Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
roco kraan 40108 adres wijzigen
door
jerrytrein
Vandaag
om 21:53:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
henk
Vandaag
om 21:46:50
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 21:43:23
Raadplaatje
door
Hatsune Miku
Vandaag
om 21:28:22
De Projecten van RetroJack
door
DJV
Vandaag
om 21:17:10
Configureren van YD8116 via web browser
door
reinderlf
Vandaag
om 21:16:42
Artitec 6300
door
TonM
Vandaag
om 20:57:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
W. Dagevos
Vandaag
om 20:45:46
Fleischmania Nostalgia
door
RetroJack
Vandaag
om 20:41:52
verlichting inbouwen voor beginners
door
Michaƫl dB
Vandaag
om 20:04:48
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid
door
richardvandijk
Vandaag
om 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Huup
Vandaag
om 19:33:38
marklin 3756 verlichting
door
bellejt
Vandaag
om 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 19:19:57
Digitaliseren Trix V 120
door
Overet
Vandaag
om 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Peter Kleton
Vandaag
om 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main
door
reMARKable
Vandaag
om 18:37:50
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
henk
Vandaag
om 15:26:45
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
Vandaag
om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG!
door
VAM65
Vandaag
om 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
1795
Vandaag
om 14:41:44
Stroomdetectie issues.
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain
door
Dirk J
Vandaag
om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 13:02:37
Loksound downloads
door
D_Loc
Vandaag
om 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32)
door
Pauldg
Vandaag
om 12:43:16
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214
door
Pieter Bregman
Vandaag
om 10:50:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ervaring Engl laadgoed stortwagens
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ervaring Engl laadgoed stortwagens (gelezen 2075 keer)
Falcon10
Offline
Berichten: 2702
Wel Belg, niet gek !
Ervaring Engl laadgoed stortwagens
«
Gepost op:
09 March 2021, 18:16:26 »
Heeft er hier iemand al ervaring met de stortgoed belading van Engl Modelbahn ?
Zou mijn stortgoedwagons willen gaan vullen met kolen en ertsladingen.
De koollading voor mijn wagons ziet er zo uit :
Lijkt me wel juiste belading voor kolenwagons
Echter voor men ertswagons zit ik met het probleem dat ik 2 types heb : roco en fleischmann.
En dat betekend dat ik een deel in volgende belading zou hebben :
en een deel in deze :
En vooral die eerste lijkt me wat te optimistisch beladen voor erts.
Gelogd
Falkenheim spoorbaan
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8614
Re: Ervaring Engl laadgoed stortwagens
«
Reactie #1 Gepost op:
09 March 2021, 18:28:39 »
File:Bahnhof Emmerich 18 Ausfahrt Erzzug.JPG - Wikimedia Commons
Gelogd
Jeroen
jurrie-burrie
Offline
Berichten: 173
Re: Ervaring Engl laadgoed stortwagens
«
Reactie #2 Gepost op:
09 March 2021, 19:13:55 »
Hallo.
Ik heb ze maar dan met kolen belading.
Heb ze in de roco wagons die vorig jaar uitkwamen.
Passen goed maar je moet ze wel beetje opvullen om te passen.
Met erts heb ik geen ervaringen.
Gelogd
Wies
Offline
Berichten: 1213
Re: Ervaring Engl laadgoed stortwagens
«
Reactie #3 Gepost op:
09 March 2021, 20:23:44 »
Vanwege het gewicht van erts, worden de wagens maar voor de helft geladen, dacht ik. ter info: steenkool: 75 - 89 kg per hectoliter; ijzererts: 312 - 333 kg per hectoliter (bron:
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/index.php?lijst=sd-ladingen
).
Dus: niet tot de bovenkant voorzien van ertsnabootsing.
Met vriendelijke groet,
Wies.
Gelogd
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.
ArjanB
Offline
Berichten: 1651
Re: Ervaring Engl laadgoed stortwagens
«
Reactie #4 Gepost op:
10 March 2021, 03:01:38 »
Over ijzererts en kolen hadden we het al eens gehad hier
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57778.msg3222029541#msg3222029541
En hier
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=42704.msg3222109027#msg3222109027
Trouwens rare jongens die binnenschippers kg/hectoliter normaal heb je het over Cbm / ton
Je zou ook zelf aan het knutselen kunnen gaan en een zakje Woodlands Iron Ore
https://woodlandscenics.woodlandscenics.com/show/item/BAL-IO
ergens kunnen kopen en je wagens vullen.
