Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App  (gelezen 29785 keer)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #45 Gepost op: 27 maart 2021, 23:21:43 »
Hallo Arno en Koos,

Jullie bevindingen hebben mij nieuwsgierig gemaakt naar deze opvolger van de DR4018...

Ik begrijp uit jullie opmerkingen dat niet alles vlekkeloos functioneert.

Ik heb er inmiddels ook eentje besteld en zal deze geheel nieuw ontwikkelde DK50018 zodra ik hem binnen heb eens grondig gaan testen en functioneel vergelijken met de mogelijkheden van de huidige DR4018.

Ik blijf hier geïnteresseerd meelezen en zal ook mijn bevindingen hier aan die van jullie toevoegen.

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2021, 23:26:12 door Bert_Apd »

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #46 Gepost op: 28 maart 2021, 17:06:07 »
Bert & Arno,

Ben vandaag tot de conclusie gekomen dat het voeding uit/aan probleem bij preset 2 (twee licht sein) al direct bij de DK50018 optreedt.
Dit is dus bij het individueel programmeren van alle 8 OUT's.
Dus zowel bij '4 wissels & 4 seinen', als bij '8 seinen'.
Gebruik je de optie 'zet alle uitgang op preset 2', dan is er geen uit/aan voeding probleem.

Mijn conclusie: het individueel programmeren is nog NIET overal ok.
Zie ook bericht van Arno mbt preset 7

De centrale heeft kennelijk geen invloed bij het voeding probleem.

Ben benieuwd naar de reactie van Digikeijs op mijn vragen.
Is me voor maandag beloofd. :)

Prettige zondag verder!
Gr
Koos
2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #47 Gepost op: 28 maart 2021, 21:16:58 »
Hallo Koos,

Bedankt voor je aanvullende informatie. Ben benieuwd naar de reactie van Digikeijs.

Groeten,
Bert

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #48 Gepost op: 29 maart 2021, 13:56:16 »
Hallo Arno en Koos,

Nog even een aanvulling op mijn eerdere vraag aan Arno:

Hallo Arno,

Vervelend dat het (nog) niet werkt.

Zou je de CVs CV8, CV513 en CV521 kunnen uitlezen, dan kan ik je met die informatie misschien verder helpen.

Groeten,
Bert

Zoals mij nu is gebleken staat op de website van Digikeijs dat het uitlezen van CVs bij de huidige DK50018 (nog?) niet is geïmplementeerd:

Citaat
DK50018 openstaande taken en roadmap

In de nabije toekomst openen we een openbare roadmap waarop alle openstaande taken en nieuwe verbeteringen voor de app en de 2e generatie Digikeijs producten worden getoond. Aangezien dit nog niet klaar is, willen we u informeren dat we momenteel twee belangrijke openstaande taken hebben die nog niet zijn voltooid.
 
- Voor de DK50018 gebruikt de app momenteel een kort / lang adresconfiguratie wat niet correct is, we zijn bezig dit te wijzigen. De functionaliteit werkt voor de rest prima maar het zal een range van 1 - 2044 worden zonder onderscheid kort / lang.
 
- Voor de DK50018 werkt het uitlezen van cv's momenteel nog niet, we zijn bezig dit toe te voegen.

Bovendien werken we nog aan de online handleiding voor de DK50018, kijk voorlopig op ons youtube-kanaal voor video-instructies.

Bron: https://support.digikeijs.com/hc/nl/articles/360018846618-DK50018-openstaande-taken-en-roadmap

Dus voor het kunnen uitlezen van CV's is het wachten op een Firmware-update van de DK50018...

Dit bemoeilijkt ook het door mij eerder beloofde compatibiliteitsonderzoek tussen de DK50018 en de DR4018, helaas...  :'(

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2021, 13:58:24 door Bert_Apd »

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #49 Gepost op: 29 maart 2021, 16:37:06 »
Net bericht van Digikeijs:

"Na het testen blijkt inderdaad dat er op dit moment een probleem is met de preset per uitgang. Ik heb onze ontwikkelaars aan het werk gezet om dit zsm op te lossen. Zodra ik een update heb laat ik dit meteen weten."

Ik ook op dit forum!  :D
2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #50 Gepost op: 29 maart 2021, 17:03:18 »
Hallo Koos,

Nou lekker dan, 6 maanden na aankondiging met "functionerende" video-presentaties en (neem ik aan) uitgebreid testen moeten de enthousiast gemaakte kopers de "bugs" ontdekken? Fijne "ontwikkelaars"....  :-X

Ik ben benieuwd hoelang de oplossing (update van de App en/of update van de DK50018 Firmware) gaat duren...

