Doel:€250.00
Donaties:€122.50

Per saldo:€-127.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Märklin 2021 H0, nieuws van de fabrikant. door Maarten.T
Vandaag om 00:29:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:02:05
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
07 mei 2021, 23:55:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
07 mei 2021, 23:46:00
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
07 mei 2021, 23:43:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
07 mei 2021, 23:38:17
PWM, kun je pulsen afvlakken? door NS1220
07 mei 2021, 23:08:43
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door AntonM
07 mei 2021, 22:58:05
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
07 mei 2021, 22:41:00
Artitec: Plan E, serie 2020, materieelbespreking door damngrazy
07 mei 2021, 22:39:23
Rivarossi IRM: defecte kruiskoppeling door System-M
07 mei 2021, 22:28:58
Rivarossi onderdelen bestellen door phdirk
07 mei 2021, 22:25:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
07 mei 2021, 22:24:32
Verlichting ruimte door Menno
07 mei 2021, 22:03:47
Piko Hondekop geschikt maken voor Permaloog door Klaas Zondervan
07 mei 2021, 22:00:58
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door Marc tramt
07 mei 2021, 21:54:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium secundus
07 mei 2021, 21:40:07
Raadplaatje door eemstede
07 mei 2021, 21:36:53
Toon hier je (model)treinfoto's door eemstede
07 mei 2021, 21:23:08
Allereerste (voorzichtige) stapjes in scratchbuild door Pascal77
07 mei 2021, 21:21:30
Zelf bouwen. door St00mboy
07 mei 2021, 21:15:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
07 mei 2021, 21:02:36
K40 Chinese lasersnijder 300x200 door Marcel112
07 mei 2021, 20:49:19
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Hans1963
07 mei 2021, 20:46:50
Heen, En en Weer door Huup
07 mei 2021, 20:42:31
Opschrift verwijderen, hoe? door VAM65
07 mei 2021, 20:40:31
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorzeven
07 mei 2021, 20:30:37
3D/RM IG: Anycubic Photon en Resin printers voor modelbouw, gebruikservaringen door Gerco van Beelen
07 mei 2021, 20:25:18
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
07 mei 2021, 20:01:35
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Niels B
07 mei 2021, 19:46:53
  

Auteur Topic: Dg in tijdperk III  (gelezen 873 keer)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 893
Dg in tijdperk III
« Gepost op: 16 april 2021, 16:55:42 »
Ik ben op het moment in diverse wagons en dergelijke verlichting aan het inbouwen.
Nu heb ik een paar Dg's op de werkbank staan (tp III)  en vroeg mij af of de conducteur de hele weg in het donker naar zijn trein zit te kijken of dat hij de hele weg bij lamplicht zij administratie zit bij te houden?
Kortom bouw ik er verlichting in of is dat eigenlijk toch niet realistisch en dus zonde van het werk?

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3193
  • Modelspoor is emotie...
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2021, 19:10:21 »
Als je je treinen bij daglicht laat rijden zul je er sowieso niks van zien. Dus wat let je om het te doen? Jouw sfeertje op jouw baan... ( en je hebt weer wat te knutselen, toch? ;))

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1735
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2021, 21:27:32 »
Carel,

Zowel in de Dg 2371-2420 als in de Dg 2421-2700 zat gasverlichting. (Bron: N.J. van Wijck Jurriaanse, De stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen)
Bij andere typen Dg, zoals bijvoorbeeld de proef-Dg's en ex-bagewagens, zijn op foto's nog gastanks te zien. Dus naar alle waarschijnlijkheid was een gaslamp "standaard" in een Dg.

Grtz, Ton

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3347
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2021, 21:40:24 »
Dat moet ook wel, want de Dg's waren verder niet voorzien van enig elektrische installatie :)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1196
    • Dwangrail.nl
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2021, 08:02:19 »
Hoi Carel,

Het verhaal is nog veel leuker, de Dg's zijn geleverd met een propaangasinstallatie voor de verlichting.
Daarom zat er ook een rooster onder in de wand.

Aangezien NS de houten rijtuigen afvoerde, was ook de bijbehorende gasfabriek niet meer nodig.
En om alleen voor de Dg's deze fabrieken te handhaven, was wat te veel van het goede.
Daarom zijn vanaf augustus 1956 de Dg's omgebouwd met CW 5913, waarbij er een lantaarnhouder voor een ElAU batterij lantaarn werd aangebracht. De planning was om vanaf 1 oktober 1956, maar is later uitgesteld naar jan 1957.

Toch maar een decoder inbouwen, die het licht langzaam laat uitdoven?

