Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Wim Vink
Vandaag
om 23:01:52
Lima
door
Dave.......
Vandaag
om 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 22:58:28
Mijn geweatherde modellen
door
Dave.......
Vandaag
om 22:42:29
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
MOVisser
Vandaag
om 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 21:46:43
Chinese prut kabel
door
Menno
Vandaag
om 21:33:22
Show je werkplek
door
cor_b
Vandaag
om 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 21:00:32
schok bij vertrek
door
phdirk
Vandaag
om 20:52:17
Heroplage Artitec Plan W?
door
Petertje
Vandaag
om 19:24:07
Raadplaatje
door
Rick
Vandaag
om 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
grossraumwagen
Vandaag
om 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Martijn193
Vandaag
om 17:35:46
Seuthe gaat stoppen
door
ex-DR V100
Vandaag
om 15:46:46
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
Vandaag
om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces
door
NTeering
Vandaag
om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
BartvD
Vandaag
om 14:07:51
Spuitmondjes
door
Bahn-AG
Vandaag
om 13:51:34
Yamorc booster
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
KNed
Vandaag
om 13:06:17
C en K rails samen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 12:49:58
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen
door
vpeters1984
Vandaag
om 07:05:49
Br 38 Piko Superen.
door
wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool
door
Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog......
door
Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
N spoor vaak goedkoper hoe?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: N spoor vaak goedkoper hoe? (gelezen 3722 keer)
ZwolsBas
Offline
Berichten: 3142
NL/NS vanaf 1945
N spoor vaak goedkoper hoe?
«
Gepost op:
16 August 2006, 22:44:42 »
Hoe komt het dan N spoor vaak goedkoper is oa 1700 fleischmann tegenover roco ick rijtuigen icr enz.
roco 1600 3x zo groot 3x zo makkelijk te maken en prijs 40% hoger !
en N spoor is moeilijker te maken qua motoren en detais apart zeg!
Gelogd
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8571
Re: N spoor vaak goedkoper hoe?
«
Reactie #1 Gepost op:
16 August 2006, 22:51:23 »
Minder materiaal, minder detaillering en dus minder werk? Lijkt me niet zo moeilijk te verzinnen.
- Peter
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8487
Spoor N
Re: N spoor vaak goedkoper hoe?
«
Reactie #2 Gepost op:
16 August 2006, 22:52:19 »
Ja zeg, minder detaillering? Dat loopt wel redelijk gelijk met H0 denk ik
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Private SNAFU
Offline
Berichten: 1744
Member of the 1(to)87 gang
Re: N spoor vaak goedkoper hoe?
«
Reactie #3 Gepost op:
16 August 2006, 22:54:28 »
eh... wat wil je nu precies zeggen?
Gr,
Bart
Gelogd
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw
Peter Korsten
Offline
Berichten: 8571
Re: N spoor vaak goedkoper hoe?
«
Reactie #4 Gepost op:
16 August 2006, 23:00:32 »
Geen idee waar dit draadje over gaat, maar je hoeft geen hoogleraar te zijn om te bedenken dat je in N minder detail kunt maken dan in H0, net zoals de schalen 0, I en II veel meer mogelijkheden tot detail bieden dan H0.
- Peter
«
Laatst bewerkt op: 17 August 2006, 00:23:39 door Chris van Diesen
»
Gelogd
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40
ZwolsBas
Offline
Berichten: 3142
NL/NS vanaf 1945
Re: N spoor vaak goedkoper hoe?
«
Reactie #5 Gepost op:
16 August 2006, 23:06:12 »
ik vraag alleen wat de reden is dat N goedkoper is hoewel zoiets mij veel ingewikkelder lijkt
mag ik niet wat vragen ofzo ben hier nieuw.
«
Laatst bewerkt op: 17 August 2006, 00:25:00 door Chris van Diesen
»
Gelogd
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?
Chris
Offline
Berichten: 18620
Re: N spoor vaak goedkoper hoe?
«
Reactie #6 Gepost op:
17 August 2006, 00:02:00 »
1314 wil graag weten hoe het zit. Lijkt me een simpele vraag, die gewoon door mensen (die dat willen) kan worden uitgelegt.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26652
Re: N spoor vaak goedkoper hoe?
«
Reactie #7 Gepost op:
17 August 2006, 00:19:25 »
Bij een model kun je 3 soorten kopsten onderscheiden:
1. materiaalkosten. De hoeveelheid materiaal in een model is tamelijk gering. of het nou een H0 of een N-model is, ik denk dat de kosten van het ruwe materiaal in beide gevallen met een paar euro wel gedekt zijn. Dus daar kan het verschil niet zitten.
2. produktiekosten. Een model moet gemaakt worden, en daar komen machines en mensenhanden aan te pas. Een belangrijke kostenpost is het maken van de gietmatrijzen. Maar of die nou in H0 of N zijn, de moeite om ze te maken zal vrijwel gelijk zijn. Wel is het zo dat een N-model vanwege de kleinere afmetingen moeilijker is te detailleren, en dus wat soberder wordt uitgevoerd. Vaak zie je ook dat de mechaniekjes vanwege de beperkte ruimte wat simplistischer zijn en uit minder onderdelen bestaan dan bij H0. Dit zou een verklaring kunnen zijn voor een deel van het prijsverschil.
