Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Nederlandse H0 baan op 1x4m  (gelezen 3051 keer)

FredD

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Nederlandse H0 baan op 1x4m
« Gepost op: 06 februari 2021, 08:57:45 »
Hallo allemaal,
Mijn naam is Fred en ik begin opnieuw met modeltreinen. Ik heb vanuit mijn jeugd redelijk wat fleischman profirails overgehouden en tussendoor regelmatig wat nederlands materieel gekocht. Ik heb eindelijk wat ruimte op zolder weten te creëren en daar wil ik mijn eerste serieuze baan gaan bouwen. Gewoon rustig aan, want ik besef dat het nooit in 1x goed gaat (en dat is misschien ook helemaal niet leuk). Wat wil ik? Zoals gezegd een nederlandse baan in periode V. Een redelijk groot station met een dubbelspoor in en uit. Daarnaast ruimte voor een beetje industrie om nog wat te kunnen spelen met goederentreinen. Ik wil liever geen zichtbaar ovaaltje, dus ik neig naar een lager gelegen schaduwstation om een treinen op te stellen. Verder heb ik uit mijn jeugd het beeld van de tanktransporten bij station Steenwijk. Daar zal ik ook een spoortje aan wijden.
Op dit moment heb ik dit in gedachten:

Links en rechts verdwijnt de bocht uit het zicht door een tunnel/brug/viaduct/bos. Alleen het rechte deel is dus zichtbaar. Met de bocht en het rechte stuk naar beneden verwacht ik genoeg hoogte te krijgen voor het schaduwstation. Daar moet ik nog even op broeden.

Mijn vraag is: wat vinden jullie? Zijn de sporen van het station logisch zo? Het doel was dat van beide richtingen op het goederengedeelte gekomen kan worden terwijl de hoofdbaan zoveel mogelijk vrij blijft. Is in deze opstelling nog wat te rangeren?

Alvast hartelijk dank voor jullie reacties! Hou je niet in!

Fred
2-rail, Multimaus, Expressnetli, Itrain, NL tijdperk V

DBCargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 391
Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
« Reactie #1 Gepost op: 06 februari 2021, 10:33:33 »
Aangezien je de indruk wekt dat alleen het midden van de baan in het zicht komt, zou ik persoonlijk de wissels iets naar voren trekken om een groter perron te bewerkstelligen. Geen idee of je met lange treinen gaat rijden, of met Fleischmann 1:00 spul (wat je trouwens natuurlijk ook flink lang kan maken, maar dat terzijde). Mocht je dat doen, is het toch mooier als alle rijtuigen aan het perron staan. Zie hieronder:



Concreet dus het spoor zo:



Ook creëer je bij de grote 1 op de onderstaande plaat een bottleneck denk ik, als je wil gaan rangeren, wellicht is dit nog een optie? Aantal rangeer/industriesporen maakt natuurlijk niet uit.


NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
« Reactie #2 Gepost op: 06 februari 2021, 10:39:31 »
Hoi,

Ik ken de situatie in Steenwijk niet. Weet niet of daar een raccordement was of industrie spoor.

Wat ik wil aangeven is om je rangeersporen wat meer te verdelen in die hoek waar je ze gepland hebt. Dan heb je ruimte voor een tank overslag (Kibri/Piko).

Voor de rest een prima plan.
Ben benieuwd naar de uitvoering.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
« Reactie #3 Gepost op: 06 februari 2021, 11:36:35 »
Hoi Fred, ik vind ook dat je plan voor de beschikbare ruimte er goed uit ziet. Als ik jou was zou ik de aanbevelingen die DB Cargo aangeeft gewoon doorvoeren. Als je daardoor de perrons kan verlengen is er aan beide zijden ruimte genoeg voor (langere)personentreinen die het station aandoen aan de linker of rechter kant van het perron. Het rangeren houdt je buiten het "hoofdspoor" en je kunt bij 1 nog wel extra rangeersporen aanleggen. Die twee kruisingen liggen perfect zodat je links of rechts om van beide richtingen het station binnen kan rijden. Heb je al een idee waar je de tanktransporten bij station aan wil leggen? Veel succes. Ik houd je in de gaten.

Vriendelijke groet, NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk.   Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2021, 12:34:52 »
Hoi Fred, als je zoals DBCargo adviseert de perrons langer maakt is het wellicht een idee om aan de linkerzijde het zichtbare deel wat te verlengen omdat de treinen anders direct vanuit de tunnel of het viaduct voor de wisselstraat staan.
Je zou dan schuin vanuit de linkerhoek een hoger gelegen weg richting viaduct over het spoor kunnen leiden en daarachter wellicht gelijk een achterwand schuin over de baan. Wellicht aan de rechterzijde op vergelijkbare wijze zodat een soort panorama idee ontstaat.
Groet, Anton

FredD

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
« Reactie #5 Gepost op: 06 februari 2021, 12:38:34 »
Bedankt voor de suggesties. Ik had wat gezocht op rangeren en had heel netjes een uithaalspoor, een omloopspoor en een paar rangeersporen gemaakt. Het inderdaad logischer om dat te combineren. ik zal eens tekenen.
2-rail, Multimaus, Expressnetli, Itrain, NL tijdperk V

FredD

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
« Reactie #6 Gepost op: 06 februari 2021, 12:40:35 »
Hoi,

Ik ken de situatie in Steenwijk niet. Weet niet of daar een raccordement was of industrie spoor.

Wat ik wil aangeven is om je rangeersporen wat meer te verdelen in die hoek waar je ze gepland hebt. Dan heb je ruimte voor een tank overslag (Kibri/Piko).

Gr Koen.
Het gaat niet om tankwagens, maar om een militair tanktransport. In steenwijk is daar een opstelplaats voor. Ik ga eens puzzelen.
2-rail, Multimaus, Expressnetli, Itrain, NL tijdperk V

FredD

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
« Reactie #7 Gepost op: 06 februari 2021, 13:11:34 »
Zoiets? Langer perron en een rechts de lijn doorgetrokken. Geeft dit meer rangeermogelijkheden? De exacte lokatie en het aantal rangeersporen is nog nader te bepalen.


Ondergronds komt het er zo ongeveer uit te zien. Maar dat puzzeltje komt later wel:
2-rail, Multimaus, Expressnetli, Itrain, NL tijdperk V

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
« Reactie #8 Gepost op: 06 februari 2021, 13:56:11 »
Wellicht het korte stukje linksonder verplaatsen omdat een locomotief op die plek niet gemakkelijk bij het rangeerterreintje kan komen. Of aan die kant maar dan aantakken op het onderste spoor met een wissel of het Engelse wissel verplaatsen naar de andere zijde van het onderste spoor direct aansluitend op het rangeerterrein. Dan kan dat spoor ook wat langer worden.

FredD

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
« Reactie #9 Gepost op: 06 februari 2021, 14:12:06 »
Steeds een beetje beter. Bedoel je dit?
Ik heb ook een boemeltje toegevoegd. Een pendeltreintje dat gewoon verdwijnt uit het zicht. Niet noodzakelijk, wel leuk.
2-rail, Multimaus, Expressnetli, Itrain, NL tijdperk V

Anton Maris

  • Offline Offline
  • Berichten: 440
  • Modelspoor is magisch
Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
« Reactie #10 Gepost op: 06 februari 2021, 14:36:22 »
Klopt dat bedoelde ik  :)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8530
    • Midland
Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
« Reactie #11 Gepost op: 06 februari 2021, 18:53:17 »
Dat ziet er goed uit.
In deze fase is altijd een beetje alles uitproberen.

Het helpt als je je plan in 3D zet of uittekent.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
« Reactie #12 Gepost op: 06 februari 2021, 23:55:03 »
Ik vind het een leuke baan  (y). Ik heb verder nog een klein opmerkinkje. Je hebt in je schaduwstation twee setjes overloopwissels. Je zou opzich prima zonder kunnen en dan win je veel lengte in de opstelsporen.  Maar verder ziet er prima uit!

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2283
  • Bnlx treinendokter.
Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
« Reactie #13 Gepost op: 07 februari 2021, 00:21:49 »
't Lijkt er op of je 'ruimte genoeg' hebt om het schaduw station te splitsen over twee niveaus.
Dan kan elk schaduw station een harp met in een keerlus zijn, en kun je van en naar stad rijden. De baan wordt dan een opgevouwen hondenbot.
Het voordeel van de harp is dat je allemaal even lange opstelsporen hebt.



Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

FredD

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: Nederlandse H0 baan op 1x4m
« Reactie #14 Gepost op: 08 februari 2021, 15:57:11 »
Ik vind het een leuke baan  (y). Ik heb verder nog een klein opmerkinkje. Je hebt in je schaduwstation twee setjes overloopwissels. Je zou opzich prima zonder kunnen en dan win je veel lengte in de opstelsporen.  Maar verder ziet er prima uit!

Mvg,

Bas
Dank je Bas! Die overloopwissels had ik erin gezet om een trein die eventueel terugkeert weer naar het rechter spoor te laten rijden. Dat kan zelfs een handwissel zijn die altijd op rechtsaf staat. Als ik een keerlus onderaan maak dan is het dit misschien niet eens nodig. Ik zal eens verder puzzelen.

Fred
2-rail, Multimaus, Expressnetli, Itrain, NL tijdperk V