Heb nu al spijt van mijn aankoop...  :-\

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 29 maart 2021, 17:05:15 door Bert_Apd »

ArnodeBruin

  • Offline Offline
  • Berichten: 90
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #51 Gepost op: 29 maart 2021, 21:25:22 »
@Bert


IK heb nog niet gedaan met cv uitlezen, omdat de DK50018 is alweer opgelost door draden omgewisseld bij signal uitgang.
Als tussen de centrale en DK50018 niet doet met schakelbord van de centrale dan moet je de draden omwisselen dan werk hij wel met schakelbord van de centrale. Bij 4018 heeft geen last van volgens mij...

Groet Arno

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #52 Gepost op: 29 maart 2021, 21:59:14 »
@Arno,

De manier van aansluiting op de SIGNAL zou geen verschil mogen maken, zoals je al zegt maakt dat bij de DR4018 ook niets uit.

Als dat bij de DK50018 wel problemen veroorzaakt klopt ook daarbij iets niet...

Zodra ik mijn DK50018 binnen heb zal ik ook de invloed van de manier van aansluiten controleren...

Groeten,
Bert

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #53 Gepost op: 30 maart 2021, 13:30:26 »
Heb nog wat zitten pielen met een testopstelling met 8 (2-licht) seinen aangesloten en geen wissels meer aangesloten.
Voor de 'testers' onder ons: de wissels relais kunnen doorbranden als ze een constante voeding voor een sein voor hun kiezen krijgen. :police: ::) ::)
Als je seinen op een wisselsignaal aansluit dan krijg je alleen een kortstondige flits. Eerst groen dan rood, of andersom.

Heb dus (al eerder) met dat testen vastgesteld dat dat 'preset 2' (2-licht sein) dus NOG niet goed werkt.
Als alternatief blijkt 'preset 6' (wissel met motoraandrijving met eindschakelaar) ook bruikbaar voor mijn (oude) Fleischmann seinen.
Geen idee of deze optie (led) lampjes schade toe kan brengen? Dus op eigen risico.  ???

Ben overigens bezig om mijn laatste analoge circuitje ook maar digitaal te maken.
De DK50018 wil ik gebruiken voor 3 normale wissels (3 x preset 0), 1 driewegwissel (2 x preset 0), 1 ahob (1 x preset 3) en 2 seinen (2 x preset 2 (of 6))
Als ik preset 6 gebruik voor die laatste 2 seinen, dan blijft (in de testopstelling, stand alone & ook aan de centrale) de DK50018 stabiel, ook na voeding uit/aan.
Gebruik voor de ahob en de 2-licht seinen op dit circuit van die oude DB voorseinen, waarvan ik de lampjes, qua kleur, wat aangepast heb.



Verder heb ik nog 11 plekken over op mijn 3e terugmeld module (DR4088CS).
Gelukkig is die module opgesplitst in 2 secties, die ik toewijs aan de centrale (1) en de booster (2)
Dit kleine baantje heeft dus 2 voedingen met een dubbele isolatie (tussen W43 & W44)
Hierbij een (AnyRail) principe schets en een foto van dat stukje (nog analoge met magneet contacten en relais) baan



Ben aan het proberen om met Koploper er ca. 3 treinen 'ruzie makend, heen en weer' te laten rijden. ;D
Als het allemaal gelukt is, dan bericht ik hierover.



Als Digikeijs wat nieuws heeft meld ik me weer!

NB: In deze Corona tijd, waarbij we ons schuilhouden voor het virus, is het plaatsen van berichten in dit forum een leuke bezigheid. :)
Hoop dat ik niet te uitgebreid ben.  :o

Groetjes,
Koos

2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #54 Gepost op: 30 maart 2021, 13:55:16 »
Hallo Koos,

Weer bedankt voor de aanvullingen. Ik wacht nog op de aflevering van de DK50018 bij mij thuis...  ;)

NB: In deze Corona tijd, waarbij we ons schuilhouden voor het virus, is het plaatsen van berichten in dit forum een leuke bezigheid. :)
Hoop dat ik niet te uitgebreid ben.  :o

Als we elkaar dan toch bezig moeten houden: ik ontdekte weer een aanvulling bij de informatie over de DK50018, de preset-instellingen...

