Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 23:25:19
Station Roodeschool door HenkN
Vandaag om 23:03:48
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:59:02
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 22:21:37
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 21:58:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 21:37:24
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:15:08
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Jasperkc
Vandaag om 21:07:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
Vandaag om 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:29
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door iarnrod
Vandaag om 19:46:30
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Karben
Vandaag om 18:42:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 18:08:33
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
  

Auteur Topic: Rail 2008  (gelezen 23222 keer)

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Rail 2008
« Reactie #105 Gepost op: 25 March 2008, 08:48:34 »
Voor de "hele groten" speelt er voornamelijk iets anders. De firma's M*, Fl#, R* en nog een paar anderen staan daar niet om iets direct te verkopen. Hun doel zal meer de voortdurende aanwezigheid van de naam en welk mooie product zij maken. Daarnaast de presentatie van nieuwe modellen. Wat dat laatste betreft zijn er andere kanalen bij gekomen de laatste jaren en dan is de aanwezigheid op een publieksbeurs van minder belang geworden en leggen ze zich toe op de aanwezigheid op de hele grote publieksbeurzen (b.v. Dortmund en Keulen) en natuurlijk de vakbeurzen (waar wel weer handel bedreven wordt).

Ik denk dat voor de kleinere serieuze handel en vertegenwoordigers/importeurs het iets anders ligt. Maarten verkoopt er ook iets bij en heeft ook directe inkomsten. Daarnaast is naamsbekendheid ook iets wat speelt. Dat is eigenlijk niet af te meten. Sommige zullen zeggen dat het weinig is en anderen beweren of denken dat het heel veel is.

Vast staat dat ze allemaal moeten betalen en omdat het hun werk is ook hun salaris en die van medewerkers moeten betalen. In een aantal gevallen staan er dan denk ik ook mensen voor een laag uurloon te werken, vooral daar waar het de kleine eigen bedrijfjes betreft.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

ReesCees

  • Gast
Re: Rail 2008
« Reactie #106 Gepost op: 25 March 2008, 08:54:20 »
We zijn nu 8 bladzijdes bezig om te schrijven over Rail met alle voors en tegens. Kunnen we niet een samenvatting/conclusie maken met daarin een aantal statements?

Een beurs als Rail (en of Eurospoor) heeft zeker zin in Modelsporend Nederland. Want op deze beurs ligt de nadruk op modelspoorbouw in al zijn facetten waar iedereen zijn ding kan hebben (van jong tot oud en van groot tot klein).

Het is een evenement waar niet alleen verkocht wordt zoals op de reguliere Houten (en of andere lokale "treinen" beurs).

De verhouding handelaren en verenigingen wordt door iedereen hier als anders ervaren. Een verschuiving naar één van de twee kanten zal mensen meer of minder tevreden maken (denk aan een hogere entree prijs bijvoorbeeld). Het zal ook het gezicht van de beurs veranderen (want dan wordt het weer de zoveelste treinenbeurs).

Fabrikanten op Rail? Das een taak voor de organisatie om die daar naar toe te krijgen (idee? ja die heb ik wel maar daar mag de organisatie contact met mij voor opnemen).

Aanvullingen?

Kees-Jan

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
    • Eurospoor
Re: Rail 2008
« Reactie #107 Gepost op: 25 March 2008, 10:06:29 »
Het deelnemen aan beurzen en tentoonstellingen vergt doorgaans een belangrijke investering waar goed over moet worden nagedacht. De tijd van voorbereiden is lang en arbeidsintensief.

Daarom is ons er alles aan gelegen om het standgebeuren zo optimaal mogelijk te laten verlopen.
Iedere deelnemer moet zo veel mogelijk rendement uit zijn deelname aan Eurospoor zien te halen. Wij streven ernaar om dat samen met hem/haar te bereiken. Dan (pas) ben je als organisatie goed bezig.

