Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
  

Auteur Topic: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App  (gelezen 29772 keer)

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #75 Gepost op: 05 april 2021, 16:14:47 »
Update van Digikeijs:
Programming van een aandere preset per port wordt opgelost in een nieuwe sw update. Ik heb geen indicatie gekregen wanneer dat deze nieuwe update beschikbaar is.
De +4 optelling bij de poorten wordt ook aaangepast zodat je de multimaus & Z21 app zonder de +4 per port kan instellen.  Fantastisch allemaal  :-)

Zoals al vermeld werkt de 50018 wel als ik een preset kies voor alle poorten (0 of 2, meer heb ik voorlopig niet nodig) echter.....

De 50018 onthoud niet mijn geprogrammeerde adres (20), na 1 nacht is hij het adres kwijt kiest de 50018 iets anders, 96 of 160 en dien ik hem opnieuw te programmeren. De melding in de supportcase heb ik al gemaakt..   Keep you posted want ik zou ook zo maar iets niet goed hebben ingesteld / gedaan / begrepen.....?


Met vriendelijke groet,   Ronald

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #76 Gepost op: 05 april 2021, 16:52:36 »
Hallo allemaal,

Ik zag net dat de "DK50018 Roadmap" is bijgewerkt met nieuw gemelde problemen:


     
Bron: https://roadmap.digikeijs.com/b/krorzyae/digikeijs-2de-generatie

Ik zal proberen de vermelde acties te relateren aan de in deze topic al gemelde problemen.

Kan iemand mij uitleggen hoe deze "korte" (1-240) en "lange" (1-65519) adressen worden toegepast bij "accessory decoders"?

Op de Digikeijs website is deze vermelding inmiddels aangepast. In de laatste update van de App is de optie "kort adres" ook weggehaald (zie Roadmap "Gedaan en Live").

Echter is de instelling via "knopje drukken + wisseladres schakelen" nog niet zonder problemen. Het op deze manier instellen van adressen boven de 255 werkt (nog) niet: er wordt dan weer een (nogal moeilijk te verklaren) wisseladres lager dan 255 ingesteld, hetgeen via de App te zien is na het openen van het schakelbord. (zie Roadmap "Intern testen", eerste vermelding).


Ik heb inmiddels 1 schakeldecoder. Hij ziet mooi uit en werkt goed samen met digikeijs app met preset 7 dus NS seinen. Maar hij wil niet schakelen met centrale of iTrain/koploper.
Ik heb via digikeijs app adres 17 gegeven en digikeijs app werkt wel goed met schakelen, maar niet met DR 5000, ik probeer met programmaknop aan (gele led) gezet om adres 17 geven via DR5000 schakelbord daarna zet ik programmaknop uit maar hij doet niet schakelen met DR5000 schakelbord of iTrain/koploper, vreemd.. :-[

Probleem is opgelost. Door de draden omgewisseld tussen Trackout van DR5000 en DK 50018 signal. Hij doet weer schakelbord van DR 5000 en Z21 app en iTrain! (y)

Als tussen de centrale en DK50018 niet doet met schakelbord van de centrale dan moet je de draden omwisselen dan werk hij wel met schakelbord van de centrale. Bij 4018 heeft geen last van volgens mij...

Ik dacht ik ga ff verder testen en laat ik voor de verandering eens de aansluiting van de DCC aansluiting omdraaien (zou niets moeten uitmaken daar DCC een wisselspanning is......  )

Blijkbaar vind de 50018 dit veel prettiger en werkt de Z21 app & multimaus ineens wel (uiteraard en helaas met de +4 per port toevoeging....  :-|   )

Het probleem met de "aansluitgevoeligheid" van de DK50018 kom ik (nog) niet tegen op de Roadmap, alhoewel Arno dit wel aan Digikeijs gemeld had.
Ik ben dit probleem zelf ook tegengekomen bij het testen via mijn (witte) z21 Start, bij testen via mijn DR5000 heb ik dit (nog) niet kunnen constateren, bij beide manieren van aansluiten liet de DK50018 zich schakelen...


