Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21

Auteur Topic: Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij  (gelezen 155280 keer)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Nieuws over de Friese stoomtreinmaatschappij
« Reactie #165 Gepost op: 26 October 2011, 10:37:53 »
Maar de aantallen waarop de FSM zijn prognose waren, geloof ik, vergelijkbaar met die van de SHM. Of waren ze nog hoger en gebaseerd op de aantallen van de Friese stoomtreindagen.  In ieder geval, ik twijfel er aan of ze reëel zijn.
Zijn we nu al aangeland bij de hoogoptimistische voor-eurocrisis-scenario's? Die alleen maar als zeepbellen kunnen klappen? Mmmm, Friesland als het nieuwe Griekenland  ;D .
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #166 Gepost op: 26 October 2011, 10:40:14 »
klopt, er zijn grote verschillen tussen polen en nederland, maar ik geef maar ff aan dat het zo makkelijk niet is allemaal. In Polen werken ze met een personeelsbestand met een stuk meer praktijkkennis, omdat ze hun leven al niks anders gedaan hebben. Dat is nogal een verschil met veel vrijwilligers, die zijn dan misschien goedkoper, maar je moet ze stuk voor stuk tot een bepaald minimum opleiden en ze zijn er geen 40 uur per week, dus tel maar uit wat je alleen al aan instructietijd kwijt bent, om maar wat te noemen.

MR

• Offline Offline
« Reactie #167 Gepost op: 26 October 2011, 10:42:15 »
Wie dat dus wil meemaken kan een paar keer per jaar bij de voortreffelijk georganiseerde SSN terecht. Heel veel meer vraag naar dergelijke stoomritten is er nu ook weer niet.

Eeeh, wie dan?
Jij en ik gaan misschien een keertje kijken en dan houdt het op. Als het gaat om de vaste reizigers op het traject, dan worden die afgesnoept van een exploitant die ook nu alleen met subsidie van de provincie het lijntje kan exploiteren. Tel uit je winst.

Ik kan mij voorstellen dat mensen die een dagje uit willen, naar Friesland gaan. Daar rijdt een stoomtrein, leuk! Misschien heb je al een keer iets positiefs beleefd bij SHM, MBS, of VSM. Dat was leuk, maar in Friesland gaat het een stuk harder, dat willen we meemaken. Mensen in Leeuwarden, Sneek en Heerenveen of elders in Friesland willen ook een keer met de stoomtrein.  Dat is ook een doelgroep

Maar ik heb dat businessplan van de FSM niet bedacht en ik vraag mij ook af of de aantallen niet te hoog gegrepen zijn
« Laatst bewerkt op: 26 October 2011, 10:46:15 door MR »

MR

• Offline Offline
« Reactie #168 Gepost op: 26 October 2011, 10:56:30 »
Wie dat dus wil meemaken kan een paar keer per jaar bij de voortreffelijk georganiseerde SSN terecht. Heel veel meer vraag naar dergelijke stoomritten is er nu ook weer niet.

Als ik met de SSN mee wil, dan kijk op de website, zoek een dag uit, kijk of ik vrij kan krijgen, boek een kaartje en dan ga ik mee.

Maar als ik een vrije dag heb, zin heb om uit te gaan en dan kijk wat ik zou kunnen doen, dan zal de SSN mij waarschijnlijk geen rit kunnen aanbieden. De FSM (even vanuit het concept geredeneerd)  heeft dan veel eerder een rit in de aanbieding waarop ik niet hoef in te boeken.

SSN en FSM bieden dus wat anders aan en de doelgroep van de FSM is in dit opzicht potentieel groter.

henk

• Offline Offline
« Reactie #169 Gepost op: 26 October 2011, 11:10:18 »
Volgens mij denk je nu heel erg vanuit de liefhebber voor wie het natuurlijk geweldig zou zijn als hij zowat iedere dag kan opstappen. Maar of de boel daarop kan draaien?

Ik ook hoor, dat wil zeggen, ik heb weinig met stoom en kan de lol dus niet erg volgen. De vraag is natuurlijk hoeveel mensen daar zoveel lol aan beleven dat ze er speciaal voor naar Friesland afreizen en zo de klantenkring heel veel groter maken dan de Friezen en toeristen die toch al in de buurt zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

