Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 01-08-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arentjan
Vandaag om 19:24:46
Verbinding Z21 maintentance tool met Z21 door Sven
Vandaag om 19:23:50
m'n gras, m'n gras! door Huup
Vandaag om 18:48:54
ACME set 55080 met NS restauratierijtuig materieel bespreking door Benelux795
Vandaag om 18:41:56
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 18:37:30
Baanbouw Bosje77 door GORILLUS
Vandaag om 18:25:55
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 18:18:20
Heen, En en Weer: de tram. door RobK
Vandaag om 18:12:33
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door tijgernootje
Vandaag om 18:00:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 17:56:35
Ik vind naam+iban gevaarlijk door Tramfan
Vandaag om 17:54:22
Gouda in H0 door fissy
Vandaag om 17:52:07
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing. door dh3201
Vandaag om 17:48:57
OntraXS! 2022, 23-25 september, Spoorwegmuseum door Bor de Wolf
Vandaag om 17:04:16
De groene vingers van Jeroen, het zeeschuim kweekproces door DBCargo
Vandaag om 16:36:56
Tussen Vlaamse velden... door hervé
Vandaag om 16:35:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R v/d Hoven
Vandaag om 16:26:35
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:25:39
Uhlenbrock Power 3 probleem door janvanbemmel
Vandaag om 16:20:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:42
Polariteit bepalen van rails door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:35:23
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 15:22:59
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Reinout van Rees
Vandaag om 14:18:54
NS 6000 (in schaal 0) door 1795
Vandaag om 14:01:00
Uit en Thuis, de bouw door Eric B
Vandaag om 12:56:14
Modelspoorbeurs Houten 27 augustus. De voor- en nabeschouwing door Remunj
Vandaag om 12:42:35
Stekkers door rvredebregt
Vandaag om 12:23:10
Raadplaatje door C-rails
Vandaag om 12:05:32
crash op containerterminal door Edwin2121992
Vandaag om 11:34:38
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 11:29:52
  

Auteur Topic: De bouw van de Gebintenbaan  (gelezen 529 keer)

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
De bouw van de Gebintenbaan
« Gepost op: 07 februari 2021, 16:03:12 »
Hallo allemaal,

Leuk dat jullie even komen kijken in mijn topic! Dit is mijn eerste keer dat ik een baan bouw, dus alle hulp en adviezen zijn welkom!

De gebintenbaan

De gebintenbaan is een baan van ongeveer 6x4 meter. De naam komt van de plaats waar deze baan zich bevind, in een oude boederij, tussen de gebinten. Het thema van de baan is Duits, en het primaire tijdperk is V/VI. Omdat er meer mensen aan werken, en we allen onze eigen voorkeur hebben voor materieel, komt er ook een stuk bij met lokkenloodsen en verzorgingssporen, maar in dit stuk is het moderne spul even niet zichtbaar, althans dat is de bedoeling. Het idee is twee hele 'cirkels' met dubbele sporen, eentje voor het 'snelspoor', ofwel wat moderner materiaal, en eentje met 'langzaamspoor', meer voor de stoomlocs enzovoorts.

Naarmate de tijd vordert zal ik deze startpost aanvullen met meer informatie.

Sporenplan

Hier een 'voorlopig' sporenplan. Het is allemaal losjes getekend, is meer bedoeld als een hulpmiddel dan een bouwtekening die 100% moet matchen in het origineel. De kamer is namelijk allesbehalve rechthoekig, dus enige improvisatie zal hier en daar wel nodig zijn!



De 'bovenkant' van de kamer. Hier bevind zich het kopstation, losjes gebaseerd op het station in München. Hier zijn door de 'polariteit' ook twee keerlussen nodig. Rechts zie je een goederen rangeerterrein, á la kijfhoek, of een duitse variant daarvan. Letterlijk kijfhoek namaken kost teveel ruimte, dus dit is mijn improvisatie.



De 'onderkant' van de kamer. Hier zit een klimspiraal rechtsonder, en linksonder een lokkenloods, draaischijf en bijbehorende verzorgingssporen. Rechts weer het goederenrangeerterrein. Idee is dat de onderkant de inkomende sporen worden, en de bovenkant zoals op de bovenste tekening, de uitkomende sporen, en dat we tussen die wisselstraat lekker kunnen rangeren. Hiernaast rechts vind je weer een wisselstraat die het langzaamspoor en het snelspoor met elkaar verbinden, om zo maximale functionaliteit van het kopstation te kunnen waarborgen. Het stukje spoor helemaal onderin de tekening (het spoor in felgroen op de donkergrijze achtergrond) wordt een draaibare brug met twee niveau's. Bovenop rijdt het langzaamverkeer, onderop het snelle verkeer. Als er behoefte aan is, wil ik ook wel een soort van legenda maken, om het geheel wat te verduidelijken.



Het gedeelte van de baan dat onder 'tafelniveau' ligt, inclusief de opstelsporen onder het kopstation. Zoals al vermeld, alles losjes getekend. Let op dat ik bij deze laatste schets niet de hele breedte van de kamer heb weergegeven, omdat de plaatjes anders zo onduidelijk worden.



DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 229
Re: De bouw van de Gebintenbaan
« Reactie #1 Gepost op: 07 februari 2021, 16:04:37 »
Om lekker door te kunnen werken, ben ik een beetje 'modulair' bezig bepaalde gedeeltes aan het knutselen.

Op het moment ben ik bezig met, zoals dat door mij benoemd is, het L profiel. De naam verwijst simpelweg naar de vorm van dit stukje. Dit stukje is een klein stukje 'Paradestrecke' van ongeveer 1,20m. Het bestaat uit een betonnen wand, en een tweetal sporen. Momenteel is het een work in progress.



Aan de bovenkant van de tekening (zie beneden) verdwijnt het spoor onder de tafels dmv een tunnel. Aan de onderkant van de tekening loopt het spoor onder een plank door waarop de verzorgingssporen later komen. Het idee is om hier een soort doorkijk te creeëren met open arcaden.



Ik heb wat technieken 'geleend' van de eindbaas op het gebied van gips, Wim Vink. Hoop dat ik voor een eerste keer zijn tips een beetje recht toe doe. Ik twijfel over het gebruik van Heki Flor, het is me een beetje te mat. Denk dat ik overstap op het nieuwe struikenspul van Lars op 't Hof. Daarnaast moet ik nog meer graffiti aanbrengen, maar had eerst even met een 'plaatje' geoefend.

Om het geheel af te maken de blokseinen van Viessmann, schakelkast van Artitec, en de INDUSI magneten van Noch. Ik denk dat ik ook nog wat 'tufts' ga toevoegen tussen de beide sporen, om het een beet meer aan te kleden.