Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door MichielB
Vandaag om 18:57:36
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
  

Auteur Topic: Lokpilot 5 voor Artitec 1300 instellen  (gelezen 1839 keer)

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Lokpilot 5 voor Artitec 1300 instellen
« Gepost op: 01 mei 2021, 23:47:45 »
Voor mijn nieuwe baan heb ik na lang beraad besloten voor de digitale optie (wel handbediend). Ik heb al veel materieel, dat allemaal analoog is. Bij de aanschaf van de groene HK2 van Piko kreeg ik een digitale startset erbij. Nu ben ik heel voorzichtig begonnen met het digitaliseren van mijn materieel. Als eerste de recentelijk nog analoog aangeschafte 1300 van Artitiec. Ik heb daartoe een Lokpilot 5 aangeschaft en in de loc geplaatst.
Maar nu komt het probleem: wat moet ik allemaal programmeren? En vooral: hoe? Ik heb het locadres al aangepast en weet hoe je cv’s met de Piko Smartcontrol/light kan uitlezen en programmeren. Waar ik naar op zoek ben, is een overzicht van de benodigde instellingen. Ik heb eerst op het programmeerspoor gewerkt. Na omzetten naar het gewone spoor, brandt aan een kant de sluitverlichting en aan de andere kant een wit frontlicht boven. Hij reageert op de snelheidsregelaar en de lage frontlichten veranderen met de rijrichting, maar de bovenlichten blijven rood resp. een uit en een aan wit. Dat verandert ook niet met de rijrichting. Met F0 kan ik alleen de onderste lichten aan- en uitzetten.
Ook de relatie tussen functies en cv’s is mij nog niet geheel helder.

Ik heb al veel op het forum en elders gezocht, maar het antwoord nog niet gevonden. Kan iemand mij op weg helpen?

Peter
« Laatst bewerkt op: 02 mei 2021, 00:40:36 door Peter J K »
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 759
Re: Lokpilot 5 voor Artitec 1300 instellen
« Reactie #1 Gepost op: 02 mei 2021, 09:47:50 »
Een Lokpilot instellen kun je doen met behulp van de Lokprogrammer-software van Esu:
gratis te downloaden van Esu.eu
Het mooiste is als je ook een programmer kunt gebruiken ( lenen?) want dan kun je
de gemaakte instellingen ook op je decoder wegschrijven en meteen testen of het werkt zoals je wil.
Maar in de software kun je ook een lijst met te wijzigen cv-waarden aflezen, die je dan
"met de hand" dan een voor een kunt inprogrammeren ( met je Multimaus of andere digitale apparatuur).
Voor elke lichtuitgang ( witte draad, gele draad en de diverse aux-uitgangen, kun je
programmeren wanneer ze aan/uit moeten gaan.
Dat kunnen functieknoppen zijn (F0, F1,....), al dan niet gecombineerd met vooruitrijden of achteruit rijden,
plus een stel knipperinstellingen en lichtintensiteiten..
Je moet dan wel weten hoe de bedrading in de loc is aangesloten: welke led op welke decoderuitgang.
Het duurt wel even voor je dat allemaal onder de knie krijgt, maar een geruïneerde instelling is
met reset snel weer ongedaan gemaakt. Gewoon beginnen en oefenen, tot lukt wat je wil, en hier vragen stellen.
Succes
François

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Lokpilot 5 voor Artitec 1300 instellen
« Reactie #2 Gepost op: 02 mei 2021, 10:14:30 »
Grote kans dat Artitec je een geheel correct geprogrammeerde ESU decoder kan leveren (LoPi of LoSo).  Misschien dat, als hij niet meer op voorraad ligt, dat ze hem op (vriendelijk  ;)) verzoek voor je willen beschrijven. Bijna altijd is Att erg welwillend (als jij dat ook bent  ;D).
Dan kan je de eigen ESU voor een ander/eenvoudiger project gebruiken.
Succes,

