Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De bouw van “Bahnstrecke Lahr”
door
Peter.v.L
Vandaag
om 20:40:47
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren
door
San-Markos
Vandaag
om 20:15:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 19:55:32
Bahnstrecke 5867
door
Frank 123
Vandaag
om 19:53:34
Raadplaatje
door
Sikko
Vandaag
om 19:51:59
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco
door
Bahn-AG
Vandaag
om 19:43:29
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint.
door
spoorfreak
Vandaag
om 19:35:02
Train o Matic smart power pack
door
Menno
Vandaag
om 19:18:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
defender
Vandaag
om 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV
door
sncf231e
Vandaag
om 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
RetroJack
Vandaag
om 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte
door
NS264
Vandaag
om 18:45:05
herrmann
door
Eric B
Vandaag
om 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Daan!
Vandaag
om 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
RdJ
Vandaag
om 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:52:51
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 15:46:46
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 15:46:29
Mijn geweatherde modellen
door
Paulus
Vandaag
om 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen
door
minilocomaster
Vandaag
om 15:43:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
gdh
Vandaag
om 15:10:57
Probleem met Trix wagon
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 15:09:54
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:51:53
Wat wordt op dit object op het perron geklikt?
door
Jan-Peter
Vandaag
om 14:01:08
The Micro Model Railway Dispatch
door
Noordernet
Vandaag
om 12:58:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 12:39:28
Bauarbeiten im gange
door
Paul1969
Vandaag
om 12:29:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De bouw van de Gebintenbaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: De bouw van de Gebintenbaan (gelezen 916 keer)
DBCargo
Offline
Berichten: 442
De bouw van de Gebintenbaan
«
Gepost op:
07 February 2021, 16:03:12 »
Hallo allemaal,
Leuk dat jullie even komen kijken in mijn topic! Dit is mijn eerste keer dat ik een baan bouw, dus alle hulp en adviezen zijn welkom!
De gebintenbaan
De gebintenbaan is een baan van ongeveer 6x4 meter. De naam komt van de plaats waar deze baan zich bevind, in een oude boederij, tussen de gebinten. Het thema van de baan is Duits, en het primaire tijdperk is V/VI. Omdat er meer mensen aan werken, en we allen onze eigen voorkeur hebben voor materieel, komt er ook een stuk bij met lokkenloodsen en verzorgingssporen, maar in dit stuk is het moderne spul even niet zichtbaar, althans dat is de bedoeling. Het idee is twee hele 'cirkels' met dubbele sporen, eentje voor het 'snelspoor', ofwel wat moderner materiaal, en eentje met 'langzaamspoor', meer voor de stoomlocs enzovoorts.
Naarmate de tijd vordert zal ik deze startpost aanvullen met meer informatie.
Sporenplan
Hier een 'voorlopig' sporenplan. Het is allemaal losjes getekend, is meer bedoeld als een hulpmiddel dan een bouwtekening die 100% moet matchen in het origineel. De kamer is namelijk allesbehalve rechthoekig, dus enige improvisatie zal hier en daar wel nodig zijn!
De 'bovenkant' van de kamer. Hier bevind zich het kopstation, losjes gebaseerd op het station in München. Hier zijn door de 'polariteit' ook twee keerlussen nodig. Rechts zie je een goederen rangeerterrein, á la kijfhoek, of een duitse variant daarvan. Letterlijk kijfhoek namaken kost teveel ruimte, dus dit is mijn improvisatie.
De 'onderkant' van de kamer. Hier zit een klimspiraal rechtsonder, en linksonder een lokkenloods, draaischijf en bijbehorende verzorgingssporen. Rechts weer het goederenrangeerterrein. Idee is dat de onderkant de inkomende sporen worden, en de bovenkant zoals op de bovenste tekening, de uitkomende sporen, en dat we tussen die wisselstraat lekker kunnen rangeren. Hiernaast rechts vind je weer een wisselstraat die het langzaamspoor en het snelspoor met elkaar verbinden, om zo maximale functionaliteit van het kopstation te kunnen waarborgen. Het stukje spoor helemaal onderin de tekening (het spoor in felgroen op de donkergrijze achtergrond) wordt een draaibare brug met twee niveau's. Bovenop rijdt het langzaamverkeer, onderop het snelle verkeer. Als er behoefte aan is, wil ik ook wel een soort van legenda maken, om het geheel wat te verduidelijken.
Het gedeelte van de baan dat onder 'tafelniveau' ligt, inclusief de opstelsporen onder het kopstation. Zoals al vermeld, alles losjes getekend. Let op dat ik bij deze laatste schets niet de hele breedte van de kamer heb weergegeven, omdat de plaatjes anders zo onduidelijk worden.
Gelogd
DBCargo
Offline
Berichten: 442
Re: De bouw van de Gebintenbaan
«
Reactie #1 Gepost op:
07 February 2021, 16:04:37 »
Om lekker door te kunnen werken, ben ik een beetje 'modulair' bezig bepaalde gedeeltes aan het knutselen.
Op het moment ben ik bezig met, zoals dat door mij benoemd is, het L profiel. De naam verwijst simpelweg naar de vorm van dit stukje. Dit stukje is een klein stukje 'Paradestrecke' van ongeveer 1,20m. Het bestaat uit een betonnen wand, en een tweetal sporen. Momenteel is het een work in progress.
Aan de bovenkant van de tekening (zie beneden) verdwijnt het spoor onder de tafels dmv een tunnel. Aan de onderkant van de tekening loopt het spoor onder een plank door waarop de verzorgingssporen later komen. Het idee is om hier een soort doorkijk te creeëren met open arcaden.
Ik heb wat technieken 'geleend' van de eindbaas op het gebied van gips, Wim Vink. Hoop dat ik voor een eerste keer zijn tips een beetje recht toe doe. Ik twijfel over het gebruik van Heki Flor, het is me een beetje te mat. Denk dat ik overstap op het nieuwe struikenspul van Lars op 't Hof. Daarnaast moet ik nog meer graffiti aanbrengen, maar had eerst even met een 'plaatje' geoefend.
Om het geheel af te maken de blokseinen van Viessmann, schakelkast van Artitec, en de INDUSI magneten van Noch. Ik denk dat ik ook nog wat 'tufts' ga toevoegen tussen de beide sporen, om het een beet meer aan te kleden.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De bouw van de Gebintenbaan