Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:26:11
Spoor S in Europa - Presentatie van spoor S treinen van BUB, JEP en Stadtilm door sncf231e
Vandaag om 12:25:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:10:25
PB Models, ICR-rijtuigen door Luc2000
Vandaag om 12:09:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 12:07:06
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
Vandaag om 11:42:24
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Rudolf Stammis
Vandaag om 11:35:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:24:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 11:17:54
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door RetroJack
Vandaag om 10:47:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 10:42:38
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 10:39:08
Roco modellen op aliexpress door Arjan6511
Vandaag om 10:28:37
verschil in montage plaat dieselmotor wagen door edwin1974
Vandaag om 10:28:02
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 10:07:27
Märklin 2025 door Corné81
Vandaag om 09:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 08:59:35
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 08:35:34
De dingen die je kan maken uit een plaat. door MOVisser
Vandaag om 08:27:38
Duits transport, waar in NL? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 07:35:25
VAM containerwagens spoor-0 door Frits C
Vandaag om 07:13:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:27:05
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door DJV
Vandaag om 01:29:54
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
25 October 2025, 23:19:18
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen? door Nijboer
25 October 2025, 23:14:28
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
25 October 2025, 21:57:25
Bahnstrecke 5867 door einte
25 October 2025, 21:28:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Ronald69
25 October 2025, 20:51:02
Camp 3 door Lucien
25 October 2025, 20:35:09
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
25 October 2025, 20:33:37
  

Auteur Topic: Oude koppelingen vervangen door NEM  (gelezen 14477 keer)

AlexanderR

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Oude koppelingen vervangen door NEM
« Gepost op: 02 March 2008, 18:14:28 »
Hallo!

Een herintreder met een koppelingen vraagje hier.
Dat er NEM schachten voor koppelingen zijn is me duidelijk maar ik heb een paar wagons die geen NEM schacht hebben (zie foto).



Witte wagen is een Liliput, de bruine een Roco.
Zijn er losse NEM schachten voor dit type wagons verkrijgbaar?
Of (misschien zelfs) kant en klare Roco kortkoppelingen?
Of wordt het ingrijpend verbouwen?

Ik ga er van de week mee naar de modelbouwzaak in de buurt maar ik ben liever in de positie dat ik kan vertellen wat ik nodig heb dan dat er me verteld wordt wat ik nodig heb :)

Alvast bedankt voor de input!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6766
  • Spaar ze allemaal.
Re: Oude koppelingen vervangen door NEM
« Reactie #1 Gepost op: 02 March 2008, 18:40:34 »
Of er NEM schachten voor die wagens zijn weet ik niet, maar ik heb zelf wel enkele k.k.mech. onder of in wagens geplaatst waar je dus een NEM schacht aan bevestigd.
Er zijn van diverse modelspoorfabrikanten dergelijke mechaniekjes verkrijgbaar maar ik gebruik meestal de kleine versie van Symoba om onder de wagens te lijmen na daar eerst een vlak gedeelte gefreesd te hebben.
Voor gesloten wagens gebruik ik dan de goedkopere van Ribu welke wel zelf in elkaar gezet moet worden.
Deze kun je dan aan de binnenkant op de bodem van de bak lijmen en het staafje door een gat naar onderen laten steken.
Bekijk wel of je het nog de moeite van het wagentje waard vindt, de kosten per wagentje incl. kortkoppeling zijn al gauw rond de acht euro, maar met de Ribu kan dat een paar euro goedkoper zijn.
I.v.m. verhuizing heb ik geen foto's.

Gr. Stephan.
« Laatst bewerkt op: 02 March 2008, 18:43:39 door prutser »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: Oude koppelingen vervangen door NEM
« Reactie #2 Gepost op: 02 March 2008, 19:26:20 »
Roco heeft kortkoppelingskinematieken die je achteraf op een wagen kunt monteren. De Duitse benaming is Nachrüstkinematik für Bastler.

2 typen:
nummer 40343 voor 2-assige wagens tot 140 mm lengte.
nummer 40344 voor 2-assige wagens langer dan 140 mm en draaistelwagens tot 170 mm lengte.