Het probleem was dat het me niet lukte om 4 wissels en 4 seinen in te voeren op de app.
Met de test opstelling is dat eindelijk gelukt, na al die filmpjes te bestuderen.
Je moet steeds het beginadres per OUT groep opgeven.
Hier weer niet met de centrale (dcc) verbinden.

Morgen meer.
Als het met de centrale lukt, meld ik me weer!

Vandaag (weer) getest met de DR5000 centrale!

Eerst configuratie met bluetooth op de app en los van centrale.
In testopstelling doet alles het ok met schakelbord app

Daarna bluetooth uitzetten en aansluiten op de centrale.
Dan werkt het ook daar naar behoren.

Helaas als je alles uitzet (dus alle 220V) en je zet alles weer aan dan doen de 4 wissels (op 41, 42, 43 en 44) het nog goed, maar de 4 rood/groen seinen (op 45 t/m 48) geven alle lampjes aan en zijn niet schakelbaar meer.

Heb e.e.a. gisteren en vandaag met Digikeijs heen en weer gemaild en zij gaan maandag mijn configuratie testen.

Ben vandaag tot de conclusie gekomen dat het voeding uit/aan probleem bij preset 2 (twee licht sein) al direct bij de DK50018 optreedt.
Dit is dus bij het individueel programmeren van alle 8 OUT's.
Dus zowel bij '4 wissels & 4 seinen', als bij '8 seinen'.
Gebruik je de optie 'zet alle uitgang op preset 2', dan is er geen uit/aan voeding probleem.

Mijn conclusie: het individueel programmeren is nog NIET overal ok.

De centrale heeft kennelijk geen invloed bij het voeding probleem.

Net bericht van Digikeijs:

"Na het testen blijkt inderdaad dat er op dit moment een probleem is met de preset per uitgang. Ik heb onze ontwikkelaars aan het werk gezet om dit zsm op te lossen. Zodra ik een update heb laat ik dit meteen weten."

Dit probleem met een "mix" in combinatie met Preset 2 heb ik zelf ook kunnen constateren (reactie #56).
Staat ook vermeld in de Roadmap onder "Intern testen", tweede vermelding.


Ik schakel met NS seinen dus preset 7

Bij laad preset op alle uitgangen gaat de groene knipperen langzaam en mooie vloeien van rood naar groen/geel of andersom.

Bij laad preset per uitgang doet de NS sein beetje raar, bij de groene knippertlicht gaat hij snel knipperen en ook snel overgang van rood  naar groen/geel of andersom.
Dus iets fout in DK 50018. hopelijk gaat Digikeijs snel oplossing met update.

Dit door Arno gemelde probleem heb ik inmiddels ook kunnen constateren. Gewoon Preset 7 instellen voor de gehele DK50018 levert "normaal" werkende NS seinen op, inclusief fading en correcte knipperfrequentie. Echter, zodra deze Preset-instelling individueel geladen wordt is de fading verdwenen en knipperen de lampen veel te snel. Vreemde Bug...  :-\
Probleem staat vermeld in de Roadmap onder "In ontwikkeling", tweede vermelding.
Ik zelf zal ook de andere sein-instellingen eens op dit verschijnsel onderzoeken.


Blijkbaar werkt niet alleen het uitlezen van CV's via het programmeerspoor (nog) niet, maar ook het schrijven van CV's via het programmeerspoor levert problemen op.
Mijn DR4018-compatibiliteitstest op CV-niveau kan ik dus (nog) niet doen via het programmeerspoor...

@Bert
Vervelend dat cv niet kan uitlezen of programmeren.
Even wachten tot de update van Digikeijs is. Misschien werkt daarna weer goed, dus afwachten.
 Hij is maar nieuw.

Ik heb nog even een aanvulling op mijn eerdere melding over het veranderen/schrijven van CVs aan het programmeerspoor...

Ik had bij het testen de indruk gekregen dat bij het "Programmeren aan het programmeerspoor" de eerste CV-wijziging wel werd aangebracht ondanks het feit dat de DK50018 zich daarna "ophangt" met de uitgang 1C permanent aan...

