Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: Vermindering reizigers bij NS  (gelezen 21832 keer)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #15 Gepost op: 07 maart 2021, 15:10:41 »


Dat dus bepaalde treinen in de spits consequent te vol zijn, moeten we daarom maar accepteren? Ga eens eenmalig met 100 man bij elkaar op het Museumplein, in het Vondelpark, op het Malieveld, op De Neude of wat dan ook staan. Je wordt door de ME zo'n beetje uit elkaar geslagen. Ga met 100 man in een te korte trein te dicht op elkaar zitten en staan en dat meerdere dagen, dat is schijnbaar helemaal prima.

Dat een trein tussen 21 en 01 nagenoeg leeg rijdt, betekent niet dat ie tussen 16 en 18 ook leeg is. Dan zit ie bomvol. Essentiële reizen? Geen idee, ik kan, wil en ga dat niet voor een ander bepalen. Ik zie in de weekenden nagenoeg niemand, ik kom dan nauwelijks mijn huis uit. 's Avonds ben ik niet weg, ik slaap iedere nacht netjes thuis. Alleen ik moet wel naar mijn werk. Daar zit ik dan, iedere dag in mijn eentje op een bijna leeg kantoor. Gezellig hoor.

Als er consequent mensen achter blijven, zou er wellicht meer materieel ingezet moeten worden. Dan stoot je dat na de spits maar weer af. Er zitten in de trein die ik neem o.a. mensen die naar het OLVG gaan om te werken. Leerkrachten, etc. Juist in deze tijd moet je zorgen voor voldoende lengte en als de trein te druk wordt, zal deze dus langer moeten worden. En niet korter.

Bij een kennis kreeg onderlaatst een van de buurtbewoners best wat visite. O.a. mensen die speciaal vanuit andere Europese landen hiernaartoe waren gekomen. Mag dat? Waarschijnlijk niet. Maargoed, die kwamen, zo bleek, afscheid nemen. Inmiddels is deze persoon er, door die rotziekte die nu volledig vergeten wordt, er niet meer.
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2021, 16:34:20 door laurent. Reden: typotje »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #16 Gepost op: 07 maart 2021, 21:44:15 »
Je vergeet even dat in deze gekke tijd de wereld compleet anders is en reisgedragen totaal onbekend zijn, dat is een ontzettend lastig proces om daar uit het niets ineens een compleet kloppende materieel inzet in elkaar te zetten.

Dat is normaal al een proces waarbij men een paar jaar vooruit werkt en baseert op onder andere vele telcijfers, en de historie van kaartverkopen. Dat is er nu allemaal niet natuurlijk.

Je verwachting dat na een melding van een volle trein er 3 dagen later wel wat veranderd zal zijn is ook een tikje onrealistisch.
Helaas is het niet zo simpel dat je maar even ergens een trein van een opstelterrein haalt en ergens aan een ander treinstel vast knoopt want daar hangt veel meer aan vast nog.

Want dat extra treinstel moet s'nachts ook weer uitkomen op een opstelterrein waar er daadwerkelijk ook ruimte voor is, een schoonmaakploeg de tijd beschikbaar heeft om het stel schoon te maken, een monteur die stel weer zijn veiligheidscontrole kan geven etc...
Dat soort planningen aanpassen duurt wel langer dan 3 dagen voor de vele honderden treinen die er rijden en gebeurd eigenlijk maar 4x per jaar...

Nou jeej. Je moet wel de juiste knoppen kennen om écht het juiste reisadvies te krijgen. De creativiteit die een ervaren NS medewerker heeft, zit niet in de reisplanner. Bijvoorbeeld bij uitval tussen Amsterdam en Utrecht, terwijl jij op bijvoorbeeld Muiderpoort staat en verder Noord Holland in moet. Geen grote posters met werkzaamheden... Alsof je als dagelijks reiziger iedere dag in de planner gaat zitten kijken. :-X Doe mij maar ervaren NS personeel. Die kennen de juiste trucjes, routes, via-stations en dergelijke om je wel vlot op je bestemming te krijgen. De meeste ken ik inmiddels zelf ook wel, maar een niet zo doorgewinterde reiziger kent die niet.
Je doet nu net of de digitale reisplanners alleen maar met onmogelijke reisadviezen komen. Dat valt echt wel mee en het kost je echt geen moeite om er een goed reisadvies uit te krijgen. Storingen en Werkzaamheden worden gewoon omgeroepen op stations en dan weet je dat je als door gewinterde reiziger dan dus wél even in de reisplanner moet gaan kijken.

Ik zou er niet aan moeten denken dat als ik geen-reguliere reiziger ben om nog naar het station te moeten gaan reizen en daar advies te vragen over een reis die ik een week later wil gaan maken, of zelf uren in een spoorboekje te gaan zitten puzzelen.
« Laatst bewerkt op: 07 maart 2021, 21:51:07 door Thom »

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5761
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #17 Gepost op: 08 maart 2021, 13:03:41 »

Dat dus bepaalde treinen in de spits consequent te vol zijn, moeten we daarom maar accepteren? Ga eens eenmalig met 100 man bij elkaar op het Museumplein, in het Vondelpark, op het Malieveld, op De Neude of wat dan ook staan. Je wordt door de ME zo'n beetje uit elkaar geslagen. Ga met 100 man in een te korte trein te dicht op elkaar zitten en staan en dat meerdere dagen, dat is schijnbaar helemaal prima.


Het vergelijk gaat natuurlijk mank. En je gaat er aan voorbij dat het bedrijf 1,1 miljard euro verlies draait. Er wordt een enorme hoeveelheid geld ingepompt om het een beetje overeind te houden.

Gr, Ben.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #18 Gepost op: 08 maart 2021, 19:33:02 »
Vanmorgen was het weer hutjemutje op het station maar ja de ambtenaren van NS hebben besloten dat zij de regels stipt uitvoeren. Het is geen logistiek bedrijf maar echt ambtelijk. Het is natuurlijk helemaal niet moeilijk om ergens een treinstel aan te koppelen en elders weer af te koppelen  . En inderdaad er moet geld bij maar wij kunnen natuurlijk ook kiezen om NS reizigers af te stoten . Er is maar 1 aandeelhouder. En als bijleggen duurder is dan failliet te laten gaan kan de minister zomaar die kaart trekken.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #19 Gepost op: 08 maart 2021, 20:05:03 »
Je kunt ook even de bijdragen van anderen lezen hierboven, ipv gewoon dezelfde stelling die hier al eens voorbij gekomen is nog een keer te deponeren ;)

Het aantal reizigers is op dit moment terug gelopen tot 40% van het normale aantal, dan kun je niet verwachten dat er nog steeds voor 100% aan kosten gemaakt word door een bedrijf wat aan het eind van de maand ook gewoon al zijn personeel nog moet betalen.

Het hele woord 'ambtelijk' heeft hier ook erg weinig mee te maken overigens.


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #20 Gepost op: 08 maart 2021, 20:31:38 »
Vanmorgen was het weer hutjemutje op het station maar ja de ambtenaren van NS hebben besloten dat zij de regels stipt uitvoeren. Het is geen logistiek bedrijf maar echt ambtelijk. Het is natuurlijk helemaal niet moeilijk om ergens een treinstel aan te koppelen en elders weer af te koppelen  .
Inderdaad het was vanmorgen weer heerlijk rustig op het station en het personeel was ook weer heel vriendelijk. En logistiek prima in orde.
Het was inderdaad niet moeilijk om in Eindhoven een treinstel aan te koppelen. Was zo gebeurd. Of het ergens weer afgekoppeld is, geen idee, zover ben ik niet mee gereden.
En zoals Thom al aangeeft, die 40% komt aardig overeen met de drukte in mijn trein.
Gr.
Eric

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #21 Gepost op: 08 maart 2021, 20:32:54 »
Hi Thom,


Je snapt denk ik niet dat er forumleden zijn die niet alleen met treintjes spelen maar er ook voor hun werk - hard werkende Nederlanders! - gebruik van maken. Ze kunnen niet thuiswerken - de norm .. - en hebben geen auto.
Mogen zij zich hier kritsch uitlaten over hun minder postieve ervaringen?

Houdt daar even rekening mee..
Nota bene zagen we juist op tv reklame van de NS om er maar weer met de trein in de vrije tijd op uit te gaan.
Gaarne prettige sfeer hier.
Dank hiervoor.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2021, 20:59:14 door HRP. Reden: Spelling »
Groet,
      Ronald

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #22 Gepost op: 08 maart 2021, 20:38:56 »
Je snapt denk ik niet dat er forumleden zijn die niet alleen met treintjes spelen maar er ook voor hun werk - hart werkende Nederlanders! - gebruik maken. Ze kunnen niet thuiswerken - de norm .. - en hebben geen auto.
En thuiswerkers zijn geen hardwerkende Nederlanders  ??? ::)
Ook ik reis dagelijks naar mijn werk met de trein omdat mijn werk thuis werken nou eenmaal niet toelaat.
En mijn ervaringen zijn toch echt anders dan Luit en Laurent steeds neer plempen.

Mogen zij zich hier kritsch uitlaten over hun minder postieve ervaringen?
Uiteraard, maar als je de reacties van Luit een beetje volgt is dat klagen om het klagen. NS doet niet veel goeds bij hem.
Gr.
Eric

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #23 Gepost op: 08 maart 2021, 21:13:31 »
Remunj,

Ik wilde slechts met hardwerkende Nederlanders duiden dat zij niet voor hun plezier met de trein reizen. Zaterdag werd ook al door iemand gesuggereerd dat het toen onnodig gebruik zou worden gemaakt van het spoor. Alsof reizen met het OV niet mag, maar met de auto naar zee, bos of park gaan wel door de beugel kan.
Dit lijkt op tweedeling van de maatschappij.

