Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Luit
Vandaag om 10:51:13
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:22:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 10:09:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
Vandaag om 10:06:58
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11

Auteur Topic: Hoe verlichting cabine/interieur schakelen bij roco CD railbus  (gelezen 2674 keer)

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
Hoe verlichting cabine/interieur schakelen bij roco CD railbus
« Gepost op: 16 March 2021, 08:22:51 »
Hoi,

Heb gisteren een berichtje geplaatst met foto van ons nieuwe aanwinst(16033) had stiekem gehoopt dat er misschien iemand weet wat de oplossing  is voor het schakelen van interieur en cabine verlichting is.
Deze beginnen te branden zodra er spanning op de rail staat, het gaat om de roco 70378 een Tsjechische railbus met bijwagen, dus van oorsprong een analoge set.

Maar gister kwamen er veel nieuwe berichten na die van ons en is het berichtje is waarschijnlijk ondergesneeuwd.

Even de gegevens er zit een plux16 brugstekker in deze is door de vorige eigenaar vervangen door een decoder , in de bijwagen moet een plux 16 functie decoder in daar zijn we nog naar op zoek.

dit voorbeeldje zit er bij, heb een vermoeden dat hier wat mee moet gebeuren zodat ook de cabine en interieur verlichting schakelbaar worden, de front en sluitverlichting zijn wel apart schakelbaar naar rijrichting.

hoop dat iemand van hier ons kan helpen.

BVD en vgr Evert en Bas

Roy van Dijk

• Offline Offline
Re: Hoe verlichting cabine/interieur schakelen bij roco CD railbus
« Reactie #1 Gepost op: 16 March 2021, 09:01:23 »
Gisteren plaatste ik dit bericht in het topic van de NS 2435 op Ben zijn vraag:

Hoi Ben,

Zelf wilde ik al bijna jou de vraag stellen of dit wel ging lukken door zelf een analoog model digitaal te maken...
Er is ontdekt in een Duitse loc (De DR BR 106 van Roco, met cat. nr: 70263) dat Roco hier gewoon een andere printplaat in duwt ::)
Ik kocht het analoge model en wilde daarin een ESU sounddecoder inbouwen (wil geen Zimo wat Roco gebruikt)...
Na inbouw van de ESU heb je in deze BR106 géén rangeerlicht en géén cabineverlichting omdat Roco bepaalde componenten op die print in de analoge versie heeft weggelaten :-X
Dit pikte ik niet en heb de loc meteen retour gestuurd naar de winkel.
Je kunt op het onderdelenblad zien (en Drehscheibe stond al vol met klachten) dat er twee verschillende printplaten worden gebruikt in dit model:
https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/8070263930.pdf (blad 1).

Ook is dit te zien bij de 2435:
https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/8070789930.pdf (blad 1).

Ik kan dit natuurlijk helemaal mishebben en dat het bij de 2435 hoop ik niet het geval is, dus ik ben zelf ook benieuwd.
Het is dus meer om aan te geven / te onderzoeken wat hier aan de hand is, dit roept wel weer vragen op ::)

Ook hier zie ik weer dat Roco verschillende printplaten gebruikt in deze M152 / 810, zie pagina 1:
https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/8070378930.pdf

Misschien zou het lukken met de DIP-schakelaars, maar er is ook kans dat er iets anders is aan de printplaten in de analoge modellen dan de digitale modellen.
Het is dus mogelijk dat bepaalde componenten zijn weggelaten door Roco, waardoor bepaalde functies niet mogelijk zijn bij het zelf ombouwen van analoge modellen naar digitaal... :(
« Laatst bewerkt op: 16 March 2021, 09:06:41 door Roy van Dijk »

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #2 Gepost op: 16 March 2021, 09:42:52 »
Hallo Roy,

Dank je voor je antwoord, wat ik mij afvraag is dan waarom roco wel de analoge versie geschikt heeft gemaakt voor een plux16 decoder.
En zie ook dat ik een ander onderdelen blad zoals op de link, had ook zo iets op DSO gelezen over de schakelbare verlichting.

