Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:47:52
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 22:47:34
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 22:26:28
Conrat door Theovh
Vandaag om 22:02:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
  

Auteur Topic: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.  (gelezen 3981 keer)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
« Reactie #15 Gepost op: 13 February 2021, 12:08:43 »
Hopelijk maakt mijn rommelige schets het duidelijk:


De rode lijn is de sectiescheiding. De zwarte punten zijn de meetpunten waartussen je meet. Je stelt de meter in op AC en we gaan er vanuit dat de te meten baanspanning 18 V is. Op de naast elkaar liggende rails moet je tussen de beide meetpunten plusminus 0 V (dus geen spanning) meten. Dat wordt aangegeven met de blauwe lijnen. Als je daar spanning meet klopt het niet.
Vervolgens meet je de spanning tussen zowel de recht als de diagonaal tegenover elkaar liggende rails. Dat wordt aangegeven met de groene en de gele lijnen. Daar moet je 18V meten. Als je daar geen spanning  meet (+/- 0 V) klopt het niet.
Als het niet klopt, dan moet je bij één booster de draden omwisselen en daarna nogmaals meten.
Hopelijk heb je hier iets aan.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2021, 12:28:59 door St00mboy »

VvKan

  • Gast
Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
« Reactie #16 Gepost op: 13 February 2021, 12:14:15 »
Correct weergegeven, zo hoort het te zijn.  Met misschien minimale verschillen tussen centrale en booster,  minder dan 0,5 volt zou ik zo zeggen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
« Reactie #17 Gepost op: 13 February 2021, 12:42:27 »
Ik heb mijn twijfels bij deze manier van meten. Boosters hebben meestal een eigen trafo en ook de stuuringang is meestal galvanisch gescheiden door een opto coupler. De boostergebieden zweven dus ten opzichte van elkaar. De metingen geven dan niet de werkelijkheid weer. Je zou vanwege capacitieve koppelingen iets kunnen meten, maar dat zegt niet alles.
Om het zuiverder te doen zou je in het plaatje van Leen 1 van de railscheidingen (1 van de 0V metingen) moeten overbruggen. Op dat punt meet je dan uiteraard niks meer, maar de overige metingen zouden dan ongeveer moeten zijn zoals in de foto weergegeven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

VvKan

  • Gast
Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
« Reactie #18 Gepost op: 13 February 2021, 12:46:51 »
Maar datt is toch de oorzaak van de problemen, dus kortsluiting, neem ik aan ?

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
« Reactie #19 Gepost op: 13 February 2021, 12:49:12 »
Ik weet zeker dat je meettechnisch helemaal helemaal gelijk hebt, Klaas. Maar om even snel te bepalen tussen welke van de vier meetpunten de baanspanning staat zou het m.i. moeten voldoen. Het is althans de manier waarop wij het bij de BMB altijd meten, zij het met andere boosters dan Digikeijs.

Leen.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
« Reactie #20 Gepost op: 13 February 2021, 12:53:24 »
Leen, maar meet je dan ook dezelfde spanning? Dus zijn de kruislingse (de donkergroene en de gele) gelijk aan de dwarse, de lichtgroene?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
« Reactie #21 Gepost op: 13 February 2021, 13:10:35 »
Die zijn ongeveer gelijk, Klaas. Even de configuratie: wij gebruiken de Roco z21 als centrale. Die stuurt maximaal vier Roco kastjes 10764 aan, die wij als booster gebruiken. Meestal maken we een baan met drie secties. Alvorens te gaan rijden meten we even op de sectiescheidingen of de boosters correct aangesloten zijn.

We meten zoals op de foto hierboven recht en diagonaal ca. 18V op de sectiescheidingen, dat kan per meting iets schelen, maar niet veel meer dan 1V. Op de naastliggende rails meten we ook niet precies 0 V, maar ook daar niet meer dan 1 V.
We hebben ook nog op een andere manier met dit probleem te maken gehad. Toen wij in het begin de grote Roco 3A-voedingen gebruikten hadden we soms kortsluitproblemen op de sectiescheidingen. Het leek toen te helpen de aansluitkabel niet vlakbij de sectiescheiding op de rails aan te sluiten, maar iets verderop. Ik vermoed dat het met de aanlooptijd van de kortsluitdetectie te maken had. Later heb ik schakelende voedingen aangeschaft en sindsdien hebben we geen problemen meer gehad.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 February 2021, 13:18:57 door St00mboy »

TBBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
« Reactie #22 Gepost op: 13 February 2021, 14:32:16 »
allereerst dank allen,

@stoomboy, wat wil je percies meten?
spanning meten tussen twee verschillende power sources verteld je niks.
ben wel benieuwd naar je uitleg!

verder ga vanmiddag de fases nalopen zowel op de rails als op de loconet booster bus.
ga ook de polarisatie switch optie in de boosters uitzetten, tip van karst.

later.....

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
« Reactie #23 Gepost op: 13 February 2021, 21:11:17 »

@stoomboy, wat wil je percies meten?
...........

Dat de polarisatie van de baanspanning aan beide zijden van de sectiescheiding gelijk is.

Leen.

TBBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
« Reactie #24 Gepost op: 16 February 2021, 09:06:43 »
Beste allemaal,

status,
Alle Loconet -B- kabels nogmaals nagelopen gelukkig hier geen verkeerde aansluitingen kunnen vinden.
Alle booster opnieuw geprogrammeerd en polarisatie vast op positief gezet.
Polarisatie automatisch omdraaien uit gezet, tip van Karst.
Ook alle rode en zwarte draden nagleopen, en toen ging het mis!
Bij de boosters gaat deze wijsheid niet helemaal op, deze stonden beide in tegenfase tov de centrale.
Bij de boosters de rode en zwarte omgedraait, nu is alles in fase.

Nu maar even gaan meten.
Maar ja als je niet weet wat een bipolaire DC doet is meten lastig.
en toen kwam ik deze uitleg tegen:



Je ziet dat er vier quadranten zijn.twee maal power/stroom leveren en twee maal power/stroom consumeren.
Dit in twee fases, vandaar bipolair, (een batterij of auto accu heet dan ook uni-polair)

Hoe meet je dit?
voor de spanning zet je je multimeter op AC, in mijn geval kreeg ik een readout van 16,9V DC
Zet nu je Multimeter op DC en je krijgt nu een readout in mV's met een teken - of + dit is je fase.
de hoeveelheid mV's is niet belangrijk.
Nu de valkuil, als je de booster of centrale nu uit doet en weer aan dan kan je meting veranderen.
dwz had je de rode pen op de "rode" rails en zwarte pen op de "zwarte" rails, dan kan de fase verschoven zijn (teken wissel) als
je de spanning weer op de baan zet. Dus tijdens het meten niet de spanning verwijderen van ALLE secties.
Meet je dus een shift dan wissel je zwart en rood op de booster oid, en begin je opnieuw.

Ik heb nu alles keurig op spanning en in fase.

Ga nu testen of dat voldoende is op het moment dat de load toeneemt in een sectie, in combinatie met een sectie crossing.
Ik zie in iedergeval wel veeeeeel minder spikes op mijn log data.

Later ..................



« Laatst bewerkt op: 16 February 2021, 09:27:39 door TBBW »

VvKan

  • Gast
Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
« Reactie #25 Gepost op: 16 February 2021, 09:20:21 »
Bij de boosters gaat deze wijsheid niet helemaal op, deze stonden beide in tegenfase tov de centrale.
Bij de boosters de rode en zwarte omgedraait, nu is alles in fase.
Had ik in reactie 12 al gemeld. Zie deel citaat.  Dit is dus weer een bevestiging van de fout van DigiKeijs

Citaat:  " Bron onbekend, maar ik ben "ergens" tegengekomen, dat bij Digikeijs niet absoluut zeker is, dat de booster dezelfde polariteit heeft als de booster, ook al sluit je hem correct aan.   Dat is dan een bedradings/uitgang fout van de booster.
Waar de centrale laten we zeggen rood-zwart geeft, geeft de booster zwart-rood."

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
« Reactie #26 Gepost op: 16 February 2021, 09:26:44 »
Vergeet dat vierkwadrantenverhaal. Dat is hier helemaal niet van toepassing.
Digitale spanning moet je ook niet meten met je meter op DC stand. Dan meet je altijd nul.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

TBBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 54
Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
« Reactie #27 Gepost op: 16 February 2021, 09:45:31 »
..... Foutje van Digikeijs. Beetje kort door de bocht.
Op de booster, bij nadere inspectie, staan  namelijk niet de bekende J en K.
dat is ook niet zinvol daar je de fase kunt instellen postitief, negatief of automatisch.

Later.....

VvKan

  • Gast
Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
« Reactie #28 Gepost op: 16 February 2021, 10:00:12 »
......... en dus aanleiding om hier weer zinloos problemen op te lossen, door een producent veroorzaakt.
 Noem eens één ander merk wat de booster aansluiting (uitgang)  anders heeft dan de centrale ?

Met een keuze mogelijkheid is misschien niks mis, maar dan hoort de booster standaard hetzelfde te staan als de standaard instelling van de centrale.  Als iemand daarin gaat zitten rommelen, dat moet die zelf weten.  Dan ook niet klagen.   Maar als ik als onwetende consument (nou ja) dit zo zou kopen en het werkte niet, dan ging het rechtstreeks retour.  Want als we er hier al met moeite achter komen, dan kun je nagaan wat dat voor een winkelier is.    Retour afzender.
« Laatst bewerkt op: 16 February 2021, 10:06:19 door VvKan. Reden: toevoeging »

VvKan

  • Gast
Re: Probleem bij overgang van booster naar andere booster.
« Reactie #29 Gepost op: 16 February 2021, 10:22:54 »
Ik heb nog even de handleidingen er bij gehaald.   Het vervelende verschil tussen de centrale en de booster is, dat als je ze naast elkaar legt met de tekst leesbaar, dat dan de uitgang van de centrale boven zit en van de booster onder.  Bij de centrale wordt opgegeven Links en Rechts (van de groene aansluiting) , maar bij de booster niks.  Als je daar ook het groene blokje beschouwt als Links en Rechts, dus zoals je er tegen aan kijkt, dan zou die goed aangesloten moeten zijn volgens de handleiding van de booster.  Draai je de booster andersom, dus met de uitgang naar boven, dan is dat dus ook precies andersom.

Het is maar wat je makkelijk vindt, maar eenzelfde aanduiding Links en Rechts was wel op zijn plaats geweest.