Tenslotte, de NS is inderdaad ambtelijk. Het is niet de reiziger die op de eerste plaats komt, maar de bedrijfvoering cq planning.
Weinig flexibel.

Ronald
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2021, 21:16:01 door HRP »
Groet,
      Ronald

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #24 Gepost op: 08 maart 2021, 21:50:21 »
Ik wilde slechts met hardwerkende Nederlanders duiden dat zij niet voor hun plezier met de trein reizen.
Aparte aanname. Ik schaar mezelf onder de hardwerkende Nederlanders en reis echt wel met plezier met de trein. We hebben ook een auto maar reis toch liever met de trein. Liever dan de drukte op de snelwegen.

En volgens mij is het advies nog steeds om onnodige reizen zoveel mogelijk te voorkomen. Niet alleen met de trein maar ook met ander vervoer om drukte op strand, bos of wat dan ook te verminderen.
Gr.
Eric

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 930
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #25 Gepost op: 08 maart 2021, 22:21:19 »
Heel het openbaar vervoer zou gratis gemaakt moeten worden, lijkt mij een beter idee.
vorige week was er op t nieuws dat er over 2020 , 283 mljn door de overheid zou moeten worden bijgepast?!
Daar zouden ze leeg ook voor hebben kunnen rijden , zou je denken.
Er zou beter geregeld zijn dat alles rijdt als t moet en dat t niets extra’s kost.
Alleen in je eentje met de auto reizen in NL is net iets duurder per km dan per trein. Voor de rest is treinen... veel te duur!
Maar wel leuk !
De groeten van Rob

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #26 Gepost op: 08 maart 2021, 22:30:02 »
Voor de rest is treinen... veel te duur!
Hangt er van af hoe je het bekijkt. Autorijden is juist veel te duur. Als je kijkt naar alle belastingen die autobezitters betalen dan kun je concluderen dat ze veel meer betalen dan alleen de technische kosten. De spoorbedrijven worden gesubsidieerd waardoor treinreizigers juist veel minder betalen dan de werkelijke kosten.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #27 Gepost op: 08 maart 2021, 22:32:45 »
Als je kijkt naar de gevolgen voor klimaat en zeespiegelstijging is autorijden nogal goedkoop.
Zou een Zeeuw toch moeten aanspreken ;D

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #28 Gepost op: 08 maart 2021, 23:58:48 »
Hi Thom,

Je snapt denk ik niet dat er forumleden zijn die niet alleen met treintjes spelen maar er ook voor hun werk - hard werkende Nederlanders! - gebruik van maken. Ze kunnen niet thuiswerken - de norm .. - en hebben geen auto.
Mogen zij zich hier kritsch uitlaten over hun minder postieve ervaringen?

Houdt daar even rekening mee..
Nota bene zagen we juist op tv reklame van de NS om er maar weer met de trein in de vrije tijd op uit te gaan.
Gaarne prettige sfeer hier.
Dank hiervoor.
Ronald
Ik snap echt wel dat mensen afhankelijk zijn van treinen, daar is echt geen twijfel over mogelijk en hoef je mij niet uit te gaan leggen.
Sterker nog, ik speel niet met treintjes en het werken ermee is voor mij mijn dagelijkse bezigheid.

Maar het is gewoon wat kortzichtig om te denken dat NS een compleet en volledige dienstregeling in stand zou kunnen houden koste wat het kost, voor maar 40% van de reizigers en de bijhorende inkomsten. Het is echt niet zo dat op het moment álle treinen propvol rondrijden en het is een utopie dat je vooraf alle reisbewegingen kunt voorspellen en volle treinen kunt voor zijn.

Wat jij vergeet is dat er ook hard werkende mensen zijn bij het spoor die ook binnenkort gewoon hun werk kwijt zijn omdat NS gigantische inkomsten mist aan kaartverkoop en retail op de stations op het moment en gewoon flink moet bezuiningen...


Tenslotte, de NS is inderdaad ambtelijk. Het is niet de reiziger die op de eerste plaats komt, maar de bedrijfvoering cq planning.
Weinig flexibel.

Ronald
Dat heeft hier niets met ambtelijk te maken, maar gewoon met een idee en een beetje inzichtelijk hebben waarom processen soms zo ingewikkeld en omvangrijk zijn om wat er allemaal bij komt kijken.
Dat is, wat ik al eerder poogde uit te leggen, een best ingewikkelde puzzel waarvan het best makkelijk roepen is dat het allemaal makkelijker kan als je daar geen weet van hebt vanaf de zijlijn ;)

« Laatst bewerkt op: 09 maart 2021, 00:28:16 door Thom »

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Vermindering reizigers bij NS
« Reactie #29 Gepost op: 09 maart 2021, 17:17:28 »
Vraag ik me toch af hoe je dit moet interpreteren  ::)
https://www.treinreiziger.nl/omt-toenemende-drukte-in-treinen-is-onwenselijk/
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0