Er zijn verschillende doelstellingen om aan een beurs deel te nemen. Directe verkoop is er 1 van, maar zoals hierboven werd gesuggereerd is ook (het vergroten of het behoud van) naamsbekendheid een belangrijke doelstelling. Bij dat laatste strekt het rendement (veel) verder dan de 3 dagen dat de beurs duurt.

Een beurs is een communicatiemedium. In deze tijden van internet lijkt alles wel over de digitale snelweg afgehandeld te kunnen worden, maar dat is natuurlijk niet zo. Anders zouden er geen beurzen meer bestaan.
Nee, persoonlijk kontakt speelt nog steeds een hele belangrijke rol. De bezoeker verwacht ook gewoon dat op een groot evenement de bekende merken aanwezig zijn en staat verbaasd om ze daar niet aan te treffen.

Je zou verwachten dat de fabrikanten na alle negatieve publiciteit in de pers zich meer op beurzen zouden laten zien om het vertrouwen te herstellen, zodat de bezoeker weet dat ze nog bestaan en kandidaathobbyisten het ook aandurven om in de modelspoorhobby te stappen. In Duitsland en België zien de fabrikanten het belang daarvan wel in, maar in Nederland (nog) niet, zo lijkt het. Maar wat niet is kan nog komen.

Netzoals vorig jaar zal op Eurospoor de modelspoormarkt (weer) in een aparte hal worden geplaatst en de commerciële deelnemers en de modelbanen in een andere hal. Hierdoor krijg je een prachtig compromis waarbij de ene hal het karakter van een beurs heeft en de andere die van een tentoonstelling.

Mooier kunnen we het niet maken!

Met vriendelijke groet,
EUROSPOOR
Leo Hendriksen

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Rail 2008
« Reactie #108 Gepost op: 25 March 2008, 11:00:13 »
Maarten,

bedankt voor je uitleg. Het wordt me op deze manier stukken duidelijker.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

WillemNS

  • Gast
Re: Rail 2008
« Reactie #109 Gepost op: 25 March 2008, 15:16:16 »
Dat dacht je maar! Dat je een korting krijgt die vrijwel overeenkomt met het bedrag dat je oorspronkelijk aan BTW had moeten betalen, wil nog niet zeggen dat er geen BTW meer betaald wordt. Die betaal je wel degelijk, alleen nu over een lager bedrag. En die BTW draagt de organisator op zijn beurt gewoon weer af.

Misschien handig als je je eens verdiept in wat BTW eigenlijk is en waarom je het moet betalen. Oneliners en soundbites van populisten zijn her en der al genoeg te horen. Dus laten we daar alsjeblieft een interessante discussie over de toekomst van modelspoorbeurzen niet mee vervuilen.

mvg,
Gert

Ik weet wel degelijk wat het allemaal inhoud. Maar als er 20% afgaat, dan zeg ik voor de makkelijkheid, de BTW gaat er vanaf. Dan gelden namelijk de prijzen op het blad, is alleen om het simpel te houden voor me. Ik weet ook wel waarom er BTW moet worden betaald enzo.

Willem

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Rail 2008
« Reactie #110 Gepost op: 25 March 2008, 18:03:40 »
De bezoeker verwacht ook gewoon dat op een groot evenement de bekende merken aanwezig zijn en staat verbaasd om ze daar niet aan te treffen.

Is dat wel zo? (vraag ik mij af)

Ik kan alleen naar mijn persoonlijke situatie kijken en dan zeg ik: neen, wat voor meerwaarde heeft dat. Er zijn immers genoeg kanalen tegenwoordig (is reeds genoemd), zoals de bladen, internet en winkels. Maar goed, ik vertegenwoordig misschien maar een klein clubje.