Beide typen kosten 20,35 per pakje van 12 stuks (adviesprijs volgens catalogus).
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: Oude koppelingen vervangen door NEM
« Reactie #3 Gepost op: 02 March 2008, 20:30:22 »
Er zijn verschillende mogelijkheden.
Op dit fotootje twee mogelijkheden voor een Roco wagentje.



Rechts zie je een Roco kortkoppelmechaniek met nem schacht van het type waar Klaas over schreef. Vereist het gladmaken van de boden, maar dan koppelt het wagentje ook echt kort.
Links zie je een koppelhouder waarin een Roco kortkoppeling met zwaluwstaart past. Die koppelhouder stond vroeger los in de catalogus. Ik weet niet of Roco die nog los kan leveren, maar op beurzen kom je ze nog tegen.

Overigens heb je de echte kortkoppelmechanieken in soorten en maten.
Hieronder van links naar rechts een Roco mechaniek, een grote Symoba en een Fleischmannmechaniek met zwaluwstaartverbinding.



Het voordeel van de Symoba en het Fleischmannmechaniek is dat de koppeling in hoogte verstelbaar is. Het Roco mechaniek is speciaal bedoeld voor die oude Roco wagentjes. Daarbij zit de schacht op de goede hoogte, maar bij montage op andere wagentjes is dat niet zeker.
« Laatst bewerkt op: 02 March 2008, 20:41:15 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: Oude koppelingen vervangen door NEM
« Reactie #4 Gepost op: 02 March 2008, 21:38:55 »
Links zie je een koppelhouder waarin een Roco kortkoppeling met zwaluwstaart past. Die koppelhouder stond vroeger los in de catalogus. Ik weet niet of Roco die nog los kan leveren, maar op beurzen kom je ze nog tegen.
Staat ook nog in de catalogus. Nummer 40281. Volgens de tekst in de catalogus is deze speciaal bedoeld voor Fleischmannmodellen.

Overigens is de Roco catalogus een zeer informatief boekwerk. En tegenwoordig weer gratis af te halen bij de treinenwinkel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22627
Re: Oude koppelingen vervangen door NEM
« Reactie #5 Gepost op: 02 March 2008, 21:54:40 »
Die is inderdaad bedoeld voor oudere Fleischmannmodellen Klaas, maar is dan ook wat anders. Deze was echt bedoeld voor oudere Rocomodellen van pecies hetzelfde type als Alexander laat zien. Er zit een lange spriet bij wijze van veer aan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26863
    • Pagina van klaas
Re: Oude koppelingen vervangen door NEM
« Reactie #6 Gepost op: 02 March 2008, 22:13:56 »
Okee, die met de verende spriet zie ik niet meer in de catalogus staan. Was misschien te weinig vraag naar, aangezien Roco al heel lang standaard een kortkoppelmechanisme inbouwt in alle modellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

AlexanderR

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Oude koppelingen vervangen door NEM
« Reactie #7 Gepost op: 03 March 2008, 20:50:56 »
Bedankt voor alle reacties!

Dat wordt dus freezen. Nog nooit gedaan maar heb nu in ieder geval een excuus om een dremel te kopen. :D

Zodra ik resultaat heb laat ik het weten.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5401
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Oude koppelingen vervangen door NEM
« Reactie #8 Gepost op: 03 March 2008, 21:24:53 »
Heeft iemand ervaring met de kortkoppelmechaniekjes van Ribu? Hier is ook de hoogte van de koppeling instelbaar, maar ik vind het geheel nogal slapjes, de gebruikte koppeling (Fleischmann Profi met Ribu mechaniek onder een Lima ICR rijtuig) is erg makkelijk hoger of lage te buigen waardoor de wagon slecht koppelt. Misschien is er nu wat beters te koop ;D
RETROBAHN A.G.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Oude koppelingen vervangen door NEM
« Reactie #9 Gepost op: 03 March 2008, 21:51:41 »
ribu's ook een keer gebruikt onder een koploper.
dit was niet veel soeps.
heb nu een aantal keren de kleine simoba's gebruikt
en dit werkt zeer fijn.
hierop schuif je een losse schacht waardoor je de
koppeling ook op hoogte kunt stellen.
met de fleischmann mechaniekjes ook geen goede
ervaringen opgedaan.
hiervan is het mechaniek zeer snel lam, waardoor de
koppeling niet meer terugveerd.

tinus.