3. logistieke kosten. Dit betreft transport en opslag. Als je het doosje bekijkt van een H0 model en een overeenkomstig N model dan zie je in volume een verschil van ongeveer een factor 5. Dus van het zelfde model passen er 5 keer zoveel N-modellen in een vrachtauto of in een magazijnrek. Vrachtwagens en magazijnruimte kosten ook geld, en het zou me niks verbazen als hier het grootste deel van het prijsverschil zit.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: N spoor vaak goedkoper hoe?
«
Reactie #8 Gepost op:
17 August 2006, 00:41:25 »
Klaas heeft denk ik de belngrijkste redenen genoemn, D'r is misschien ook een psychologische factor, dat de consument het niet zou pikken als die kleine locjes veel duurder moeten zijn dan die grotere H0 locjes. Je hebt kans dat wanneer de N-spoor afzetmarkt nog groter zou zijn/worden, de prijs nog verder zou kunnen dalen, dat het prijsverschil zelfs nog groter wordt.
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Chris
Offline
Berichten: 18620
Re: N spoor vaak goedkoper hoe?
«
Reactie #9 Gepost op:
17 August 2006, 00:44:55 »
Klopt.
Vroegah, toen ik 12 was, had ik N spoor.
Destijds was N spoor nog veel duurder. En vaak was het NL materiaal duurder dan het HO materiaal.
Dan had ik een 1600 van Fleischmann in mijn handen, en keek dan nog eens naar de Roco 1600 die nog in de vitrine stond, en dat scheelde toch al gauw een 65 oude guldens.
En dat met meer dingen. Echter hadden we toen ook nog veel Lima, en daar kon N spoor qua prijs niet tegenop, en tegen de kwaliteit ook niet ( ik bedoel, Fleischmann was natuurlijk superieur aan Lima), maar dat zie je als 12 jarige ook niet.
«
Laatst bewerkt op: 17 August 2006, 00:47:33 door Chris van Diesen
»
Gelogd
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: N spoor vaak goedkoper hoe?
«
Reactie #10 Gepost op:
17 August 2006, 08:45:28 »
Ik denk dat de prijs verschillen soms ook wel minder groot zijn.
Neem bijvoorbeeld de Koploper.
Kan aan de fabriekant liggen, maar bij Minitrix kost die ongeveer 250 (soms wat meer, soms wat minder. En het hangt er ook vanaf af of je een beetje kan pingelen
) Wat kost een koploper vandaag de dag in H0? Toch niet zo veel meer?
En dan nog een kleinigheidje voor de baanbouwers...
Als je uit gaat van een baan met veel rails en kitjes, is de N baan per m2 duurder
.
Logisch.... maar het is nou eenmaal de keerzijde van de medalle, die ik even om het verhaal compleet te maken wilde melden.
Met vriendelijke groet,
Mark
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
Sander
Offline
Berichten: 4670
Re: N spoor vaak goedkoper hoe?
«
Reactie #11 Gepost op:
17 August 2006, 12:19:48 »
Een koploper in H0 kost bij lange na geen 250 (euro of guldens?...ik ga uit van euro's)
Koploper in H0 heb je voor een goede 80 - 130 euro. Ligt aan uitvoering, OVP, gepimped..enz...
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
mmhajvth
fulltime busy
Offline
Berichten: 3272
IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
Re: N spoor vaak goedkoper hoe?
«
Reactie #12 Gepost op:
17 August 2006, 12:31:11 »
Het is euro's (sorry)
Bij N schaal is de koploper dus duurder. En zo geld dat wel voor meer modellen, dus het is maar net welk model je koopt denk ik.
Voor die Koploper N schaal, betaal je nu gemiddeld tussen de 235 en 289 euro nieuw en winkelprijs.
Maar om nou per model te kijken welke schaal je wilt rijden is ook een beetje ingewikkeld.
m.v.g.
Mark
«
Laatst bewerkt op: 17 August 2006, 12:33:22 door mmhajvth
»
Gelogd
love to build realistic let's be kind.
Marcel (BR643 Talent)
Offline
Berichten: 441
Re: N spoor vaak goedkoper hoe?
«
Reactie #13 Gepost op:
17 August 2006, 12:51:48 »
Een andere oorzaak van het prijsverschil kan ook in de (technische) uitvoering van de modellen zitten. Veel locomotieven in N hebben bijvoorbeeld alleen frontseinen, terwijl er in H0 veel locs zijn die zowel front- als sluitseinen hebben. Overigens komt dit in N ook wel steeds meer.
Verder is vergelijken over merken heen altijd een beetje gevaarlijk. Als je naar de prijsverschillende voor hetzelfde model van hetzelfde merk kijkt, dan is het verschil tussen H0 en N vaak veel kleiner (terwijl de H0 modellen vaak wel iets mooier gedetailleerd zijn).
Gelogd
The lot of us
Offline
Berichten: 15
Re: N spoor vaak goedkoper hoe?
«
Reactie #14 Gepost op:
17 August 2006, 15:03:40 »
Volgens mij zien jullie het niet helemaal goed.
Aangezien N-spoor 2x zo klein is als H0, heb je per vierkante meter 4x zoveel materiaal nodig. Dus als een lok in H0 40% duurder is dan N, dan is N-spoor 4/140% = 2,85 maal zo duur als H0.
Of ben ik nu in de bonen?
Groet,
Mark
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
N spoor vaak goedkoper hoe?