Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 14:05:55
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Roco sik toplicht en detaillering  (gelezen 6960 keer)

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Roco sik toplicht en detaillering
« Gepost op: 02 april 2021, 20:00:25 »
De nieuwe Roco Sik is een grote verbetering ten opzichte van de oude, ik denk dat we het daar unaniem over eens kunnen zijn. Toch valt er het een en ander aan te verbeteren. Dat Roco wat zaken heeft weggelaten of vereenvoudigd uit overweging van kosten of wat dan ook is begrijpelijk en biedt toch ook een beetje de mogelijkheid de modelbouwer in jezelf boven te halen, niet?

Ik heb twee Sikken, een groene en gele. Op beiden wil ik meer detaillering aanbrengen zoals een vrijstaande bediening van de jaloezie, wat handgrepen (dak en motorhuif) en wat al niet meer. De eerste zaak is toch het werkend maken van de toplichten.
Hierbij een verbouwdraadje.

Omdat ik geen zin heb ik vaste bedrading tussen de decoder en de kap en er weinig mogelijkheid is voor een stekker heb ik een printplaatje ontworpen waar vier verende pennetjes op komen: één voor het licht voor, één voor het licht achter, één voor de voeding (5V) en één reserve want je weet maar nooit wat de toekomst brengt.
Dat printplaatje wordt op de decoder vastgeschroefd met de schroef die de decoder vasthoudt.

Tegen de onderkant van de kap komt een printplaatje waar de verende pennetjes tegenaan komen. Dit is vastgezet met een M1 schroefje. Er zat nog geen gat met M1 draad, dat heb ik er zelf in gemaakt.

Het past allemaal netjes, precies zoals bedacht. Als het printplaatje met pennetjes gemonteerd is maar die in de kap niet dan valt de kap netjes op het onderstel, als het printplaatje in de kap ook gemonteerd is wordt de kap een stukje ophoog gehouden door de pennetjes. De veerweg van de pennetjes is groter dan de dikte van de printplaat (0,6mm) dus de pennetjes worden niet helemaal ingedrukt. Omdat de pennetjes iets verder uitveren dan opgegeven door de fabrikant is het niet met zekerheid te zeggen of ze de kap wel of niet raken. Volgens meting zou daar nog 0,1mm ruimte moeten overblijven en dat is niet veel.

Op het onderste printplaatje zitten weerstanden om de zaak een beetje kortsluitvast te maken, dit printje wordt met draden direct op de decoder aangesloten en het is wel makkelijk als de decoder gewoon heel blijft als er iets geks zou gebeuren. Er is wat veel soldeer op gekomen, bij een volgende zal dat minder moeten zijn.
Het printplaatje in de kap gaat weerstanden krijgen om de leds op de juiste stroom in te stellen.

De volgende stap is om een gaatje te boren in de motorhuif voor de draden naar het lampje aldaar, hopelijk krijg ik dat dit weekeind gedaan.

Ik wil ook de verlichting veranderen van geel naar warmwit. Op foto's zie ik geen geel licht en de Sikken waren al meteen bij de bouw van elektrisch licht voorzien. Om de een of andere reden heeft Roco er toch geel licht in gezet, schijnbaar bewust want warmwit is goed te krijgen, zonder grote kosten en het zwaailicht heeft wel een wit lichtje volgens mij. Is er een reden denkbaar dat het licht toch geel zou moeten zijn?

Ik heb meer van deze setjes printplaatjes omdat er misschien wel meer geïnteresseerden zijn. Die bied ik te zijner tijd hier nog wel aan, inclusief gemonteerde verende pennetjes. Meer laten maken is ook mogelijk dus de voorraad is min of meer onbeperkt maar daar kom ik nog op terug.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #1 Gepost op: 02 april 2021, 21:17:54 »
Hoi Priegelman, dat ziet er goed doordacht uit. Tevens mooi uitgevoerd. Ben benieuwd naar het vervolg. Waar koop je die verende pennetjes?

