Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Dg in tijdperk III  (gelezen 1935 keer)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Dg in tijdperk III
« Gepost op: 16 april 2021, 16:55:42 »
Ik ben op het moment in diverse wagons en dergelijke verlichting aan het inbouwen.
Nu heb ik een paar Dg's op de werkbank staan (tp III)  en vroeg mij af of de conducteur de hele weg in het donker naar zijn trein zit te kijken of dat hij de hele weg bij lamplicht zij administratie zit bij te houden?
Kortom bouw ik er verlichting in of is dat eigenlijk toch niet realistisch en dus zonde van het werk?

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2021, 19:10:21 »
Als je je treinen bij daglicht laat rijden zul je er sowieso niks van zien. Dus wat let je om het te doen? Jouw sfeertje op jouw baan... ( en je hebt weer wat te knutselen, toch? ;))

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2021, 21:27:32 »
Carel,

Zowel in de Dg 2371-2420 als in de Dg 2421-2700 zat gasverlichting. (Bron: N.J. van Wijck Jurriaanse, De stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen)
Bij andere typen Dg, zoals bijvoorbeeld de proef-Dg's en ex-bagewagens, zijn op foto's nog gastanks te zien. Dus naar alle waarschijnlijkheid was een gaslamp "standaard" in een Dg.

Grtz, Ton

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2021, 21:40:24 »
Dat moet ook wel, want de Dg's waren verder niet voorzien van enig elektrische installatie :)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2021, 08:02:19 »
Hoi Carel,

Het verhaal is nog veel leuker, de Dg's zijn geleverd met een propaangasinstallatie voor de verlichting.
Daarom zat er ook een rooster onder in de wand.

Aangezien NS de houten rijtuigen afvoerde, was ook de bijbehorende gasfabriek niet meer nodig.
En om alleen voor de Dg's deze fabrieken te handhaven, was wat te veel van het goede.
Daarom zijn vanaf augustus 1956 de Dg's omgebouwd met CW 5913, waarbij er een lantaarnhouder voor een ElAU batterij lantaarn werd aangebracht. De planning was om vanaf 1 oktober 1956, maar is later uitgesteld naar jan 1957.

Toch maar een decoder inbouwen, die het licht langzaam laat uitdoven?

Groeten Arjen

Het grappige is wel, dat de lamp alleen in de conducteurs afdeling hing (het buikje)
Het raampje in de wand tussen de conducteurafdeling en het toilet werd dichtgemaakt om de lamphouder te monteren, waardoor de conducteur vanaf die datum in het donker naar het closet mocht. (let op geen watercloset, het was alleen een pot met deksel)

Ik vermoed dat de batterij niet echt voldoende was voor een hele nacht, dus zal de conducteur halverwege de rit wel zijn benen gestrekt hebben, en de oogjes toe gedaan hebben.

Toch maar een decoder inbouwen die het licht langzaam laat uitdoven?

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 17 april 2021, 19:54:06 door AB 7216. Reden: persgas veranderd in propaangas »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2021, 11:30:54 »
Dank, ga dan inderdaad maar functiedecoders voor gasverlichting in de oudere groene Dg's  bouwen.
Zit dan alleen nog met de vraag of de stalen Dg's (die van oa Artitec) wel electrisch waren, zie geen gastank en ik denk niet dat die binnen zou staan.
Maar zie ook geen dynamo op de modellen. Accu's?

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2021, 12:11:04 »
Die hadden elektrisch licht 24V systeem Brown Boveri met dynamo aan de wagenbak en een riem op een van de assen. De verlichting zat verdeeld door heel de wagen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #7 Gepost op: 17 april 2021, 12:48:42 »
Zit dan alleen nog met de vraag of de stalen Dg's (die van oa Artitec) wel electrisch waren, zie geen gastank en ik denk niet dat die binnen zou staan.

@Carel,

Dan heb je het over de serie Dg 2421-2700. Die hadden volgens NJvWJ een lamp voor propaangas-verlichting (boven de tafel in de conducteursruimte, bij de torpedoventilator). Daarom ook geen tank voor persgas; misschien ergens in een kastje een gasfles?

@Arjen,

Hebben we het over dezelfde Dg's? Deze serie werd vanaf 1954 afgeleverd. Het lijkt mij logischer dat ze toen gelijk al een voorschot hebben genomen op het afschaffen van persgas. En als ze van persgas zijn verbouwd naar elektrische verlichting, hoe komt NJvWJ dan bij het verhaal over propaangas?

@ingenium,

Ben je niet in de war met de Stalen D bagagewagen?

Grtz, Ton

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #8 Gepost op: 17 april 2021, 12:55:02 »
Ja dat ben ik bij nader inzien. ;D Sorry.  (y)
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Riest AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #9 Gepost op: 17 april 2021, 13:06:01 »
Butagas was diagonaal opgeborgen tov het toilet. Dus inderdaad een afgesloten kist voor een gasfles Carel.

Heb een plattegrond foto, geen foto emmer account, stuur maar pb komt de foto naar je toe Carel.

Groetjes Ries

« Laatst bewerkt op: 17 april 2021, 13:12:46 door Super Chief »
Groetjes Ries

GerardH

  • Offline Offline
  • Berichten: 185
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #10 Gepost op: 17 april 2021, 13:16:28 »
Hoi
In de DG was ook een carbid lamp aanwezig
Vriendelijke groeten
Gerard

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #11 Gepost op: 17 april 2021, 17:50:51 »
Ik bedoel inderdaad de serie 2421 ev.
In ieder geval toch gas (butaan/propaan?). Als ik de baas was dan propaan  ;)
In ieder geval veel witter licht dan dat van het vette gelige oude stadsgas. maar wel langzaam dovend.
En carbid (noodgevallen?) is nog kouder licht.
Ga de bout maar eens opwarmen en ook wat functiemappen.

En een ieder enorm bedankt voor het meedenken/informeren.

Carel
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Dwangrail.nl
Re: Dg in tijdperk III
« Reactie #12 Gepost op: 17 april 2021, 19:53:21 »
@Arjen,

Hebben we het over dezelfde Dg's? Deze serie werd vanaf 1954 afgeleverd. Het lijkt mij logischer dat ze toen gelijk al een voorschot hebben genomen op het afschaffen van persgas. En als ze van persgas zijn verbouwd naar elektrische verlichting, hoe komt NJvWJ dan bij het verhaal over propaangas?
Grtz, Ton

Ik bedoelde ook propaangas, zal het nog even aanpassen.
De CW beschrijft ook het verwijderen van de propaangascylinders

De Dg's zijn netjes afgeleverd met gasflessen die in de wagen waren opgeborgen. En voor die tijd was het prima, gasverlichting was nog standaard. Ik vermoed dat de wagens die na 1956 zijn afgeleverd, de 2571-2700, geen propaangas meer gekend hebben. Dat er bij een 150 wagens een kleine verbouwing moest gebeuren, dat was niet echt het probleem in die tijd.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)