Doel:€250.00
Donaties:€352.00

Per saldo:€102.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 29-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

hoe aan te sluiten seinen op schakelaars door Reinier Z.
Vandaag om 18:56:03
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Wim Vink
Vandaag om 18:55:14
Diagonaal spoor kortsluiting door Ronald Halma
Vandaag om 18:54:32
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Duikeend
Vandaag om 18:52:00
Gemeentetram Eemstede door eemstede
Vandaag om 18:49:04
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door arnout
Vandaag om 18:39:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 18:27:52
Rheinburgh, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 18:22:14
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:18:06
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door Aford
Vandaag om 18:12:42
Team Mitropa SS ABd 623/626, het grote avontuur door Tomasso
Vandaag om 18:10:40
Lenz LZV centrale/versterker, ervaringen gevraagd. door VvKan
Vandaag om 18:01:59
Minimale afmetingen baan N en alleen bovendeks door Frank 123
Vandaag om 17:53:47
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 17:52:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luc2000
Vandaag om 17:44:55
109-jarig werkpaard maakt Amsterdamse tramsporen schoon door HRP
Vandaag om 17:29:06
Knooppunt aan de Twentelijn door 1200blauw
Vandaag om 17:25:01
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 17:12:25
De Ponlijn in de Kersenbaan Amersfoort door Carel Ruysink
Vandaag om 17:01:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:55:06
Aansluiten van een FL6152 draaischijf op digitaal baan door erik2
Vandaag om 16:47:31
Pfarrerwinkel bahn door Johnnytrein
Vandaag om 16:11:07
PIKO fabriek #61149, bouwverslag. door NS1220
Vandaag om 16:09:07
Werking hoofd en rangeersein door heuvelbaan
Vandaag om 15:40:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:28
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door MartOnTheWeb
Vandaag om 15:30:19
Modelspoorbaan Fleischmann door Wim Vink
Vandaag om 15:16:41
Trein rijdt in 1x andersom....centrale DR5000 door hans1958
Vandaag om 15:08:53
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Eric B
Vandaag om 13:33:24
Waar en hoe seinpalen op station met 3 sporen door Martin Hornis
Vandaag om 12:59:59
  

Auteur Topic: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?  (gelezen 1345 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1133
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #15 Gepost op: 25 januari 2021, 22:27:57 »
Het is altijd de rechter rail tov van de richting van de trein die ~3.5V lager dient  te zijn dan de linker rail.

De BM1 bestaat slechts uit 5 diodes (+ 1tje contra), de BM2 is ingewikkelder daarbij wordt elke andere puls verlaagd. Ik heb dat zelf opgelost met door een JK flip-flop te gebruiken. Het zal me niet verbazen als Lenz dat ook heeft gedaan. Ik heb alleen nog geen werkend prototype daar ik in afwachting ben van componenten. En de BM3 is een BM2 module met extra aansluitingen om een bloksysteem te vormen.

Je kan Lenz decoders (en esu's ?) anders leren om te gaan met ABC blokken opdat treinen dat zelf kunnen pendelen. Deze decoders kan je dusdanig configureren dat ze naar een X aantal tijd weer vanzelf omkeren. Dan kan je ze ook nog zover krijgen dat ze op een ABC type 2 sectie (de bm2) een pauze houden op een tussen station.

Als je wilt pendelen ben je m.i. analoog beter uit (heb ik ook mooie oplossingen voor gemaakt), maar daar hebben we het vandaag niet over in dit draadje  ;).

Bas

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2909
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #16 Gepost op: 25 januari 2021, 23:07:16 »
 Bedankt ,Bas ,
Morgen verder.  ;)
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 2909
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #17 Gepost op: 26 januari 2021, 11:33:16 »
Hallo Bas en anderen,
Ik heb het ABC systeem van Lenz bestudeerd en speciaal de rem module BM 1.
Ik hoef alleen iets te hebben dat een loc doet remmen bij onveilig sein.
 Ze werken met een stuk geisoleerde rail aan de rechterkant t.o.v. de rijrichting. Een loc die in de andere richting rijdt ,reageert niet op in de remsectie en rijdt gewoon door.
 In het algemeen rij ik in twee richtingen over dezelfde sporen .
Dan moet de remsectie ook weer in de rechter rail zitten ,dus in de andere rail.  ;)
In mijn reeds bestaande baan moet ik dus zowel in de linker als rechter rail onderbrekingen maken .Dit is eigenlijk niet  (meer ) te doen.
Ik heb in mijn  bestaande analoge baan een rail  (de retourrail ) nergens onderbroken ,afgezien van een paar secties voor de bezetspoor melding. Alle "stopstukken "voor beide rijrichtingen zitten aan een kant
 Een rail doorzagen zou nog kunnen mss ,maar  er een isolatielas in  wurmen is niet te doen,  de halve baan en emplacement moet opgebroken worden .Dit wil ik echt niet meer.

