Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Vraag over BR E03 vorserie in rood/creme TEE kleuren en Rheingold/TEE-rijtuigen  (gelezen 2676 keer)

SplatmanNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Beste collega modeltreinliefhebbers,
Nadat ik hier eerder al een uitvraag heb geplaatst voor de rijtuigen-set Roco 74136 zoek ik ook een bijbehorende locomotief, en wel bij voorkeur het model dat Roco heeft uitgebracht onder nummer 62369, de BR E03 004 (uitgebracht in 2010). Uiteraard ben ik bereid hier een correcte prijs voor te betalen. Alvast bedankt voor de eventuele reacties!
Met vriendelijke groet,
David Aulman
« Laatst bewerkt op: 06 maart 2021, 17:31:27 door 44 »

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2205
  • Duitsland TP III
Re: Gezocht: Roco 62369 (BR E03 vorserie in rood/creme TEE kleuren)
« Reactie #1 Gepost op: 03 maart 2021, 13:20:00 »
David,

Hoe er rekening mee dat de loc TP III is en de rijtuigset TP IV. Beter is om een 103 te zoeken.
Grt, Ronald.


willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Gezocht: Roco 62369 (BR E03 vorserie in rood/creme TEE kleuren)
« Reactie #3 Gepost op: 03 maart 2021, 20:28:40 »

  Da's een prima voorstel van Martijn . Bovendien is dit ook de loc voor de TEE Roland en laat het nu toeval zijn dat ik die een beetje lager te koop heb staan . Grapje !!!
  Wil je een keer iets alternatiever / leuker op je baan  ga eens naar PIKO Rheingold uitgave voor De Wilde 13 groep
  Succes met de zoektocht    Willy

SplatmanNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Gezocht: Roco 62369 (BR E03 vorserie in rood/creme TEE kleuren)
« Reactie #4 Gepost op: 03 maart 2021, 21:52:58 »
Heren,
Allemaal bedankt voor de reacties!
Wel een vraagje: ik las op internet (https://nl.wikipedia.org/wiki/Rheingold_(trein)) dat de Rheingold rijtuigen die oorspronkelijk blauw/crème waren (vanaf 1962) in 1966 allemaal waren omgeschilderd in rood/crème. Ik hoopte daarom dat ik de rood/crème rijtuigen set (die ik overigens inmiddels compleet heb, dus ik zal mijn andere 'gezocht' bericht verwijderen uit het forum) zou kunnen inzetten in het staartje van 'mijn' tijdperk III die loopt tot ca. 1968. In dat geval zou ik volgens mij nog wel een BR E03 model kunnen gebruiken ipv de 103, toch?
Ik las namelijk ook dat de BR E03 in 1968 zijn omgenummerd naar 103.

Of is dit 'officieel' niet mogelijk omdat er op de rijtuigen uit de set bijv. een rivisiedatum staat van bijv. na 1970? In dat geval klopt de combinatie inderdaad niet... Ik laat me graag informeren door jullie heren experts!
Met vriendelijke groet,
David Aulman



« Laatst bewerkt op: 03 maart 2021, 22:02:00 door SplatmanNL »

SplatmanNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Gezocht: Roco 62369 (BR E03 vorserie in rood/creme TEE kleuren)
« Reactie #5 Gepost op: 03 maart 2021, 21:56:07 »
Nog een nabrander: ik heb toevallig vandaag een Trix 22118 BR E03 001 loc kunnen kopen (met electrisch bedienbare pantografen).
Dat is een versie vergelijkbaar met het Roco model dat ik zocht/zoek, dus die kon ik niet laten lopen.
Die loc zal dan vermoedelijk (gezien jullie eerdere opmerkingen) ook wel niet officieel passen bij de rijtuigenset, maar dan doe ik maar alsof het wel klopt... Ik zal vermoedelijk niet minder van de trein genieten ;-)

Met vriendelijke groet,
David Aulman

SplatmanNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Gezocht: Roco 62369 (BR E03 vorserie in rood/creme TEE kleuren)
« Reactie #6 Gepost op: 03 maart 2021, 22:15:28 »
  Da's een prima voorstel van Martijn . Bovendien is dit ook de loc voor de TEE Roland en laat het nu toeval zijn dat ik die een beetje lager te koop heb staan . Grapje !!!
  Wil je een keer iets alternatiever / leuker op je baan  ga eens naar PIKO Rheingold uitgave voor De Wilde 13 groep
  Succes met de zoektocht    Willy

