Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Welk computerprogramma voor besturing raden jullie aan?  (gelezen 6538 keer)

Eegtrain

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • Lid Modelspoorgroep Eindhoven
    • Project Tauernbahn
Re: Welk computerprogramma voor besturing raden jullie aan?
« Reactie #30 Gepost op: 15 februari 2021, 17:29:15 »
Na eerst uitgebreid Koploper en Rocrail te hebben bestudeerd iTrain aangeschaft. Een kennis werkte veel met Traincontroller.

Voordelen voor mij mbt iTrain:
-Zeer mooie interface.
-Ook te draaien op Raspberry Pi en Imac.
-Makkelijk je eigen afbeeldingen van materieel inladen; dus ook handig als verzameling naslagwerk te gebruiken.
-Mensen kunnen op client basis vanaf meerdere soorten platforms (Windows / Apple-Ipad / Raspberry Pi) tegelijkertijd een grotere baan overzien en bedienen.
-Je kunt routes, treinen, blokken etc editten terwijl de rest van de treinen gewoon doorrijden. Je kunt dus tegelijkertijd van meerdere treinen de remwegen, stopplekken etc in de gaten houden en editten.

Groeten Eegtrain

TBBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Welk computerprogramma voor besturing raden jullie aan?
« Reactie #31 Gepost op: 16 februari 2021, 08:32:42 »
Als je echte alles wilt! Dan is er maar een die met kop en schouders boven alles uitsteekt!
en dat is Traincontroller Gold versie 9.
Je kan het zo gek niet bedenken of het kan!
kijk maar eens op www.freiwald.com

later

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8386
  • Nooit uitgeklust....
Re: Welk computerprogramma voor besturing raden jullie aan?
« Reactie #32 Gepost op: 16 februari 2021, 09:16:02 »
Hoi,

Dat is helemaal persoonlijk.  Je zal wat tijd moeten insteken om te bepalen of een programma bij jou past. Wij weten niet wat jouw kennis en kunde is met computers. Of je het leuk vind om zaken uit te zoeken e.d. Mijn advies zou zijn download eens bijvoorbeeld iTrain, RocRail, TrainController of WinDigiPet. RocRail is gratis te gebruiken. Voor de anderen mag je een bedrag voor een licentie neerleggen. Ze zijn meestal wel met een bepaalde proeflicentie te krijgen dat je ze kan uitproberen en testen. Dan merk je vanzelf welk programma bij je past.

Groet Ronald.
Volgens mij is dit het beste advies.

VvKan

  • Gast
Re: Welk computerprogramma voor besturing raden jullie aan?
« Reactie #33 Gepost op: 16 februari 2021, 09:30:47 »
Als je echte alles wilt! Dan is er maar een die met kop en schouders boven alles uitsteekt!
en dat is Traincontroller Gold versie 9.
Grotendeels mee eens, behalve op al eerder aangehaalde punten:
- BiDiB ?
- I-Mac ?
- (nog afgezien van de prijs)
Ik gebruik het niet, maar heb er wel een en ander van bekeken.  Doe mij maar iTrain.  Met BiDiB.  Op een Mac.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Welk computerprogramma voor besturing raden jullie aan?
« Reactie #34 Gepost op: 16 februari 2021, 15:22:36 »


Waarom zou je het niet doen? Zolang hij het goed doet is dat toch prima. Waarom zaken weggooien die nog goed zijn. En ja dan kun je nog altijd een backup hebben hoor zodat je naar iets anders kunt. Kun je nu alvast een nieuwe lok kopen en daar van genieten en over een paar jaar nog weer 1 en over een paar jaar nog weer 1, en als het systeem er over vele jaren dan alsnog mee stopt, en je kunt geen vervangende onderdelen meer vinden kun je dan een keer die lok overslaan en naar de dan geldende systemen gaan.

Ik denk dat dat je meer plezier kan geven, zeker ook van al die loks die je dan hebt kunnen aanschaffen, dan dat je plezier hebt van een regelmatig terugkerende upgrade pad. Ik weet in elk geval zeker dat dat voor mij het geval is.
Maar een ieder is natuurlijk vrij zijn eigen weg te kiezen wat dit betreft. Net als bij treinen rijd de ene graag modern, en de ander tijdperk 1. Dus waarom zou dat niet mogen voor de computer die gebruikt wordt voor de besturing van die baan. Zolang het door jouw gekozen besturingsprogramma er op draait natuurlijk, en ja, ook dat kan een onderdeel zijn van de eisen voor de keuze van je besturingsprogramma. 

