Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 20:10:40
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: Beginnende modelbouwer met vragen over railplan  (gelezen 2795 keer)

Tostinl

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Beginnende modelbouwer met vragen over railplan
« Gepost op: 19 februari 2021, 09:14:45 »
Dag Modelbouwers,

Ik zal mij even kort voorstellen, mijn naam is Toine 33 jaar en ik ben begonnen met een treinbaan. Ik heb van mijn schoonvader veel spullen gekregen om te beginnen aan mijn treinbaan. Veel fleischmann modell rails en een aantal dozen met aankleding. Zelf had ik al een Roco digitale startset aangeschaft. Ik ga mijn baan aansturen doormiddel van koploper en gebruik hierbij de DR5000 als centrale.

Na veel inlezen en zoeken op internet ben ik begonnen een treinbaan in Anyrail te ontwerpen, deze heb ik nu zo goed als klaar, echter omdat ik een beginner ben zou ik graag iemand hebben die dit plan eens onder de loep wilt nemen of dit zo juist is ontworpen. Heeft iemand hier zin en tijd voor dit eens te bekijken?

Waar ik dus vooral op zoek naar ben ik tips en verbeteringen voor mijn baanplan, met name hoe goed te verdelen in blokken, zijn de bochten goed ingericht qua straal enzovoorts. Mijn baan is een L-shape baan van 3 meter breed bij 3 meter lang (maten staan overigens ook in mijn anyrail plan).

Mocht iemand het bestand willen hebben om evt aan te passen hoor ik dit uiteraard graag!

Ik zie graag de reacties tegemoet!

Groetjes Toine



« Laatst bewerkt op: 19 februari 2021, 11:15:56 door Tostinl »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Beginnende modelbouwer met vragen over railplan
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2021, 09:42:59 »
Wat de boogstralen betreft valt er nog wel wat te winnen. De onderste poot van de L is maar 90 cm breed, je kunt daar een boogstraal van hoogstens 40 cm kwijt. Kun je dat deel niet breder maken?
Zelfde voor de boog rechtsboven, daar zit een stukje recht in. Als je daar een echte halve boog van maakt kun je een grotere boogstraal toepassen.
Je zult dan het deel met de draaischijf wel iets naar links moeten schuiven.

Realiseer je je dat er een paar keerlussen in je plan zitten?

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Re: Beginnende modelbouwer met vragen over railplan
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2021, 09:52:10 »
Toine, is het N of h0?
Jeroen

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Beginnende modelbouwer met vragen over railplan
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2021, 09:55:44 »
Kan je overal aan komen als er iets fout gaat (ontsporing of dergelijke). Het bovenbeen lijkt me vlotjes naar 1,00m te gaan wat echt diep is als je er moet over reiken. Zelfs de 90cm voor het onderste been is al vrij kritisch.

Bij de opstelsporen naast je draaischijf zou ik het onderste spoor vroeger in de wisselstraat aftakken, dan krijg je daar ook wat lengte. Nu is dat spoor net lang genoeg voor een loc en 2 wagons.

Verder misschien ook aangeven met welk materiaal je gaat rijden, gemengd verkeer of alleen goederen of personen. Met lange treinen of eerder beperkte lengte.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

Tostinl

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Beginnende modelbouwer met vragen over railplan
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2021, 10:19:26 »
Ik zal voor iedereen even wat meer informatie verschaffen, merk op dat het toch te weinig informatie is om goed mee te denken.

Mijn baan is in H0 opgezet.
Ik kan overal bijkomen, het bovenste zwarte gedeelte ligt achter een schot (mijn baan word gemaakt op zolder, zie foto) achter het schot kan ik ook komen om daar bij het spoor te kunnen.

Het plan is om met zowel goederen als personen vervoer te gaan rijden, in principe is het plan zo bedacht dat het blauwe vak water wordt, met een spoor aan het water (haven). De onderste lus word een soort van dorp, het bovenste rechtse gedeelte (waar de draaischijf ligt) een soort van industrie waar de stoomlocs kunnen keren en kolen en dergelijke kunnen aanvullen.

Ik hoop dat mijn plan zo iets duidelijker wordt.

Wat wordt er bedoeld met keerlussen (lussen om treinen te draaien?)

Bedankt alvast voor de vele en snelle reacties :) !


(let niet op de rommel - work in progress :) )
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2021, 11:16:13 door Tostinl »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Beginnende modelbouwer met vragen over railplan
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2021, 10:26:55 »
Keerlus: dat betekent dat er een mogelijkheid is om van een punt te vertrekken en daar in omgekeerde richting terug te komen.
B.v., je vertrekt uit de groene boog linksboven naar rechte en rijdt om de locloods heen weer terug naar de groene boog. Dan staat je trein daar andersom.
Zelfde als je vanuit de groene boog vertrekt naar onder, dan kun je ook weer omgekeerd terugkomen.
Het resultaat is dat de linker- en rechterspoorstaaf elkaar ontmoeten  en dat betekent kortsluiting. Daar zijn oplossingen voor, z.g. keerlusmodules.

