Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door markuspetter
Vandaag om 18:58:24
Br 38 Piko Superen. door Vroeger
Vandaag om 18:46:10
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 18:45:25
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:35:16
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 18:28:35
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 18:20:20
betreft de YD7001 door Ben
Vandaag om 18:17:43
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
Vandaag om 17:53:54
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door bellejt
Vandaag om 17:43:37
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 17:31:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:22:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:20:07
S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49

Auteur Topic: Britse micro layout in 0 gauge, een experiment in karton en papier  (gelezen 3413 keer)

MiHe

• Offline Offline
  • Enjoy !
Omdat mijn Brits schaal 0 materieel al bijna een jaar in een doos zit vond ik het tijd om er maar een baantje voor te bouwen. Een micro layout omdat het ook weer niet te veel tijd en plaats mag kosten. De afmetingen zijn 950 x 520 mm en dat valt volgens mij nog net binnen de microrichtlijnen. Omdat het lastig is om deze dagen aan hout te komen vond ik het wel leuk om een idee waar ik een tijdje mee rond liep eens uit te voeren, namelijk een module in karton. Ik vind karton een prettig bouwmateriaal wat goedkoop is en makkelijk te verwerken, de nadelen zijn de sterkte en het werken van het karton door verandering van de luchtvochtigheid. Omdat de module niet zo groot en een op zich staand iets is, is het een mooi proefproject. Er komt nog wel een fiddle yard maar daar ben ik nog niet helemaal uit. 

Het twee experiment is het papier gedeelte. Het is al vaak toegepast en bepalend voor de sfeer van veel Britse modelspoorbanen maar voor mij is het nieuw, bedrukt papier als afwerk materiaal. Ik heb een scratchbuild pakket gekocht bij Scale Scenes wat bestaat uit groot aantal PDF-files van allerhande bouwmaterialen zoals bakstenen, beton, leien, dakpannen etc. Maar ook deuren, kozijnen en bijvoorbeeld inrichting. Het is in 00 gauge maar de resolutie is blijkbaar groot genoeg om het in 0 gauge uit te printen, ik ben benieuwd.

Maar eerst het begin, de module.

Wat heb je nodig:

Karton (Ik had alleen karton met een grote golf liggen, dat is iets minder sterk en erg drukgevoelig. Na een uurtje meten en snijden heb je dit)

en een

Lijmpistool (met verlengde lijmpatronen)

Na 2 uur lijmen heb je dit:

Details:

Ik vind het niet tegenvallen. De module is goed op maat, recht (op de foto's is de lensvertekening goed te zien) en de hoeken zijn haaks. Door de schoren is het een stijve module geworden.

Wat kan er de volgende keer beter/anders:         

*Karton met kleiner golven toepassen, dit karton is op zich steviger en vormvaster
*Een extra persoon en lijmpistool erbij zodat de tijd tussen lijm aanbrengen en delen tegen elkaar drukken korter is. Bij langere lengtes is aandrukken met 2 personen ook makkelijker
*De bovenkant net als de schoren en zijkanten ook dubbel uitvoeren
*Bovenkant verzinken voor mooiere aansluiting met scenery*Meer ventileren, na 2 uur lijmen zeer keel en ogen
De volgende stap is de het aanbrengen van de 3 mm groene isolatie plaat en het schilderen van het geheel, tot dan.

Groet, Michel

« Laatst bewerkt op: 21 March 2021, 22:11:47 door MiHe »

Marc tramt

• Offline Offline
Re: Britse micro layout in 0 gauge, een experiment in karton en papier
« Reactie #1 Gepost op: 21 March 2021, 22:30:00 »
Ik heb mijn BNLS-module "Broad Street Viaduct" indertijd ook gebouwd uit papier en karton. Prima materiaal om mee te werken, licht en stevig.
Mijn keuze was indertijd ingegeven door het ontbreken van een hobbyruimte zodat alles aan tafel, in de woonkamer, moest worden gebouwd.
Naast karton heb ik toen ook veel foamboard gebruikt. Nog lichter en stabieler en als je daar doosjes van bouwt is het ook nog supersterk en minder gevoelig voor vocht dan 100% karton.

Wat heb je trouwens aan materieel in 0? Baanplannetje misschien?
No dress rehearsel, this is our life.

mdjr78

• Kenner en liefhebber
  • Offline Offline
  • BMB, Msg Ht, Fremo
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #2 Gepost op: 21 March 2021, 23:03:06 »
Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken, Michel. Ook wel benieuwd in hoeverre dat karton zich goed houd.