Groet,
Roelco
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2021, 22:16:32 door Bert van Gelder »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Welk computerprogramma voor besturing raden jullie aan?
« Reactie #35 Gepost op: 16 februari 2021, 16:05:49 »
Eens, maar ik ben wel nieuwsgierig waarop Olav de backup heeft staan.  :)
Qua programma vermoed ik overigens een stokoude versie van Windigipet.

Ik heb een jaar of wat geleden 'ge-upgrade' van een notebook met Windows 95 naar een notebook die op XP draait. Dit omdat ik een apparaat met USB-poorten wilde hebben. Backup staat dus op een sticky en die kan ik vooralsnog op zo ongeveer iedere modernere computer aansluiten, als dat nodig mocht zijn.
Maar het werkt prima met Koploper, nauwelijks andere software, geheel stand alone, dus geen virusgevaar en zo.

Koploper gebruik ik, omdat ik dat al 20 jaar gebruik, ik dus alle ins en outs ken en het nog altijd doet wat ik wil. Dat er geen updates meer komen vind ik geen bezwaar, omdat het programma toch al meer kan dan ik gebruik. Zodra andere programma's met nieuwe functionaliteit komen die ik ook wil hebben, stap ik weleens over. Maar daar wacht ik dus al jaren op.

Dat is wat anders dan een aanbeveling aan een beginner. Bekijk de programma's eens en maak dan een keuze. Maar ik zie geen reden om Koploper bij voorbaat af te serveren. Er bestaat een prima handleiding voor beginners.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2021, 17:31:01 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gruspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Welk computerprogramma voor besturing raden jullie aan?
« Reactie #36 Gepost op: 16 februari 2021, 16:36:07 »
Mijn modelspoor pc is er ook een met Win98, besturingssoftware is koploper, backup via usb. En wat valt er te backuppen anders dan je koploper instellingen? Dus stort het in, die instellingen zijn zo weer terug.
Maar inderdaad, voor je keuze van nu is dit allemaal niet belangrijk. Belangrijk is: kan het programma wat ik wil en valt dat binnen budget. En voor mij is dat 2× ja.
Groetjes Gert

Soest in H0


peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1100
Re: Welk computerprogramma voor besturing raden jullie aan?
« Reactie #37 Gepost op: 16 februari 2021, 17:42:42 »
Mijn eerste treinbesturingsprogramma was Koploper op een Windows pc. Daar heb ik jarenlang met plezier gebruik van gemaakt, maar een gegeven moment ben ik naar iets anders gaan kijken; ik ben toen begonnen met Rocrail.
Na aanvankelijk een flinke worsteling om het alleen maar aan de praat te krijgen, heb ik mijn baan kunnen ontwerpen en rijdend gekregen. Maar Rocrail vond ik er grafisch nogal simplistisch uitzien en heb toen een tijdje Traincontroller gebruikt.  TC is makkelijk qua opzet om snel een baanplan te ontwerpen en in te richten, maar voor wat ik wilde, moest ik een uitgebreide versie van TC kopen en de prijs vond ik te hoog.
Vervolgens ben ik uitgekomen op iTrain, waar ik nog steeds met plezier gebruik van maak. Ik vind iTrain er grafisch erg mooi uitzien.

Voor alle pakketten geldt dat (de een wat meer dan de ander) er een flinke leercurve in zit om alles naar wens op je scherm te krijgen en vooral werkend te krijgen.
De voornaamste reden om van Koploper af te stappen, was dat ik genoeg had van Windows en overgestapt ben op Apple/Mac.
Om die reden is zowel Koploper als Traincontroller afgevallen, dit zijn Windows applicaties en Rocrail en iTrain zijn multiplatform applicaties.

Koploper en Rocrail zijn gratis, voor Rocrail kun je met een jaarlijkse bijdrage een ‘support-key’ kopen waarmee tevens het opstart splash-screen onderdrukt wordt. Voor iTrain kun je een proef-licentie aanvragen waarna je het programma zonder berperkingen kunt uittesten. iTrain is ontworpen met vooral de Mac-gebruiker in gedachte. Na de proefperiode kun je een versie kopen en ook voor Traincontroller moet je een licentie kopen. Prijzen staan op de betreffende websites.

