Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 21:25:37
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 21:20:38
digitaal veranderd in 15 jaar
door
Henk G
Vandaag
om 21:15:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 21:13:10
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 21:11:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Gert Arkema
Vandaag
om 19:49:44
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:40:08
Sikje 225
door
timtrein
Vandaag
om 19:36:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
timtrein
Vandaag
om 19:29:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Prutsert
Vandaag
om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:23:00
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren.
door
Bahn-AG
Vandaag
om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025
door
VAM65
Vandaag
om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:22:42
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
Vandaag
om 12:59:21
Railpro 607
door
Bob11
Vandaag
om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:39:09
LS Models / Models World 2021
door
Benelux795
Vandaag
om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 09:56:00
Lima IRM pimpen
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
laurent
Vandaag
om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm
door
Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
16 July 2025, 21:47:03
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De bouw van de Gebintenbaan
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: De bouw van de Gebintenbaan (gelezen 834 keer)
DBCargo
Offline
Berichten: 449
De bouw van de Gebintenbaan
«
Gepost op:
07 February 2021, 16:03:12 »
Hallo allemaal,
Leuk dat jullie even komen kijken in mijn topic! Dit is mijn eerste keer dat ik een baan bouw, dus alle hulp en adviezen zijn welkom!
De gebintenbaan
De gebintenbaan is een baan van ongeveer 6x4 meter. De naam komt van de plaats waar deze baan zich bevind, in een oude boederij, tussen de gebinten. Het thema van de baan is Duits, en het primaire tijdperk is V/VI. Omdat er meer mensen aan werken, en we allen onze eigen voorkeur hebben voor materieel, komt er ook een stuk bij met lokkenloodsen en verzorgingssporen, maar in dit stuk is het moderne spul even niet zichtbaar, althans dat is de bedoeling. Het idee is twee hele 'cirkels' met dubbele sporen, eentje voor het 'snelspoor', ofwel wat moderner materiaal, en eentje met 'langzaamspoor', meer voor de stoomlocs enzovoorts.
Naarmate de tijd vordert zal ik deze startpost aanvullen met meer informatie.
Sporenplan
Hier een 'voorlopig' sporenplan. Het is allemaal losjes getekend, is meer bedoeld als een hulpmiddel dan een bouwtekening die 100% moet matchen in het origineel. De kamer is namelijk allesbehalve rechthoekig, dus enige improvisatie zal hier en daar wel nodig zijn!
De 'bovenkant' van de kamer. Hier bevind zich het kopstation, losjes gebaseerd op het station in München. Hier zijn door de 'polariteit' ook twee keerlussen nodig. Rechts zie je een goederen rangeerterrein, á la kijfhoek, of een duitse variant daarvan. Letterlijk kijfhoek namaken kost teveel ruimte, dus dit is mijn improvisatie.
De 'onderkant' van de kamer. Hier zit een klimspiraal rechtsonder, en linksonder een lokkenloods, draaischijf en bijbehorende verzorgingssporen. Rechts weer het goederenrangeerterrein. Idee is dat de onderkant de inkomende sporen worden, en de bovenkant zoals op de bovenste tekening, de uitkomende sporen, en dat we tussen die wisselstraat lekker kunnen rangeren. Hiernaast rechts vind je weer een wisselstraat die het langzaamspoor en het snelspoor met elkaar verbinden, om zo maximale functionaliteit van het kopstation te kunnen waarborgen. Het stukje spoor helemaal onderin de tekening (het spoor in felgroen op de donkergrijze achtergrond) wordt een draaibare brug met twee niveau's. Bovenop rijdt het langzaamverkeer, onderop het snelle verkeer. Als er behoefte aan is, wil ik ook wel een soort van legenda maken, om het geheel wat te verduidelijken.
Het gedeelte van de baan dat onder 'tafelniveau' ligt, inclusief de opstelsporen onder het kopstation. Zoals al vermeld, alles losjes getekend. Let op dat ik bij deze laatste schets niet de hele breedte van de kamer heb weergegeven, omdat de plaatjes anders zo onduidelijk worden.
Gelogd
DBCargo
Offline
Berichten: 449
Re: De bouw van de Gebintenbaan
«
Reactie #1 Gepost op:
07 February 2021, 16:04:37 »
Om lekker door te kunnen werken, ben ik een beetje 'modulair' bezig bepaalde gedeeltes aan het knutselen.
Op het moment ben ik bezig met, zoals dat door mij benoemd is, het L profiel. De naam verwijst simpelweg naar de vorm van dit stukje. Dit stukje is een klein stukje 'Paradestrecke' van ongeveer 1,20m. Het bestaat uit een betonnen wand, en een tweetal sporen. Momenteel is het een work in progress.
Aan de bovenkant van de tekening (zie beneden) verdwijnt het spoor onder de tafels dmv een tunnel. Aan de onderkant van de tekening loopt het spoor onder een plank door waarop de verzorgingssporen later komen. Het idee is om hier een soort doorkijk te creeëren met open arcaden.
Ik heb wat technieken 'geleend' van de eindbaas op het gebied van gips, Wim Vink. Hoop dat ik voor een eerste keer zijn tips een beetje recht toe doe. Ik twijfel over het gebruik van Heki Flor, het is me een beetje te mat. Denk dat ik overstap op het nieuwe struikenspul van Lars op 't Hof. Daarnaast moet ik nog meer graffiti aanbrengen, maar had eerst even met een 'plaatje' geoefend.
Om het geheel af te maken de blokseinen van Viessmann, schakelkast van Artitec, en de INDUSI magneten van Noch. Ik denk dat ik ook nog wat 'tufts' ga toevoegen tussen de beide sporen, om het een beet meer aan te kleden.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
De bouw van de Gebintenbaan