Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 nem of finescale door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:39:22
Een nieuw begin door Frits C
Vandaag om 10:37:48
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door R1954
Vandaag om 10:31:25
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Rheinburg, TP V/VI door W. Thomas
Vandaag om 10:09:19
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Station Roodeschool door aad52
Vandaag om 09:39:24
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
365 "Het is weekend foto's" door puntenglijder
Vandaag om 09:16:43
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 09:11:32
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 08:56:40
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 08:06:17
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
  

Auteur Topic: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88  (gelezen 6685 keer)

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #30 Gepost op: 05 May 2021, 21:25:52 »
Je hebt dus een stuk spoor wat niet via een meldmodule wordt gevoed. Maar hoe wordt het dan wel gevoed?
En heb je die voedingsdraad al losgemaakt en dan gemeten of het stuk spoorstaaf werkelijk geïsoleerd is van de aansluitende spoorstaven?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #31 Gepost op: 05 May 2021, 21:58:19 »
Klaas,

dat is dus het raadsel, waar komt de spanning vandaan??? Ik snap het niet,
Ik ga morgen maar eens aan de sloop, Ik heb nog zitten piekeren vanavond maar het blijft een raadsel. Ik ga eens zien of ik die wissels eruit kan bouwen. hopelijk brengt de morgen raad.

mss eens rustig uittekenen, dan klaart het mysterie hopelijk op.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #32 Gepost op: 05 May 2021, 22:05:16 »
Waarom is dat een raadsel? Je hebt dat stuk spoor toch zelf aangesloten? Dan weet je ook waar die spanning vandaan komt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #33 Gepost op: 06 May 2021, 08:58:15 »
Ja, daar heb je helemaal gelijk , maar omdat ik er amper aan kan zal ik het betreffende stuk eruit moeten halen omdat d aansluitingen van de rails onder de ballast liggen en aan de achterkant (noordzijde) zitten. dus de enige manier die ik nog zie is om het eruit te slopen en dan te lijken wat er gebeurt. Gelukkig wordt het een stuk dat niet zichtbaar is en dat niet opvalt als het niet gebalasteerd is. Maar tot nu toe blijft het een raadsel.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

VvKan

  • Gast
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #34 Gepost op: 06 May 2021, 10:08:13 »
Ik denk, dat het aan je taalgebruik ligt, maar ik vind je zeer verwarrend.   Meldingen die geen meldingen mogen zijn op een stuk waar dus eigenlijk geen trein kan rijden omdat dat nergens mee verbonden hoort te zijn ? 
Aansluiting aan de rail onder de ballast, wat niet erg is omdat het een stuk is wat onzichtbaar is en dus niet erg is zonder ballast ?


Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #35 Gepost op: 06 May 2021, 14:07:24 »
Ik denk, dat het aan je taalgebruik ligt, maar ik vind je zeer verwarrend.   



Ja, heb ik nog gehoord, sorry als je me niet begrijpt.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1940
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #36 Gepost op: 06 May 2021, 21:05:04 »
Hallo naamgenoot,

Heb je misschien wissels in de baan met een gepolariseerd puntstuk gebruikt, waarbij het puntstuk niet is geïsoleerd van de rest van de baan. Dan krijg je spanning op stukken waar het niet hoort.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #37 Gepost op: 06 May 2021, 21:29:56 »
In aanvulling op Dirk:

Of misschien Fleischmann modell rails, serie 6000. Die hadden 'denkende' wissels. Er zat een soort nietje tussen de spoorstaven die dan de baanspanning door konden geven als je het wissel schakelde. Als je deze bent vergeten te verwijderen, krijg je soortgelijke problemen.

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #38 Gepost op: 06 May 2021, 22:42:53 »
Hallo Dirk,

Voordat je de boel gaat lostrekken zou ik zelf het volgende proberen.

1)  Je verteld dat je een ergens melding heb.  Heb je al de draad gevolgd vanaf de bezetmelder waar de bezetmelding op plaatsvind en deze verder gevolgd waar deze naar toeloopt op de baan? Is dat naar een sectie die aan die (ongedetecteerde) sector grenst?