Dit zijn de programma’s waarmee ik ervaring heb. Voor elk programma geldt dat je je er goed in moet verdiepen om het te kunnen inrichten en als je daarmee eenmaal bekend bent, gaat het zonder meer lukken. Ook geldt voor elk programma dat er een uitgebreid forum met deskundige hulp achter staat.

Dus los van het feit of je een programma wilt kopen of niet, speelt de hardware en software een rol en vooral de persoonlijke voorkeur. Zoals hier al eerde en meer aangegeven, probeer alle versies uit en kijk wat je het meest aanspreekt en waar jij het makkelijkst mee overweg kan.

Succes.
Met vriendelijke groet,
Peter

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Welk computerprogramma voor besturing raden jullie aan?
« Reactie #38 Gepost op: 16 februari 2021, 21:10:50 »

Dat gezegd hebbende:

Backup is meervoudig op floppy en extra harde schijven. Enig probleem bij crash computer is positie van de treinen. Maar dat is even puzzelen en is zo weer ok. Maar dat heb je met veel programma’s.

En waarom W98? Het programma werkt met een lpt1 hardware sleutel. Vanaf xp is deze poort niet meer te gebruiken. Het programma is Trainbrain en werkt en doet alles wat ik wil. En daar gaat het om. En zoals in de handleiding daarvan staat dat het spektakel op de baan plaatsvindt en niet op het scherm. Invoer is vrij simpel en heeft nauwelijks beperkingen. Reserve computers genoeg dus blijf daar lekker mee prutsen. En de hardware sleutel heb ik er ook meer dan 1 van.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2021, 22:16:57 door Bert van Gelder »
Groeten

Olav

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Welk computerprogramma voor besturing raden jullie aan?
« Reactie #39 Gepost op: 16 februari 2021, 21:51:46 »

Dus om gewoon weer naar de vraag van de vraagsteller te gaan: ik heb mijn eerste jaren digitale baanbesturing met Rocrail (lunix versie) gedaan. Is gratis, kan gewoon heel erg veel maar instellen kost vrij veel tijd omdat je blokken , melders en rijwegen allemaal los moet instellen. Omdat de besturing voor mij gewoon een ding is dat zijn werk moet doen en ik liever modelbouw en treintjes kijk dan achter mijn pc te zitten (doe ik tijdens werk al genoeg) ben ik naar wat anders gaan zoeken.

Kwam daarbij uit op Traincontroler en iTrain. Zijn functioneel redeljk vergelijkbaar (overal zitten wel verschillen in) moet je maar eens op de website van deze programma’s kijken.

Mede om prijs gekozen voor iTrain. Ben er zeer tevreden mee. Instellen gaat stuk sneller (programma koppelt vanzelf melders, blokken en rijwegen) en ziet er goed uit. Maar ook hier geldt dat je je weer wel even in moet verdiepen. Hierbij heeft iTrain wel wee voordeel dat er Nederlands gebruikersforum is waar men zeer snel en behulpzaam op je vragen reageert.

Ben er dus erg tevreden mee. Draai het op een medion mini pc met Windows 10 die ik een keer in uitverkoop gekocht heb. Gaat prima en lekker klein. Staat bij mij aangesloten op Z21 (dus de zwarte) en ik kan daarom de treinen (en wissels) ook handmatig bedienen via de Z21 app. Leuke is dat iTrain de handmatige bediende loc netjes blijft volgen (ook zonder Railcom).

Dus ik ben zeer tevreden met deze combinatie. Maar het blijft vooral ook een persoonlijke keuze. Denk dat alle bekendere programma’s hun werk prima zullen doen. Is vooral dus kwestie van goed de eigenschappen en mogelijkheden van de diverse programma’s lezen en het programma kiezen wat je het beste bij jou wensen en mogelijkheden vindt passen.

Succes met kiezen en als je nog een vraag heb stel hem gerust.
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2021, 22:17:21 door Bert van Gelder »

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Welk computerprogramma voor besturing raden jullie aan?
« Reactie #40 Gepost op: 16 februari 2021, 22:17:44 »
Even weer wat vriendelijker gemaakt.

Gr, Bert
Team moderatoren.