Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Blausee in Drenthe, Mārklin HO, 6 x 2,5m  (gelezen 5003 keer)

fransio

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Blausee in Drenthe, Mārklin HO, 6 x 2,5m
« Gepost op: 04 april 2021, 21:10:45 »
hallo .ik ben al enige tijd bezig met het ondekken van ho ..na een overstap van lgb ...is me dat nog al wat heb ik nu ondervonden en nog steeds .

het is heel erg wennen .maar ja .ik ben in bezit van best wel een hele grote partij marklin c rails .en cs3 .en aantal sbb loks en wagens .

de baan die ik wil gaan nabootsen een beetje is het traject blausee ,van uit het dal zie je de trein dus drie keer voorbij komen .nu had ik al eerder vragen gesteld omtrent rails .en deze doorgelezen na antwoord van forumleden .
alleen ik heb zo.n partij .dat nu nog een overstap niet te bedenken is .echter het marklin systeem is voor mij echt heel nieuw van gelijkstoom lgb naar wisselstroom marklin .ik zal dan ook veel vragen gaan stellen .
 maar goed we moeten verder ..ik heb nu op moment een tafel van 6 bij 2.50 dit is de oude tafel waar een lgb baan op lag ...waar een schaduwstation op ligt 10 sporen  en het gehele stationstrace blausee .grote bocht naar beneden welke op het schaduwstation uit komt en van af station via spiraal naar boven .keerlus ..het gehele plan ligt nu nog gelijkvloers op de tafel en ik kan een beetje rijden..er moeten straks definitive tafels gemaakt worden met de hoogtes erin en de spiraal .dat ben ik nu aan het bedenken .en eventueel met hulp van u als ervaren marklin rijders zal ik mischien een eind komen  zijn er tips of raad houd ik mij graag aanbevolen

nu nog even uitvogelen hoe foto,s te plaatsen ik als digibeet .  groetjes
« Laatst bewerkt op: 04 april 2021, 21:18:55 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangevuld »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: blausee in drenthe
« Reactie #1 Gepost op: 04 april 2021, 21:17:39 »
Hallo alweer  :)

Om je eerste vraag te beantwoorden. Plaatje uploaden is heel makkelijk, het systeem heeft recentelijk nog een grote update gekregen. Je klikt op plaatje uploaden



Dan open je een plaatje die op je computer staat. En dan kopieer en plak je de link in de forum post




Ik ben benieuwd  ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

fransio

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Blausee in Drenthe, Mārklin HO, 6 x 2,5m
« Reactie #2 Gepost op: 04 april 2021, 22:08:58 »


  dit is voorlopig de baan waar ik mee bezig ben

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Blausee in Drenthe, Mārklin HO, 6 x 2,5m
« Reactie #3 Gepost op: 04 april 2021, 22:12:54 »
Hallo Fransio,

Je bent niet de eerste die Blausee-Mitholz nabouwt in model  (y)

Om een verhaal kort te maken bij de buren heb ik een topic staan over mijn modelbaan. Daat vindt je de verschillende bouw stadia en video filmpjes. Link vind je hier
Lees dat maar eens helemaal door, die je zeker ideeën op.

Ik heb een ruimte van 4 bij 2,5 meter. Scenery is bij het Kieswerk uit gebouwd naar 2,9 meter.

Ik werk uitsluitend met K-rail en ligt al vanaf 2002. Geen probleem ondervonden ik heb secties gemaakt waar de lipjes van de puko's doorgesoldeerd zijn. Die secties liggen aan de ringleiding zo heb ik een bedrijfszekere stroom afname ook na jaren.

Boog is gebaseerd op de radius van de slangke wissen K-rail, de binnen boog is met flex-rail gelegd.
In C-rail heb je geen slanke engels wissel, heb je toch een probleem als je dat engels wissel wel wilt leggen (is rond 2010 in het echt weggehaald)

Je kunt een hele mooie treinen loop creeren. Lange treinen als transit en korte treinen voor bedienen van het Kieswerk.

