Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 22:20:51
rommenholler gasketelwagens door jandcargo
Vandaag om 22:11:16
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door j.ossebaar
Vandaag om 22:05:27
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 22:05:20
The Rolling Tables… (ofwel: eten tussen de rails wordt nieuw leven ingeblazen) door Bob R.
Vandaag om 21:58:53
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:48:47
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 21:44:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:42:06
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:42:38
Zaagsel? door Besselspoor
Vandaag om 18:15:13
20 jaar BNLS door puntenglijder
Vandaag om 18:08:54
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 17:10:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 17:08:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 16:49:10
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 16:37:57
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door Jelmer
Vandaag om 16:22:48
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 15:42:59
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 15:32:28
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
Vandaag om 14:01:12
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:29:51
US diorama in H0 door Montanbahn
Vandaag om 09:13:55
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door prutser
01 July 2025, 23:56:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
01 July 2025, 23:41:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
01 July 2025, 23:21:41
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Luit
01 July 2025, 23:07:31
Spin Off BentheimerEisenbahn, aanrijding in Lauenbruck door Thom
01 July 2025, 22:40:15
Een nieuw begin door bask185
01 July 2025, 22:31:23
Hornby-international 2025 door Quinzeedied
01 July 2025, 21:41:08
VERPLAATST: Zaagsel? door Duikeend
01 July 2025, 20:47:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
01 July 2025, 20:03:51

Auteur Topic: La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk  (gelezen 96094 keer)

Priegelman

• Offline Offline
Re: La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
« Reactie #360 Gepost op: 30 July 2023, 22:52:17 »
Het begint ergens op te lijken, het eerste gedeelte is in de basis klaar, nog wat verdere detaillering volgt. Heel jammer is de overweg die nog ontbreekt; het waarschuwingslicht is geplaatst, maar nog los. Ik heb de led ingebouwd en vervolgens aangesloten, een led met kabels en zonder weerstand, en die klapte meteen kapot, en daarna deed de tweede hetzelfde. Bron is een oude Fleischman trafo maar dit heb ik niet eerder meegemaakt. Iemand suggesties????

Wat is de spanning van de transformator?
Heb je wel een diode of gelijkrichter gebruikt of de led zonder gelijkrichter of diode aangesloten op de trafo (is ook niet goed voor de led)?

Als je een gelijkrichter gebruikt, vermenigvuldig de spanning van de transformator met 1,4 en trek er 2,2V vanaf. Deel dat door 0,0001 (100 microampere),en dan heb je de voorschakelweerstand.
Als jouw transformator bijvoorbeeld 14V is dan kom je op 14V * 1,4 = 20V / 0,0001 = 200k Ohm. Dit lijkt erg veel maar moderne leds kunnen best veel licht geven bij weinig stroom en dit hoeft ook niet je hele baan te verlichten. Als referentie kan ik je zeggen dat ik voor verlichting van rijtuigen altijd uitga van 50 microampere per led, dus de helft van waar ik hier mee reken.

Deze methode is een beetje kort door de bocht voor kleine stromen, de spanning die ik hier voor de led gebruik zal bij zulke kleine stromen lager uitvallen. Als je het probeert weet je het.

Wim1969

• Offline Offline
« Reactie #361 Gepost op: 31 July 2023, 07:52:30 »
 (y)leker bezig, sfervol landschap (y)

Jammer van je LED...
Kautenbach
Wolzerdange
Saint Tourbiere
Court du Bouton
la Ligne du Gerize
Au bord de la Céze
.....

En hopen lol

damngrazy

• Offline Offline
« Reactie #362 Gepost op: 02 August 2023, 13:03:25 »
Bij oude fleischmann trafo's komt uit de verlichtingskant (wit/zwart aansluiting) wisselspanning in plaats van gelijkspanning. Dan moet er eerst een gelijkrichter voor de led geplaatst worden. Leds zijn dan wel diodes, maar de hoge frequentie van wisselspanning kunnen ze niet hebben. Verder is 14v direct op een led nooit zo'n goed idee vaak rond de 2v. Maar het zou best kunnen dat de fabrikant in de paal van het waarschuwingslicht een weerstand verstopt heeft.

Paulus

• Offline Offline
  • La vie est belle...
« Reactie #363 Gepost op: 21 August 2023, 21:11:36 »
Zooo, terug van een lekkere vakantie, weer een beetje begonnen voorzover de temperatuur dat aanmoedigt.... ;D En dan ga ik vooral ook nog zitten solderen om het restant van seinen en verlichting aan te sluiten.... ;D ;D

Dank nog voor alle suggesties, binnenkort weer een nieuwe poging aan de overweginstallatie...

salut
SNCF - IV / V - SudEst / Zolderbaan LaVie SudEst / Modulebaan

Paulus

• Offline Offline
  • La vie est belle...
« Reactie #364 Gepost op: 06 September 2023, 11:07:41 »
Ook maar weer eens een update, er gebeurt veel hoewel dat niet altijd erg zichtbaar is. Veel aan de bedrading geklust, wat storinkjes verholpen, en wat sloopwerk aan het doen voor kleine aanpassingen.

Maar vooral ook gereden, ben een beetje aan het bekijken wat ik aan materieel heb, vooral wagons en rijtuigen. Ik kijk af en toe op sites van modelbouwzaken en vind de prijzen van nu schrikbarend hoog. Anyhow, deze BB22200 trekt een samenstelling van Corail. Ik zie dat ik met de bovenleiding moet gaan beginnen...