Arjan
«
Laatst bewerkt op: 10 March 2021, 03:22:28 door ArjanB
»
Gelogd
NL baan in Canada
(
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=71130.msg3221692419#msg3221692419
)
eichddraig
Offline
Berichten: 500
Re: Ervaring Engl laadgoed stortwagens
«
Reactie #5 Gepost op:
10 March 2021, 06:25:54 »
Bij de buren hebben ze een
draadje
over kolentreinen. Misschien ook interessant voor je.
Gelogd
gr. Ed
henk
Offline
Berichten: 22622
Re: Ervaring Engl laadgoed stortwagens
«
Reactie #6 Gepost op:
10 March 2021, 07:39:47 »
Dat lijkt verdacht veel op een draadje dat hier al sinds mensenheugenis loopt.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=6437.msg0#msg0
Er is ook een dergelijk ertsdraadje.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=57815.0
Maar de hoofdzaak is dat vierassige zelflossers vol met kolen kunnen, maar dat het bij erts vanwege het hoge soortelijk gewicht meer een laag onderin is. Zelfs zesassers gaan niet vol met erts. Kortom de ertsladingen van Engl zijn niet erg realistisch. En dat is eigenlijk het geval bij alle aanbieders van ertsbeladingen die ik ken.
De bekende kolentreinen in Nederland vervoeren trouwens eerder vochtig poederkool en dan kunnen de wagens weer niet helemaal vol. Vooral wegens risico op verwaaien dacht ik.
«
Laatst bewerkt op: 10 March 2021, 08:47:31 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Arjan6511
Offline
Berichten: 4755
Re: Ervaring Engl laadgoed stortwagens
«
Reactie #7 Gepost op:
10 March 2021, 07:48:55 »
Als de wagens het aankunnen gebruik ik decozand, lekker goedkoop:
https://www.deoosteindeonline.nl/product/14053/mica-zand-zwart-1-kg/?gclid=EAIaIQobChMIyb22to-l7wIVh7PtCh38zAMOEAQYASABEgJ_x_D_BwE
(Of Google op "deco zand zwart")
Prima spul, wel even letten op korrelgrootte, dat verschilt per merk/aanbieder. Heb het ook in grijs gekocht jaren terug, kilootje of 2 voor 5 euro en daar heb ik de hele hoofdbaan mee van ballast voorzien.
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
Falcon10
Offline
Berichten: 2702
Wel Belg, niet gek !
Re: Ervaring Engl laadgoed stortwagens
«
Reactie #8 Gepost op:
10 March 2021, 10:38:50 »
Bedankt allen al voor de feedback.
Ik kende de draadjes mbt het tot welke hoogte vullen van kolen/ertswagons hier op ons forum.
Men vraag was eigenlijk voor een deel naar ervaring met de Engl laadgoed artikelen voor erts en kolen, in dat opzicht is jurrie-burrie degene die het meest correct antwoord
Hetgene waar ik vooral mee verveelt zit, is dat ik in 1 trein 3 soorten wagons ga hebben ( nuja, allen type Fals ), maar 1 van Fleishmann en 2 van Roco.
En blijkbaar zou voor de Fleishmann en 1 Roco een lading moeten genomen worden die eigenlijk niet correct is in de zin van : te hoog geladen ( ertswagons ).
Nu vond ik de ertssamenstelling van Engl wel mooi gedaan. Maar ga ik dus niet mogen gaan doen, zeker bij de groene wagon bovenaan, mooi stukjes fijn maar ook wat grover erts. En zo direct zou ik niet weten waar je zo'n mooie ertsimitatie kan te pakken krijgen. De link van ArjanB mbt erts van Woodland is misschien al een idee aangezien daar blijkbaar 3 formaten erts van zijn, maar het fijne stof precies niet.
De kolen bij Engl lijken met trouwens ook nogal aan de grote kant. In dat opzicht is het zwarte decozand van Arjan6511 wel handig lijkt me. Iets fijner.
Vervelend dat het nog steeds corona is, en dat je niet even snel op een beurs kan vergelijken naar de verschillen tussen de verschillende fabrikanten.
Als je van alles een testpotje/artikeltje zou bestellen, betaal je je blauw aan spul dat je toch niet gaat gebruiken en verzendkosten
Gelogd
Falkenheim spoorbaan
Luit
Online
Berichten: 1420
Re: Ervaring Engl laadgoed stortwagens
«
Reactie #9 Gepost op:
10 March 2021, 14:44:06 »
Arjan B , die tabellen zullen hun oorsprong hebben gevonden in de tijd dat de bootjes misschien 30 tot 50 ton waren en een scheepsmeter voor en na het lossen de waterverplaatsing moest meten.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Ervaring Engl laadgoed stortwagens