Het is net als met een functioneringsgesprek, waarom wachten daarop, als je elke dag je baas ziet om problemen te bespreken. Zo hoef je niet te wachten op een beurs om je waar te tonen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17855
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rail 2008
« Reactie #111 Gepost op: 25 March 2008, 20:39:01 »

Wat ik trouwens niet snap, is waarom je ook de deelnemerskaarten moet betalen. Je betaalt al genoeg aan Eurospoor, en dan zouden er ook nog deelnemerskaarten bijkomen... Beetje overdreven, maar de banen moeten ook ergens van betaald worden.

Interessante discussie....

T.a.v. bovenstaand; ik ben iemand die bij de laatstgenoemde categorie hoort, en geloof me dat onze vergoedingen niet dusdanig zijn dat een organisator daar slapeloze nachten van heeft. Gezien de prijzen die aan de andere kant genomen worden voor de handel moet dat aspect geen probleem vormen.

Als een show in Nederland alleen maar handel zou brengen (normaal en fabrieks) en geen banen, zou er dan nog genoeg publiek komen? Nee, waarschijnlijk niet. Dus hebben Af en LH er voor gekozen om de handel erbij te betrekken om zo tot een kostendekkend plaatje te komen. Hun goed recht, en tevens bestaansrecht. Beide moeten er (zover ik weet) van leven.

Als ik Rail 2008 bekijk zie ik een concept dat zeker kans van slagen heeft. Ja, heel jammer dat de grote jongens het af laten weten. Zeker gezien het feit dat het in de modelspoorwereld niet zo heel erg rooskleurig gaat met de fabrikanten. Ik persoonlijk had graag gezien dat ook zij zouden zijn gekomen.
Persoonlijk zou ik graag zien (zonder hierbij iemand tegen de benen te willen schoppen of het brood uit de mond te stoten) dat de balans van een show als Rail meer uitgewogener zou kunnen zijn. Meer banen, minder "ruwe" handel (zoals normaalgesproken in bv Houten) en meer vakhandel. Dus eigenlijk meer de "oude" Rail. Ik denk dat met enige inspanning dit zeker haalbaar zou moeten zijn, zeker gezien de huidige lokatie en zeker gezien de goede respons aan publiek dat geweest is.

Citaat Reel-Cees:
Citaat
Fabrikanten op Rail? Das een taak voor de organisatie om die daar naar toe te krijgen (idee? ja die heb ik wel maar daar mag de organisatie contact met mij voor opnemen).
Mmhoah, ik denk niet dat die suggestie nodig is, toch? Daar zal Alex Fichtinger zelf wel mans genoeg voor zijn.....  :o ::)

Ik sta, en heb gestaan op vele shows in binnen- en buitenland die zowel kleiner als groter waren of zijn. Wat opvalt is dat bovengenoemd concept in Duitsland vaak wel goed werkt. Dus weinig (uitgewogen) handel en een redelijk ruime hoeveelheid aan banen. En daar wordt blijkbaar geen verlies op gemaakt.... Dus het kan wel!

Just my 2 cents! ;)

Grtz,  8) Ronald 8)
« Laatst bewerkt op: 25 March 2008, 20:47:05 door Ronald Halma. Reden: Tekst + smilie\'s bijgewerkt »

Rocodil

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
Re: Rail 2008
« Reactie #112 Gepost op: 25 March 2008, 21:16:25 »
Ronald,
Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik kom voor de banen en als ik inkopen wil doen ga ik wel naar de beurs in Houten. Ik wordt overigens best afgeleid door de handel. Ik ga toch kijken of er iets bij is. Stom natuurlijk, want zo'n dag is zo om. Maar wie jeuk heft wil toch krabben.
Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
    • Eurospoor
Re: Rail 2008
« Reactie #113 Gepost op: 25 March 2008, 21:31:40 »
Gezien de prijzen die aan de andere kant genomen worden voor de handel moet dat aspect geen probleem vormen.

Als je de ins en outs niet kent kan je daarover als buitenstaander geen oordeel vellen en wordt het speculaas.

En...voor de deelnemerspasjes aan Eurospoor hoeft helemaal niet betaald te worden. Bron: L.H. te P.