Groeten Arjen

Het grappige is wel, dat de lamp alleen in de conducteurs afdeling hing (het buikje)
Het raampje in de wand tussen de conducteurafdeling en het toilet werd dichtgemaakt om de lamphouder te monteren, waardoor de conducteur vanaf die datum in het donker naar het closet mocht. (let op geen watercloset, het was alleen een pot met deksel)

Ik vermoed dat de batterij niet echt voldoende was voor een hele nacht, dus zal de conducteur halverwege de rit wel zijn benen gestrekt hebben, en de oogjes toe gedaan hebben.

Toch maar een decoder inbouwen die het licht langzaam laat uitdoven?

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 17 april 2021, 19:54:06 door AB 7216. Reden: persgas veranderd in propaangas »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 893
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2021, 11:30:54 »
Dank, ga dan inderdaad maar functiedecoders voor gasverlichting in de oudere groene Dg's  bouwen.
Zit dan alleen nog met de vraag of de stalen Dg's (die van oa Artitec) wel electrisch waren, zie geen gastank en ik denk niet dat die binnen zou staan.
Maar zie ook geen dynamo op de modellen. Accu's?

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4174
    • Modeltrein projecten
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2021, 12:11:04 »
Die hadden elektrisch licht 24V systeem Brown Boveri met dynamo aan de wagenbak en een riem op een van de assen. De verlichting zat verdeeld door heel de wagen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1735
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #7 Gepost op: 17 april 2021, 12:48:42 »
Zit dan alleen nog met de vraag of de stalen Dg's (die van oa Artitec) wel electrisch waren, zie geen gastank en ik denk niet dat die binnen zou staan.

@Carel,

Dan heb je het over de serie Dg 2421-2700. Die hadden volgens NJvWJ een lamp voor propaangas-verlichting (boven de tafel in de conducteursruimte, bij de torpedoventilator). Daarom ook geen tank voor persgas; misschien ergens in een kastje een gasfles?

@Arjen,

Hebben we het over dezelfde Dg's? Deze serie werd vanaf 1954 afgeleverd. Het lijkt mij logischer dat ze toen gelijk al een voorschot hebben genomen op het afschaffen van persgas. En als ze van persgas zijn verbouwd naar elektrische verlichting, hoe komt NJvWJ dan bij het verhaal over propaangas?

@ingenium,

Ben je niet in de war met de Stalen D bagagewagen?

Grtz, Ton

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4174
    • Modeltrein projecten
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #8 Gepost op: 17 april 2021, 12:55:02 »
Ja dat ben ik bij nader inzien. ;D Sorry.  (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Super Chief

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #9 Gepost op: 17 april 2021, 13:06:01 »
Butagas was diagonaal opgeborgen tov het toilet. Dus inderdaad een afgesloten kist voor een gasfles Carel.

Heb een plattegrond foto, geen foto emmer account, stuur maar pb komt de foto naar je toe Carel.

Groetjes Ries

« Laatst bewerkt op: 17 april 2021, 13:12:46 door Super Chief »

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #10 Gepost op: 17 april 2021, 13:16:28 »
Hoi
In de DG was ook een carbid lamp aanwezig
Vriendelijke groeten
Gerard

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 893
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #11 Gepost op: 17 april 2021, 17:50:51 »
Ik bedoel inderdaad de serie 2421 ev.
In ieder geval toch gas (butaan/propaan?). Als ik de baas was dan propaan  ;)
In ieder geval veel witter licht dan dat van het vette gelige oude stadsgas. maar wel langzaam dovend.
En carbid (noodgevallen?) is nog kouder licht.
Ga de bout maar eens opwarmen en ook wat functiemappen.

En een ieder enorm bedankt voor het meedenken/informeren.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1196
    • Dwangrail.nl
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #12 Gepost op: 17 april 2021, 19:53:21 »
@Arjen,

Hebben we het over dezelfde Dg's? Deze serie werd vanaf 1954 afgeleverd. Het lijkt mij logischer dat ze toen gelijk al een voorschot hebben genomen op het afschaffen van persgas. En als ze van persgas zijn verbouwd naar elektrische verlichting, hoe komt NJvWJ dan bij het verhaal over propaangas?
Grtz, Ton

Ik bedoelde ook propaangas, zal het nog even aanpassen.
De CW beschrijft ook het verwijderen van de propaangascylinders

De Dg's zijn netjes afgeleverd met gasflessen die in de wagen waren opgeborgen. En voor die tijd was het prima, gasverlichting was nog standaard. Ik vermoed dat de wagens die na 1956 zijn afgeleverd, de 2571-2700, geen propaangas meer gekend hebben. Dat er bij een 150 wagens een kleine verbouwing moest gebeuren, dat was niet echt het probleem in die tijd.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)