Voor vragen kun je mij altijd benaderen, succes met de bouw  (y)

Mvg, Johan

fransio

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Blausee in Drenthe, Mārklin HO, 6 x 2,5m
« Reactie #4 Gepost op: 04 april 2021, 22:14:47 »
ja ,,hij is gelukt , hoe is het mogelijk..ha ha . dit is de ruimte en tijdelijke baan die ik wil uitwerken naar wat ik heb omschreven .het stationsgedeelte zal boven op het schaduwstation komen ,en er zal een spiraal geplaats worden om vanuit het station nog een bovenlangs te gaan .de lus en grote bocht n het midden is tijdelijk en deze zal straks aan de voorzijde iets lager voorbij komen en dan aangesloten worden op het schaduwstation .het idee ligt er maar het ligt een beetjeanders nu ,,ik kan nu rond rijden .

even antwoord op reactie ..ja het euvel is dat ik waarschijnlijk toch niet goed zelf heb of ben geinformeerd ..ik heb een aantal dingen van lgb weggedaan en daar dit op ingeruild ...maar goed ik kan nu niet meer terug en zal met dit iets mooi,s en leuks moeten maken .qua digitaal kan ik niks tot weinig..maar wat betreft bouw en aankleding heb ik wel enig ervaring en inzicht ..heel vroeger bemo albula  modullebouw gedaan tot mijn kinderen de zolder wouden .en ik toen ben overgestapt naar lgb buiten .en later onderdak in schuur .

ik ben bang dat het met deze rails raar staat straks het is recht toe recht aan ..maar goed is niet anders we gaan vrolijk verder kan er niets meer aan veranderen .of het kost mij weer capitaal .


nou ben benieuwd   groetjes
« Laatst bewerkt op: 04 april 2021, 22:22:54 door fransio »

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Blausee in Drenthe, Mārklin HO, 6 x 2,5m
« Reactie #5 Gepost op: 04 april 2021, 22:21:15 »
Zo zo dat wordt een serieuze baan! Ik ben eer benieuwd naar de verdere bouw  (y)
Groeten Eeg

fransio

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Blausee in Drenthe, Mārklin HO, 6 x 2,5m
« Reactie #6 Gepost op: 05 april 2021, 22:27:02 »
op internet aan het lezen en kijken .nu valt mij op dat er bij een heleboel wagens ,goederen enz .staat 3 rail ac en 2 rail dc   wat houd dat in ..
wie kan en wil mij daar iets over vertellen ,

groetjes

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Blausee in Drenthe, Mārklin HO, 6 x 2,5m
« Reactie #7 Gepost op: 05 april 2021, 22:35:46 »
3-rail is rails van marklin met die puko's. Deze puko's zijn feitelijk je derde rail vandaar 3-rail. 2-rail is al het andere spul zonder deze die puko's.

AC is wisselspanning analoog. Dit werd/wordt gebruikt om analoge treinen op een 3-rail baan aan te sturen. Op 2-rail gebruikt(e) men doorgaans gelijkspanning (DC) om analoog treinen aan te sturen.

Digitale banen werken met digitaal spanning, dat is noch DC noch AC.

Waar je op moet letten. Als je een 3-rail baan hebt, kan je elke wagon kopen zolang de schaal maar in orde is. Je kan dus ook 2-rail wagons laten rondrijden op een 3-rail baan. Andersom kan dit niet. Je kan geen 3-rail wagons of treinen op een 2-rail baan loslaten. Dit veroorzaakt kortsluiting omdat bij 3-rail modellen de linker en de rechter wielen met elkaar zijn doorverbonden.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