2) Haal de spanning van de baan af en pak een multimeter. Zet de meter op Weerstand meting (en als de meter een piep mode heeft, kies dan de piep) en ga tussen de railstukken meten waar volgens jou een isolatie zou moeten zijn. Als de meter dan ergens begint te piepen, dan weet te waar je kunt beginnen met zoeken naar het probleem.

mvg spock

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #39 Gepost op: 07 May 2021, 09:48:58 »
Hallo naamgenoot,

Heb je misschien wissels in de baan met een gepolariseerd puntstuk gebruikt, waarbij het puntstuk niet is geïsoleerd van de rest van de baan. Dan krijg je spanning op stukken waar het niet hoort.

Ha bon, ik heb allemaal wissels met gepolariseerd puntstuk, het zijn de Peco wissels, zijn die dan niet altijd geisoleerd?? Kan je me vertellen hoe ik dat teweten kom? alle wissels worden aangestuurd door de Rosoft servoswitch, die schakelt het puntstuk toch automatisch. Nu breng je me aan het twijfelen.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #40 Gepost op: 07 May 2021, 09:50:51 »
In aanvulling op Dirk:

Of misschien Fleischmann modell rails, serie 6000. Die hadden 'denkende' wissels. Er zat een soort nietje tussen de spoorstaven die dan de baanspanning door konden geven als je het wissel schakelde. Als je deze bent vergeten te verwijderen, krijg je soortgelijke problemen.

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk



Roy, het zijn Peco rails en wissels, dus ik denk dat dit niet de issue is,

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #41 Gepost op: 07 May 2021, 09:54:01 »
Hallo Dirk,

Voordat je de boel gaat lostrekken zou ik zelf het volgende proberen.

1)  Je verteld dat je een ergens melding heb.  Heb je al de draad gevolgd vanaf de bezetmelder waar de bezetmelding op plaatsvind en deze verder gevolgd waar deze naar toeloopt op de baan? Is dat naar een sectie die aan die (ongedetecteerde) sector grenst?

2) Haal de spanning van de baan af en pak een multimeter. Zet de meter op Weerstand meting (en als de meter een piep mode heeft, kies dan de piep) en ga tussen de railstukken meten waar volgens jou een isolatie zou moeten zijn. Als de meter dan ergens begint te piepen, dan weet te waar je kunt beginnen met zoeken naar het probleem.

mvg spock

@Spock,

Dit ben ik al 2 dagen aan het doen, ondertussen heb ik een bovendeel weg gehaald en nu kan ik er beter aan en kan ik ook aan de bedrading.
Nu moet ik wachten op mijn 2 suikerbroodjes die in productie zijn en als die gebakken zijn kan ik verder zoeken.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17802
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #42 Gepost op: 07 May 2021, 09:57:28 »
Ha bon, ik heb allemaal wissels met gepolariseerd puntstuk, het zijn de Peco wissels, zijn die dan niet altijd geisoleerd?? Kan je me vertellen hoe ik dat teweten kom? alle wissels worden aangestuurd door de Rosoft servoswitch, die schakelt het puntstuk toch automatisch. Nu breng je me aan het twijfelen.

Dirk

Dirk, wat hij bedoelt is; een Peco wissel moet altijd voorzien worden van een 2-tal isolatie lasjes (of niks) bij de 2 binnenste railsatven na het puntstuk. Dan is alleen dat stuk puntstuk gepolariseerd. Doe je dat niet kom je in de problemen.

Kijk bij "insulated railjoiners":



Bron: https://dccwiki.com

En dat betekent dus dat je NA die wissel je rails apart moet voeden.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #43 Gepost op: 07 May 2021, 10:07:17 »
Roland,

OK, nu ben ik weer mee, de wissels zijn idd zo aangesloten, ik heb 38 wissels die allemaal zo aangesloten zijn, dus dat zal wel ok zijn, het probleem moet ergens anders liggen.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26631
    • Pagina van klaas
Re: Onverklaarbare (spook)meldingen, Loconet en S88
« Reactie #44 Gepost op: 07 May 2021, 10:10:06 »
Dirk,
ik heb het idee dat je zelf niet goed weet wat je gebouwd hebt. En dat komt omdat je niet goed documenteert.
Teken het sporenplan uit en geef daarop aan waar de spoorstaafisolaties zitten en waar de voedingsaansluitingen zitten.
Geef die een nummer en schrijf in een lijst op waar die draad naar toe gaat. Dat voorkomt dat je later de boel moet opgraven om te weten te komen hoe het in elkaar zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.