> https://support.digikeijs.com/hc/nl/articles/360018631717-Preset-informatie

De NS seinen hebben blijkbaar bij Digikeijs een nieuw seinbeeld: "Geel met draaiknop"...  ;D

         

De omschrijvingen bij Preset 7 dienen als volgt te zijn:

R+R+R = Rood
G+R+R = Groen
R+G+R = Geel
G+G+R = Groen knipper + Cijfer
R+R+G = Geel + Cijfer
G+R+G = Groen knipper
R+G+G = Geel knipper
G+G+G = Geel + knipperend Cijfer

Ik neem aan dat de DK50018 met instelling Preset 7 deze seinbeelden ook toont...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2021, 14:44:33 door Bert_Apd. Reden: Correcte NS seinbeeldschakeling toegevoegd »

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #55 Gepost op: 30 maart 2021, 19:07:15 »
Hallo,

Ik zie dat Digikeijs hier blijkbaar geïnteresseerd meeleest en de beschrijving inmiddels al heeft aangepast, althans de Nederlandse versie...

Citaat
Geel met knipperend nummer

De Duitse en Engelse versie hebben ook nog een aanpassing nodig:

Citaat
Gelb mit Wählscheibe

Citaat
Yellow with dial-blink

Bert  ;)

Bert_Apd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1843
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #56 Gepost op: 31 maart 2021, 10:39:42 »
Hallo Arno en Koos,

Gisteren eind van de middag mijn DK50018 via de post ontvangen, ben gisteravond meteen aan het testen gegaan.

Vanuit de doos eerst aangesloten op mijn "Roco standaard" ingestelde (witte) z21 Start met MultiMaus, POWER+SIGNAL beide op de Track-OUT.
Groene Power-Led brandt, maar verder geen enkele reactie bij het wisselschakelen, noch op adres 1, noch op adres 5. en hoger.
Mij de opmerking van Arno en het aan hem gegeven advies van Digikeijs herinnerend heb ik de aansluitdraden op de Track-OUT omgedraaid, en jawel, de DK50018 reageert nu wel op de schakelopdrachten: de gele led licht bij het schakelen op. Echter, pas bij schakelen van het wisseladres 5 (het bekende MultiMaus/Roco verschijnsel) schakelt de eerste uitgang 1C2 volgens Preset 0, blijkbaar de default-instelling. De DK50018 schakelt nu via de MultiMaus vanaf adres 5 t/m adres 12.

Vervolgens geprobeerd als startadres het (z21/roco) wisseladres 1 in te stellen via "indrukken Program-knopje" en wissel 1 schakelen. Na indrukken van de Program-knop gaat de gele led wel aan, maar na het schakelen van wisseladres 1 gaat de led niet uit, pas na indrukken van de Program-knop gaat de led weer uit, maar de DK50018 reageert echter nergens meer op, gele ledje knippert bij het schakelen wel, maar verder op geen enkel wisseladres met een omschakeling van uitgangen. Nogmaals geprobeerd via dezelfde methode wisseladres 5 als eerste adres in te stellen, en ziedaar nu heeft de eerste uitgang 1C2 het wisseladres 5 gekregen, de DK50018 heeft nu de adressen 5-12 met instelling Preset 0.

Blijkbaar kan de DK50018 niet op de (default) Roco "MultiMaus" wisseladressering ingesteld worden vanaf wisseladres 1, de DK50018 werkt via het proces "knopje drukken + wissel schakelen" alleen via de "RCN-213 standaard" vanaf moduleadres 1. Bij de DR4018 was de "niet-RCN-213" adressering wel ondersteund. Ook in de App heb ik geen mogelijkheid gevonden om de instelling van het eerste wisseladres al of niet volgens RCN-213 te kunnen doen.

Nadat de DK50018 vanaf wisseladres 5 wel goed schakelde heb ik nogmaals de bedrading op de Track-OUT omgedraaid. Daarna reageerde de DK50018 weer maar heel sporadisch op de schakelopdrachten. Blijkbaar was de geactiveerde RailCom de oorzaak van dit probleem, want na deactivering van de RailCom reageerde de DK50018 weer normaal.

Voorlopige conclusies:
  • De DK50018 is (althans bij mijn z21) afhankelijk van de manier van aansluiting op de Track-OUT gevoelig voor geactiveerde RailCom en schakelt dan niet.
  • De DK50018 is alleen adresseerbaar volgens de RCN-213 adressering, de oude "MultiMaus" wisseladressen 1-4 zijn niet bruikbaar.
  • Bij het instellen van het eerste wisseladres via "knopje drukken + wissel schakelen" gaat na het wisselschakelen de gele led niet uit, terwijl het geschakelde adres wel als eerste wisseladres wordt vastgelegd. Na het instellen moet ter afsluiting direct handmatig de program-knop weer worden ingedrukt anders worden eventuele volgende schakelopdrachten weer als eerste adres vastgelegd, enz...  Bij de DR4018 ging na het instellen van het eerste wisseladres de rode led vanzelf uit.
  • De gele led reageert bij alle wisselschakelingen, ook op de adressen die niet voor hem gelden. De DR4018 reageert alleen op zijn eigen adressen.

Tot zover de eerste ervaringen met de DK50018 aan mijn (witte) z21 Start.

Nieuwsgierig naar het probleem van Koos met de App-instelling "4 wissels + 4 seinen" heb ik daarna nog even gespeeld met het instellen van de DK50018 via de App.
En inderdaad, het is mij ook gelukt het probleem van Koos te reconstrueren: Ook bij mij branden alle lampjes van de seinen...

         

Dus eerst maar even afwachten tot er een update van de App en/of Firmware komt...

Ik zal vandaag als ik tijd heb de DK50018 aansluiten op mijn DR5000 om te zien of daar ook vergelijkbare problemen optreden als bij de z21. Verder zal ik eens kijken in hoeverre de DK50018 voor wat betreft de CV-programmering compatibel is met de DR4018 CV-definities.

Groeten,
Bert

« Laatst bewerkt op: 31 maart 2021, 10:59:32 door Bert_Apd. Reden: Opmaak gewijzigd »

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #57 Gepost op: 31 maart 2021, 11:35:30 »
Hi Bert & Arno,

Bert > Dat is nou een 'echte' testopstelling!  ;D (y)

NB: Digikeijs had mij gisteren gemeld dat mijn voeding probleem alleen bij preset 2 voorkomt (althans bij hun testen)
Verder dat ze snel met een overzicht ('roadmap') komen met alle bugs die zijn aangemeld, ook die van preset 7 van Arno.

Bert > Jouw bevindingen aub ook (formeel) aanmelden bij Digikeijs. Ondanks dat ze dit forum wellicht ook lezen.

Toen ik begon met digitaal heb ik op 'Houten Digitaal 2019' een DR5000 en een zwarte Z21 MultiMaus gekocht.
Ik werd knettergek van dat programmeren van die MultiMaus met dat kleine scherm en beperkte toetsenbord.
Nadat ik de Z21 App op een oude mobiel had geïnstalleerd was ik daar een stuk blijer mee en heb die MultiMaus maar weer verkocht.
Overigens heb ik tot eind 2020 de automatisering van wissels en seinen analoog gehad middels schakelrails en magneet contacten.
Daarna was de DR5000 PC applicatie en Koploper op de laptop voldoende voor mij om alle nieuwe hardware te installeren en te besturen.
Gebruik de Z21 App eigenlijk alleen maar om voor 'bezoekers' de 2 lok's met geluidskaarten herrie te laten maken als ze rondjes draaien.
Persoonlijk ben ik die herrie al aardig zat!  :(

> allemaal > veel plezier met het testen.
Ik wacht Digikeijs even af

Gr
Koos


 


2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #58 Gepost op: 31 maart 2021, 11:44:00 »
Gebruik de Z21 App eigenlijk alleen maar om voor 'bezoekers' de 2 lok's met geluidskaarten herrie te laten maken als ze rondjes draaien.
Persoonlijk ben ik die herrie al aardig zat!  :(

Wat voor de een gruwel kan zijn is voor de ander puur genot  ;)

KoosDeJong

  • Offline Offline
  • Berichten: 143
  • Nooit te oud om digitaal te ontdekken!
    • YouTube kanaal van Koos de Jong
Re: DK50018 - Nieuwe Digikeijs wisseldecoder te programmeren via Bluetooth App
« Reactie #59 Gepost op: 31 maart 2021, 15:15:47 »

;D ;D Wijze woorden !!!!! ;D ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 04 april 2021, 16:21:50 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »
2 rail analoog én digitaal, Koploper software, Digikeijs hardware, LocoNet, Fleischmann + Roco + Piko lok's op 'good old' Modellgleis 😁
De Avatar: mijn 1e trein was een blikken BUB V200. Nu een kunststof Roco en een oude luidruchtige gietijzeren Trix �