek over de jaren 50 passend bij je lok; https://finshop.belgium.be/nl/online-shop/boek-treinen-van-belgi%C3%AB-de-jaren-1950. De uitgever; https://www.nicolascollection.com/nl/prestige-reeksen/

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Max Power

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: SNCB/NMBS Serie 1 - bijpassende rijtuigen
« Reactie #13 Gepost op: 06 mei 2021, 16:57:25 »
Hoi,

Echt mooie boeken, misschien ga ik met de tijd ook een beetje literatuur verzamelen. Op dit moment zoek en les ik het meest soms op internet.

Ik heb vandaag ook de serie 1 locomotief gekregen en heb ze met de LSM 42172 & 42173 rijtuigen (ex Nord-Belge) gecombineerd. Ik ben heel tevreden!
Maar kijk zelf: https://www.youtube.com/watch?v=jvu0HcAv7ZM

Groetjes,
Max

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: SNCB/NMBS Serie 1 - bijpassende rijtuigen
« Reactie #14 Gepost op: 06 mei 2021, 17:21:26 »
Mooi setje zo  (y) (y)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)