Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Database voor modeltreinverzameling  (gelezen 4130 keer)

Wvendel

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Database voor modeltreinverzameling
« Gepost op: 16 maart 2021, 10:13:34 »
Goedemorgen,

Een paar jaar geleden ben ik begonnen met het bouwen van een database in Microsoft Access, waar alle informatie m.b.t. mijn verzameling overzichtelijk bij elkaar komt.
Eind vorig jaar heb ik het een grondige opknapbeurt / upgrade gegeven, en besloten om dit project breder beschikbaar te stellen.
Er zijn weliswaar een paar commerciële projecten, maar dat is niet voor iedereen even interessant. De aanschafprijs kan dan ook een drempel zijn.
Op het Stummiforum heb ik sinds half december daarvoor ook een topic geopend.
(NB : sinds gisteren (15-03-2021 lijkt het forum technische uitdagingen te hebben...)

Deze afbeeldingen geven een idee van de mogelijkheden die in de huidige versie 1.4 aanwezig zijn :





De via de verschillende formulieren ingevulde data kan in een aantal rapporten (verkort) weergegeven worden.







Bij elk record kunnen meerdere afbeeldingen worden getoond, o.b.v. merk/fabrikant & artikelnummer.
Op het startscherm wordt het totaal van de records & ingevoerde prijzen getoond.

Alle ingevoerde gegevens kunnen worden geëxporteerd naar Excelbestanden.
Andersom werkt ook : als er data in Excelsheets of andere bestanden zijn vastgelegd, dan zijn deze ook eenvoudig in de database te importeren. De werkwijze hiervoor staat beschreven in het handboek.

Randvoorwaarden :
 - enige kennis van de Duitse taal. Zowel de database als het handboek zijn nl. in het Duits gemaakt.... ik kom zelf gewoon uit het midden van Nederland overigens :)
 - Office 2010 of latere versie, incl. Microsoft Access.
Als vervanging is er evt. de door Microsoft beschikbaar gestelde Access Runtime. Enkele functies (m.n. als er de wens om zelf aanpassingen te doen in rapporten, velden, weergaves, etc.) zijn dan niet beschikbaar. M.a.w. : het aanschaffen van Office is niet verplicht, het uitproberen kan gewoon met gratis programmatuur.

Een handboek met uitleg over de functies en de verschillende velden wordt meegeleverd.

Ik ben benieuwd of er ook vanuit de Nederlandstalige hoek hiervoor interesse is. Via Stummiforum en Drehscheibe-Online heb ik inmiddels iets meer dan 100 aanvragen hiervoor ontvangen.
Stuur me een PB, en de verdere info & downloadlink stuur ik je toe.

De database wordt vrij beschikbaar gesteld. Heb je zelf kennis van Access, of ben je überhaupt een beetje handig, dan is er dus ook de mogelijkheid om het bestand als uitgangspunt te gebruiken voor eigen aanpassingen. Nieuwe velden, definities, formulieren, etc. laten zich gewoon toevoegen.
Andersom kan je formulieren of velden waar je geen behoefte aan hebt gewoon negeren. Er is geen minimum aan in te vullen gegevens.
Het enige verzoek wat aan door mij aan de toekomstige gebruiker wordt gedaan : als je er mee geholpen bent, laat het merken  :)

Groet,
Wouter

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Database voor modeltreinverzameling
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2021, 10:25:27 »
Ziet er goed uit Wouter!

Begrijp ik goed dat je inde database ook kunt bijhouden welke instellingen je in een lok hebt ingesteld? Is dat geval heb ik zeker intresse?

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 771
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Database voor modeltreinverzameling
« Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2021, 10:28:54 »
Begrijp ik goed dat je inde database ook kunt bijhouden welke instellingen je in een lok hebt ingesteld? Is dat geval heb ik zeker intresse?