Ik heb ook nog uitgezocht of je zo.n rem module in de andere rail  (links ) zou kunnen zetten en dan de module andersom aan  sluiten. Ik kom er niet uit,
 Wss werkt dat niet, maar dan moet ik  nog weten hoe een decoder reageert op het asymmetrische signaal. wat de decoder aangeboden krijgt.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200, 1300 , Mat 24 op 2 rail / bovenleiding .
  Met1 kopstation en 1 doorg. station in ovaal .Werkende lichtseinen .Ben bezig met de  bouw van een model van lok SSN 01 1075

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1133
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #18 Gepost op: 26 januari 2021, 11:49:23 »
Ik ben niet echt bekend met 0 rails, maar is doorslijpen en geen lasje gebruiken zo probleemvol dan? De spleten kan je nog opvullen met siliconen kit. Maar schiet je rails los ofzo?  :o

Overigens als je met de hand rijdt, weet je zeker dat je dan wel deze geautomatiseerde actie wilt? Is het niet makkelijker om een stuk stroomloos te maken voor die zeldzame gevallen dat je niet op zit te letten?

Bas

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
  • Veroniek
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #19 Gepost op: 26 januari 2021, 12:24:22 »
Ik heb ook nog uitgezocht of je zo.n rem module in de andere rail  (links ) zou kunnen zetten en dan de module andersom aan  sluiten. Ik kom er niet uit,
 Wss werkt dat niet, maar dan moet ik  nog weten hoe een decoder reageert op het asymmetrische signaal. wat de decoder aangeboden krijgt.
Peter
Ik kan het al behoorlijk oude draadje niet meer terugvinden, maar dit punt is al eens aan de orde geweest.  Als je in de LINKER rail (in rijrichting gezien) de diodemethode gebruikt zoals de BM1 gaat het niet werken.  Als je alle 5 diodes precies in de andere richting monteert (noem het BM1-invers)  dan werkt het wel op de linker rail. Dan zou je dus geen nieuwe stopstukken hoeven maken.  Moet je wel zelf 5 diodes kopen en aan elkaar solderen.
Lenz doet alles rechts om het systeem zowel voor BM1 als de 2 en de 3 eenduidig te houden, maar met de diodes is links dus wel mogelijk.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 110
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #20 Gepost op: 26 januari 2021, 14:39:43 »
De BM1 bestaat slechts uit 5 diodes (+ 1tje contra), de BM2 is ingewikkelder daarbij wordt elke andere puls verlaagd. Ik heb dat zelf opgelost met door een JK flip-flop te gebruiken. Het zal me niet verbazen als Lenz dat ook heeft gedaan. Ik heb alleen nog geen werkend prototype daar ik in afwachting ben van componenten. En de BM3 is een BM2 module met extra aansluitingen om een bloksysteem te vormen.

@Bas: Welke diodes zouden hiervoor zijn te gebruiken ? Kan dat met gewone 1N4001 of zijn hier andere voor nodig ?

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 1133
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #21 Gepost op: 26 januari 2021, 14:58:43 »
Die kan je gebruiken ja. Ze hebben een iets hogere spanningsdrop volgens de datasheet, maar dat moet geen probleem zijn.

https://www.vishay.com/docs/88503/1n4001.pdf

Bas

VvKan

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
  • Veroniek
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2021, 15:57:51 »
Die zijn 1A.  Zou ik nooit doen.  1 kortsluiting en weg zijn ze.  Bovendien zouden sommige loc's bij optrekken misschien ook wel tegen dit maximum aankomen.
En waarom geen zwaardere ?  Kosten hetzelfde of misschien 1 cent meer.  Lenz gebruikt een 5A versie, maar 3A lijkt mij ook goed.
VERONIEK
0 0m H0 H0m TT Lenz ABC RailCom SBB BLS FO BVZ