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Lokpilot 5 voor Artitec 1300 instellen
« Reactie #3 Gepost op: 03 mei 2021, 12:18:45 »
@Carel: ik heb je suggestie opgevolgd en ben nu in afwachting van de reactie van Artitec. Mijn ESU voor een ander project gebruiken is echter niet aan de orde. Voor zover ik het kan zien hebben mijn andere locs geen 21-pins stekker. Behalve dan twee andere van Artitec: Plan U en DE1. Daarvoor kan ik echter bij Artitec nog wel geconfigureerde decoders krijgen. Moet alleen nog kiezen tussen wel of geen sound. Bij dieselmaterieel lijkt mij sound wel van meer toegevoegde waarde dan bij e-locs. Maar het is wel een stuk duurder.
@François: ik heb het programma gedownload en ben er mee aan het spelen. Ik heb helaas geen modelbouwers in mijn omgeving, laat staan iemand waar ik een programmer van kan lenen. Maar met het instellen via de controller moet het ook lukken, als ik de benodigde instellingen maar weet.
De reset-instelling (8 in 8) had ik al gevonden en dankbaar gebruikt  :)

Peter
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Lokpilot 5 voor Artitec 1300 instellen
« Reactie #4 Gepost op: 03 mei 2021, 12:32:59 »
Ik heb ook de stelregel dat sound alleen maar nut heeft bij stoom en diesel en dat het bij electrisch materieel geen meerwaarde heeft. Zo denk ik er nog steeds over behalve dan bij mijn turquoise Artitec NS 1305. Ik wilde de uitvoering met bedienbare pantografen en dus ook met sound. Ben niet alleen erg onder de indruk hoe stil en soepel de loc loopt en hoe fraai de pantografen te bedienen zijn maar ook het geluid met motoren en ventilatoren. Erg fraai geluid. Maar nog steeds bij de andere locs is voor mij geluid niet nodig.
Wil alleen nog een keer horen hoe het geluid bij de Roco Blokkendozen is wat dat geluid is toch ook wel erg kenmerkend. Zullen zien horen.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Lokpilot 5 voor Artitec 1300 instellen
« Reactie #5 Gepost op: 03 mei 2021, 13:13:31 »
Nou, ik heb de Roco sound ns1200 en daar is het ook een leuke gimmick. En zeker een meerwaarde! Helaas geen bewegende pantografen.

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
Re: Lokpilot 5 voor Artitec 1300 instellen
« Reactie #6 Gepost op: 06 mei 2021, 23:25:48 »
Dankzij de geweldige service van Artitec ben ik nu in het bezit van een juist geprogrameerde decoder. Daar ben ik heel blij mee. Aan de instellingen zou nog wat aangepast kunnen worden, zoals bijv. hier beschreven. Maar daar waag ik me voorlopig niet aan. Ik wil niets in de war schoppen zonder terug te kunnen. Dus totdat ik een manier weet om de instellingen van een (deze) decoder te backuppen, blijf ik me van de wat afwijkende functietoetsen bedienen. Bovendien mag van je als thuismachinist natuurlijk ook wat loc-specifieke kennis verwacht worden  ;D
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2021, 01:02:20 door Peter J K »
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Lokpilot 5 voor Artitec 1300 instellen
« Reactie #7 Gepost op: 07 mei 2021, 12:05:55 »
Vier dagen tussen vragen en hebben.  (y)
Proficiat.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: Lokpilot 5 voor Artitec 1300 instellen
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2021, 11:40:24 »
Ik heb net de blauwe analoge lok 1308 gekocht omdat de digitale versie niet meer leverbaar is. Ik had elders nog een standaard ESU Lopi 5 (21MCT NEM660) aangeschaft en exact dezelfde seinbeeld problemen ondervonden inclusief het niet willen programmeren van de decoder.
Gelukkig dat iemand schreef dat je voor het programmeren het Susi stekkertje los moet halen  (y)
Als je daarna volgens de ESU handleiding Susi aan zet door het schrijven van de waarde 28 in cv 124 en het stekkertje weer terugzet werkt alles.
Ik was bedacht op meer complexe cv instellingen maar dat hoeft allemaal niet  ;D Het werkt prima en volgens de functies zoals vermeld in de Artitec handleiding.
Met vriendelijke groet, Martin