Groeten,
Werner

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #3 Gepost op: 22 March 2021, 07:11:36 »
Een interessant experiment, Michel. Jaren geleden heb ik een baantje in h0m proberen te bouwen op een paar van die lage fruitdoosjes van karton. Het project is nooit afgerond, geen idee meer waarom.
Hoe wil je voorkomen dat het karton straks zacht wordt als je bijvoorbeeld met verdunde lijm aan de slag gaat, of dunne verf?

Groeten,
Gerard

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 22 March 2021, 07:13:51 »
Als constructiemateriaal is dit prima. Ik zou er wat verf op smeren. Vooral zorgen dat de bovenkant goed in de verf komt. Bij het begroenen/begrassen komt er nogal wat water op de baan......

Albert

(aan de doos te zien heb je een nieuwe WTW?)
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
« Reactie #5 Gepost op: 22 March 2021, 11:17:17 »
verlengde lijmpatronen

Hoe krijg je dat voor elkaar? Waarschijnlijk beetje smelten en aan elkaar drukken, maar jij kan vast zó vertellen wat het makkelijkst werkt :)
Ziet er erg handig uit!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #6 Gepost op: 22 March 2021, 12:11:13 »
En denk erom:
Altijd van je af snijden!

Ga je volgen
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

MiHe

• Offline Offline
  • Enjoy !
« Reactie #7 Gepost op: 27 March 2021, 16:21:31 »
@ Marc   Met foamboard is de weg naar succes een stuk breder dan bij karton denk ik. Morgen meer over het idee en het materieel.

@ Werner   Ik ook. Maar mijn idee heb ik mijn hoofd al aardig uitgewerkt, het wordt niet vrolijk.

@ Gerard   Dat van die fruitdoosjes is een leuk idee, lijkt wel wat op het TeaTray-concept. De bovenkant wordt voorzien van 3 mm isolatieschuim om het karton te beschermen.

@ Albert   De WTW hangt bij iemand anders aan de muur, heb de doos meegenomen van het werk.

@Reinout   Een beetje lijm eraan en vastdrukken, wel een even uitlijnen. Hoewel het nu lijkt dat je meters kunt lijmen is dat niet zo, dit hangt hoofdzakelijk af van het vermogen van het verwarmingselement wat in het pistool zit. Wel hoef je zo op moeilijke momenten niet te zoeken naar een nieuwe lijmpatroon.

@ Hendrik Jan   I know, door hechtingen en schande wijzer geworden  :-[

Groet, Michel

MiHe

• Offline Offline
  • Enjoy !
« Reactie #8 Gepost op: 27 March 2021, 16:38:53 »
Afgelopen week verder gewerkt aan de module. De bovenzijde voorzien van een 3 mm isolatieschuim om het karton te beschermen tegen vocht van het ballasten, beton storten, groen planten en wat je al niet meer doet. En het geheel geschilderd.

Alleen... De schuimlaag heeft er voor gezorgd dat de module hol is komen te staan. De luchtvochtigheid is gestegen en daardoor is het karton uitgezet behalve aan de bovenzijde waar de schuimlaag op is geplakt. Althans, dat is mijn theorie. Voor het schuim was het geheel echt vlak.

In het midden is het ca 6 mm dus het is niet onoverkomelijk. Je kunt het één en ander uitvullen zodat het waterpas ligt en staat maar het is de vraag als het weer droger wordt en de bovenkant trekt weer recht wat gebeurd er dan met alles wat je erop gelijmd hebt. Ben er nog niet helemaal uit of ik deze module ga gebruiken.

Morgen meer  :D

Groet, Michel

MiHe

• Offline Offline
  • Enjoy !
« Reactie #9 Gepost op: 28 March 2021, 22:53:01 »
Ik heb besloten om voor dit project verder te gaan op een houten module dit ik nog had liggen, de afmetingen zijn 1220x610 mm. Met de kartonnen module wordt wel verder geëxperimenteerd om te kijken wat er verder nog aan te verbeteren is. De bovenkant in meerdere lagen haaks op elkaar of beide zijden voorzien van schuim zijn eventuele mogelijkheden, wordt vervolgt.

Deze keer iets meer over de aankleding van de module.

