Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Edwin2121992
Vandaag om 12:11:49
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 10:24:56
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 09:12:30
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
  

Auteur Topic: Fleischmann 6152 draaischijf aansluiten, digitale baan  (gelezen 5592 keer)

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Fleischmann 6152 draaischijf aansluiten, digitale baan
« Reactie #15 Gepost op: 04 March 2021, 12:58:16 »
Ach, je hebt alles al van Digikeijs gekocht. Daarin kan ik je niet adviseren. Succes met je draaischijf  (y)
Met vriendelijke groet, Martin

Sam

  • Offline Offline
  • Berichten: 187
  • LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
Re: Aansluiten van een FL6152 draaischijf op digitaal baan
« Reactie #16 Gepost op: 04 March 2021, 17:41:50 »
Jawel, ik had zoiets ook opgemerkt op blz 5.



Ik heb naar tevredenheid al geruime tijd de IB aangesloten op een Uhlenbrock 20075 12/15 Volt Trafo.
Eigenlijk is dat dus volgens het boekje ook 1 Volt te weinig, maar dergelijke trafo's worden toch ook standaard bij een IB verkocht....

Die 12 en 15V op de transformator is AC, als je die gelijkricht kom je flink wat hoger uit in DC. Waarschijnlijk zit de gelijkrichting en voeding stabilisatie ingebouwd in de IB. Of dat bij de Digikeijs ook zo is weet ik niet. Maar als die op DC moet worden aangesloten en je prikt er AC in, dan zou het wel eens einde verhaal kunnen zijn.
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche

erik2

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
Re: Fleischmann 6152 draaischijf aansluiten, digitale baan
« Reactie #17 Gepost op: 06 March 2021, 12:50:14 »
Oke, de voortgang.....

Ik heb de draaischijf i.i.g. nu 'uitgelijnd' gekregen.

Stap 1 was om terug te gaan naar de Basic instellingen. De schijf klikt dan nu inderdaad iedere keer bij elke aansluiting.

Stap 2 was om de aansluitingen softwarematig een keer opnieuw in te voeren. Ik had aansluiting 1 niet op de 0 graden gezet, maar voor een voor mij logische plek. Nu heb ik aansluiting 1 maar op 0 graden gedefinieerd en de rest vooralsnog met de klok mee.

Stap 3,  de belangrijkste denk ik, was om het de schijf met het huisje op plek 0 de zetten voor de software te openen. Hiertoe zit er dat hendeltje onder de brug tegenover het huisje. (weer wat wijzer  ;)...

De brug draait nu volgens aansturing, maar nog niet voor 100%. Hij blijft een beetje steken, word wat trager op een enkele plek.
Ik ben er nog niet achter of een externe trafo hier wat meer kracht zal leveren om de brug er beter doorheen te draaien of dat ik de montage van de schijf eens extra na moet lopen om het beter te maken. De speling tussen de putrand en de brug lijkt namelijk ook een beetje te verlopen en mag wat aandacht gebruiken...... Wellicht moet beide...

Anijback

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: Fleischmann 6152 draaischijf aansluiten, digitale baan
« Reactie #18 Gepost op: 01 March 2025, 10:45:36 »
Hallo forum,

Zag dit oude draadje en heb daar de volgende vraag over. En voornamelijk hoe de melder van nee brug teruggekoppeld kan worden naar iTrain. En blijkbaar kan dat niet via LocoNet omdat ik met een IB II werk.

Ben een beetje moedeloos om de Fleischmann draaischijf 6152C en DR5052 samen goed te laten werken. En dan vooral de railsspanning rondom. Via iTrain stuur ik de DR5052 aan via IB II.
De besturing vanuit iTrain voor het draaien werkt op zich prima, echter het probleem zit in de juiste railsspanning rondom.
1. Als de 2 gele draden van de draaischijf aangesloten zijn op de DR5052 (conform schema DR5052), kan de brug rondom draaien zonder kortsluiting te maken. Echter de melder van de draaischijf wordt dan niet herkend door iTrain en de loc schiet door.
2. Als één van de gele draden van de draaischijf aangesloten is op de terugmelder module en de andere gele draad op één van de Y-contacten van de DR5052, ontstaat er kortsluiting als de brug meer dan 180 graden draait. De melder wordt dan wel herkend door iTrain en de loc stopt op de brug, brug draait naar loodsspoor en loc rijdt er uit.

Ik hoop dat jullie mij wegwijs kunnen maken hierin. Alvast mijn dank.

Met vriendelijke groeten,
Aernout Nijbacker