Afgelopen week ben ik begonnen met de voorbereiding van de omgeving van het toekomstige bergdorp. Dat kost veel tijd omdat ik het uitneembaar maak, en ik heb besloten een magnorail te installeren zodat er wat verkeer kan bewegen. Oh ja, en de Sculptamold is op, die is besteld en onderweg...

Een aardige ingreep is nog de volgende, ik had het idee om bij de bouw van de onderste laag en het schaduwstation gebruik te maken van een BNLS modulebak die ik niet meer gebruik. Dat blijkt toch wat onhandig om meerdere redenen dus die ga ik verwijderen en vervangen door een simpel dubbelspoor, waardoor ik ook weer iets meer ruimte maak voor opstelsporen. Deze plaatjes geven de plek aan van de bak. Nu nog even de traditie volgen en mijn bijl zoeken  ;D ;D

Wordt weer vervolgd....salut
« Laatst bewerkt op: 08 September 2023, 22:20:03 door Paulus »

Paulus

• Offline Offline
  • La vie est belle...
« Reactie #365 Gepost op: 28 September 2023, 22:34:13 »
Zo, maar weer eens een update. Zoals gezegd, de oude bak is aan de bijl ten onder gegaan en vervangen. Ik was wat laat met foto's maar de eerste toont nog hoe het was met het rechtergedeelte van het schaduwstation, althans voor een deel. Zowel links als rechts lagen driewegwissels; links zijn ze vervangen door normale wissels omdat die minder vaak ontsporingen veroorzaken.

Het begin (en het einde) van de keerlus die wordt aangestuurd door een module van DTS, naar volle tevredenheid. Dan de nieuwe of gerecyclede bak die leidt naar het schaduwstation, dat rijdt alweer een stuk soepeler.

De (het?) driewegwissel is verplaatst naar links zodat een kopspoor ontstaat voor een extra loc. De wissels ervoor zijn normale wissels, zodat het doorgaande spoor met wat hogere snelheid genomen kan worden. En weer wat extra ruimte gecreëerd.

En tot slot verder met Sculptamold, het afwerken van de laatste bocht met uitneembare delen voor de toegankelijkheid. Wat een werk allemaal....dit weekend maar eens werken aan een filmpje met een rit van het station naar het schaduwstation...

salut

CC72067

• Offline Offline
« Reactie #366 Gepost op: 07 October 2023, 10:41:16 »
Ik had de ontwikkelingen een tijdje uit het oog verloren, maar nog steeds lekker bezig hoor Paul  (y)

Gaat toch altijd veel tijd in zitten, bedrading, solderen, schaduwstation verbouwen... Goed dat je niet vergeet om in de tussentijd ook gewoon te rijden, foto's daarvan zijn altijd goed  :)

Succes met de verdere (ver)bouw(ingen)!

Groet,
Roderik
Roderik

Frankrijk - Région Sud - V/VI

Paulus

• Offline Offline
  • La vie est belle...
« Reactie #367 Gepost op: 08 October 2023, 22:34:25 »
Waarvoor dank!

Ik wilde dus een filmpje maken en dan gaat er natuurlijk weer van alles fout. Afgelopen week weer wat zaken opgelost, dat ging met name om lichte knikjes in de baan waardoor koppelingen losschoten, niet handig voor een filmpje.

Vandaag heb ik eindelijk een filmpje gemaakt, maar ben het nog wat aan het verbouwen, beetje inkorten enzo. Het is de eerste keer dus er zitten nog wat foutjes in, je ziet natuurlijk dat de baan niet af is, en ik had niet een hele vaste hand. Maar het begin is gemaakt, binnen een paar dagen deel ik het. Hier begint het mee.

salut

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #368 Gepost op: 09 October 2023, 10:00:54 »
Ziet er veelbelovend uit... Maak anders eerst een trailer van de stukjes voordat de koppeling losschiet :) Leuke Franse chanson op de achtergrond..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Paulus

• Offline Offline
  • La vie est belle...
« Reactie #369 Gepost op: 11 October 2023, 20:02:13 »
Daar is ie dan, de eerste video.

Waarschuwing!!!
Er zitten nog wat foutjes in, mijn hand is nog niet vast, zeker niet als je een Multimaus in je andere hebt, en de baan is natuurlijk nog niet af, dus sommige stukken heb ik overgeslagen, ook omwille van de lengte.

Dus als je het aandurft  ;D ;D: https://youtu.be/f-QI7bFUHIA

salut!

Jelmer

• Online Online
« Reactie #370 Gepost op: 12 October 2023, 08:02:58 »
Letterlijk wegdromen bij jouw baan, geweldig om te zien.

Ben helemaal fan van die Talgo  (y)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
« Reactie #371 Gepost op: 12 October 2023, 08:33:07 »
Gister al geliked (y) pour la suite du film: ik zou nog wel een overzichtsshot willen, van het emplacement, met een trein die binnen komt of vertrekt..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

CC72067

• Offline Offline
« Reactie #372 Gepost op: 12 October 2023, 15:36:02 »
Leuke eerste poging! Vond het laatste shot mooi, jammer dat ie stil viel  ;)
Roderik

Frankrijk - Région Sud - V/VI

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #373 Gepost op: 12 October 2023, 21:24:58 »
Lekkere franse sfeer.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Paulus

• Offline Offline
  • La vie est belle...
« Reactie #374 Gepost op: 14 October 2023, 20:37:03 »
Dat stimuleert alleen maar om meer videos te maken, dank. Ook leuk om te doen, maar eerst nog even wat verder aan het decor. Nu bezig aan een klein complex van een graanoverslag met silo's en wat bijgebouwtjes. Zoiets zeg maar.

Daarna weer wat foto's en een video. Salut!