Hoi Willy,
Dank voor de tip. Ik heb toevallig een paar dagen geleden vergelijkbare rijtuigen (ook van Trix), maar dan in de blauw/creme Rheingold uitvoering gekocht (nieuwstaat). Deze bevat oa het befaamde panoramarijtuig met de dak-koepel en het restauratierijtuig met de verhoging in het dak.
Mijn idee was dat als ik een vergelijkbare set (maar dan van Roco) zou kopen in de rood/crème uitvoering, ik die dan dus ook nog net in periode III zou kunnen laten rijden, maar wellicht heb ik mij daar dus in vergist. Ik heb nu het idee dat die rijtuigen wellicht nog zijn in te zetten tussen 1966-1970 (mits er geen latere revisiedatum op staat), maar dat de BR E03 die rijtuigen wellicht nooit heeft getrokken (dat was waarschijnlijk nog de eveneens omgeschilderde BR 10.12 die ook de blauw/creme variant trok vanaf 1962?). Dus wellicht dat het inderdaad pas de omgenummerde DB 103 was die de Rheingold rijtuigen heeft getrokken? En vanaf dat moment waren de oudere rijtuigen waarschijnlijk vervangen door "jouw" versie van de Roland? Wellicht dat jij me hierover uitsluitsel kan geven (volgens mij ben jij gezien je nickname wel de expert op dit gebied  ;))
Met vr gr
David

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Gezocht: Roco 62369 (BR E03 vorserie in rood/creme TEE kleuren)
« Reactie #7 Gepost op: 04 maart 2021, 10:13:51 »
Ach, ik heb soms ook DRG rijtuigen met een DB lok ervoor rondrijden. Je kunt nu eenmaal niet altijd van elke lok alle tijdperkvarianten hebben.

Als je Trix en Roco gaat combineren op je baan moet je wel rekening houden met een lengteverschil. Roco (en Piko, ACME en LS Models) rijtuigen zijn op schaal 1:87 en dus zo'n 30 cm. lang. Trix is van Marklin dus die hebben een "lengteschaal" van 1:100 of 1:93. Dan zijn de rijtuigen iets korter uitgevoerd, ca. 27-28 cm.

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Gezocht: Roco 62369 (BR E03 vorserie in rood/creme TEE kleuren)
« Reactie #8 Gepost op: 04 maart 2021, 11:18:06 »

Antwoord op de vraag van David ,

  - de vier E 03 .001-002-003-004 hebben nooit de de TEE Rheingold getrokken . E 03 werd vooral ingezet voor de TEE Blauer Enzian / TEE Rembrandt en de Rheinpfeil + nog een aantal F-Treinen  in de  periode 1965-1967 . In 1968 omgenummerd naar E 103 . Als reserve voor de E03 (  ze kenden toch wat technische mankementen ) werd de E 10 ingezet .
  - rijtuigen : vanaf 1962 werden er typische TEE Rheingold rijtuigen gebouwd .De Rheingold/TEE rijtuigen zijn onderverdeeld naar type . Deze rijtuigen waren kobaltblauw / beige en pas in 1966 omgeschilderd in het TEE bordeaux / beige kleur

        SA4üms/Av4üm-62/Avümh 111 (Rheingold/TEE)
        SA4ümm/Ap4üm-62/Apümh 121 (Rheingold/TEE)
        SDA4üm/AD4üm-62/ADümh 101 (Rheingold/TEE)
        SDWR4üm/WR4üm-62/WRümh 131 (Rheingold/TEE)
        ARD4üm-64/ARDümh 105 (TEE)
        WR4üm-64/WRümh 132 (TEE)
    Info uit www.dbtrains.com . Voor de evolutie van oa de Rheingold en de andere TEE's kan ik u het boek van Peter Goette " Leichte F-Züge der Deutschen Bundesbahn " aanraden

    Hopelijk heeft u iets aan deze info        groeten   Willy
   

SplatmanNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Gezocht: Roco 62369 (BR E03 vorserie in rood/creme TEE kleuren)
« Reactie #9 Gepost op: 04 maart 2021, 13:32:53 »
Ach, ik heb soms ook DRG rijtuigen met een DB lok ervoor rondrijden. Je kunt nu eenmaal niet altijd van elke lok alle tijdperkvarianten hebben.

Als je Trix en Roco gaat combineren op je baan moet je wel rekening houden met een lengteverschil. Roco (en Piko, ACME en LS Models) rijtuigen zijn op schaal 1:87 en dus zo'n 30 cm. lang. Trix is van Marklin dus die hebben een "lengteschaal" van 1:100 of 1:93. Dan zijn de rijtuigen iets korter uitgevoerd, ca. 27-28 cm.

