Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site Uhlenbrock door Ronaldk
Vandaag om 07:48:11
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 07:45:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 00:19:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
08 August 2025, 22:51:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
08 August 2025, 22:11:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
08 August 2025, 22:08:01
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Martin Domburg
08 August 2025, 21:35:29
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
08 August 2025, 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
08 August 2025, 18:37:10
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
08 August 2025, 16:23:24
  

Auteur Topic: Benaming ruimte NS1100, tussen 2 cabines?  (gelezen 5238 keer)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Benaming ruimte NS1100, tussen 2 cabines?
« Reactie #30 Gepost op: 05 April 2021, 20:04:20 »
Nou, niet helemaal. Er wordt geen woord gebruikt om de ruimte als geheel aan te duiden, maar de HS-ruimte, compressorruimte en ventilatorruimte worden apart benoemd

Kijk en leuk, heel langzaam begint het te komen. Nog een dagje en we zijn eruit. Compressorruimte is wel wat ver gezocht, die staan namelijk gewoon in de HS ruimte bij een 1100. In een 1500 in de ventilator ruimte en bij een 1200 in de neuzen  :)

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: Benaming ruimte NS1100, tussen 2 cabines?
« Reactie #31 Gepost op: 05 April 2021, 20:29:54 »
Altijd nog beter dan de HS ruimte. Een van de kenmerken van een HS ruimte in een elektrische loc is dat deze afgesloten is en alleen te betreden is na aarden van de HS installatie.
Dat is bij de ruimte tussen de cabines niet het geval, daar kan je zo in.Niet alleen bij de 1100, bij alle elektrische locs.
Dat een machinist (?) dit dan toch HS ruimte noemt is opmerkelijk en jammer voor de geschiedschrijving over spoorde begrippen......
Bij de 1100 kun je alleen zo 1 zijgang in.
Verder zijn het niet machinisten die de ruimte waar de HS apparatuur schakelaars zich bevinden HS ruimte noemen.
Echter is het de benaming zoals deze tijdens NS opleidingen, instructies en in bedieningsvoorschriften, storingsgidsen etc. gebezigd werd/word.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Grtz. Frits

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Off-topic Piko NS1100, materieelbespreking
« Reactie #32 Gepost op: 05 April 2021, 21:39:31 »
Dat van die voltmeter denk je maar. In de hoogspanningsruimte zit een transformator die ca. 2000 volt omzet naar (de standaardwaarde van) 100 volt. Dan is het alleen een kwestie om de schaalaanduidingen op de voltmeter aan te passen.

Vandaar dat de neus van mat 64 verboden was voor nsr machinisten. Dat was namenlijk ivm het feit dat er hoogspanning aanwezig was ;)

Dwergsein

  • Offline Offline
  • Berichten: 709
Re: Benaming ruimte NS1100, tussen 2 cabines?
« Reactie #33 Gepost op: 05 April 2021, 21:47:04 »
Tsja, toen het NSR werd veranderde er veel, zo hoor ik wel vaker, NS machinisten mochten 40 jaar lang wel in de neus Mat64, toch ?
« Laatst bewerkt op: 05 April 2021, 22:05:29 door Dwergsein »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Benaming ruimte NS1100, tussen 2 cabines?
« Reactie #34 Gepost op: 06 April 2021, 19:35:23 »
Een transformator op gelijkspanning? Dat zal wel een ander ding zijn.
Daar zat ik later ook aan te denken. Jouw beschrijving lijkt mij treffend gekozen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.