Ik ben van plan om een verloren stukje van een colliery (kolenmijn) te bouwen. Een gedeelte wat niet direct met de kolenwinning te maken heeft, de colliery workshop met stockyard.

Het sporenplan is simpel. Het spoor rechtsachter is een kort opstelspoor en het voorste spoor is voor het lossen van materiaal, bijvoorbeeld hout, buizen, kabels of (machine)onderdelen. Rechts komt een fiddleyard maar daar ben ik nog niet helemaal uit. Het wordt dus meer een werkend diorama dan een echte rangeerbaan.

De gebouwen zijn gebaseerd op die van de Snibston Colliery in Coalville, East Midlands. De loodsen rechtsachter grensden aan het mijnterrein maar behoorden, zo ver ik na kan gaan, niet bij de mijn. Het gebouw links was de werkplaats waar reparaties aan allerhande zaken werden verricht. Ik zit nog te denken aan een vaste of mobile brugkraan voor het lossen van grote materialen maar daar wil ik nog wat verder onderzoek naar doen, buiten de aankleding en wat details is het dit wel.

De setting is eind jaren zeventig, de sfeer troosteloos.

Volgende keer meer.
Groet, Michel

g-j

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 29 March 2021, 07:31:16 »
Er leuk Michel! Ik was al benieuwd naar je kartonverhaal met de nodige bedenkingen.... Krijg je nog iets van reliëf in je landschap of blijf je vlak?

Groet, Gert-Jan

bask185

• Online Online
« Reactie #11 Gepost op: 29 March 2021, 08:48:34 »
Je had ook nog een blok schuim kunnen proberen  ;D. Ik denk dat 2 of 3cm XPS ook wel geschikt is. Ik zag dat wel eens op een of ander budget model railway kanaal op YT.

Ik kijk in ieder geval uit naar de rest van de bouw.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 29 March 2021, 10:28:38 »
Ja leuk! Moet ik ook nog eens doen, een rangeerbaantje in 0. Ik kijk al een tijdje naar een mooi thema, liefst Isle of Wight gerelateerd.
Maar ja, een goed idee moet rijpen.  8)
« Laatst bewerkt op: 30 March 2021, 08:17:33 door Marc tramt. Reden: Interpunctie »
No dress rehearsel, this is our life.

MiHe

• Offline Offline
  • Enjoy !
« Reactie #13 Gepost op: 05 April 2021, 21:50:35 »
@ Gert-Jan    Het is inderdaad een twijfelachtig experiment maar ik vind het wel interessant om te kijken waar de grenzen van karton liggen. Ik ben nu aan het wachten tot er beter karton ter beschikking komt en dan start ik met module 2.0, 1.0 is nog steeds eigenwijs hol... Hoewel reliëf aantrekkelijk is in een modelbaan/diorama blijft deze module vlak, althans dat hoop ik  8)

@ Bas   Een schuimplaat, EPS/XPS of PIR/PUR, met een houten kader is zeker geschikt. Vooral als je werkt met hoogtes beneden het maaiveld.

@ Marc   Ik begrijp hier uit dat jij ook een Class 05 hebt, één die je nog moet ombouwen naar "Nuclear Fred" Ik was eerst niet zo enthousiast over de Class 05 maar gezien de prijs destijds en nadat ik erover gelezen had er toch één gekocht. Wat is er nu niet leuk aan een rangeer loc met 4 versnellingen en een mooie uitstraling:

Foto 1

Foto 2

Ik kan zo snel niet vinden hoe ik een link kan verbergen, iemand ?

Groet, Michel

« Laatst bewerkt op: 06 April 2021, 14:26:25 door 44. Reden: Koppelingen verstopt »

MiHe

• Offline Offline
  • Enjoy !
« Reactie #14 Gepost op: 05 April 2021, 22:10:24 »
Hi,

Ik ben vandaag gestart met de maintenance shed

Hij wordt gebouwd in karton met waar nodig verstevigingen van hout en styreen. In het echt is de borstwering gemetseld en zijn de overige geveldelen uitgevoerd met stalen beplatingen, het dak is voorzien van golfplaten. Ik zal nog even kijken voor een mooie voorbeeld foto. Het metselwerk is even als voorbeeld aangebracht, deze had ik nog liggen maar heeft een te oude uitstraling voor deze loods.

Tot zover...

Groet, Michel