Dit blijkt niet zo te zijn, alleen een wijziging van CV8=8 (reset) of CV47 (dus het zetten van een Preset) worden in de DK50018 op deze ongebruikelijke wijze "verwerkt", het wijzigen van andere CVs (dus CV107 t/m CV235) niet...

Conclusie: het aanpassen van "losse" CV's van de DK50018 is alleen mogelijk via POM met Lok-adres 9999 aan het hoofdspoor, het schrijven en uitlezen van "losse" CV's van de DK50018 via het programmeerspoor is (nog?) niet mogelijk.

Het programmeren van CVs werkt naar mijn bevindingen alleen via POM aan het hoofdspoor. Direct CVs uitlezen en schrijven via het programmeerspoor werkt nog niet. Overigens staat bij de specificaties van de DK50018 ook alleen maar vermeld "POM cv programmering".
Het implementeren van CV uitlezen staat wel vermeld in de Roadmap onder "In ontwikkeling", eerste vermelding.
Ik neem aan dat niet alleen het uitlezen van CVs wordt geïmplementeerd maar ook het correct schrijven.
Of ook uitlezen van CV's via POM (RailCom) mogelijk wordt staat nog nergens vermeld.


...
Blijkbaar vind de 50018 dit veel prettiger en werkt de Z21 app & multimaus ineens wel (uiteraard en helaas met de +4 per port toevoeging....  :-|   )

Dit probleem had ik afgelopen vrijdag ook al bij Digikeijs aangemeld en staat ook al vermeld in de Roadmap onder "In onderzoek", derde vermelding.
Het correct implementeren van wisseladressen al of niet volgens de RCN-213 standaard blijft steeds weer problemen opleveren...


Verder nog een paar aanvullende opmerkingen met betrekking tot de Roadmap:

  • Het gewenste afsluiten van de "Program-modus" na het schakelen van een wisselopdracht is opgenomen: "Klaar voor ontwikkeling", eerste vermelding.
  • Het mijns inziens ongewenste "laten knipperen" van de Program-LED op niet voor de binnen de adresreeks van de DK50018 vallende wisselopdrachten staat nog niet als actie vermeld.

Tot zover even een samenvatting van de lopende zaken. IK ben benieuwd binnen welke termijn de lopende problemen worden opgelost, we wachten inmiddels ook al erg lang op de nodige updates voor de DR5000 om het programmeren van CV's via de Z21-App en WLANMaus weer mogelijk te maken...

Terwijl ik dit bericht schrijf zie ik net dat Ronald een terugmelding heeft gekregen van Digikeijs. Ik ga daarom dit bericht eerst maar even plaatsen zonder inhoudelijke reactie op zijn melding.

Groeten,
Bert

PS: Ik ga mijn tekst nog even rustig nalezen, sorry voor eventuele tik/taal-fouten... ;-)
« Laatst bewerkt op: 05 april 2021, 17:31:52 door Bert_Apd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #77 Gepost op: 05 april 2021, 17:46:53 »
Hallo Ronald,

echter.....

De 50018 onthoud niet mijn geprogrammeerde adres (20), na 1 nacht is hij het adres kwijt kiest de 50018 iets anders, 96 of 160 en dien ik hem opnieuw te programmeren.

Dat is een wel heel vervelende bug...  :o
Daarmee is de DK50018 in de praktijk dus niet bruikbaar...

Ik zal dat hier ook eens gaan controleren.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 05 april 2021, 18:16:37 door Bert_Apd »

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #78 Gepost op: 05 april 2021, 22:11:47 »
Beste digi-vrienden,

Ik hoop dat het Digikeijs onder de hand duidelijk is dat dit product te vroeg in de markt gezet is en dat een corrigerende update supersnel noodzakelijk is. >:( >:( >:(
Hun eigen pre-order is kennelijk nu uitgeleverd.
Maar ik zie  het nu ook (enthousiast als nieuw) aangeboden worden door de vak handelaren, die kennelijk ook nu voorraad hebben.
Die zitten ook niet te wachten op problemen. >:( >:(
Ik hou de module voorlopig maar achter de hand, met wat seinen als test eraan.
Voor mijn laatste set nieuwe wissels heb ik een andere oplossing gekozen.

