De collectie blijft bestaan, maar het museum gaat pleite. Dat zou dan de conclusie zijn.
Die rail zijn door Volkerrail verwijderd omdat ze hun centen niet kregen, niet omdat de Fstm de handdoek in de ring gegooid zou hebben.
Ik had mij gebaseerd op dat bericht dat het FstM het modelspoormuseum heeft overgenomen. Als iemand iets overneemt, dan wordt hij de eigenaar daarvan, dat was mijn gedachte. Als een stichting de eigenaar is van een museum dan wordt die meegezogen in het faillissement van die stichting. Failliet gaan betekent toch dat de eigendommen aan de eigenaar om wille van de schuldeisers wordt onttrokken? Maar nu moeten we zoeken wat er precies wordt bedoeld met overname in het bericht en wat de eigendommen zijn van deze stichtingen. Heeft de overname daarin iets veranderd?Het bericht lijkt te zeggen dat overname betekent dat beide stichtingen nu dezelfde voorzitter hebben. Dat snap ik niet. Daarvoor zou ik niet de term overnemen gebruiken.
Hier ook een bericht van Verzameldirk die volgens mij een persbericht of een artikel dat terug gaat op zo'n bericht heeft gekopieerd, dat ook spreekt van een overname van het museum.
Waar is onze huisjurist als je hem nodig hebt?Roept hard: WESLEY !
Het lijkt me dat als de rechtspersoon van 1 stichting, in dit geval het FSTM, failliet gaat, dat niet wil zeggen dat ze uit andere stichtingen, waar hij dan toevallig ook de rechtspersoon is, geld gaan halen (of in de vorm van goederen).
Een rechtspersoon is een juridische constructie waardoor een abstracte entiteit of organisatie op kan treden als een volwaardig en handelingsbekwaam persoon in het rechtsverkeer behept met rechten en plichten zoals een natuurlijk persoon dat kan doen.