Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 21:25:37
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 21:20:38
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 21:15:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
Vandaag om 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:40:08
Sikje 225 door timtrein
Vandaag om 19:36:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:29:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
  

Auteur Topic: De bouw van de Gebintenbaan  (gelezen 834 keer)

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
De bouw van de Gebintenbaan
« Gepost op: 07 February 2021, 16:03:12 »
Hallo allemaal,

Leuk dat jullie even komen kijken in mijn topic! Dit is mijn eerste keer dat ik een baan bouw, dus alle hulp en adviezen zijn welkom!

De gebintenbaan

De gebintenbaan is een baan van ongeveer 6x4 meter. De naam komt van de plaats waar deze baan zich bevind, in een oude boederij, tussen de gebinten. Het thema van de baan is Duits, en het primaire tijdperk is V/VI. Omdat er meer mensen aan werken, en we allen onze eigen voorkeur hebben voor materieel, komt er ook een stuk bij met lokkenloodsen en verzorgingssporen, maar in dit stuk is het moderne spul even niet zichtbaar, althans dat is de bedoeling. Het idee is twee hele 'cirkels' met dubbele sporen, eentje voor het 'snelspoor', ofwel wat moderner materiaal, en eentje met 'langzaamspoor', meer voor de stoomlocs enzovoorts.

Naarmate de tijd vordert zal ik deze startpost aanvullen met meer informatie.

Sporenplan

Hier een 'voorlopig' sporenplan. Het is allemaal losjes getekend, is meer bedoeld als een hulpmiddel dan een bouwtekening die 100% moet matchen in het origineel. De kamer is namelijk allesbehalve rechthoekig, dus enige improvisatie zal hier en daar wel nodig zijn!



De 'bovenkant' van de kamer. Hier bevind zich het kopstation, losjes gebaseerd op het station in München. Hier zijn door de 'polariteit' ook twee keerlussen nodig. Rechts zie je een goederen rangeerterrein, á la kijfhoek, of een duitse variant daarvan. Letterlijk kijfhoek namaken kost teveel ruimte, dus dit is mijn improvisatie.



De 'onderkant' van de kamer. Hier zit een klimspiraal rechtsonder, en linksonder een lokkenloods, draaischijf en bijbehorende verzorgingssporen. Rechts weer het goederenrangeerterrein. Idee is dat de onderkant de inkomende sporen worden, en de bovenkant zoals op de bovenste tekening, de uitkomende sporen, en dat we tussen die wisselstraat lekker kunnen rangeren. Hiernaast rechts vind je weer een wisselstraat die het langzaamspoor en het snelspoor met elkaar verbinden, om zo maximale functionaliteit van het kopstation te kunnen waarborgen. Het stukje spoor helemaal onderin de tekening (het spoor in felgroen op de donkergrijze achtergrond) wordt een draaibare brug met twee niveau's. Bovenop rijdt het langzaamverkeer, onderop het snelle verkeer. Als er behoefte aan is, wil ik ook wel een soort van legenda maken, om het geheel wat te verduidelijken.



Het gedeelte van de baan dat onder 'tafelniveau' ligt, inclusief de opstelsporen onder het kopstation. Zoals al vermeld, alles losjes getekend. Let op dat ik bij deze laatste schets niet de hele breedte van de kamer heb weergegeven, omdat de plaatjes anders zo onduidelijk worden.



DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
Re: De bouw van de Gebintenbaan
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2021, 16:04:37 »
Om lekker door te kunnen werken, ben ik een beetje 'modulair' bezig bepaalde gedeeltes aan het knutselen.

Op het moment ben ik bezig met, zoals dat door mij benoemd is, het L profiel. De naam verwijst simpelweg naar de vorm van dit stukje. Dit stukje is een klein stukje 'Paradestrecke' van ongeveer 1,20m. Het bestaat uit een betonnen wand, en een tweetal sporen. Momenteel is het een work in progress.



Aan de bovenkant van de tekening (zie beneden) verdwijnt het spoor onder de tafels dmv een tunnel. Aan de onderkant van de tekening loopt het spoor onder een plank door waarop de verzorgingssporen later komen. Het idee is om hier een soort doorkijk te creeëren met open arcaden.



Ik heb wat technieken 'geleend' van de eindbaas op het gebied van gips, Wim Vink. Hoop dat ik voor een eerste keer zijn tips een beetje recht toe doe. Ik twijfel over het gebruik van Heki Flor, het is me een beetje te mat. Denk dat ik overstap op het nieuwe struikenspul van Lars op 't Hof. Daarnaast moet ik nog meer graffiti aanbrengen, maar had eerst even met een 'plaatje' geoefend.

Om het geheel af te maken de blokseinen van Viessmann, schakelkast van Artitec, en de INDUSI magneten van Noch. Ik denk dat ik ook nog wat 'tufts' ga toevoegen tussen de beide sporen, om het een beet meer aan te kleden.