Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Welke remgenerator en sein- en wisseldecoder i.c.m. Z21 centrale?  (gelezen 829 keer)

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Welke remgenerator en sein- en wisseldecoder i.c.m. Z21 centrale?
« Gepost op: 01 februari 2021, 11:26:44 »
Ik ben een her beginner en heb al veel gelezen in de tussentijd maar kan door de bomen het bos even niet meer zien. Als eerste stap heb ik mijn beide oude locomotives al voorzien van DCC decoders zodat ze nu ook met mijn Roco Z21 controller (witte controller met een X- R- en B-bus) kunnen rijden  😊

(sorry voor het lange verhaal maar digitalisering gaat nu beginnen met een hypothetische opstelling zodat ik de techniek kan uitbreiden. Maar wellicht kan wat ik vraag niet allemaal?)

Met mijn Z21 app kan o.a. wissels en seinen aansturen. Dat zou ik graag willen gebruiken om zelf ook wat te doen te hebben.
Ik heb een design getekend met 5 baanvakken en er gaan 2 treinen rijden. Het rode baanvak is een station waar de trein automatisch stopt voor het rode sein 5. De andere baanvakken zijn voor doorgaand verkeer.

Voor het rode baanvak heb ik een rem generator nodig (denk ik anders dien ik iets zelf te maken etc) om de trein automatisch te laten stoppen en voor de sein en wissels een switch decoder. Ik heb verschillende leveranciers gezien voor rem generator (waar ik meerdere secties kan aansturen heb ik begrepen) en switch decoders maar welke zou ik kunnen kiezen hiervoor zodat dit kan werken met de Z21 controller?  Graag had ik een advies welke “switches” ik zou kunnen gebruiken & aansturen  😊  Ik begrijp dat DCC het "toverwoord" is en dat een aantal leveranciers dit ook onderstuenen.

Ik ga ervanuit (maar corrigeer mij als ik het verkeerd heb begrepen) dat ik het “rem” signaal met een relais moet schakelen als het sein 5 rood is (in geval van trein stoppen op station) , zoals ook wissel W1 en bij groen de gewone baanspanning weer terug schakel, sein 5 op groen en W2 schakel. Uiteraard sein 4 op rood? Kan ik deze handelingen ook in de app programmeren in combinatie met een “actie / omzetten van sein of wissel bediening” ?

Bij doorgaande treinen hoe kan ik automatisch de sectie ervoor een andere trein laten stoppen met de rem generator.? Heb ik hiervoor bezetmelders nodig en dien ik daar iets electronisch voor te maken of is de app/controller na programmering slim genoeg hiervoor?
Hetzelfde geldt als ik wissel W1 of W2 schakel. Dan is het handig als de seinen ervoor op rood komen zodat er geen botsing ontstaat?
Veel vragen dus waarvan ik er denk ik nog een aantal door onkunde niet kan zien welke ook gesteld zouden kunen worden.   😊

Alvast dank voor de reacties



« Laatst bewerkt op: 02 februari 2021, 00:31:54 door Bert van Gelder »
Met vriendelijke groet,   Ronald

VvKan

  • Gast
Re: Aansturen switch decoders en rem generator Z21
« Reactie #1 Gepost op: 01 februari 2021, 12:12:16 »
Zit er in de Z21 app dan ook een vorm van treinbesturings / automatiserings programma ?  Ik denk, dat het alleen een bedieningsprogramma is.

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Aansturen switch decoders en rem generator Z21
« Reactie #2 Gepost op: 01 februari 2021, 21:10:13 »
Hallo Ronald
Je hebt de z21 , dat is de witte de Z21 met hoofdletter Z is de zwarte. Je kan dit regelen met het remsysteem van lenz abc  , ( dat moet dan wel je decoder ondersteunen ) dan kun je het baanvak weer vrijgeven met een relais , hier is al veel over geschreven op het forum , en kun je terug vinden met de zoek functie.
Als je met bezet melders gaat werken heb je een computer besturing nodig ( Koploper of Rockrail) bijvoorbeeld deze zijn gratis , er zijn ook programma's die je moet betalen . De z21 doet hier verder niets mee , ook de roco app niet , je hebt dan echt de computer hierbij nodig. Lees ook maar eens de encyclopidie op het forum .
vr groet Arie

VvKan

  • Gast
Re: Aansturen switch decoders en rem generator Z21
« Reactie #3 Gepost op: 01 februari 2021, 21:43:07 »
dan kun je het baanvak weer vrijgeven met een relais ,
Wat bedoel je daar mee ?  Dat je van elk baanvak handmatig met een relais/schakelaar het stopstuk weer vrijgeeft ?  En hoe komt het baanvak dan op "bezet" te staan ?
Als je bedoelt het ABC systeem met gebruik van BM2 en/of BM3, dan klopt het wel, alleen heb je dan geen relais nodig.  De BM3 is al een complete blokbeveiliging met stopstukken.
Dan heb je ook geen bezetmelders nodig (want die zitten er al in)  en al helemaal geen stuurprogramma.
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2021, 21:45:34 door VvKan. Reden: toevoeging »

trabiarie

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Aansturen switch decoders en rem generator Z21
« Reactie #4 Gepost op: 01 februari 2021, 22:02:31 »
Hallo Veroniek
Je zou de lok kunnen laten stoppen met het abc systeem , dan blijft het licht en het geluid wel aan , dit in tegenstelling als je een baanvak stroomloos schakeld (ook abrupt stoppen). Ik heb met 5 diode's een stopstuk gemaakt , en je zou d.m.v een relais dit stuk weer kunnen overbruggen , zodat de lok weer gaat rijden.
Dit relais zou je kunnen aansturen met een schakelaar , of met een lok via een contact rail of lichtsluis b.v. En het relais weer kunnen laten omzetten door de vertrekkende lok , ook weer d.m.v een contact, zodat de volgende lok in dat blok dan weer stopt. Het grootste voordeel hiervan vindt ik zoals gezegd dat het licht en eventueel het geluid blijft werken en de lok mooi langzaam stopt en vertrekt. Ook zijn de kosten van 5 diode's nihil. Alleen het bistabiel relais zou je bij ali kunnen bestellen wat aanmerkelijk in prijs scheelt.
vr groet Arie
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2021, 22:06:38 door trabiarie »