Tostinl

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Beginnende modelbouwer met vragen over railplan
« Reactie #6 Gepost op: 19 februari 2021, 10:30:50 »
Dag Klaas,

Dank je voor deze heldere en duidelijke (jip en janneke) taal uitleg, begrijp wat je bedoeld, daar zou ik dus op moeten letten inderdaad, ik ga me even verdiepen in keerlusmodules.

Groet Toine

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Beginnende modelbouwer met vragen over railplan
« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2021, 10:39:30 »
Hoi Toine, welkom op het forum  :)

Ik heb zelf niet zoveel verstand van railplannen maar als je wil heb ik wel een berg PDF's met baanplannen/voorbeelden voor je. Stuur maar een PB als je interesse hebt. (Dat kan door links op het tekstballonnetje te drukken onder iemands naam/profielfoto)

En nog even een tip: als je foto's plaatst dan kun je dat het beste via de server van Beneluxspoor doen. Zie links boven op de site voor Plaatje uploaden en Hoe werkt plaatje uploaden. Dan blijven je foto's zichtbaar in je topic. Wanneer je de foto's extern host willen ze nog wel eens weg zijn wanneer er op de site van de host iets verandert. Nu is de foto uit je eerste bericht namelijk al verdwenen  ;)

Vr. groet, Martijn.

Tostinl

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Beginnende modelbouwer met vragen over railplan
« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2021, 11:19:41 »
Dank je Martijn.

Ik zou graag je railplannen ontvangen en eens bekijken hoe dat opgezet is. Ik stuur je een PB.

Bedankt voor de tip hoe de foto's te plaatsen, heb ze aangepast en volgens mij zullen ze nu niet meer verdwijnen.

groet Toine

VvKan

  • Gast
Re: Beginnende modelbouwer met vragen over railplan
« Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2021, 11:26:59 »
Railplan alweer te zien.
Als je het niet erg vindt om een binnenbocht te gebruiken, zou je links onder het enkelspoor dubbelspoor kunnen maken. Dat zijn dan 2 wissels extra, of je kunt links de wissel weglaten en bij je station bij de haven een andere wisselstraat maken.

Tostinl

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Beginnende modelbouwer met vragen over railplan
« Reactie #10 Gepost op: 19 februari 2021, 11:32:03 »
Opzich geen verkeerd plan, de bedoeling is ook om het linker spoor (rode gedeelte) hoger te maken dan het grijze spoor aan de rechterkant op het plaatje, echter ben ik hier nog niet helemaal uit met de hoogtes, komt nog een hoop bij kijken een goed plan te creeren ;)...


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Re: Beginnende modelbouwer met vragen over railplan
« Reactie #11 Gepost op: 19 februari 2021, 15:30:39 »
Hoi Toine, hier mijn kleine bijdrage.

Naar mijn kleine mening maak je te weinig gebruik van de haven, ik bedoel, één spoortje...  Dat (maar is persoonlijk) kan beter/groter.

Hieronder mijn aanpassing. Het blijft jouw feestje dus zie maar wat je er mee doet


Ik heb eigenlijk alleen het doorlopende spoor (paars/blauw) en de kopspoortjes omgewisseld.

Geen idee of dit ook werkelijk kan, alleen getekend in paint. Dus nog even anyrail opstarten.  ;)
Jeroen

Tostinl

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Re: Beginnende modelbouwer met vragen over railplan
« Reactie #12 Gepost op: 19 februari 2021, 17:23:40 »
ja dit is inderdaad nog een beter idee, ga dit morgen eens inpassen in anyrail kijken wat het wordt :)

Bedankt voor het meedenken.

SanderG

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: Beginnende modelbouwer met vragen over railplan
« Reactie #13 Gepost op: 19 februari 2021, 17:39:35 »
Je houdt een breedte van 90cm aan voor de plaat. Ik heb zelf een breedte van 100cm aangehouden en met H0 al een vrij scherpen bocht moeten maken. 'k Heb een foto voor je hoe dat eruit ziet : https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96528.msg3222197536#msg3222197536

Met de kennis van nu had ik mijn module eerder 120cm breed gemaakt. Met 90cm krijg je een bocht zoals op de foto mijn rechter/binnen spoor.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: Beginnende modelbouwer met vragen over railplan
« Reactie #14 Gepost op: 19 februari 2021, 18:08:52 »
Hieronder mijn aanpassing.
Dat ziet er beter uit. Ik zou die sporen langs de haven aan de rechterkant ook weer aansluiten op het hoofdspoor zodat je in dezelfde richting door kunt rijden. Nu kun je er wel in, maar je moet dan achteruit rijdend het hoofdspoor op en dan weer vooruit om er uit te komen.

Ik zou er overigens een hondenbot van maken en steeds één kant op rijden, dan is het pseudo dubbelspoor en dan ben je ook van de keerlussen af.

Je kunt niet verder dan 80 cm reiken, de breedte (diepte) van de baan kan beter niet veel meer zijn dan 60 cm, tenzij je er van beide kanten bij kunt, dan kun je tot 1,20 m gaan.

Zoiets;
« Laatst bewerkt op: 19 februari 2021, 18:31:45 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH