Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Kan je aan een iTrain computer Xpressnet toevoegen zonder centrale?  (gelezen 1350 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Beste mensen,

Eerder heb ik ingewikkelde dingen gevraagd over de can bus van marklins central station, maar vandaag heb ik een hopelijk wat simpelere vraag.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98198.0

Vandaag zei een clublid per ongeluk iets ontzettend slims. Hij zei dat iTrain bekend is met het Xpressnet protocol. Dat is natuurlijk niks nieuws. Maar het deed me wel denken aan een andere manier om Xpressnet aan ons systeem te koppelen. Ik wil nu simpelweg de marklin laag bypassen door dit ding in de iTrain computer te steken.


Het is een USB naar Rs485 omzetter. Xpressnet werkt ook met Rs485 dus elektrisch is het geen probleem.

Ik wil dus de iTrain computer die met de CS3 is verbonden voorzien van X-net zodat we en multimausen kunnen gebruiken en zodat we X-net schakelpanelen kunnen maken om wissels mee te schakelen.

Ik heb zelf 0,0 ervaring met iTrain. Ik heb begrepen dat iTrain 'best veel kan'. Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is en me misschien een duwtje in de goede richting geven?

Bij voorbaat dank,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Kan je aan een iTrain computer Xpressnet toevoegen zonder centrale?
« Reactie #1 Gepost op: 18 april 2021, 02:25:12 »
Waarom vraag je dit niet op het iTrain forum, of wil je dat ik het er op gooi?  Xander, de maker van iTrain zal wel reageren denk ik.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Kan je aan een iTrain computer Xpressnet toevoegen zonder centrale?
« Reactie #2 Gepost op: 18 april 2021, 07:40:15 »
Dat ben ik ook zeker van plan maar ik heb gister pas een account gemaakt daar en die hebben ze nog niet geactiveerd  ::

Ik dacht misschien weet iemand het hier ook.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Kan je aan een iTrain computer Xpressnet toevoegen zonder centrale?
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2021, 10:08:21 »
Zou top zijn als dat zou kunnen werken, maar dan zou je verwachten dat Lenz de LI100 en verwanten ook simpeler had kunnen uitvoeren?

Dit lees ik in paragraaf 1.5 van dit document

Citaat
Since the structure of XpressNet requires precise timing of the network participants and the transmission
of data does not correspond to the usual PC style of communications, an interface is needed between the
PC and XpressNet.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Kan je aan een iTrain computer Xpressnet toevoegen zonder centrale?
« Reactie #4 Gepost op: 18 april 2021, 11:38:50 »
Ok ik zie het euvel. Je hebt een vertaalslag nodig die de timing van de Xpressnet bus regelt. En de Lenz Li100 die ik nog niet kende doet precies dat.

Ik kan waarschijnlijk hetzelfde doen met een arduino aTmega32u4 omdat die 2 seriele porten heeft. Maar dan moet ik nog steeds die arduino met iTrain laten babbelen. Dat vraag ik tzt wel op het iTrain forum.

Citaat
maar dan zou je verwachten dat Lenz de LI100 en verwanten ook simpeler had kunnen uitvoeren
Bedoel je dat je raar vindt dat er een best wel grote kast omheen is gebouwd? Je hebt immers maar 1 geschikte uController en een tweetal IC'tjes nodig.

Het heeft natuurlijk mijn voorkeur om ipv zelf te spelen, om een Lenz Li100 te kopen maar ik zie dat die niet meer te verkrijgen is. Toen ben ik maar eens de manual voor iTrain gaan bekijken en uiteindelijk kwam ik op de s88XPressNetLI uit. Ik dacht het eerst altijd dat dat slechts een S88 bus uitlas en de data via Xpressnet naar een centrale pompte, maar niets is minder waar. Dit apparaat stelt men in staat om zowel een S88 interface als Xpressnet interface toe te voegen aan een iTrain computer.

Dus ik denk dat ik de Rosoft mensen maar eens een bericht ga sturen.

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Kan je aan een iTrain computer Xpressnet toevoegen zonder centrale?
« Reactie #5 Gepost op: 18 april 2021, 11:53:32 »
Bas, ik vermoed dat je deze site al wel kent, toch?
http://pgahtow.de/wiki/index.php?title=XpressNet

Ik heb het niet in detail bestudeerd, maar er worden zoveel verschillende interfaces met XpressNet beschreven, dat jouw doel hier wellicht ook wel uit te destilleren valt.

Jij hebt de XpressNet Master variant nodig denk ik?
« Laatst bewerkt op: 18 april 2021, 12:03:26 door Hennik »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Kan je aan een iTrain computer Xpressnet toevoegen zonder centrale?
« Reactie #6 Gepost op: 18 april 2021, 12:57:26 »
Jazeker  (y). Die library heb ik idd al. Ik heb hem ook al getest met mijn z21 en dat werkt prima  (y). Het was trouwens nog makkelijk ook. Nadat de hardware af was, kon ik binnen 5 minuten een van de example programma's wijzigen om een loc elke 5s een andere kant op te laten rijden. Deze libary wil ik ook gaan gebruiken voor de schakelpanelen.

Ik heb van de S88XpressNetLi begrepen dat het geen Xpressnet master is maar een Client. Ik zou dus dat ding kunnen kopen voor 40 euro en dan een arduino als Xpressnet master toevoegen zoals je net benoemde. Of aangezien we toch ook wel een maus willen, dat we permanent een multimaus als een Xpressnet centrale gebruiken.

Ik heb alleen zelf liever dat de arduino zelf direct met iTrain praat zodat we dus niet 40€ aan die S88XpressNetLi kwijt zijn. Ik gok er op dat dat niet bijzonder moeilijk moet zijn. Maar dat is een leuk vraagstuk voor het iTrain forum  ;)

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Kan je aan een iTrain computer Xpressnet toevoegen zonder centrale?
« Reactie #7 Gepost op: 18 april 2021, 17:10:44 »
@Bas: Kijk even iets verder op de Webzijde van Pgahtow. Zie ook de Z21 mobile. Over het inzetten van de arduino als een z21 emulator. Dus eigenlijk een complete DCC-centrale. Denk dat dat een oplossing voor je is.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Kan je aan een iTrain computer Xpressnet toevoegen zonder centrale?
« Reactie #8 Gepost op: 18 april 2021, 18:30:06 »
Damn Ronald, goede tip.

Kannonen die man heeft te veel vrije tijd gehad  :o. Hij heeft zelfs nog Railcom ingebouwd. Hij heeft wel mooie deelschema's gemaakt in Eagle, maar hij heeft dan weer geen pcb ontwerp gemaakt  ::)   Maarja je kan niet alles hebben.

Dat wordt, denk ik, PCB'tje ontwerpen of eentje in elkaar solderen. Er hoeft eigenlijk alleen maar een schakelende voeding, max485 module en Rj12 connector op te komen.

Maar voordat ik een pcb bestel, wil ik eerst mijn eigen z21 proberen op de club. Eerst even kijken of ik mijn arduino prototype een wissel kan laten schakelen en of ik iets kan laten rijden met d'n lokmaus.

Mvg,

Bas





Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)