Hoi Martijn,
Dank voor de tip. Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat ook nog niet helemaal scherp had (ben een behoorlijke beginner op modeltrein vlak).
Ik heb even gekeken, en inderdaad zijn de Trix rijtuigen die ik heb in de 1:93,5 schaal, dus net afwijkend van de Roco 1:87.
Op zich niet mega storend denk ik, maar goed dat ik dit nu weet! Bedank, groeten,
David

SplatmanNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Gezocht: Roco 62369 (BR E03 vorserie in rood/creme TEE kleuren)
« Reactie #10 Gepost op: 04 maart 2021, 13:41:14 »
Antwoord op de vraag van David ,

  - de vier E 03 .001-002-003-004 hebben nooit de de TEE Rheingold getrokken . E 03 werd vooral ingezet voor de TEE Blauer Enzian / TEE Rembrandt en de Rheinpfeil + nog een aantal F-Treinen  in de  periode 1965-1967 . In 1968 omgenummerd naar E 103 . Als reserve voor de E03 (  ze kenden toch wat technische mankementen ) werd de E 10 ingezet .
  - rijtuigen : vanaf 1962 werden er typische TEE Rheingold rijtuigen gebouwd .De Rheingold/TEE rijtuigen zijn onderverdeeld naar type . Deze rijtuigen waren kobaltblauw / beige en pas in 1966 omgeschilderd in het TEE bordeaux / beige kleur

        SA4üms/Av4üm-62/Avümh 111 (Rheingold/TEE)
        SA4ümm/Ap4üm-62/Apümh 121 (Rheingold/TEE)
        SDA4üm/AD4üm-62/ADümh 101 (Rheingold/TEE)
        SDWR4üm/WR4üm-62/WRümh 131 (Rheingold/TEE)
        ARD4üm-64/ARDümh 105 (TEE)
        WR4üm-64/WRümh 132 (TEE)
    Info uit www.dbtrains.com . Voor de evolutie van oa de Rheingold en de andere TEE's kan ik u het boek van Peter Goette " Leichte F-Züge der Deutschen Bundesbahn " aanraden

    Hopelijk heeft u iets aan deze info        groeten   Willy
   

Hartelijk dank Willy, dat helpt mij zeker verder!
Ik begrijp nu dat de E03 de TEE Rheingold rijtuigen die ik heb dus helaas nooit getrokken heeft.
Gelukkig heb ik ook zowel een blauw/creme als een rood/creme uitvoering van de BR 10.12 locs die de Rheingold wel heeft getrokken, dus die zal ik er dan voor zetten.
Ik heb de Roco rijtuigen (rood/creme) zojuist binnengekregen en gelijk even naar de revisiedatum gekeken, die is 18-6-1969.
Dus ik vermoed dat dat inderdaad net geen TP III meer is officieel, maar daar knijp ik dan maar een oogje bij dicht...

Stel dat ik nog 'passende' rijtuigen bij mijn Trix BR E03 lok wil, dan begrijp ik van jou dat o.a. de Rheinpfeil en de Rembrandt samenstellingen geschikt zouden zijn (als ik een trein wil die een Nederlandse link heeft)?
Ik ben benieuwd of daarvan dan rjituigen voor TP III voor zijn uitgebracht (volgens mij is die Roland set eentje voor TP IV namelijk in de staat van 1973/1974).

Met vriendelijke groet weer,
David

willyTEE

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: Gezocht: Roco 62369 (BR E03 vorserie in rood/creme TEE kleuren)
« Reactie #11 Gepost op: 04 maart 2021, 19:56:32 »

   hallo David , ik heb ze alle 4

   De TEE Roland van Trix zit net op TP IV : dus niet
   De TEE Blauer Enzian : de versie van Roco is een set van 3 rijtuigen met koersborden : Hamburg -Zell am See / Klagenfurt : dit ook niet
   De TEE Erasmus : - Lima Collection heeft daar een mooie 4+1 set van : als je daar voor kiest moet je wel zorgen dat de koersborden er bij zijn : maar ook TP IV
                              - Roco heeft 2 sets van TEE Erasmus ref 74122-7123 ( het zijn variantrijtuigen van de Rheingold  ) maar ook TP IV : dus ook niet
   De TEE Rembrandt : Roco heeft een set van 3 met koersbord München - Amsterdam cs ref 64074 maar ook TP IV : dus ook niet 

   alle 4 zitten ze in TP IV . je kan ofwel TP IV  vergeten ofwel toch TP IV inschakelen . Het voordeel hiervan is dat er zeer breed pallet van mogelijkheden opengaat . Bovendien zijn het allen prachtige rijtuigen zowel Roco - Trix - Piko ( lima ) . Maar dat is natuurlijk jouw eigen keuze

  groeten   Willy 
 

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Gezocht: Roco 62369 (BR E03 vorserie in rood/creme TEE kleuren)
« Reactie #12 Gepost op: 05 maart 2021, 01:04:27 »
Dag David,

Op 1:87 lengteschaal zijn Rheingold 1962/63 rijtuigen door Ade, Lima en Roco uitgebracht. Naast deze blauw/beige rijtuigen die ook in de TEE Rheinpfeil – het samenstellen van de Rheingold/Rhein-Pfeil koerswagens in Duisburg is interessant – opgenomen waren reden de overige TEE rijtuigen in de bekende rood/beige kleurstelling. In de overgangsperiode kwamen combinaties van beiden inclusief een bordeauxrood WR4üm-64.

