Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?  (gelezen 6687 keer)

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1407
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #15 Gepost op: 08 maart 2021, 02:14:54 »

Wat je uiteindelijk ook kiest ik zou als beginner of herintreder in ieder geval voor een merk kiezen wat je bij de modelspoorwinkel om de “hoek”  kunt kopen. Dan kom je al gauw uit  bij Roco, piko beide met of zonder bedding, misschien Fleischmann profirail maar die schijnt tzt gediscontinueerd te worden. Of zoals je al aangeeft Trix. Alle genoemde zijn dus 2 rail.

Of je Marklin of 2 rail wilt is een persoonlijke keuze. 2 rail is mijn ding

  Succes

Arjan




Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3291
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #16 Gepost op: 08 maart 2021, 04:48:22 »
Vragen naar Märklin op dit forum is als aan Sylvana Simons vragen of zwarte piet leuk is.
Märklin, marktleider in Europa, met een omzet van meer dan 110 mio, is een merk waar ik veel bewondering voor heb.
Ja, Fleischmann is nog steeds mijn favoriet, maar dat is meer gebaseerd op jeugdsentiment.

Als je opnieuw start kijk dan vooral naar de beschikbaarheid bij jou in de buurt.
Online bestellen gaat prima, maar even die lok in je handen houden en van dichtbij bekijken is toch beter.

Hier in JKT is voor mij Roco/Märklin/KATO beschikbaar, meeste keuze toch van Märklin.
Als ik opnieuw zou moeten beginnen zou het Roco of Märklin zijn.
Die puntjes van Märklin, daar ben je snel aan gewend.
Bovendien is deze hobby één groot compromis in alle denkbare opzichten.

« Laatst bewerkt op: 08 maart 2021, 06:26:37 door Hans Grasmaijer »
Tschuss Genossen

index van "update: baan in de tropen":
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/pdf-excel-index-6537ff469ede7.pdf

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #17 Gepost op: 08 maart 2021, 05:37:09 »
Ik wil even reageren op wat Hans Grasmaijer zei " aan de puntjes ben je zo gewend " Ik vind niet dat het om wennen gaat, maar dat het er nooit natuurgetrouw uitziet.

Modeltreinen er zijn erg gedetailleerd met zelfs afdekplaten voor nemschachten, los opgezette handgrepen en ruitenwissers. Zelfs imitatiekoppelingen waar de beugel los of aan de koppelhaak kan hangen en soms moet je twee keer naar een foto kijken om te zien of het echt of model is. Dat effect bereik je nooit met pukkels tussen de rails.

Dus dan is de vraag; wil je gewoon een beetje lol maken met modeltreinen, of een echt gedetailleerde baan ? Is jouw antwoord een gedetailleerde baan, dan zou ik niet eens kiezen voor een railsysteem met kant en klare onderbedding, maar de rails inbedden met los grind. Is wel meer werk, maar als het af is wel veel mooier om te zien.

Er zijn meerdere mensen die hun baan afgebroken hebben omdat ze uiteindelijk de kant en klare railbedding niet mooi ( beter gezegd lelijk ) vonden.

Ik heb in het verleden Fleischmann Profi rail gehad, maar was blij dat ik het kwijt kon. Overgestapt naar Rocoline zonder onderbedding. Veeeeeeel mooier.

En treinen is ook een kwestie van smaak. Vergelijk eens hetzelfde type loc van Trix of Marklin eens met dezelfde loc van een ander merk en let dan op los aangezette of meegegoten details zoals handrails. Dit kan een enorm verschil zijn per merk.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #18 Gepost op: 08 maart 2021, 07:34:14 »
Hoi,

Ik ga niet adviseren of je een bepaald merk moet kiezen of niet. Het is een persoonlijke keuze. Veel mensen zijn opgegroeid met Märklin en voor hun is de keuze heel simpel. Anderen zijn begonnen met Fleischmann / Roco / Lima en daardoor is voor hun de keuze bepaald. Sommige mensen zijn daarin behoorlijk fanatiek. Anderen komen er achter dat een bepaalde keuze niet handig was en daardoor weer gaan wisselen.

Jouw vraag is een meer keuze voor een bepaald systeem. Dus 3rail of 2rail. Voor het rijden, de digitale oplossingen e.d. maakt het niet zoveel uit of je nu 3rail of 2rail gaat rijden. Het 3rail-systeem heeft wat voordelen. Het 2rail-systeem heeft voordelen. Ook hebben ze allebeide nadelen. In hoeverre bepaalde voordelen en nadelen voor jouw van belang zijn moet je zelf uitmaken.