Ook ik heb een database in Access gebouwd voor mijzelf maar deze info heb ik eruit gelaten omdat dit bij mij in iTrain staat.
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 312
Re: Database voor modeltreinverzameling
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2021, 10:32:43 »
Bij de buren loopt ook al enige tijd een draadje over een soortgelijke database in het Nederlands.
Kijk hier: ]https://forum.3rail.nl/index.php?topic=80271.0 maar eens.
Grtz. Frits

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1599
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Database voor modeltreinverzameling
« Reactie #4 Gepost op: 16 maart 2021, 10:34:13 »
Mooi gedaan Wouter en ziet er netjes uit.

Maar heb de indruk dat hier toch met regelmaat hetzelfde warm water wordt uitgevonden.

Er zijn toch reeds diverse Freeware databasis op het Net beschikbaar die allemaal op elkaar lijken en dezelfde features hebben.   
En dan heb ik het zelfs over een bijna gelijke Nederlandstalige data base. 

Maar petje af alleszins voor het gerealiseerde .
Mvg
Peter

Petdig1

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6529
  • Spaar ze allemaal.
Re: Database voor modeltreinverzameling
« Reactie #5 Gepost op: 16 maart 2021, 12:26:24 »
Bij de buren loopt ook al enige tijd een draadje over een soortgelijke database in het Nederlands.
Kijk hier: ]https://forum.3rail.nl/index.php?topic=80271.0 maar eens.

Maar de link naar het programma is al enige tijd niet meer beschikbaar.
Ik ben wel op zoek naar een database, ook voor het geval ik opeens dood neerval zodat ze hier in huis enig idee hebben van wat er allemaal op zolder staat.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 16 maart 2021, 12:31:04 door prutser »

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 312
Re: Database voor modeltreinverzameling
« Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2021, 13:18:25 »
Klopt, maar de maker van deze database plaatst regelmatig een downloadlink met de nieuwste versie updates.
In het draadje kun je ook volgen waar hij mee bezig is en zelf eventueel ook suggesties doen.
Grtz. Frits

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Database voor modeltreinverzameling
« Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2021, 13:48:02 »
Vandaag de dag is het m.i. wel belangrijk dat zo iets voor meerdere platformen beschikbaar is. (Android, IOS, Linus, MacOS)


Kan dat ook hiermee?
Jeroen

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2659
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Database voor modeltreinverzameling
« Reactie #8 Gepost op: 16 maart 2021, 14:17:30 »
Vandaag de dag is het m.i. wel belangrijk dat zo iets voor meerdere platformen beschikbaar is. (Android, IOS, Linus, MacOS)

Kan dat ook hiermee?

Nee, moeilijk.

In principe zou je een webDB moeten maken, en dan ben je met MySQL bezig en eventueel een PHP interface, zodat de databank via een website wordt aangesproken, dan is het in theorie multiplatform compatibel.
Echter is dat niet snel even wat avondjes spelen, en kom je tegen dezelfde problemen als een forum onderhouden : regelmatig de SQL en PHP software updaten etc ivm securitylekken etc, en dan komt het gemekker van de smartdevice gebruikers, want het scherm op hun iPad uit 2014 ziet er anders uit dan dat op hun nieuwe iPad Pro van 2020, en op de Samsung S20 van hun vrouw ziet het er weer anders uit.

Wvendel

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Database voor modeltreinverzameling
« Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2021, 09:40:27 »
Begrijp ik goed dat je inde database ook kunt bijhouden welke instellingen je in een lok hebt ingesteld? Is dat geval heb ik zeker intresse?
Voor het vastleggen van de instellingen zijn deze velden beschikbaar :