Ade heeft destijds een groot aantal TEE rijtuigen zowel in TP III als IV uitgebracht. Wellicht dat andere fabrikanten ook nog TPIII modellen op de markt brengen. Overigens is rijtuiglengte van de DB TEE rijtuigen ook bij gelijke lengteschaal ook niet identiek. De WR4üm-64  (later WRümh 132) en het ARDüm 105 barrijtuig waren 27,5 meter lang. In de overgangsperiode zijn veel bonte kleursamenstellingen te zien geweest. Om de blauw/beige rijtuigen in de TEE kleuren te schilderen was goed in te plannen; het onttrekken van het panorama en het restauratierijtuig uit de dienstregeling stuitte vanzelfsprekend op problemen.

Evenals in de latere periode met klassieke, pop- en oceaanblauw/beige kleurenmengeling is ook tijdens de Rheingold / TEE overgang een TPIII/IV mix realistisch.

Groet,
Rob   


SplatmanNL

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Gezocht: Roco 62369 (BR E03 vorserie in rood/creme TEE kleuren)
« Reactie #13 Gepost op: 05 maart 2021, 11:55:24 »
Wow, wat een TEE liefhebbers en kenners hier op het forum  :D

Nogmaals allemaal veel dank voor het meedenken en de goede adviezen  (y). Op basis van alle informatie heb ik voor mezelf de volgende conclusie getrokken:

Ik hou het voorlopig even bij mijn blauw/witte set Rheingold rijtuigen van Trix (ook al baal ik inmiddels een klein beetje dat deze niet 1:87 zijn, maar ik heb de vergelijkbare set van Roco uit 2014 (64134+64135) alleen op Ebay zien staan voor de pittige prijs van € 680,00. Dat is mij wat al te gortig voor 6 rijtuigen.... Dan maar voorlopig rijtuigen die 2cm korter zijn.
Ik ga ze laten trekken door de kobaltblauwe/creme loc E10.1267 (model Roco 63704) die inmiddels ook onderweg is.

Daarnaast heb ik inmiddels dus ook de Roco sets 74135 en 74136 in huis; de Rheingold rijtuigen in rood/creme, maar dus helaas niet uit "mijn" TP III. Maar met een revisiedatum op de rijtuigen van 1969 ga ik dat gewoon lekker door de vingers zien :angel:. Voor deze rijtuigen ga ik de loc rood/creme E10.1309 zetten (model Roco 63703) die eveneens onderweg naar mij is...

Dan heb ik nog (impulsaankoop) de Trix 22118 van een BR E03 001 vorserie loc, maar die heeft zo begrijp ik in TP III (onder het E 03 nummer) nooit de TEE treinen van/naar NL getrokken, alleen een aantal TEE treinen in Duitsland (zoals de Rheinpfeil en Blauer Enzian). Maar aangezien de Rheinpfeil in Duitsland vaak werd gekoppeld met de Rheingold (zo begreep) zou ik de E03 dus volgens mij wel ook voor mijn blauw/creme Rheingold rijtuigen kunnen zetten? Dat zou dan een situatie in Duitsland zijn geweest tussen 1965 en 1966.
En ik zou hem zelfs nog voor mijn rood/creme Rheingold rijtuigen kunnen zetten als ik doe alsof die een revisiedatum van pakweg 1967 ipv 1969 hebben. Dan kan hij ervoor hebben gereden totdat hij werd omgenummerd naar 103 in 1968...

Ik hoop dat ik op basis van al jullie informatie zo de goede conclusies heb getrokken?

Mijn periode uitbreiden naar TP IV wil ik me voorlopig niet aan wagen, omdat ik nog niet zo heel lang modeltreinen verzamel en ik in de korte tijd een behoorlijke collectie TP III materieel heb verzameld. Mijn bankrekening en de baas :police: (=mijn vrouw) gaat het me niet in dank afnemen als daar ineens ook allerlei TP IV modellen bij moeten komen.

Nogmaals veel dank! Ik zou eigenlijk dit draadje moeten verwijderen omdat ik inmiddels de gezochte loc niet meer zoek, maar ik vind de correspondentie zo leuk en interessant dat ik hem nog heel eventjes laat staan (ik begrijp dat hij op een gegeven moment automatisch wordt verwijderd)...

Vriendelijke groet,
David

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Gezocht: Roco 62369 (BR E03 vorserie in rood/creme TEE kleuren)
« Reactie #14 Gepost op: 05 maart 2021, 14:56:40 »
Als je wil kun je de moderators vragen dit hele draadje te verplaatsen naar het "gewone" forum. Dan moet je even je eigen bericht melden aan de moderator en het vragen.

Vr. groet, Martijn.