Er is niets te vinden over Trix. Volgens mij kan ik de accessoires van Marklin ook gebruiken voor Trix.

Trix is het 2rail merk van Märklin. Voor een groot deel maakt dat niets uit. Sommige dingen zal het niet werken of is het aansluiten anders.

Ik heb nog een trein die ik op mijn roco baan gebruikte. Daar kan ik volgens mij wel op de Trix me rijden.

Klopt helemaal.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #19 Gepost op: 08 maart 2021, 11:32:30 »
Precies. We weten niet wat topicstarter belangrijk vindt. Maar als meerdere mensen aangeven wat hun keuze is en waarom, dan kan hij zelf bedenken welke argumenten het meest op hem van toepassing zijn.
Als mensen dan ook nog niet te veel op elkaars argumenten reageren, kan het zelfs een heel beschaafd draadje blijven.  :)

Hier dus tweerail om de volgende redenen:
1. Op mijn 7e verjaardag Fleischmann gekregen.
2. Ik wil realistischer ogende rails gebruiken dan met drierail mogelijk is. Dat gaat niet alleen over de Puko's, maar ook over serieus slanke wissels en dergelijke. Dus de Fleischmannrails is ook al lang verdwenen.  :)
3. Het hele idee van die sleper staat met niet aan.
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2021, 11:34:01 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4454
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #20 Gepost op: 08 maart 2021, 11:41:03 »
Mijn insteek was dat de persoon in kwestie al een Roco trein(en) had die hij eventueel nog wilde gebruiken. Dan is Trix handiger want dan kan hij Roco er 1:1 op laten rijden tenzij het allemaal digitaal is. Ook op Marklin rails kun je het Roco treintje laten rijden, maar dan zijn de kosten van ombouw iets hoger. Zo heb je een omschakelrelais nodig en een sleper. Maar er zijn uiteraard verschillende redenen waarom iemand voor een bepaald merk kiest.
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2021, 11:43:02 door zuylen »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2202
  • Duitsland TP III
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #21 Gepost op: 08 maart 2021, 11:50:34 »
Laat ik de voorzet van Martijn dan maar inkoppen.

Zoals velen op dit forum ooit begonnen met Märklin en met het bekende 3000 locje. Waarom? Vond dit samen met veel rails in een koffer en zo is het begonnen. Na jaren van spelen, want dat deed je als kind, de boel verkocht want er kwamen andere zaken om de hoek kijken(verkering e.d.)
Midden jaren 90 weer voorzichtig begonnen maar dan met 2 Rail. Waarom? De keuze viel op Nederlands rijden en met name op Roco omdat zij veel Nederlands materieel aanboden.
Qua rails had ik nog meer keus omdat je van de 2 Rail merken praktisch alles door elkaar kan gebruiken mits je op de hoogte van de rail (code 100, 80, 75) let maar dan zonder bedding want dit zelf maken ziet er 100 x mooier en echter uit dan dat je gefabriceerde bedding gebruikt.
Zoals gezegd in een eerdere post van mij vermeldde ik het rollend materieel. Op dit moment bestaat mijn rollend materieel uit rijtuigen van Roco en Lima(blauwe doos) en zijn allemaal 1:87.
Trix en Märklin gebruiken de afwijkende schaal 1:93,5 wat zo'n 2 cm per rijtuig scheelt t.o.v. Roco, Piko, Artitec e.d.
Voorbeeld Trix/Märklin:
https://www.mobadaten.info/wiki/TRX_23401_DB_III_B4%C3%BCm-63_Abteilwagen_2._Klasse

Voorbeeld modellen van Roco 1:100: https://www.mobadaten.info/wiki/ROC_44381_DB_III_A4%C3%BCm_Schnellzugwagen_1._Klasse
Ook de oudere Lima modellen, met vaste beugelkoppeling, zijn allemaal in lengte schaal 1:100.