Vermakelijk is wel de mail, die ik vandaag kreeg van Digikeijs:

quote:
Hallo Koos de Jong!
We hopen dat u plezier heeft van uw recente aankoop.
Als u een paar minuten over heeft, vragen we u om een beoordeling te schrijven?
Uw ervaring kan een grote hulp zijn voor andere klanten.
Help anderen door een beoordeling te schrijven en ontvang
5% korting op uw volgende aankoop
Bedankt, we stellen het zeer op prijs!

DK50018 Next-generation switch decoder

Unquote


Hier wacht ik maar even mee en laat het afhangen van de (hopelijk snelle) afwikkeling van de 'roadmap'.

Eigenlijk wil ik op dit moment Digikeijs wel waarschuwen, maar niet afbreken.

Tot deze frustrerende DK50018 ervaring ben ik tot nu toe uiterst tevreden over mijn Digikeijs modules!  ;D

Als echte digitale beginner ben ik in 2019 begonnen met:
> Digikeijs DR5000 centrale, Roco Z21 app & analoge (schakelcontacten & relais) automatisering van wissels & seinen

Eind 2020 ben ik na een hcc!m cursus 'Koploper(c) voor beginners' me gaan oriënteren en heb uiteindelijk besloten om verder te gaan met Digikeijs hardware componenten.
Inmiddels heb ik al mijn analoge circuits omgebouwd naar digitaal en de hardware bestaat nu uit de volgende Digikeijs modules:

> DR5000 centrale
> DR5033 LocoNet booster
> DR4088LN LocoNet terugmeld module
> 2 x DR4088CS S88N terugmeld modules
> 6 x DR4018 schakel decoders
> 1 x DK50018 schakel decoder

De DR5000 software applicatie op mijn laptop is zeer uitgebreid en meer heb ik eigenlijk niet nodig om de hardware te tunen.
Op de baan rijden 8 lok's automatisch door elkaar met de Koploper software.
De Z21 App op een oude mobiel gebruik ik alleen om af en toe te spelen met de (geluid) functies van 2 lok's.

Voor de liefhebbers, hierbij een (aansluit) schema van alle software & hardware op mijn baan.


en een filmpje hoe het allemaal rondrijdt:

https://www.youtube.com/watch?v=BcOn2cAqFi4

Dus tot slot > laten we Digikeijs flink achter hun vodden zitten en voorkomen dat dit een sof wordt.
Tenslotte als het echt gaat werken, dan is dit wel een enorme stap vooruit!

Moest even van mijn hart,
Nog een prettig einde van de Pasen! ;D
Groetjes,
Koos


2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Ronaldp

  • Offline Offline
  • Berichten: 797
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #79 Gepost op: 06 april 2021, 15:54:46 »
Koos,

Waarom gebruik je een sprog?
Je kan dat toch gewoon met de DR5000 doen?

mvg Ronald
Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #80 Gepost op: 06 april 2021, 16:16:46 »
Hallo Koos,

Ik hoop dat het Digikeijs onder de hand duidelijk is dat dit product te vroeg in de markt gezet is en dat een corrigerende update supersnel noodzakelijk is. >:( >:( >:(

Ik ben het helemaal met deze conclusie eens, blijkbaar is het product met een aanbiedingsprijs als "pre-order" uitgeleverd om het vervolgens als "Beta-Test" door "early users" in het veld uit te laten testen. Gezien het aantal tot nu toe gevonden bugs krijg ik de indruk dat de DK50018 na de eerste ontwikkeling nooit aan een volledige en grondige test is onderworpen... Jammer, gemiste kans...

Dat dit product zo afsteekt ten opzichte van de eerdere producten van Digikeijs kan mogelijk zijn verklaring vinden in het feit dat Digikeijs tegenwoordig een eigen ontwikkelingsafdeling/-bedrijf heeft waar deze DK50018 is ontwikkeld:

Net bericht van Digikeijs:

"Na het testen blijkt inderdaad dat er op dit moment een probleem is met de preset per uitgang. Ik heb onze ontwikkelaars aan het werk gezet om dit zsm op te lossen. Zodra ik een update heb laat ik dit meteen weten."


Ter verklaring van deze nieuwe en geheel eigen ontwikkelingsafdeling van Digikeijs het volgende.

Zoals in dit forum algemeen bekend is, was Karst Drenth tot september 2019 de ontwerper van vrijwel alle eerdere Digikeijs producten, zoals ook moge blijken uit onderstaande citaten:

Maar Karst, jij bent toch digikeijs.
Of heb ik iets gemist.

Grtzzz

Gerwin

Nee Gerwin, dat ben ik niet en ook nooit geweest ;)

Digikeijs heeft mijn ontwerpen geproduceerd en verkocht. 

Wel heb ik sinds september 2019 mijn samenwerking/medewerking met/aan Digikeijs beeindigd.

Groet,

Karst

En daarmee kan mogelijk ook verklaard worden waarom er plotseling zo'n opvallend verschil is in kwaliteit bij uitlevering tussen de eerdere Digikeijs producten en dit volledig in eigen beheer nieuw ontwikkelde "Next-generation" product en het uitblijven van software/firmware updates op de eerdere producten.

Uit eigen ervaring weet ik dat de door Karst Drenth destijds nieuw ontwikkelde producten eerst gedurende een uitgebreide testperiode door speciaal daarvoor geselecteerde, ervaren modelbouwers in de praktijk werden getest. Daarbij werden de eventueel aanwezige onvolkomenheden tijdens dit Beta-testen in de praktijk reeds ontdekt en verholpen: dus ruim vóór de uiteindelijke vrijgave voor productie door Digikeijs. Blijkbaar heeft Digikeijs voor hun eerste, door eigen ontwikkelaars ontwikkelde product, de DK50018, gekozen voor een evalutie direct in het veld, hetgeen nu tot de nodige frustratie bij deze eerste gebruikers leidt...

Daarmee zijn dan ook je eigen bevindingen tot nu toe te verklaren:

Tot deze frustrerende DK50018 ervaring ben ik tot nu toe uiterst tevreden over mijn Digikeijs modules!  ;D

Zelf ben ik ook uiterst tevreden over de Digikeijs producten tot nu toe, vandaar dat ik met belangstelling de ervaringen in deze topic heb gevolgd, zodat ik, geïnteresseerd of er daadwerkelijk zoveel elementaire onvolkomenheden in zitten, uiteindelijk ook zelf maar een exemplaar heb aangeschaft. Ik kan nu daarom ook de frustratie begrijpen, ik ben zelf ook onaangenaam verrast.

Ik ging er eigenlijk van uit dat er "rond" de huidige DR4018 een gebruikersvriendelijk "user-interface" was toegevoegd in de vorm van een App, waarbij eventuele onvolkomenheden zich in de App zouden bevinden, maar niet in de uiteindelijke "kern" van de DK50018: de originele functionaliteit van de DR4018. Gelet op het ontbreken van de verschillende functies die wel in de DR4018 werden ondersteund en foutloos werkten (zoals CV's lezen en schrijven via het programmeerspoor, het correct opslaan van de volledige reeks wisseladressen 1-2048, ook voor de oudere Roco MultiMaus adressering, het ongevoelig zijn van de wijze van aansluiten van de Signal op de centrale), kom ik tot de conclusie dat er blijkbaar ook "verbeteringen" zijn aangebracht aan de werking van de DR4018 functionaliteit zelf. Ook daarbij heeft echter een grondige test ontbroken...

Wat ik niet begrijp is dat op de Digikeijs website bij de DK50018 alleen nog maar positieve Reviews te vinden zijn. Òf deze gebruikers hebben een verbeterde versie van de DK50018 in hun bezit, òf deze gebruikers hebben alleen gekeken naar het uiterlijk en de werking van de App en hebben de DK50018 nog niet aangesloten gehad op hun centrale. In het laatste geval hadden deze gebruikers toch ook geconfronteerd moeten worden op de vreemde werking van bijvoorbeeld de NS-seinen via preset 7...