Gr. Frits
Groet Frits

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #2 Gepost op: 02 april 2021, 21:45:26 »
De verende pennetjes komen van aliexpress, deze https://nl.aliexpress.com/item/32803931987.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.11ee4c4diDyXlx . Hier zijn meerdere maten verkrijgbaar.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #3 Gepost op: 02 april 2021, 21:57:03 »
Ziet er veelbelovend uit.

Ook ik heb een vraag over de pennetjes  ;D
Welke hoogte heb jij gebruikt?
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #4 Gepost op: 02 april 2021, 22:01:11 »
2,5mm heb ik gebruikt. Die blijkt in de praktijk 2,7mm uit te steken en als ik mij goed herinner iets verder in te veren dan aangegeven.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3842
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #5 Gepost op: 03 april 2021, 00:35:28 »
Dankje!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #6 Gepost op: 03 april 2021, 11:00:56 »
Interessant deze verende contacten.
Heb een idee voor welk project ik ze ga gebruiken dus direct maar besteld.

groet
Harald

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #7 Gepost op: 03 april 2021, 21:03:13 »
Leuk dat het je op ideeën brengt. Ik zie dat je ze al besteld hebt maar houd er rekening mee dat grotere pinnen ook een langere veerweg hebben. Dat is handig want dan komt het niet zo nauw met precisie van je werk.
Zelf had ik ook liever grotere pinnen gebruikt maar die ruimte is er helaas niet in de Sik.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #8 Gepost op: 05 april 2021, 22:06:25 »
Het gat voor het toplicht op de huif is geboord. Het boren is in een paar minuten wel geregeld, het opzetten en uitlijnen van de hele santenkraam heeft veel meer tijd gekost. Voorbereiding was niet, zoals vaak gezegd, het halve werk maar veel meer...

De arm waar de boortafel mee aan de paal van de boormachine zit kan gedraaid worden om de tafel te kantelen. Hier maak ik zelden gebruik van maar vandaag was ik erg blij dat mijn boormachine deze mogelijkheid heeft, het scheelde veel werk. Na wat meten aan de kap en een inverse tangens met de gevonden waarden kwam ik op 60o, afblijven dus want het is heet.
De tafel kan gedraaid worden in de genoemde arm waardoor ik de mogelijkheid had om eerst de X-Y-tafel op de boortafel te zetten en later alles recht te zetten.


Aan de voorkant van de kap zitten twee plaatjes die zorgen dat de kap niet zijwaarts kan bewegen. De kap is er tussen
geschoven tot de handgrepen tegen deze plaatjes aan komen. De kap wordt tegen de X-Y-tafel gehouden met het zwarte balkje achterop en de moer waarmee deze vastzit komt iets omhoog uit de sleuf waardoor de kap ook niet naar achteren kan, dat komt nog eens goed uit.


Voor de zekerheid heb ik toch maar even de positionering getest voor het boren. Uit metingen bleek dat het gat zou moeten uitkomen achter het voorste luik, ongeveer ter hoogte van de tweede ribbel van boven en onder de vierde klinknagel van links (van de klinknagels boven dit luik). Op de foto komt de boor daar ongeveer wel uit, ongeveer omdat de foto niet precies van recht opzij genomen is.


Met een lampje onder de kap komt er licht door het gat, zo is op de foto goed te zien waar het zit. Bovenop de kap, net achter het plaatje waar de lamp op hoort te staan, zit een nokje. De boor is begonnen in de hoek tussen dit plaatje en het nokje.

Interessanter is natuurlijk of de boor aan de andere kant op de goede plek uit de kap is gekomen.

En het gat eindigt precies op de juiste plek!
Wat rest is om het einde van het gat iets op te ruimen zodat er geen scherpe hoek meer is. Dat voorkomt dat de lak van het koperlakdraad naar het lampje beschadigt als het zou bewegen.

De kap is van vrij zacht metaal, het is met een handboortje prima uit te boren. In dit geval maakt het teveel uit waar het gat precies zou komen en is een kolomboor gewoon veel beter. Er kan beheerster mee gewerkt worden en ook preciezer. Met een handboor had ik dit resultaat niet kunnen halen.