De oudere Fleischmann modellen zijn zelfs 1:85(met vaste haakkoppeling). Voorbeeld van afwijkende lengte schaal: https://www.mobadaten.info/wiki/FLM_1509_DB_III_Bc4%C3%BCm_Liegewagen_2._Klasse_%22Touropa%22
ander voorbeeld:
https://www.mobadaten.info/wiki/FLM_5600_DB_III_BD4%C3%BCm-61_Schnellzugwagen_2._Klasse_mit_Gep%C3%A4ckabteil
Roco heeft recent de TP III en TP IV modellen van Fleischmann overgenomen welke resulteren in lengte schaal 1:93,5:
https://www.roco.cc/de/product/243398-0-0_1000_0-1-0-0-0-003-1/products.html

Ander raar fenomeen van Märklin is dat zij blijven volharden in het feit dat alle ooit geproduceerde modellen door radius 1 moeten kunnen, dus ook de nieuwe modellen. Dus een CHALLENGER kan door radius 1(360 mm).

Ook een punt van aandacht, tijdperken.
TPII Dutsland: voor 1920 o.a. KPEV, na 1920 DRG met locnummer in messingkleur bijv. 18 133, E 18 01, enz., loc's en rijtuigen voornamelijk groen.
TP III Duitsland: o.a. DB stoom met locnummer 01 001, rijtuigen voornamelijk groen(2e Klasse): B4üm-54
TP IV Duitsland: o.a. DB E loc met locnummer 110 001, rijtuigen eerst blauw(1) en groen2e), Pop kleuren(tot +/- 1975) daarna  oceaan blauw/creme: Am-203/Bm-234 met computernummer onder de "DB keks"

TP II Nederland: NS stoom o.a. 3700, rijtuigen hoofdzakelijk groen
TP III Nederland: NS loc(bijv. blauw) met locschild, rondom nederlandse spoorwegen met nummer ertussen, rijtuigen voornamelijk blauw.
TP IV Nederland: NS loc(geel/grijs) met witte locnummers, rijtuigen voornamelijk geel/blauw.

Zomaar wat voorbeelden van mij en eventuele foute opmerkingen of voorbeelden mogen gerectificeerd worden.

 
Grt, Ronald.

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 849
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #22 Gepost op: 08 maart 2021, 13:36:51 »
Martijn,

Ik zie in de eerste reacties alleen maar dat diverse voor- en nadelen van de verschillende systemen benoemd worden zonder waardeoordeel. Daar heeft de TS dus juist veel aan. Aan jouw reactie van twee woorden nou net niet. Bovendien vraagt hij specifiek naar de ervaringen van anderen dus dan is het niet meer dan logisch dat die ervaringen gedeeld worden. Die ervaringen leiden namelijk wel tot meer inzicht ook al zijn ze misschien gekleurd.

Mijn ervaring: met 2 rail systeem meer vrijheid van keuze voor railsoort (met/zonder bedding e.d.) en voor locomotieven (wel of geen sound, welke decoder e.d.).
Mijn persoonlijke smaak: pukkeltjes tussen de rails vind ik niet mooi. Modelspoor is altijd een kwestie van concessies doen t.o.v. het origineel maar die pukkeltjes gaan mij te ver. YMMV.

Groeten,
Bert

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #23 Gepost op: 08 maart 2021, 15:21:06 »
Volgens mij vroeg de vragensteller hoofdzakelijk over ervaringen met het Trix railsysteem en of er eventueel Märklin accesoires (geen idee wat dat zijn) op zijn aan te sluiten.
Ik heb geen ervaring met Trix rails dus kan hierin niet helpen.

Stephan.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5760
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #24 Gepost op: 08 maart 2021, 16:45:51 »
Zelfs de vraag -die toch helder is- wordt verschillend uitgelegd. ;D

De keus tussen de twee zou Trix zijn, C-rail van Trix is fraaier door een lager railprofiel dan Marklin C-rail en mist uiteraard de puko's van de middenleider. En met Trix rail heb je eindeloos meer keus aan materieel van andere merken. En je hebt vrije keuze van lok decoder terwijl je bij Marklin altijd vastgebakken zit aan ingebouwde sounddecoders, dus duurder.

Gr, Ben.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #25 Gepost op: 08 maart 2021, 17:04:39 »
spoor bijster
Gelukkig heeft de topic starter al rails, dus dat spoor raakt hij alvast niet bijster.
Zelf heb ik de indruk dat de discussie net begint. Topic starter heeft keuzestress.
En hij hoopt dat we daarbij kunnen assisteren. Om die te vergroten (kan), of juist te verkleinen (kan).