In andere (vooral buitenlandse) forums kom ik ook vraagtekens tegen bij de noodzaak van de prijsopslag voor de toevoeging van de App aan de DK50018 ten opzichte van de DR4018. De App biedt misschien dan wel een "gebruikersvriendelijke" configuratiemogelijkheid van de DK50018 ten opzichte van de CV-methode van de DR4018, maar de vraag rijst of dit prijsverschil van ruim € 22 voor het (meestal) slechts eenmalig configureren van de DK50018 gerechtvaardigd is. Tenslotte betaal je bij elke aanschaf van een "Next generation" DR4018 steeds weer die € 22 meer...

Een andere vraag die mij bezig houdt is de koppeling via Bluetooth: deze is, voor zover ik heb kunnen nagaan, geheel zonder beveiliging. Zodra de App geladen is wordt mijn DK50018 getoond en kan ik hem aanpassen, waarbij de DK50018 van de besturing van de centrale wordt losgekoppeld. Hoe werkt dit in de praktijk wanneer er een aantal DK50018's actief zijn op een baan op een tentoonstelling? Kan dan iedere bezoeker met een telefoon en de Digikeijs App naar hartenlust de daar in gebruik zijnde DK50018's aanpassen?

Tot zover maar even weer mijn eerste reactie op het bericht van Koos.

Zelf heb ik nog geen verdere antwoorden van Digikeijs ontvangen en kan dus daarover niets nieuws melden.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 06 april 2021, 16:32:41 door Bert_Apd. Reden: Kleine tekstuele aanpassingen »

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #81 Gepost op: 06 april 2021, 18:00:55 »
Hallo Bert,

Dank voor je uitvoerige reactie!  :)
Inderdaad is het de vraag of je (steeds weer) zoveel geld extra wil neerleggen voor de extra functionaliteit.
Het was natuurlijk nieuw én uitdagend én met korting dat we allemaal de nieuwe DK50018 module hebben aangeschaft.
Mijn ervaring met de DR4018 is dat als je steeds dezelfde soort wissels of seinen wil schakelen, dan is deze (prijsgunstiger) module ruim voldoende en eenvoudig te programmeren.
Wil je echt allerlei (ook eigen) combinaties maken, dan leek de App optie veelbelovend.
Dan is de DR4018 een stuk bewerkelijker.

Overigens zie ik in de roadmap voortgang bij het probleem van het niet vasthouden van preset 2 na configureren per uitgang!
Ze zijn aan het 'intern testen'!
Dan zou mijn hoofdprobleem binnenkort opgelost zijn! (y)

We zullen zien!
Gr Koos




2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #82 Gepost op: 06 april 2021, 21:02:59 »
Koos,

Waarom gebruik je een sprog?
Je kan dat toch gewoon met de DR5000 doen?

mvg Ronald

Hi Ronald,
Met de SPROG kun je DCC decoders in de lok's tunen.
Bijvoorbeeld het bijstellen van de snelheden en vooral het adres wijzigen.
De SPROG detecteert het type/merk van de decoder.
Niet altijd, meestal wordt een groep van een bepaald type/merk aangegeven, waarmee je verder gaat.
Met de DR5000 heb je zulke mogelijkheden niet, voor zover ik kan overzien.