VvKan

  • Gast
Re: Aansturen switch decoders en rem generator Z21
« Reactie #5 Gepost op: 01 februari 2021, 22:04:38 »
Hallo Ronald,
als ik mag uitgaan van je baanplan, je 1-richting verkeer en de wens om treinen niet achterop te laten rijden, en niet bij een wissel te botsen, dan zoek je in feite een soort blokbeveiliging.  Dat zal niet in je z21 zitten en ook niet in de App.  Wil je verder niet met een stuurprogramma werken, dan moet de beveiliging dus "stand - alone" zijn.
Het ABC systeem van Lenz kan alles wat je in je vraagstelling schetst, maar niet de simopelste uitvoering ervan, want die doet niks behalve als je hem aan of uit zet.  Dat simpele systeem werkt met diodes en heet bij Lenz BM1.  Dan moet je zelf nog vanalles aan analoge beveiliging bij elkaar verzinnen, zoals bijvoorbeeld schakelaars of relais gebruiken om een klassieke analoge beveiliging in elkaar te zetten.

Als je kiest voor ABC met gebruik van de BM2/BM3 dan heb je een volledig bloksysteem over je hele baan.  Dan kan er dus geen trein meer op de ander botsen, tenzij je zelf fouten maakt in bijvoorbeeld het bedienen van de wissels.  Wil je de wissels digitssl bedienen, dan heb je daarvoor wisseldecoders nodig.  Maar omdat je die maar 2 hebt, zou ik dat lekker analoog houden met handbediening.
Aan die BM modules zitten ook nog eens contacten voor seinen:  bij de BM3 automatisch groen en rood en bij de BM2 juist zelf te bedienen rood/geel/groen.  Dat komt van pas als je zelf een trein wil laten vertrekken, bijvoorbeeld op een station.

Verdiep je eens in het ABC systeem en kijk of dat kan invullen waar je naar op zoek bent.

VvKan

  • Gast
Re: Aansturen switch decoders en rem generator Z21
« Reactie #6 Gepost op: 01 februari 2021, 22:11:40 »
Hallo Arie,  ik ken het ABC systeem als mijn broekzak, vind het prachtig, maar de methode met de diodes blijft erg primitief, omdat je de sturing van de diodes, dus aan/uit, helemaal zelf moet verzinnen.  Als je bovendien met verlichte wagons wil rijden:  vergeet het.  Als je met stuurstand voorop wil rijden:  vergeet het (is overigens wel weer een truc voor).  Als je met dubbeltractie of multitractie wil rijden:  vergeet het ( is overigens ook dezelfde truc voor).  Kortom, een heel gedoe.

Met een simpele baan zoals voorgesteld kun je zonder veel rare poespas (maar wel met een paar trucjes die je in de documentatie van Lenz niet vindt) met het uitgebreidere ABC terecht, waarbij zoals gezegd ook nog eens de seinen bediend worden.

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Welke remgenerator en sein- en wisseldecoder i.c.m. Z21 centrale?
« Reactie #7 Gepost op: 02 februari 2021, 13:39:37 »
Beste treinliefhebbers  :-)

Allemaal hartelijk dank voor de reacties, dus voor automatiseren koploper of rockrail. Helder  ....

Voor schakelen van sein/wissel  een switch module die compatible is met koploper of rockrail (ga ik wel ff googlen) en voor remmen vind ik het automatisch langzamer rijden/afremmen de voorkeur hebben ipv spanningsloos / direct stop. Eventueel een BM2 / 3 module voor rem module wel of niet icm  sein bediening.

Ik kan denk ik weer even vooruit, hartelijk dank alvast...
Met vriendelijke groet,   Ronald

VvKan

  • Gast
Re: Welke remgenerator en sein- en wisseldecoder i.c.m. Z21 centrale?
« Reactie #8 Gepost op: 02 februari 2021, 14:18:41 »
Bij automatiseren met een programma (welk dan ook)  heb je geen ABC systeem meer nodig.  De sturing zit ingebakken in de programma's in combinatie met de instellingen in de decoder.  Ze zouden elkaar alleen maar in de weg gaan zitten.
De vooraf te maken principiële keuze is dus:  automatiseren met programma op een computer  of  beveiligen (dus alleen de beveiliging is automatisch) met bv. ABC.

Ook eerst ABC doen en dan overstappen is niet de juiste weg, want je kunt dan alles van ABC weer wegdoen (2e hands verkopen). 

En wat ik vind:  zo'n kleine baan automatiseren ?  Waarvoor ?   Misschien nuttig als je later een grote baan wil bouwen, dan kun je hiermee ervaring opdoen. Maar is dit vooralsnog je eindproduct, denk er dan eens een keer goed over na.

(PS  Ik heb een naar mijn idee redelijk grote baan, daar komt helemaal geen programma aan te pas.  Wel veel ABC)