Er is een pedagogische reden (zoontje: simpel en snel klaar), een pragmatische reden (bestaand materiaal), een educatieve reden (vindbaarheid van demo's), en een geometrische reden (eenvoud), en vanwege die eenvoud wordt nagedacht over Noch easy track (kant en klare routes, in een aan te passen landschap). En laat het nou net zo zijn dat Noch die prefab landschapjes promoot met C-rails van Märklin of Trix erop.

Mijn zoontje heeft van een set van Marklin My World. En vond de geometrie en hoe gemakkelijk de rails aan elkaar en uit elkaar krijgt interessant. Ik heb op het internet rond gekeken en ben er wel enthousiast over geworden  :).
Ik wil nu mijn nieuwe baan met Marklin of Trix bouwen.

Allerlei mensen op dit forum reageren op de trefwoorden Märklin, Roco, Trix, maar niet op de andere overwegingen. Laat ik de stier in de porceleinkast zijn, en beginnen over Noch.

Noch easy track is een mooi systeem. Het bestond (de voorganger ervan) al in mijn jeugd.
Toen ik 5 was (nu 67) bouwde mijn oom daarmee een (Märklin-) baan, je weet wel, met van die akelige jeugdpuistjes tussen de rails. Dat deed hij binnen een dag. De automatisering (draadjes trekken) duurde nog een dag, en daarna was het af.

Kant-en-klare bergen, tunnels, overweg, lampjes. Het zag eruit als een droom van een winkeletalage.

In die tijd mocht een treinbaan nog herrie maken. Rails isoleren was er niet bij en dat Noch landschap werkte als een klankkast onder de klankkast van de metalen Märklinrails. Dus spelen met de trein (boven de slaapkamer) mocht niet als mijn tante migraine had.

Onlangs keek ik naar Noch easy track met de kennersogen van iemand die alles wil isoleren, en de herrie voor wil zijn. Dat zijn ze in dit systeem vergeten: dat we klein behuisd zijn, en te dicht op elkaar wonen, dat herrie niet meer mag. Ze bouwen klankkasten en dekken die af met een dun papiertje, maar dat gaat zo niet werken. Je moet er zelf ook nog wat aan doen (onder de klankkast piepschuim lijmen, en onder de rails XPS-platen leggen (en/of kurk). En dat vertellen ze er niet bij.

Easy Track betekent dat gewerkt wordt met radius I (360 mm) en II (437,5 mm), en dus met wissels die kort zijn en een grote wisselhoek hebben, en dus noodzakelijk rails op een hart-op-hart afstand van zo'n 77,5 mm. Dat oogt niet zo reëel als echte modelbouwers nastreven, maar om er mee te spelen? Prima. Met C-rails (Trix of Märklin) of met Märklin My World (gehandicapte namaak C-rails).
Het is ervoor gemaakt. Zie je dat zitten? Zeker doen.

Blijft als laatste dilemma: Trix of Märklin?

Overweeg niet  dat de aanwezigheid van Märklin My World rails een rol speelt in de keuze.
Het had net zo goed houten rails kunnen zijn. 

Overweeg niet dat de treintjes van Märklin My World een rol speelt in de keuze.
Een blikken opwindtrein of een loc op batterijen rijdt overal op, zolang de spoorstaven 14 mm uit elkaar liggen. Ongeacht of je gaat voor Trix of Märklin C-rails, het spul rijdt erop.

Het enige verschil is dat het aanbod in soorten wissels bij Märklin C-rails iets groter is dan bij Trix C-rails. Maar uiteindelijk bepaalt de gekozen Noch Easy Track Module wat je nodig hebt, en of dat kan, binnen het bestaande rails aanbod.

Het is relatief peanuts om Roco materieel om te bouwen van 2-rail naar 3-rail. Andersom is moeilijker.
Ik zou daarom de bestaande treinen geen rol laten spelen in de afweging.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #26 Gepost op: 08 maart 2021, 17:40:46 »
En met Trix rail heb je eindeloos meer keus aan materieel van andere merken.

Gr, Ben.

Andere merken dan Marklin hebben 3-rail modellen in overvloed in hun programma's

Ik heb zelf een 3-rail modelbaan (naar tevredenheid) en het aandeel Marklin materieel is sterk in de minderheid.

