Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:18:56
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ben
Vandaag om 17:08:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 16:53:46
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Roco Ae 6/6 ombouwen van analoog naar digitaal  (gelezen 1243 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Roco Ae 6/6 ombouwen van analoog naar digitaal
« Gepost op: 21 maart 2021, 11:37:50 »
Ik heb nog een 6  tal oude Roco Ae 6/6 loks liggen die inmiddels tussen en 15 en 30 jaar oud zijn.  Sommigen hebben zelf nog een overbrenging met een spiraalveer tussen de moter en de wielstellen en de meeste hadden ook nog geen 8 polige decoder aansluiting.    Bijkomende hebben deze loks amper plaats om een gangbare decoder in onder te brengen tenzij in de N°2 stuurstand cabine wat niet echt een gezicht is.

Tijd om deze eens onder handen te nemen.   
Ik had hiervoor al enkele jaren ombouw platines voor liggen van AWM die ik eigenlijk gekocht had om mijn 5  Re4/4 IV  loks om te bouwen.  ( dit is inmiddels ook gebeurt )

De Roco Ae 6/6 heeft vergelijkbaar binnenwerk en deze platines passen theoretisch dus ook in deze loks.
De platines zijn reeds volledig voorzien van alle electronica en schakelingen zodat je eenvoudig  - mits de juiste decoder - diverse lichtbeelden kan weergeven ( wit voor / rood sluitlicht achter  - enkel wit voor  of  rood achter  - wit voor en achter ( rangeerlicht ) of rood voor en achter .  Ook High beam schijnwerper behoort to de opties.

Voor de Ae 6/6 is het wel nodig wat van het chassis weg te frezen zodat de platine met de Plux22 decoder genoeg verzinkt.   Ik heb hier de ZIMO 633 gebruikt omdat deze net iets minder dik is dan de Lopi4 of 5 en de seinschakelingen  voorzien op de platine ook specifiek voorde Zimo decoders zijn ontworpen . Heg gaat echter ook met de Lopi , alleen  krijg ik dan 1 combinatie Wit voor / Rood achter in 1 rijrichting niet correct geconfigureerd . De instellingen worden voor de Zimo trouwens met de handleiding meegegeven.   Deze van de Lopi vind je terug in de handleiding van de Lopi onder SBB lichtwisseling en werkt dus ook muv 1 weergave extra die je bij Zimo wel hebt en bij de Lopi niet in combinatie met deze platine.



Na de freeswerken heb ik alles goed schoon gemaakt en de gearboxes van wat nieuw vet voorzien en hier en daar een drupje olie.
Let op dat je op de motor voor uitbouw eerst even aanduidt wat boven en onder is.  Als je de moter op zijn kop terug plaats zitten de polen verkeerd en krijg je de rijrichting en lichtwisseling niet correct weergegeven ( lok rijdt vooruit met rood sluitlicht en 3 x wit achteraan )  Dit krijg je ook met de CV instelling 29 niet rechtgezet.   Dus Motor terug uitbouwen en terug correct inzetten is de enige optie hier .

De zijkanten van het chassis heb ik uit extra voorzorg geisoleerd ter hoogte van de decoder .
Tussen de platine en het chassis  zit een dunne kartonnen isolatie laag die ik inde dezelfde vorm van de platine gesneden heb zodat ook hier geen enkel risico op kortsluiting is.
Vervolgens motoraansluitingen tussen motor en platine vastsolderen ( AWM levert hier zelfs extra koperen strips mee maar doet dit liever gewoon met een draadje ) en vervolgens de stroomvoorziening van de wielstellen terug vast zetten.



Het geheel loopt als een zonnetje en is in niks meer te vergelijken met de oude analoge Roco.   Fluisterstil en de Zimo stuurt alleszeer mooi aan.   
De leds op de platine geven een mooi lichtbeeld.    Alleen het 3de toplicht van deze lok is mij nog te zwak.  Doch dit komt door de dubbele lichtgeleider die Roco hiervoor gebruikt .









Dit wil ik nog zien te verbeteren maar ben er nog niet uit wat hier het beste  resultaat zal geven. Denk eraan de lichtgeleiders aan de buitenkant te verven met een reflecterende zilverkleurige of witte verf of eventueel een extra led puur voor het toplicht  onder de lichtstaaf bij te plaatsen.   

Tenzij dat hier iemands anders een ander tip hiervoor heeft ?

Ook overweeg ik nog om cabine verlichting te installeren.

Petdig1