• Offline Offline
« Reactie #170 Gepost op: 26 October 2011, 11:12:23 »
Friesland ligt heus niet zover van Almere en Amsterdam.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #171 Gepost op: 26 October 2011, 11:14:26 »
Geen enkele museum-organisatie kan drijven op de liefhebbers alleen.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #172 Gepost op: 26 October 2011, 11:26:24 »
Even vanuit mezelf denkend. Ik heb erg weinig met museumspul.
De weinige keren dat ik een museumspoorlijn heb bezocht, was dat om in een historische entourage rustig van het landschap te genieten. Liefst nog het lekkere luchtje van een kolengestookte stoomloc erbij. En als ik dan in zo'n trein zit, is mijn indruk dat 90% van mijn reisgenoten een beetje met hetzelfde voor ogen in die trein zit.
Als ik dat projecteer op de FStM.
Het landschap is niet erg spectaculair en bovendien vanuit de gewone trein net zo goed te zien. Die gewone trein rijdt net zo snel, dus ook daar geen winstpunt voor de stoomtrein. Historische entourage kan ik me bij een plan W of ICK-rijtuig weinig bij voorstellen. En hoewel ik het bij deze loc nog niet zelf heb kunnen ruiken, ga ik er vanuit dat de geur niet veel beter zal zijn dan bij andere toepassingen waar biodiesel wordt gebruikt. Ik zie zo snel geen reden om met die trein mee te gaan.

Huub

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #173 Gepost op: 26 October 2011, 11:30:17 »
idem

MR

• Offline Offline
« Reactie #174 Gepost op: 26 October 2011, 11:30:39 »
Ik heb de 23058 in actie gezien. Hij verspreidde een dieselgeur in plaats van een kolengeur, maar verder: het is een echte, een hele echte stoomlocomotief, gewoon prachtig! Maar ik heb wel wat museumspul. Het Friese landschap ten zuiden van Sneek heeft onmiskenbaar charme, dat lijntje ligt er heel mooi. Maar er zijn nu eenmaal mensen die al snel "saai" roepen. :)  

« Laatst bewerkt op: 26 October 2011, 11:36:47 door MR »

dwem

• Offline Offline
« Reactie #175 Gepost op: 26 October 2011, 12:22:25 »
De vergelijking van deze discussie met de Eurocrisis is treffend: eindeloos gepraat, geklets en gespeculeer, geruzie ook, maar geen feiten en geen daden.

Laten we nou gewoon even wachten tot het Stichtingsbestuur openheid van zaken geeft en u even stoppe met zeiken.

Dirk

Menno 1846

• NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Frl
    • Frieslandrail
« Reactie #176 Gepost op: 26 October 2011, 15:05:03 »
Draaien op de term: Laten we alle bootjes mensen (lees toerist) uit hun bootjes trekken voor een ritje met de Stoomtrein kom je niet ver natuurlijk ondanks was dat wel 1 vd prio's die ze dachten te behalen (aldus de info op de opendag).
Er komt meer bij-kijken dan alleen die bootjes mensen uit de boot te trekken natuurlijk.
Ik geloof dat ze dat later (mischien wel iets te laat) wel inzagen dat je daar niet alleen van kunt bestaan natuurlijk.
Liefhebbers kun je ook niet alleen op draaien dus een combi van die twee is gelukkig dan (of aldan niet) optijd ingezien.
Een wat steviger concept was op de markt gezet: Toeristen & Liefhebbers en andere mensen (o.a dagjes volk) de trein in lokken & een dinner trein aanbieden of de complete trein te huur aanbieden. Dat ziet er een stuk beter uit natuurlijk!!
Jammer genoeg kom je er met die (goede) ideeën niet ver als je niets hebt rijden!!
Niet rijden: Geen inkomsten!!
Simple as that!!
Bestuurlijk falen? .....Kan....
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

jakop

• Gast
« Reactie #177 Gepost op: 26 October 2011, 15:51:11 »
Maar er zijn nu eenmaal mensen die al snel "saai" roepen. :)  

't is net Denemarken daar  ::)

Het spoorlijntje is de enige afleiding tussen het groen en de koeien en het groen en de koeien en het groen en de koeien en het groen en de koeien.........

MR

• Offline Offline
« Reactie #178 Gepost op: 26 October 2011, 15:54:23 »
Pas op! In Friesland zijn ook veel.... hoe heten die dingen... ijsveegmachines

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #179 Gepost op: 26 October 2011, 16:09:25 »
Het enige mooie stuk spoorlijn in die omgeving is tussen Oudega en Workum. Daar rijdt de trein langs de brekken. En als ik eerlijk ben vind ik dat deel nog mooier vanuit de (zeil)boot dan vanuit de trein.
Ik vond het van te voren al een ambitieus plan, maar toen de uitvoering gedaan zou worden met ICK en Plan W Rijtuigen die niets met de stoomtijd te maken hebben), begon ik toch wel te twijfelen aan de historische waarde van het geheel. Mij kwam het over als of de Fstm de klant niet geheel serieus nam. Een deel wil echt wel wat meer dan iets ouderwetsch omgeschilderd materiaal met een verzonnen (olie)stoomlokomotief.
Maar aan de andere kant, op het IJsselmeer vaart ook een omgebouwde (binnenvaart)olietanker als galjoen. Dus ik kan het helemaal mis hebben. Ik had en heb nog steeds een afwachtende houding bij dit initiatief. Best wel een goed initiatief, maar aan de uitvoering schort toch wel het één en ander.

Groet,
Michel