Mijn keuze voor 3-rail was de simpele terugmeld methode welke ook nog eens de werkelijkheid benaderd.
De gehele trein wordt altijd gedetecteerd ook een los wagonnetje.
Bij stroomdetectie moet je daar heel wat meer moeite voor doen.

En die pukkeltjes …….. ach dat hoort bij de jeugd  ;D ;D ;D ;D ;D

Mvg, Johan

P.s. alleen 3-rail voor de rest hoofdzakelijk DCC decoders en ECoS besturing.
Niks aan mfx of dat soort fratsen daar ben ik niet van gecharmeerd
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2021, 17:43:35 door Blausee-Mitholz »

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 969
  • Metrop-Märklin
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #27 Gepost op: 08 maart 2021, 20:59:16 »
Laat ik er dan nog eentje inslingeren: Modellbau Menninghaus; levert net als Noch fertiganlage.

Er zijn 3 nadelen:
- de prijs voor een uniek concept (patent wellicht) van houtverbindingen
- het ontbreken van demo's
- het ontbreken van een totaal landschapslijn (Noch levert alles, van poppetje tot grasvezelmat)

Er zijn 3 voordelen:
- spantenbouwwijze  (niet uitsluitend zoals bij Noch een platte tafel)
- Fleischmann (Profi), Märklin (C,K, Z), Roco-Line, Tillig-TT rails wordt ondersteund (geen Trix)
- er zitten in principe wielen onder de poten: lichtgewicht en verrijdbaarheid staan voorop

Ga je toch voor 2-rail, dan kun je een hoop kanten uit met Menninghaus.
Maar aan geluidisolatie is evenmin gedacht.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Egbert74

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #28 Gepost op: 09 maart 2021, 06:24:12 »
Dankjewel voor al jullie inputs. Ik moet het allemaal even verwerken. ;). Ik had niet verwacht dat er zoveel reacties zouden komen. (y) Ik wil graag een mooie baan bouwen waar ik veel plezier aan heb. Ik zag wat filmpjes op  YouTube en het leek me leuk om zo iets op te starten.
Ik zit alleen nog met wat voor rails ik moet gebruiken. Ik zal al jullie op en aanmerkingen en ook adviezen laten bezinken.
Ik heb nog tijd om een beslissing te maken. Bedankt voor jullie inputs en als er nog meer adviezen zijn graag.

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Overstappen naar Trix H0 of Märklin H0?
« Reactie #29 Gepost op: 09 maart 2021, 11:36:27 »
Hoi Egbert welkom,

De basis voor je keuze ligt bij 2- en 3- rail (Marklin gerelateerd en Trix gerelateerd).
Echter; bij onze baan, wilde we een compromis. We hebben ervoor gekozen dat zowel mensen met 3-rail als mensen met 2-rail mee kunnen rijden.
In de binnenste cirkel van het onzichtbare deel van onze baan hebben we Marklin K-rails gelegd. Aangezien je, wanneer je slanke K-wissels gebruikt, de 3-rail baan ook kunt schakelen naar 2-rail. De buitenste cirkel is 2 rail. In het zichtbare gedeelte hebben we voor zowel de 3-rail als de 2-rail cirkel Peco code 100 flexrails gebruikt. Met flexrails kun je mooie flauwe bochten maken. In het 3-rail spoor van het zichtbare deel hebben we Puco-strips van Weichen Walter in de rails gebouwd. Doordat dan de puco's in de bedding vallen tussen de bielzen, zie je ze bijna niet. Er kan dus bij ons volledig 2-rail gereden worden, maar ook gedeeltelijk 3-rail samen met 2-rail. Zo behoud je het beste van 2 werelden wat ons betreft. Het zou met C-rails ook kunnen, maar dan moet je onder de rails allerlei verbindingen doorknippen. Daarnaast vonden we het mooier om geen rails met plastic ballast te gebruiken, vonden het mooier geen puco's in de bielzen te zien en vonden het mooier om natuurgetrouwe flauwe bochten met flexrails te maken.
Maar zoals altijd binnen modelspoor; een modelbaan bouwen is veel compromissen sluiten.

Je bent altijd welkom eens bij ons te komen kijken in Eindhoven. Of neem een kijkje bij ons project "Spoormuseum" (zie link hieronder) of bekijk onze filmpjes: https://www.youtube.com/watch?v=lVLAu5T1BJI&t=5s

Heel veel succes met je keuzes en bouwvoorbereidingen.
Groeten Eeg