Hier een link naar een SPROG handleiding van de DTS website:
https://in05.hostcontrol.com/resources/510743ee26f0d6/99b6a77e21/file-object/Handleiding%20Sprog%20v3-2019.pdf

Het is even wennen, maar ik heb bijvoorbeeld een omgebouwde Fleischmann lok 'getemd'.  ;D

Hoop dat dit antwoord duidelijk is.
Gr
Koos


2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #83 Gepost op: 07 april 2021, 15:23:16 »
Hallo DK50018 gebruikers,

Even een aanvulling op het onderstaande:

Een andere vraag die mij bezig houdt is de koppeling via Bluetooth: deze is, voor zover ik heb kunnen nagaan, geheel zonder beveiliging. Zodra de App geladen is wordt mijn DK50018 getoond en kan ik hem aanpassen, waarbij de DK50018 van de besturing van de centrale wordt losgekoppeld. Hoe werkt dit in de praktijk wanneer er een aantal DK50018's actief zijn op een baan op een tentoonstelling? Kan dan iedere bezoeker met een telefoon en de Digikeijs App naar hartenlust de daar in gebruik zijnde DK50018's aanpassen?

Vanochtend kwam mijn zoon op bij mij op bezoek en kon zonder enig probleem met zijn eigen telefoon + App mijn DK50018 via bluetooth benaderen en mijn operationele configuratie aanpassen...  :-[

Ik heb dit probleem aan Digikeijs gemeld. Ben benieuwd naar de oplossing.

Groeten,
Bert

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #84 Gepost op: 07 april 2021, 15:34:06 »
Ik heb al antwoord gekregen:

Citaat
dat is op dit moment niet te voorkomen, maar bedankt voor de tip, we zullen kijken of we dit in de toekomst kunnen veranderen.

Bedankt / Kind Regards / mit freundlichen Grüßen
Digikeijs

Nog niet te beveiligen dus...  :'(

Groeten,
Bert

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #85 Gepost op: 07 april 2021, 15:40:36 »
Met dank aan Bert en Koos voor het grondige onderzoek in deze.

In zijn algemeenheid doet dit geen goed aan de naam Digikeijs. Wellicht is het niet aan Karst Drenth om hier zijn betrouwbare visie op te geven maar het zal voor veel modelspoorders (en niet alleen Nederlanders) belangrijk zijn om de continuïteit van de ontwikkeling en ondersteuning van dit bedrijf te weten. De procedure (een onvolwassen product op de markt zetten en de gebruikers laten testen) die ik hier lees is wat dit betreft wel een veeg teken. En hopelijk eenmalig.

Rian   

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5760
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #86 Gepost op: 07 april 2021, 15:46:04 »
Kom kom Rian, niet zo dramatisch. Er gaat niets verloren als je de decoder hebt aangeschaft, je kunt het ding toch gewoon weer inleveren en je krijgt je centjes terug.

Dit topic doet me een beetje voorkomen alsof Digikeijs uniek is in het uitbrengen van een nieuw product wat nog kinderziekten bevat c.q. nog niet de gewenste functionaliteit. Ik vind het wat overtrokken, vind je het niets dan wacht je toch wat langer?

Ik vind hen die het product kopen en wel feedback leveren veel productiever, hulde daar voor.

Gr, Ben.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #87 Gepost op: 07 april 2021, 16:00:22 »
Dat is me te kort door de bocht Ben. Digikeijs heeft zich ontwikkeld tot een groot bedrijf en parallel daaraan loopt professionalisering. Adel verplicht.
"Gewoon inleveren en je centjes terug" past hier niet bij. Als dit de oplossing/trend zou worden dan maak ik me zorgen over de toekomst.

Rian
« Laatst bewerkt op: 07 april 2021, 19:05:04 door RBlok »

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #88 Gepost op: 08 april 2021, 09:33:15 »
Ook goedemorgen!

Toch zie je weer voortgang in de Digikeijs roadmap:



Link ervan: https://roadmap.digikeijs.com/b/S62jQ2nW/digikeijs-2nd-generation

Er zijn al een aantal issues in 'user testing' en zelfs 1 'released'!

Voor mijzelf is de preset 2 issue (simpel rood/groen sein) voornamelijk van belang.
Hoop dat de lang verwachte update binnenkort uit komt ::)

Overigens heb ik de DK20018 toch maar ingebouwd op mijn baan met voorlopig een aantal uitgangen op
preset 6 (Wissel met motoraandrijving met eindschakelaar-ook voor max 8 uitgangen).
Dit geeft ook een constant signaal op mijn oude Fleischmann seinen met rijstkorrel lampjes.
Weet niet of hedendaagse ledlampen deze voeding verdragen  ???
Dus ik neem geen verantwoordelijkheid voor deze optie.
Heb er ook nog een aantal losse oude wissels aangehangen om toch te kunnen testen.