fransio

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Blausee in Drenthe, Mārklin HO, 6 x 2,5m
« Reactie #8 Gepost op: 06 april 2021, 09:11:39 »
goedemorgen .  ha kijk dat is meteen antwoord waar ik wat mee kan . hartelijk dank .  kun je dat zien aan de wielen .hoe herken je zo iets ..stel dat je iets wil kopen op een beurs en er is geen ovp ,,en de verkoper weet zogenaamd niets of is niet eerlijk .kun je zo iets zien .
« Laatst bewerkt op: 06 april 2021, 09:16:27 door fransio »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Blausee in Drenthe, Mārklin HO, 6 x 2,5m
« Reactie #9 Gepost op: 06 april 2021, 09:38:04 »
Je kan aan de onderkant van de wagons kijken of je links of rechts een zwarte isolatie stukje in de as ziet. Soms is de hele as geisoleerd en/of zijn zelfs de wielen van plastic. Maar aangezien je een marklin baan hebt, heb je eigenlijk geen zorgen hier over. Het zou enigszins nog belangrijk kunnen zijn als je werkt met een computer aansturing en je perse losse wagonnen wilt kunnen detecteren, maar daarrbuiten maakt het voor jou in de praktijk niks uit.

Als je een loc of treinstel koopt dan staat het altijd wel op de doos wat het is. En dan kan je gewoon zien of de trein wel of niet een sleper heeft. Ik zou een loc zonder OVP zowieso willen zien rijden voordat ik hem mee naar huis neem.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

fransio

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Blausee in Drenthe, Mārklin HO, 6 x 2,5m
« Reactie #10 Gepost op: 06 april 2021, 10:49:10 »
ja   dat zo wie zo ..en het zijn ook gewoon vragen , zo dat ik het product beter leer kennen ..ik wil graag met treinen bezig zijn ,maar wil geen teleurstellingen  wegens gebrek aan ervaring ..ik heb duur en nieuw aparatuur enz .maar de baan zal wel gewoon handmatig blijven ..ik snap die stof niet van dat digitale .en ben al jaren er mee bezig .er moet al iemand de loks in mijn cs3 zetten .ik ben in zulke stof helaas autischtisch dus dat is al een teleurstelling voor wat ik graag zou willen .  wil dan geen miskopen doen met artikelen
ik sta al jaren met big train world op alle beurzen in ned en duitsland .ik verdiep mij dan ook in de banen daar enz ,maar heb in al die jaren er totaal niets van gesnapt en opgestoken .mijn eerste bevindingen zijn in alle eerlijkheid .dat ik na ong. 15 jaar lgb  spur 2m  te hebben gereden ik mischien toch wel de verkeerde keuze heb gemaakt ..maar is niet anders ,,dagje ouder .niet meer buiten willen prutsen ,ondehoud enz ,en graag binnen wil met treinen  dus toen ho 1.87..maar een aangestuurde baan .of blokken .enz daar kan ik alleen naar kijken op you tube .beurzen .maar niet op mijn baan .
jammer  maar het zal de tijd leren .

groetjes

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Blausee in Drenthe, Mārklin HO, 6 x 2,5m
« Reactie #11 Gepost op: 06 april 2021, 11:33:42 »
Citaat
wil dan geen miskopen doen met artikelen
Ik wil niet je dag verpesten. Maar ik las dit zinnetje en ik las ook dit zinnetje:
Citaat
mijn cs3

Meningen verschillen natuurlijk, maar over het algemeen worden de central stations van marklin niet als bijzonder gebruikersvriendelijk benoemd. Ik heb zelf een Cs2 thuis en op de club heb ik treinen aangestuurd met een Cs3 en ik vond hem nog erger dan de Cs2  ;D Vooral het wisselen tussen treinen vond ik wat naar + de touch screens zelf daar ben ik geen fan van.

Op zich zijn het wel leuke dingen. Ze zijn ook bedoeld om dingen te automatiseren. Je kan er van die s88 terugmelders op aansluiten en een trein automatisch laten pendelen. En volgens mij kan je er nog een geautomatiseerd bloksysteem mee maken? Maar als je daar geen gebruik van maakt dan is het een erg duur apparaat voor wat het kan. Als je er echt alleen maar treinen mee aanstuur, dan was je met een z21 + maus startset van roco 4x minder geld kwijt geweest.