Met vriendelijke groet,

Leo Hendriksen


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17855
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rail 2008
« Reactie #114 Gepost op: 25 March 2008, 22:33:51 »
Als je de ins en outs niet kent kan je daarover als buitenstaander geen oordeel vellen en wordt het speculaas.
Maar Leo, ik ben geen buitenstaander..... ;D

Mijn opmerking was niet verkeerd bedoeld, alleen blijft er voor de deelnemende baantjes nooit zoveel over.... Daar wordt meestal drastisch op bezuinigd en uit-onderhandeld, terwijl aan de andere kant de deelnemende handel altijd goed moet betalen per strekkende meter. Dat is bij de meeste organisatoren zo hier te lande. Helaas, Leo, dat zijn harde feiten.

En nee, dat is geen speculaas, de standprijzen bij bv Eurospoor zijn gewoon algemeen bekend.

Zoals gezegd; just my 2 cents, en even goede vrienden!

Grtz,  8) Ronald 8)
« Laatst bewerkt op: 25 March 2008, 22:51:07 door Ronald Halma »

WillemNS

  • Gast
Re: Rail 2008
« Reactie #115 Gepost op: 25 March 2008, 22:38:40 »
En...voor de deelnemerspasjes aan Eurospoor hoeft helemaal niet betaald te worden. Bron: L.H. te P.

Met vriendelijke groet,

Leo Hendriksen



Leo, ik zal even het deelnemerformulier inscannen morgen. Want hier staat het toch echt op hoor..

Willem

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17855
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rail 2008
« Reactie #116 Gepost op: 25 March 2008, 22:47:44 »
Ronald,
Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik kom voor de banen en als ik inkopen wil doen ga ik wel naar de beurs in Houten. Ik wordt overigens best afgeleid door de handel. Ik ga toch kijken of er iets bij is. Stom natuurlijk, want zo'n dag is zo om. Maar wie jeuk heft wil toch krabben.
Groeten
Hans

Hans, Ik kom ook graag als kijker naar een show, en wil graag mooie banen zien. De handel die ik prefereer (en dat is een persoonlijke mening) is de gespecialiseerde handel zoals een Anita Decor, een Piet Peetoom (GM&S) en anderen. Dat er daarnaast een hoop reguliere handel is zal best voor een aantal mensen de drijfveer zijn om te komen, maar voor mij hoeft dat niet. Nogmaals, liever vakhandel.

Grtz,  8) Ronald 8)

Leo_H

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
    • Eurospoor
Re: Rail 2008
« Reactie #117 Gepost op: 25 March 2008, 23:08:04 »
Beste Willem,

Pasjes die voor 01-10-2008 gevraagd worden, volgens de staffel, zijn gratis. Last minute pasjes etc, en pasjes boven een bepaald aantal, ja daarvoor moeten we wat rekenen. Maar Willem, stuur maar een pm. als dit niet mocht kloppen.

Beste Ronald,

Als je de begroting niet kent, kan je volgens mij niet weten of bepaalde tarieven en/of vergoedingen te hoog of te laag zijn om kostendekkend te kunnen werken. Jij stelt dat ''gezien de prijzen die aan de andere kant genomen worden" de kosten van clubs en exposanten geen probleem moeten vormen.
De relatie tussen die twee grootheden ontgaat mij omdat de balans uit tientallen posten bestaat en het niet zo is dat met het een het andere betaald wordt. De post van alle clubs en exposanten uit binnen- en buitenland tezamen is gigantisch en ik schrik als ik lees dat dat geen probleem zou moeten kunnen vormen. Maar je hebt gelijk als je stelt dat de inkomsten uit de handel onontbeerlijk zijn.

Als je op een “Messe” de handel niet wilt toelaten of verminderen, moet er een heel ander concept bedacht worden, waarbij het gemis aan inkomsten van verkopende partijen ergens anders vandaan moet komen.
 
