Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 20:50:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dennis1984
Vandaag om 20:50:47
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
  

Auteur Topic: Oude koppelingen vervangen door NEM  (gelezen 13566 keer)

AlexanderR

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Oude koppelingen vervangen door NEM
« Gepost op: 02 maart 2008, 18:14:28 »
Hallo!

Een herintreder met een koppelingen vraagje hier.
Dat er NEM schachten voor koppelingen zijn is me duidelijk maar ik heb een paar wagons die geen NEM schacht hebben (zie foto).



Witte wagen is een Liliput, de bruine een Roco.
Zijn er losse NEM schachten voor dit type wagons verkrijgbaar?
Of (misschien zelfs) kant en klare Roco kortkoppelingen?
Of wordt het ingrijpend verbouwen?

Ik ga er van de week mee naar de modelbouwzaak in de buurt maar ik ben liever in de positie dat ik kan vertellen wat ik nodig heb dan dat er me verteld wordt wat ik nodig heb :)

Alvast bedankt voor de input!

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6529
  • Spaar ze allemaal.
Re: Oude koppelingen vervangen door NEM
« Reactie #1 Gepost op: 02 maart 2008, 18:40:34 »
Of er NEM schachten voor die wagens zijn weet ik niet, maar ik heb zelf wel enkele k.k.mech. onder of in wagens geplaatst waar je dus een NEM schacht aan bevestigd.
Er zijn van diverse modelspoorfabrikanten dergelijke mechaniekjes verkrijgbaar maar ik gebruik meestal de kleine versie van Symoba om onder de wagens te lijmen na daar eerst een vlak gedeelte gefreesd te hebben.
Voor gesloten wagens gebruik ik dan de goedkopere van Ribu welke wel zelf in elkaar gezet moet worden.
Deze kun je dan aan de binnenkant op de bodem van de bak lijmen en het staafje door een gat naar onderen laten steken.
Bekijk wel of je het nog de moeite van het wagentje waard vindt, de kosten per wagentje incl. kortkoppeling zijn al gauw rond de acht euro, maar met de Ribu kan dat een paar euro goedkoper zijn.
I.v.m. verhuizing heb ik geen foto's.

Gr. Stephan.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2008, 18:43:39 door prutser »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Oude koppelingen vervangen door NEM
« Reactie #2 Gepost op: 02 maart 2008, 19:26:20 »
Roco heeft kortkoppelingskinematieken die je achteraf op een wagen kunt monteren. De Duitse benaming is Nachrüstkinematik für Bastler.

2 typen:
nummer 40343 voor 2-assige wagens tot 140 mm lengte.
nummer 40344 voor 2-assige wagens langer dan 140 mm en draaistelwagens tot 170 mm lengte.

Beide typen kosten 20,35 per pakje van 12 stuks (adviesprijs volgens catalogus).

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Oude koppelingen vervangen door NEM
« Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2008, 20:30:22 »
Er zijn verschillende mogelijkheden.
Op dit fotootje twee mogelijkheden voor een Roco wagentje.



Rechts zie je een Roco kortkoppelmechaniek met nem schacht van het type waar Klaas over schreef. Vereist het gladmaken van de boden, maar dan koppelt het wagentje ook echt kort.
Links zie je een koppelhouder waarin een Roco kortkoppeling met zwaluwstaart past. Die koppelhouder stond vroeger los in de catalogus. Ik weet niet of Roco die nog los kan leveren, maar op beurzen kom je ze nog tegen.

Overigens heb je de echte kortkoppelmechanieken in soorten en maten.
Hieronder van links naar rechts een Roco mechaniek, een grote Symoba en een Fleischmannmechaniek met zwaluwstaartverbinding.



Het voordeel van de Symoba en het Fleischmannmechaniek is dat de koppeling in hoogte verstelbaar is. Het Roco mechaniek is speciaal bedoeld voor die oude Roco wagentjes. Daarbij zit de schacht op de goede hoogte, maar bij montage op andere wagentjes is dat niet zeker.
« Laatst bewerkt op: 02 maart 2008, 20:41:15 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Oude koppelingen vervangen door NEM
« Reactie #4 Gepost op: 02 maart 2008, 21:38:55 »
Links zie je een koppelhouder waarin een Roco kortkoppeling met zwaluwstaart past. Die koppelhouder stond vroeger los in de catalogus. Ik weet niet of Roco die nog los kan leveren, maar op beurzen kom je ze nog tegen.
Staat ook nog in de catalogus. Nummer 40281. Volgens de tekst in de catalogus is deze speciaal bedoeld voor Fleischmannmodellen.

Overigens is de Roco catalogus een zeer informatief boekwerk. En tegenwoordig weer gratis af te halen bij de treinenwinkel.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21678
Re: Oude koppelingen vervangen door NEM
« Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2008, 21:54:40 »
Die is inderdaad bedoeld voor oudere Fleischmannmodellen Klaas, maar is dan ook wat anders. Deze was echt bedoeld voor oudere Rocomodellen van pecies hetzelfde type als Alexander laat zien. Er zit een lange spriet bij wijze van veer aan.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Oude koppelingen vervangen door NEM
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2008, 22:13:56 »
Okee, die met de verende spriet zie ik niet meer in de catalogus staan. Was misschien te weinig vraag naar, aangezien Roco al heel lang standaard een kortkoppelmechanisme inbouwt in alle modellen.

AlexanderR

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Oude koppelingen vervangen door NEM
« Reactie #7 Gepost op: 03 maart 2008, 20:50:56 »
Bedankt voor alle reacties!

Dat wordt dus freezen. Nog nooit gedaan maar heb nu in ieder geval een excuus om een dremel te kopen. :D

Zodra ik resultaat heb laat ik het weten.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5017
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Oude koppelingen vervangen door NEM
« Reactie #8 Gepost op: 03 maart 2008, 21:24:53 »
Heeft iemand ervaring met de kortkoppelmechaniekjes van Ribu? Hier is ook de hoogte van de koppeling instelbaar, maar ik vind het geheel nogal slapjes, de gebruikte koppeling (Fleischmann Profi met Ribu mechaniek onder een Lima ICR rijtuig) is erg makkelijk hoger of lage te buigen waardoor de wagon slecht koppelt. Misschien is er nu wat beters te koop ;D
RETROBAHN A.G.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1538
Re: Oude koppelingen vervangen door NEM
« Reactie #9 Gepost op: 03 maart 2008, 21:51:41 »
ribu's ook een keer gebruikt onder een koploper.
dit was niet veel soeps.
heb nu een aantal keren de kleine simoba's gebruikt
en dit werkt zeer fijn.
hierop schuif je een losse schacht waardoor je de
koppeling ook op hoogte kunt stellen.
met de fleischmann mechaniekjes ook geen goede
ervaringen opgedaan.
hiervan is het mechaniek zeer snel lam, waardoor de
koppeling niet meer terugveerd.

tinus.