Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:29:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:22:04
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:12:00
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door 2412
Vandaag om 11:00:42
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:49
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 09:41:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 09:35:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:28:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02

Auteur Topic: Opgeblazen LokPilot 5  (gelezen 2387 keer)

fozziebear

• Offline Offline
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Opgeblazen LokPilot 5
« Gepost op: 21 March 2021, 13:30:38 »
Hallo medespoorders,

Onderstaand mijn relaas van het uitlezen van een LokPilot 5 met JMRI DecoderPro.

Van een lok waarin recentelijk een decoder was ingebouwd wilde ik een paar CV's uitlezen daar de lok op hoge snelheid niet lekker liep. Op halve snelheid echter als een zonnetje.
Na het uitlezen en vergelijken (compare) van een stuk of wat waarden klikte ik bij een volgende CV eerst op compare ipv eerst uitlezen en dan vergelijken. Op dat moment kreeg ik een rood vakje van de betreffende waarde. Nu had ik in het verleden wel eens eerder meegemaakt dat het uitlezen met DecoderPro niet helemaal lekker ging dus ik rook nog geen onraad. Gewoon DecoderPro herstarten en verder gaan dacht ik.
Echter uitlezen was niet meer mogelijk en nu zag ik ook dat de spanning gelijk afviel zodra ik op de powerknop klikte. Kijkend naar de voedingsbron zag ik dat zodra ik de power aanzette er gelijk kortsluiting ontstond.
Omdat ik bang was dat alles het leven had gelaten heb ik een andere goedkope testlok op de rails gezet, maar die werkte verder naar behoren. Ik kon dus nu weer spanning op de rails zetten. De conclusie was duidelijk: LokPilot 5 naar de ........

Mijn vraag is nu, heeft een van jullie dit ooit ook meegemaakt? Mocht dit inderdaad van voorkomen ga ik lekker over op de ESU programmer want elke keer 35 euries opblazen vind ik zonde.

Alvast dank voor de eventuele reacties.
Ron
Met vriendelijke groet,
Ron

zuylen

• Offline Offline
Re: Opgeblazen LokPilot 5
« Reactie #1 Gepost op: 21 March 2021, 13:52:16 »
Ik heb een keer gehad dat een hele oude Uhlenbrock er opeens mee ophield na een hele lange tijd dienst doen. De eindtrappen van de decoder waren nog in orde, maar er was iets met de loc-herkenning aan de hand. Na herprogrammeren deed de loc helemaal niets meer. Tja ik heb het ding maar omgewisseld voor een andere nu ESU decoder. Wat er gebeurd was weet ik niet meer. Ik hou het maar op ouderdomsverschijnselen.
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 21 March 2021, 16:51:02 »
Hallo Ron,

Wel een herkenbaar verhaal, al weet ik ook niet exact wat er in mijn geval aan de hand was.

Ik heb voor een treinenvriend een N-Loc schoongemaakt, omdat hij slecht liep en inderdaad ook erg smerig was. Ook waren de draden van de stroomafnemers naar de print erg bros, dus die heb ik ook vervangen. In de lok zat een ESU LokPilot 5 micro 6 pins.
Na de zaak weer in elkaar te hebben gezet liep de lok als een zonnetje, maar na circa 30 minuten een stevige kortsluiting in de decoder. De loc was ook aardig warm. Het hele systeem sloeg op tilt.
Ik heb een nieuwe decoder besteld en gemonteerd. Hetzelfde euvel, ook na circa 30 minuten een complete kortsluiting in de decoder.
Weer een nieuwe besteld. Die liep zonder montage van de kap, zonder enig probleem. Nadat de kap was gemonteerd weer kortsluiting na circa 30 minuten.
Uiteindelijk de lok opgestuurd naar Het Winkeltje in Dordrecht die er opnieuw een decoder in heeft gezet. De lok rijdt nu nog steeds. Mogelijk net een slechte serie decoders gehad. Ook op het ESU forum zijn berichten te vinden over LokPilots 5 die opeens het leven laten. Ook daar wordt gesproken van een slechte serie decoders, die, vooral net na de introductie, zijn geproduceerd.

In mijn Hippel zit ook een LokPilot 5, die wel eens raar doet, maar nog altijd keurig de lok laat rijden.