Nu is het vele werk in de voorbereiding niet voor niets geweest, mijn andere Sik heeft ook meteen dit gat gekregen. Het wisselen van de kappen was weinig werk dus waarom zou ik daarmee wachten? Nu heb ik dat ook vast gehad.

De hele opstelling in de boormachine staat nog. Als er mensen zijn die dit gat geboord zouden willen hebben zonder zelf te pielen dan wil ik het wel doen. Ik woon in de regio Eindhoven.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #9 Gepost op: 13 april 2021, 20:40:58 »
De toplichtjes zijn uitgeboord en de leds zijn bedraad.


Met het licht voorop heb ik en klein testje gedaan hoe het er uit zou zien.

De toplichtjes die Roco levert lijken mij aan de grote kant, heeft iemand hier misschien de maat van?

De volgende stap is om de leds op de printplaat te vervangen door warmwit. Waarom Roco hier geel in heeft geplaatst is mij een raadsel, deze machines zijn meteen met elektrisch licht geleverd als ik mij goed herinner. Roco levert in elk geval geen olielampen op de bufferbalken. Het geel valt ook uit de toon met de warmwitte leds in de toplichtjes.

Zijn er eigenlijk nog anderen bezig met het verlichten van de toplichten?

M@rk

  • Offline Offline
  • Berichten: 359
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #10 Gepost op: 13 april 2021, 21:21:00 »
Waar heb je ze op de decoder op aangesloten, op een extra uitgang of over een andere led?

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #11 Gepost op: 14 april 2021, 18:59:15 »
De led is nog niet aangesloten. Voor de test had ik de draadjes aan de onderkant naar buiten gewerkt en op een multimeter aangesloten.

Het is de bedoeling om de leds aan te sluiten op de leds van de decoder. Voor zover ik weet heeft de decoder geen extra functieuitgangen. Misschien is daar wel documentatie van maar die krijg ik niet gevonden. Als ik Roco een vraag stel (andere vraag maar wel over deze decoder) krijg ik geen antwoord en op de site van Zimo vind ik niets relevants.

Als ik het aangesloten heb zal ik dat laten zien.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #12 Gepost op: 14 april 2021, 21:22:36 »
@ Priegelman,

Heb je de boorkolom nog steeds in deze stand staan?
Lijkt me namelijk ook best leuk deze toevoeging van een werkend toplicht.

Hoe wil je de led uiteindelijk werkend hebben? Met de 2 normale lichten als A-sein of moet deze apart bediend kunnen worden?
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #13 Gepost op: 15 april 2021, 12:00:19 »
Ja, de opstelling in de boormachine staat nog.

De led wordt aangesloten op een van de leds op de decoder. Er is voor zover ik weet geen extra uitgang. Met de rangeerfunctie gaat, als je de cv's juist instelt, aan beide zijden één lamp branden. De toplichten sluit ik op de andere lamp aan.
« Laatst bewerkt op: 20 april 2021, 22:48:55 door Priegelman. Reden: tikfout »

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Re: Roco sik toplicht en detaillering
« Reactie #14 Gepost op: 21 april 2021, 20:26:46 »
De verlichting in de gele Sik is vervangen door warmwit. Dit ziet er aanzienlijk beter uit dan de originele verlichting die de groene Sik nog heeft. Op de foto lijkt het oranje maar in werkelijkheid is het wel erg geel.



De rechterlamp (voor de kijkers links) van de gele Sik heb ik iets uitgevijld met een bol vijltje voor de Proxxon boortol. De lichtgeleider zit origineel in een sleufje en schijnt alleen vooruit zoals bij de andere lamp te zien. Bij de uitgevijlde lamp een kegeltje ontstaan waardoor de lichtgeleider ook een beetje zijwaarts schijnt en de lamp nu geheel verlicht. De binnenkant heb ik meteen geschilderd met zilverkleurige verf. Ik vind het een verbetering en heb dit bij de andere lampen van de gele Sik ook gedaan. De groene komt later wel.

Binnenkort maar eens verder met de toplichten en raad eens?
Precies! Ik ben er eentje kwijtgeraakt, dat moest gewoon gebeuren...
[zuchtend]Ik maak wel weer een nieuwe...[/zuchtend]