Heb inmiddels mijn laatste analoge circuit bijna omgebouwd naar digitaal.
Voel het als het einde van een tijdperk. :-[
Scheelt wel een heleboel Reedkontakten, gelijkrichters, (wissel) relais en vooral die witte draadjes.



Heb alleen nog 2 analoge ontkoppelrails en de lichtjes in de huisjes op de trafo.
Maar ik 'vrees' dat de besturing hiervan ook wel eens digitaal gaat worden. ;)

Kortom, voor onze hobby geldt: Je blijft maar wijzigen!

Veel plezier allemaal!
Gr
Koos



2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #89 Gepost op: 08 april 2021, 11:34:20 »
Eveneens goedemorgen,

@Koos:


Er zijn al een aantal issues in 'user testing' en zelfs 1 'released'!


Het onder "released" vermelde gebeuren is de (eerste) aanpassing van de App, die eind maart al vrijgegeven is. Deze wijziging had betrekking op het verwijderen van de onjuiste Optie "Kort" voor de wisseladressen.
Als het goed is is die Update toen ook (automatisch) op je telefoon bijgewerkt.


Overigens heb ik de DK20018 toch maar ingebouwd op mijn baan met voorlopig een aantal uitgangen op
preset 6 (Wissel met motoraandrijving met eindschakelaar-ook voor max 8 uitgangen).
Dit geeft ook een constant signaal op mijn oude Fleischmann seinen met rijstkorrel lampjes.
Weet niet of hedendaagse ledlampen deze voeding verdragen  ???

Preset 6 geeft (tenminste als het correct op de DK50018 geïmplementeerd is) een permanente, via PWM gereduceerde effectieve spanning af, waardoor de aangesloten motoraandrijvingen wat minder herrie maken. De absolute uitgangsspanning is echter afhankelijk van de op de POWER aangesloten voeding.
Als dit een gelijkstroomvoeding is (DC) dan is de absolute spanning gelijk aan die van de gelijkstroomvoeding verminderd met het spanningsverlies van de in de DK50018 aanwezige gelijkrichter. Heb je echter een wisselstroomtrafo (AC) aangesloten op de POWER, dan is de absolute spanning een factor 1.4 hoger dan de op de trafo aangegeven spanning: 16 Volt AC levert dan al ruim 22 Volt op aan de uitgang van de DK50018, ook weer verminderd met het spanningsverlies van de in de DK50018 aanwezige gelijkrichter. De seinen met LEDs hebben voorschakelweerstanden en kunnen dit hogere voltage over het algemeen wel hebben, of de rijstkorrellampjes deze (te hoge?) spanning langdurig kunnen verdragen valt te betwijfelen, meestal zijn deze voor maximaal 16 Volt geschikt.


@Ronald:

De 50018 onthoud niet mijn geprogrammeerde adres (20), na 1 nacht is hij het adres kwijt kiest de 50018 iets anders, 96 of 160 en dien ik hem opnieuw te programmeren. De melding in de supportcase heb ik al gemaakt..   Keep you posted want ik zou ook zo maar iets niet goed hebben ingesteld / gedaan / begrepen.....?

Heb jij al een terugmelding van Digikeijs gehad betreffende het "adresverlies"? Ik zie nog niets daarover in de RoadMap staan....

Ik heb ook geprobeerd dit te testen, maar ik heb dit verschijnsel zelf nog niet kunnen waarnemen.
Wat heb jij precies op de uitgangen van jouw DK50018 aangesloten en wat voor voeding heb jij op de POWER van de DK50018 aangesloten: DCC (Track Out), DC (gelijkspanningsvoeding) of AC (wisselstroomtrafo)? En wat is het voltage + vermogen (A of VA) daarvan?

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 08 april 2021, 15:35:43 door Bert_Apd »