Kijk en bv brawa is daar duidelijk in digitaal of analoog (verschil in printplaat, maar dat lijk mij weer duurder dan 1 soort het zal wel aan mij liggen.

maar we zijn weer wat verder , en wie voor Roy of ons en wie dan ook een oplossing heeft kom er mee.

BVD en vgr Evert en Bas 

Ben

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 16 March 2021, 09:59:44 »
De schakelaartjes zijn echt bedoeld voor analoog bedrijf en doen niets bij digitaal.

Ik denk dat het schakelen van de binnenverlichting met PluX16 niet gaat lukken, je hebt meer functie uitgangen nodig dus PluX22.
Mijn Accuwagen ETA515 met bijwagen heeft dat wel juist om die reden: AUX3, 4 en 5 die op het eind van de interface zitten.

Gr, Ben.

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #4 Gepost op: 16 March 2021, 10:50:51 »
Hoi Ben,

Je bedoeld een andere decoder dus een plux 22 ,maar die past toch niet.

mvgr Evert en Bas

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #5 Gepost op: 16 March 2021, 11:10:27 »
De schakelaars zijn normaal alleen bedoelt voor analoog gebruik. Je binnenverlichting zou normaal op een AUX aansluiting zitten. Ik heb net in de handleiding gekeken, maar bij Plux16 is geen functies toebedeeld aan een AUX poort voor de binnenverlichting. Als je er geen 22 pins decoder in kan zetten, is die binnenverlichting wellicht uit gebrek bij beschikbare AUX aansluitingen vanuit de fabriek gewoon altijd aan?

« Laatst bewerkt op: 16 March 2021, 19:26:08 door Sven. Reden: Spelfout gecorrigeerd. »
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #6 Gepost op: 16 March 2021, 11:12:14 »
Als je de fysieke schakelaar voor de binnenverlichting verschuift, dan gaat de binnenverlichting op een digitale baan toch wel uit, nietwaar? Dan lijkt me dat Roco dat als enige mogelijkheid heeft gelaten om de verlichting uit te zetten (als er geen 22 pins decoder in kan).

Ben

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 16 March 2021, 11:41:47 »
Wat Sven zegt bedoelde ik ook Evert, zie ook het antwoord op je PB.

Roy van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 16 March 2021, 18:10:47 »
Hallo Roy,

Dank je voor je antwoord, wat ik mij afvraag is dan waarom roco wel de analoge versie geschikt heeft gemaakt voor een plux16 decoder.
En zie ook dat ik een ander onderdelen blad zoals op de link, had ook zo iets op DSO gelezen over de schakelbare verlichting.

Kijk en bv brawa is daar duidelijk in digitaal of analoog (verschil in printplaat, maar dat lijk mij weer duurder dan 1 soort het zal wel aan mij liggen.

maar we zijn weer wat verder , en wie voor Roy of ons en wie dan ook een oplossing heeft kom er mee.

BVD en vgr Evert en Bas

Graag gedaan (y)
Wat Sven en Ben zeiden, bedoelde ik ook m.b.t. DIP maar was niet geheel duidelijk daarin.
Ik heb ook geen idee waarom Roco die keuze maakt (bijzondere ''kostenbesparing'' ???), wel erg jammer...
In de DR BR 106 mist in elk geval het gehele printje voor de cabineverlichting weet ik uit ervaring... :-X
Dat is nog wel zelf te maken, maar goed...
« Laatst bewerkt op: 16 March 2021, 18:12:46 door Roy van Dijk »

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #9 Gepost op: 22 March 2021, 12:49:03 »
Hoi,

Even weer een berichtje over onze Tsjechische rail bus, blijf hem/haar mooi vinden maar na tig keer de wielen en flenzen schoon gemaakt te hebben blijft het treintje slecht rijden.

heb er een foto van gemaakt om te kijken hoe dat nu met het stroom toevoer zit, aan elke kant een dun pennetje die voor de stroom doorgifte zorgt, wie kent dit een heeft hier ervaring mee.
Roco maakt bij mij geen goede beurt, stond ook in twijfel om een sik met sound aan te schaffen, maar bedenk mij eerst nog.