Maar om treinen mee aan te sturen, vind ik persoonlijk die cs3 niks. Dat kwam ook omdat de loc lijst op de cs3 van de club grondig opgeschoond moet worden. Het kost mijn gewoon echt veel tijd en moeite ook om van trein te wisselen. Als je 12 treinen heb, die je in 2 groepjes van zes kan neerzetten zal het wel beter werkbaar zijn. Dus ik hoop dat je dat voor elkaar heb  ;)

Als je hier problemen van herkent kan je eens kijken of je er nog een mobile station 3 in kan prikken dan heb je net dat beetje meer bedieningsgemak  ;)

Mvg,

Bas



« Laatst bewerkt op: 06 april 2021, 11:40:57 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

fransio

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Blausee in Drenthe, Mārklin HO, 6 x 2,5m
« Reactie #12 Gepost op: 06 april 2021, 12:15:28 »
hmm dat zet mij weer aan het denken .

nou moet ik zeggen dat ik al tijden in de wereld zit van treinen zoals eerder omschreven ..ik heb ook nog een massoth centrale voor grootspoor .ook daar word van gezegd dat dat gebruiks onvriendelijk is .het zal zo zijn .als je vroeger niet een degelijke opleiding op school heb genoten wat betreft zulke algebra van tegenwoordig met dit spul is naar mijn mening alles gebruiks onvriendelijk ..het stukje komt steeds dichterbij .en zit er ook sterk aan te denken om dan alles van de hand te gaan doen .ik denk dat ik er zo niet verder mee kom .ik heb voor een kapitaal verkocht en ingeruild .voor dit ...maar dit begint op een groote fiasco te lijken ...ik zal nog wat gaan lezen .en dan kijken wat er voor mij de beste optie is

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Blausee in Drenthe, Mārklin HO, 6 x 2,5m
« Reactie #13 Gepost op: 06 april 2021, 12:30:45 »
Kijk als je op die cs3 6 12 regelaars naast elkaar zet, dan is het opzich prima te doen. Dan moet je zo iets zien.


Dan kan je met je vinger of beter met een stylus je treinen aansturen. Je kan ook een layout tekenen met wissels. Dan kan je wissels digitaal aansturen door er op te klikken. Volgens mij kan je met de cs3 ook wisselstraten aanmaken, maar dat weet ik niet zeker.



Dus er zitten ook goede kanten aan het is dan vooral een kwestie van wennen.

Bij zo'n multimaus, moet je gewoon een adres in tikken en dan kan je meteen je trein besturen. Je moet alleen de adressen uit je hoofd leren van je treinen. Maar dat is iets wat ik iedereen standaard zou aanraden.



Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 06 april 2021, 12:35:26 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Blausee in Drenthe, Mārklin HO, 6 x 2,5m
« Reactie #14 Gepost op: 06 april 2021, 12:38:30 »
Ho ho, niet zo snel. Niet meteen opgeven.

Ik weet niet waar in Drenthe je woont maar is er modelbouwclub in de buurt? Bijvoorbeeld Modelspoorgroep Zuidoost Drenthe in Emmen. Ik ben daar lid, ikzelf heb geen verstand van digitale besturing maar binnen onze club is kennis genoeg. Het is nu natuurlijk lastig in verband met corona en zo, maar laat even een bericht achter op de website, wellicht kunnen we wat regelen. Laat maar even weten.

Wat ik weet is dat men adviseert eerst gewoon een simpel ovaal aan te leggen om het systeem te leren kennen. Op deze manier heb ik al vele clubleden verslaafd zien raken aan digitale treinbesturing. Dus zoek contact, wissel telnrs. uit en spreek iets af.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran