Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 14:09:00
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 13:56:44
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Pauldg
Vandaag om 13:45:27
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans Reints
Vandaag om 13:15:48
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
  

Auteur Topic: Zimo MX600 decoder: functietoetsen programmeren  (gelezen 1830 keer)

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Zimo MX600 decoder: functietoetsen programmeren
« Gepost op: 03 februari 2021, 17:07:03 »
Hi,

Ik heb al even gezocht, de zoek functie gebruikt, gegoogled,handleiding MX600 gelezen en ook al zimo gecontact (nog geen response gehad helaas)

Graag zou ik een paar functies willen programmeren zodat ik deze in de app of de multimaus kan gebuiken. F0 is standaard licht uit/aan en werkt ook prima.  Zimo heeft niet een lijst ergens waar ik andere standaard functie kan terugvinden  (vinden is inderdaad het juiste woord...)  Ik heb ook alle functies (F1 t/m F28) geprobeerd in te stellen in de app maar geen resultaat....

Vandaar ook mijn vraag:

Hoe kan ik bijv. de volgende functies "mappen" zodat ik deze in de mutimaus en Z21 app kan gebruiken?  (Uiteraard met de CV's goed in te stelleen natuurlijk voor acceleration en deceleration, max speed etc etc...  Deze zijn terug te vinden in de manuals gelukkig)

F7 = langzaam optrekken tot half speed
F8 = langzaam optrekken tot full speed
F9 = gecontroleerd afremmen naar stilstand

Dank alvast voor een tip / hint in de goede richting  :-)



« Laatst bewerkt op: 04 februari 2021, 16:51:46 door Bert van Gelder »
Met vriendelijke groet,   Ronald

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Functie toetsen programmeren zimo decoders MX600
« Reactie #1 Gepost op: 03 februari 2021, 17:25:19 »
IK denk dat wat u wilt doen met de meeste merken van decoders niet mogelijk is.

Wouter
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

VvKan

  • Gast
Re: Functie toetsen programmeren zimo decoders MX600
« Reactie #2 Gepost op: 03 februari 2021, 17:42:27 »
Wouter is me voor.  Mijn antwoord zou zijn:  niet, niet en niet.  Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar.

In de decoder (Zimo MX600) zit geen CV die het gevraagde ondersteunt.  Ik denk net als Wouter in geen enkele decoder.   Wat jij bedoelt is heel misschien een mogelijkheid in de Z21 en de daarbij behorende app.  Dus dan moet je daar eerst zoeken of die functies voorgeprogrammeerd zijn  en ten tweede hoe je die aan bepaalde functietoetsen kunt toewijzen.

Leuk idee overigens om dit te wensen, lijkt dan net op de bediening in sommige echte treinen:  druk op de knop en de loc doet de rest.

Maar in de modelbouw nog nooit van gehoord.  Misschien met een stuurprogramma via de computer te realisren ?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Functie toetsen programmeren zimo decoders MX600
« Reactie #3 Gepost op: 03 februari 2021, 17:46:16 »
  Zimo heeft niet een lijst ergens waar ik andere standaard functie kan terugvinden  (vinden is inderdaad het juiste woord...) 
Wat noem jij standaard functies ?
 Wat de een handig vindt vind een ander niets.
Behalve F0 voor de front en sluitseinen kom je ook F3 voor rangeren en F4 voor optrekken is er niet veel standarisatie.
Je kunt alle functie toetsen naar de gewenste uitgangen of geluiden mappen. Maar net wat je zelf handig vindt.

Maar wat jij wil zal je niet snel in een decoder vinden. Ik heb het in ieder geval nog nooit gezien. Is meer een feature voor een besturingsprogramma.
Gr.
Eric

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Functie toetsen programmeren zimo decoders MX600
« Reactie #4 Gepost op: 04 februari 2021, 12:38:38 »
Dank alvast voor de antwoorden. Ik begrijp dus dat ik moet gaan proberen met bijvoorbeeld koploper?

Ik heb net een antwoord gekregen van Zimo support.  Ik heb nog wat vervolg vragen gesteld maar in het kort komt het erop dat het met niet-sound decoders niet kan. (tja had ik maar betere decoders moeten kopen blijkt het. Goedkoop was dus niet het beste..... )

Behalve van full-speed naar shunt (half speed) werkt.  Dit gebeurt dan ook direct zonder fatsoenlijk afremmen heb ik net ff getest. (CV155 op 7 setten bij Zimo voor F7 functie toets)
 
Wellicht is het abrupt afremmen nog met wat CV's in te regelen maar daar gaan mijn vervolgvragen over aan zimo en straks weer verder testen.

Van full speed naar 0 bijvoorbeeld en dan inderdaad "gecontroleerd, maar ik houd jullie op de hoogte en hiervast al de eerste reply (sorry engels...)



In case of the MX600 series (cheapest ZIMO decoder, with reduced features) what you wish is not possible. So your wishes like …

F7 for acceleration from 0 to e.g. "half speed
F8 for acceleration from 0 to e.g. max speed
F9 for deceleration from either half speed or max speed to 0?

… are only possible with sound(!)decoders via a so-called script, which is part of the soundproject file. You can take a look what scripts offers on possibilities in the ZSP manual: http://www.zimo.at/web2010/documents/ZSP_manual_EN.pdf.

In case of non-sounddecoders only the more expensive/newer types (Does which have been brought on the market in the last 5 years from ZIMO or so), so those which have a newer processor with a bigger internal memory onboard giving ZIMO the possibility to also implement the CV-numbers higher than CV#255 offers f.e a braking key (f.e. MX633-series).

I think you already realized that a lot of non-sounddecoders only support CVs between CV#1 to CV#255, because nearly all CVs from CV#256 has something to do with sound, so only sounddecoders have these higher CVs implemented. The braking key feature (CV#309) is one of the very few higher CVs, which has nothing to do with sound, so it is supported by some newer non-sound decoders.

There you can define a function key as braking key (deceleration to speed 0).

Of course each non-sounddecoders supports a shunting mode, so via CV#155 you can define any function key to set to half speed for shunting. So f.e. if you set CV#155=7 (7 for F7) an active F7-key will reduce the speed to half of the maximum speed. 

So all your wishes are possible with any ZIMO sounddecoder, but not with any non-sounddecoder.
 

Met vriendelijke groet,   Ronald

VvKan

  • Gast
Re: Functie toetsen programmeren zimo decoders MX600
« Reactie #5 Gepost op: 04 februari 2021, 14:07:02 »
Behalve van full-speed naar shunt (half speed) werkt.  Dit gebeurt dan ook direct zonder fatsoenlijk afremmen heb ik net ff getest. (CV155 op 7 setten bij Zimo voor F7 functie toets)
 Wellicht is het abrupt afremmen nog met wat CV's in te regelen maar daar gaan mijn vervolgvragen over aan zimo en straks weer verder testen.
Volgens mij begrijp je iets niet.
Op de eerste plaats:  op een bepaalde functietoets zetten kan, bij jou is F7 gewenst.  Bij andere decoders kan dat dus een andere standaard functietoets zijn, maar die is ook wel te veranderen.
Wat er niet veranderd kan worden is de functie zelf.  De functie is namelijk:  rangeersnelheid ( = de halve volle snelheid).  Of je dat "half" nog kunt veranderen weet ik niet, zou best kunnen bij sommige decoders.
Maar die "halve snelheid" is een vast gegeven, dus: of volle snelheid (Fx uit) of halve snelheid (Fx aan).  Daar zit totaal geen versnelling of vertraging ingebouwd.

Die vervolgvraag hierover aan Zimo is dus, in mijn ogen, nutteloos en getuigt alleen maar, dat je onvoldoende inzicht hebt in het verschil tussen vaste instellingen en zelf te beïnvloeden instellingen.

Dat neemt niet weg, dat je deze functie, dus afremmend naar halve snelheid, bij Zimo blijkbaar via de sound-files zou kunnen programmeren.

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: Functie toetsen programmeren zimo decoders MX600
« Reactie #6 Gepost op: 04 februari 2021, 14:50:17 »
Eigenlijk mist hier dus de massatraagheid. Als een goederentrein haar snelheidsregelaar op 50% zal zetten duurt het gewoon tijd voordat de rolweerstand de snelheid heeft doen afnemen. Ja en in model is dat er dus niet echt, op het moment dat de stroom wordt terug genomen is de wrijving zodanig dat de gang al weg is  voordat je met de ogen hebt geknipperd.
Zit er op die moderne decoders geen massasimulatie?

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Functietoetsen programmeren zimo decoders MX600
« Reactie #7 Gepost op: 04 februari 2021, 15:36:09 »
MX600 Heeft in CV157 de mogelijkheid om ABC en of HLU uit en in te schakelen, misschien is dit een mogelijkheid om de halve snelheid of te stopen te realiseren.

Als de centrale die je hebt HLU-signaal afgeven kan heb je zelfs 5 verschillende snelheden.

wouter
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Functie toetsen programmeren zimo decoders MX600
« Reactie #8 Gepost op: 04 februari 2021, 16:25:51 »
Zit er op die moderne decoders geen massasimulatie?
Jawel, CV4. In die zit er al sinds de oudheid in. Is een gestandaardiseerde CV en recommended volgens NMRA.
Gr.
Eric

VvKan

  • Gast
Re: Functie toetsen programmeren zimo decoders MX600
« Reactie #9 Gepost op: 04 februari 2021, 16:46:44 »
Eigenlijk mist hier dus de massatraagheid. Als een goederentrein haar snelheidsregelaar op 50% zal zetten duurt het gewoon tijd voordat de rolweerstand de snelheid heeft doen afnemen. Ja en in model is dat er dus niet echt, op het moment dat de stroom wordt terug genomen is de wrijving zodanig dat de gang al weg is  voordat je met de ogen hebt geknipperd.
Zit er op die moderne decoders geen massasimulatie?
Volgens mij mis je nog steeds de clou.  Zie ook reactie 8.
Als je in CV3 een groot getal ingeeft en je zet de regelaar ineens naar vol, dan doet de trein daar misschien wel een paar minuten over om op volle snelheid te komen.
Als je in CV 4 een groot getal ingeeft en zet de regelaar van vol op half(wat je aangegeven hebt te willen), dan heeft de trein er waarschijnlijk een aantal meters voor nodig om tot die lagere snelheid te komen. 
Hoezo geen massa simulatie ?  Hier ligt die, en dat geldt voor alle decoders.

Wat jij verder aangeeft te willen, is dat je dat met een functieknop wil instellen.  Behoudens wat Zimo daarover zegt kan dat niet.
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2021, 17:02:29 door Bert van Gelder. Reden: Niet op de man.. »

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Zimo MX600 decoder: functietoetsen programmeren
« Reactie #10 Gepost op: 04 februari 2021, 19:04:12 »
Hallo

Je hebt natuurlijk wel de CV “rangeergang”. Bij moderne decoders kun je hierin een waarde invullen voor de maximumsnelheid.
Verder heb je ook nog een CV om de massasimulatie uit te zetten.
Vaak worden deze CV’s samen gemapt om rangeren te vergemakkelijken.

Bart

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Zimo MX600 decoder: functietoetsen programmeren
« Reactie #11 Gepost op: 04 februari 2021, 19:49:44 »
Het klopt inderdaad dat ik nog zoekende ben in decoder en instellen dus over de clue en samenhang moet ik nog wat stappen maken. Ik ga ook verder testen met cv3 en 4.

Ik heb nog een andere loc die een andere zimo decoder heeft mär die moet ik nog checken..... 

Hartelijk dank allemaal voor de wiize aanvullingen.
Met vriendelijke groet,   Ronald

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
Re: Zimo MX600 decoder: functietoetsen programmeren
« Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2021, 10:30:09 »
Korte update: 

Stoeien met de CV's werkte inderdaad prima. Ik heb ook de ABC diode schakeling gemaakt en die aan een rood sein schakeling gehangen. Sein op rood en na even CV's aanpassen stopt de trein voor het rode sein  :-)

Prima oplossing voor nog geen 5 euro  :-)  Dank allen voor de wijze input  :-)





Met vriendelijke groet,   Ronald

VvKan

  • Gast
Re: Zimo MX600 decoder: functietoetsen programmeren
« Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2021, 11:46:49 »
Vraag: wat doet dat IC op de print ?  En als dat al ergens voor dient,  12 Volt ??   Ik zie nu dat het een relais is, dus om de ABC aan of uit te zetten, neem ik aan.

En de tegengestelde diode, dus die oranje,  hoeveel kan die hebben ?  Zowel in Ampere als in sperspanning ?
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2021, 11:48:46 door VvKan »