Niet dat ik nu spijt heb van deze tweedehandsje, net twee maand uit, neem aan dat de vorige eigenaar er (te) snel klaar mee was, het gekke is als ik de wielen en rail schoon heb rijdt het treintje best wel, wel op volle speed.
Wissels zijn de pret bedervers , maar ook op een stuk flexrail waar hij staat en wil wegrijden valt compleet de spanning weg .

We rijden met profigleis van Fleischmann.

Wie heeft tips voor ons , en het niet kunnen schakelen van de verlichting   door er een plux 16 in zit kan ik accepteren.

BVD en vgr Evert en Bas 

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 22 March 2021, 16:05:34 »
Hoi E&B

is het dan dunne slepertje wat aan de zijkant tegen het wiel aanzit?
In dat geval lijkt het bij dat deze geen goed contact maakt.
Dus voorzichtig iets verder tegen het wiel drukken.

Ook zou een powerpack wat verbetering kunnen geven.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 22 March 2021, 19:38:08 »
Wat hangt er aan Aux1 en Aux2 van de PluX16 decoder? Als die niet gebruikt worden zou je daar zelf de cabineverlichting en interieurverlichting op aan kunnen sluiten.

Zoals Roy aangeeft heeft Roco er een handje van om DC modellen met een uitgeklede print uit te leveren. Ik had dat zelfde met een Vectron. Ik heb daar een uitgebreide ombouw van beschreven in dit draadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93946.msg3222129159#msg3222129159

Gr. Frits
« Laatst bewerkt op: 22 March 2021, 19:59:36 door Fritsprt »
Groet Frits

VvKan

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 22 March 2021, 22:32:06 »
Zoals Roy aangeeft heeft Roco er een handje van om DC modellen met een uitgeklede print uit te leveren.
Misschien is Roco wel bezig om langzamerhand het hele analoge verhaal weg te stoppen, door het steeds moeilijker te maken om daar nog iets in te veranderen.  Dus te stimuleren om dan maar meteen digitaal te kopen.  Die rijden tenslotte toch ook op DC ?  En voor de fabrikant opent het natuurlijk meer mogelijkheden om digitale apparatuur te verkopen.

En de discussie over het "teveel betalen voor iets wat je niet nodig hebt" is al zo oud als Methusalem en de bewering, die daar in schuilt, dat je teveel zou betalen, is naar mijn mening niet juist.  Wanneer elke loc digitaal uitgeleverd zou kunnen worden, met nog een keuze voor met of zonder geluid, dan zou dat, nogmaals naar mijn mening, goedkoper zijn dan wat er nu gebeurt.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #13 Gepost op: 22 March 2021, 22:54:38 »
Frits, in een eerder post van mij heb ik alle stekkers laten zien van het model. Daar kun je ook uit opmaken dat op Aux 1 en 2 de rode achterlichten zitten.

Hebben je wielen wel een beetje verticale speling? Misschien zijn ze stijf gemonteerd en maken er soms maar drie contact met de rail?

Een Train-O-Matic of ESU  Plux 16 met Powerpack zou het rijplezier zeker vergroten.

Dwergsein

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 23 March 2021, 00:35:00 »
Bekend probleem, de slechte stroomafname bij deze overigens fraaie Roco railbussen. Ook elders wordt er volop geklaagd.
Stroomvoerende koppelingen tussen beide wagens zou verbetering moeten geven. Dan rijdt ie qua stroom afname op meer wielen.