Vandaag de dag is het m.i. wel belangrijk dat zo iets voor meerdere platformen beschikbaar is. (Android, IOS, Linus, MacOS)
Kan dat ook hiermee?
Zoals hierboven ook al goed onderbouwd, is het antwoord 'nee'.
Ik heb zelf bewust gekozen voor Access, aangezien ik Office al voorhanden had & vanuit mijn werk ook al enige ervaring ermee.
Microsoft heeft Access nooit in een versie voor iOS uitgebracht, dus dan vallen de Apple-gebruikers al buiten de boot.
En inderdaad : het blijft een hobby-project. Als er rekening gehouden moet worden met alle verschillende besturingssystemen, softwareversies, beeldschermresoluties, etc., dan gaat de lol er heel snel van af  ;)

Er zijn inderdaad meerdere freewareversies & hobbyprojecten die ook op diverse fora worden aangeboden. In mijn beleving zijn de meeste daarvan m.n. gericht op rollend materiaal, en dan m.n. de locs. Voor mezelf wilde ik de hele verzameling kunnen vastleggen, dus ook de gebouwen, auto's, technische componenten etc.
Enerzijds om een onderbouwing richting de verzekeraar te hebben, anderzijds om ooit de nabestaanden een idee te geven van wat er allemaal aanwezig is.
Primaire reden was eigenlijk gewoon de beroepsafwijking om gegevens & data overzichtelijk te hebben, vooral getriggerd toen ik een loc dubbel kocht omdat ik geen idee meer had dat die al in een doos aanwezig was  :o

Uiteraard is er met Excel ook van allles te bouwen. Hangt allemaal van je eigen wensen, kennis & kunde af.

Roy Hendriks

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Database voor modeltreinverzameling
« Reactie #10 Gepost op: 17 maart 2021, 09:54:19 »
Mooi Wouter!

Is er nog enige kans dat je een nederlandse versie gaat maken?

Gr. Roy

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk


Wvendel

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Database voor modeltreinverzameling
« Reactie #11 Gepost op: 17 maart 2021, 11:11:22 »
Op dit moment : nee.
De ellende die ik me daarmee op de hals haal is nl. dat eventuele nieuwe ontwikkelingen / aanpassingen dan ook weer 2x uitgevoerd moeten worden, in zowel de Duitse als de Nederlandse versie.
Dat staat dan niet in verhouding tot het kleine aantal gebruikers dat daarmee dan wordt bereikt. Het blijft toch iets voor een nichemarkt.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Database voor modeltreinverzameling
« Reactie #12 Gepost op: 17 maart 2021, 11:23:20 »
Ik gebruik iTrain ook mede voor het vastleggen van mijn verzameling.

Enerzijds makkelijk; omdat meteen alle gegevens van het in te voeren materieel bekend zijn, zoals merk, type, versie, rij-eigenschappen van zowel loc als in combinatie met merk- type decoder, lengte tussen de buffers, lengte vanaf de eerste stroomafnemende as tot de buffer, eigen afbeelding etc.

Anderzijds aangezien je voor automatisch rijden toch al veel van deze zaken in iTrain moet invullen. Zo hoef je uiteindelijk alles maar 1 keer in te voeren.
Een aanrader!

Groeten Eeg


nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Database voor modeltreinverzameling
« Reactie #13 Gepost op: 17 maart 2021, 12:49:41 »
Ik heb alles in een excel file gezet.
1 sheet per artikelen soort,
en per kolom wat het is, bijvoorbeeld, land, maatschappij, art.nr. computernummer, aanduiding, kleur, l.o.b., kost prijs, decoder nummer, decoder soort, aanschaf datum, foto`tje, en ga zo maar door.
en deze file ook op back-up schijf, zodat mocht je pc vastlopen/ naar de maan gaan, je data base ook niet gelijk pleite is.

Maar ieder moet het natuurlijk voor zich weten hoe hij/zij z`n gegevens bewaard.

Successs.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Glacierxprs

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: Database voor modeltreinverzameling
« Reactie #14 Gepost op: 09 april 2021, 11:24:35 »
Hoi, deze toepassing ziet er goed uit en lijkt me wel handig. Kan ik het ergens downloaden?