Normaal gesproken kun je de opgeblazen decoder inleveren en krijg je een nieuwe retour. ESU doet daar nooit moeilijk over.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

fozziebear

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 21 March 2021, 19:20:59 »
Hallo Dirk,

Kijk dat is nou een antwoord waar ik blij van wordt. Wist niet dat er 'waarschijnlijk' een slechte batch was en ook niet dat ik de decoder kon terugsturen en deze dan vervangen wordt. Dan krijgen ze er gelijk twee want uit dezelfde batch (ik heb er toen een antal tegelijk gekocht) zit ook een decoder tussen die niet goed wil mappen. Ik heb daar al waar uurtjes aan gespendeerd maar kreeg het niet voor elkaar ondanks dat ik dezelfde config, lees mapping, gebruikte als bij andere loks en waarbij het feilloos werkte. Van de week maar eens een begin maken met terugsturen.
Vraagje dan nog, moet ik nog iets speciaals doen daarvoor richting ESU?

Ron
Met vriendelijke groet,
Ron

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 March 2021, 19:23:12 »
had hier hetzelfde met een loksound v5.Terug gestuurd naar duitse verkoper en een nieuwe gehad van esu rechtstreeks.Van service is dit prima.Voor de verzendkosten heb je gen nieuwe decoder en via de duitse verkoper had ik ze 15 euro goedkoper dus nog steeds winst.
Greetings,salutations,groetjes,

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 21 March 2021, 19:35:53 »
Dan wacht ik nog wel een jaartje met het kopen van deze decoders.
Laat esu maar eerst de kinderziekten er uithalen.

Mvg Johan

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 March 2021, 19:51:28 »
is geen kinderziekte hoor.Normaal werkt de kortsluitbeveiliging perfekt maar soms niet.Dus geen probleem ermee en super ondersteuning zonder veel gevraag. Volle vertrouwen in esu sinds jaren want hun service is echt stukken beter dan anderen.Geen problemen in garantie en netjes bedrag van te voren gemeld bij uit garantie.Kunnen velen een voorbeeld aan nemen.
PS: hebben 10 tallen decoders verkocht via onze beurzen en slecht 3 terug gekregen en netjes gratis vervangen geweest.
Greetings,salutations,groetjes,

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 22 March 2021, 22:42:51 »
Hallo Ron,

Ik stuur mijn defecte decoders terug naar mijn leverancier, Het Winkeltje in Dordrecht. Ik krijg dan een nieuwe van de heer Verheij van Het Winkeltje en hij regelt het verder met ESU.

Nu je het over functiemappingproblemen hebt, daar leken de problemen bij de LokPilot in mijn Hippel ook wel wat op. Omdat die veel functies heeft (aparte front- en sluitseinen, rangeersein, zwaailicht, cabineverlichting en digitale koppelingen) moest er nogal wat gemapt worden. Dat ging op zich goed, maar op een gegeven ogenblik was de decoder alles kwijt. Na alle aansluitingen nog eens goed te hebben nagelopen en de zaak opnieuw te hebben ingesteld, heb ik daarmee geen problemen meer gehad. Wel dat de loc af en toe blijft doorrijden, terwijl Koploper hem laat afremmen. Omdat dat maar zelden gebeurt, heb ik daar de vinger nog niet achter. Mogelijk is het een probleem met Railcom, die heb ik maar uitgeschakeld.

Met beste groeten,

Dirk Meijer

fozziebear

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 March 2021, 20:03:12 »
Hallo Dirk,

Bij mij hoefde er niet veel gemapt te worden, maar bij het toewijzen van de AUX1 aan F1 (eigenlijk was dit pas de eerste echte non-standaard mapping) ging het al fout. Ik denk dat ik het beestje wel 10x een reset naar fabrieksinstellingen heb gegeven en toen opnieuw begonnen, maar het wilde niet lukken. Lijkt me dus een gevalletje DOA en dus gaat ie inderdaad retour leverancier.

Mvg,
Ron
Met vriendelijke groet,
Ron

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 24 March 2021, 21:49:57 »
Hallo Ron,

Dat lijkt me inderdaad wel de beste oplossing en, zoals gezegd, ESU heeft een goede omwisselservice.
Met beste groeten,

Dirk Meijer