De tentoonstellingsbeurs zoals Rail vroeger was kon alleen maar plaatsvinden doordat er een enorme bak aan subsidie gedoneerd werd door de vakhandel en fabrikanten. Alle winkeliers van Technohobby betaalden daar aan mee, ook de winkeliers die niet op het evenement met een standje aanwezig waren.
 
Met Eurospoor moe(s)ten we ons bedruipen zonder al die “subsidie” op een van de duurste lokaties van Nederland. Het idee van een tentoonstelling is dan volledig onhaalbaar en ontkom je er niet aan om ook betalende - en dus verkopende deelnemers - toe te laten. Maar als je het goed organiseert, is het alleen maar een verrijking van het evenement.

Groeten,

Leo


Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17855
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Rail 2008
« Reactie #118 Gepost op: 25 March 2008, 23:26:59 »
Hallo Leo,

Helemaal mee eens. Ik ben ook niet tegen het principe van deze vorm van organiseren, alleen komt in mijn optiek de grens nabij waarbij de handel gaat overheersen en de banen bijzaak worden. Laatstgenoemde categorie trekt toch zeker een groot deel van de bezoekers naar binnen, en mogen in het totaalplaatje dan ook niet ontbreken.

Uiteraard ken ik je begroting niet, maar uit ervaring weet ik wel hoe e.e.a. bij de diverse grote en kleine shows geregeld is. En natuurlijk weet ik dat bv jij als organisator van Eurospoor met grote kosten geconfronteerd wordt. Denk alleen al aan de hal zelf.

Citaat
De post van alle clubs en exposanten uit binnen- en buitenland tezamen is gigantisch en ik schrik als ik lees dat dat geen probleem zou moeten kunnen vormen. Maar je hebt gelijk als je stelt dat de inkomsten uit de handel onontbeerlijk zijn.

Maar die groep exposanten bepaald grotendeels wel de kwaliteit van het geheel. Waarbij ik denk dat, als de groep louter zou bestaan uit inheemse (=nederlandse) modelbouwers van welke categorie of kwaliteit dan ook, de kosten zeker draagbaar zijn. De buitenlandse inzendingen, hoe mooi dan ook, vormen altijd een grotere aanslag op dat budget. Zeker als ze uit bv. Engeland komen.

Citaat
Als je op een “Messe” de handel niet wilt toelaten of verminderen, moet er een heel ander concept bedacht worden, waarbij het gemis aan inkomsten van verkopende partijen ergens anders vandaan moet komen.

Ja, de handel is inkomsten. Maar zoals al gezegd; liever de vakhandel dan de marktkraam (met alle respect naar jou toe). Dat is zuiver een persoonlijke mening die ik voorsta.

Groetjes,  8) Ronald 8)

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Rail 2008
« Reactie #119 Gepost op: 26 March 2008, 00:26:25 »
Ik rijg wel eens het idee dat de ramsh-handel een beetje typisch Nederlands is. Alsof we niet zonder kunnen. Dortmund kent ook zijn handel maar dat zijn toch meer de reguliere handelaren die dit full time doen.
Het geeft mij een beetje het gevoel als bij het verschil tussen Ebay en Marktplaats waarbij de laatste ons Nederlanders meer aanspreekt (vanwege de lage/geen advertentiekosten) en waarbij we zo lekker makkelijk terug kunnen krabbelen.
Zo krijg ik het idee dat er hele volksstammen harder lopen voor de weekendhandel dan voor banen en reguliere en specialistische handel. En als ik dan hier lees dat iemand een overigens prachtige baan niet nog een hoeft te zien dan vraag ik mij af waarvoor zo iemand nog naar een beurs gaat.

Als het dan ook echt zo is dat de meerderheid van de bezoekers loopt voor de handel dan zijn de huidig concepten van Rail en Eurospoor goed. Ik zie toch liever het "oude rail concept" en een beurs als Houten apart daarvan.


René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl