Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
  

Auteur Topic: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?  (gelezen 3824 keer)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #15 Gepost op: 25 januari 2021, 22:27:57 »
Het is altijd de rechter rail tov van de richting van de trein die ~3.5V lager dient  te zijn dan de linker rail.

De BM1 bestaat slechts uit 5 diodes (+ 1tje contra), de BM2 is ingewikkelder daarbij wordt elke andere puls verlaagd. Ik heb dat zelf opgelost met door een JK flip-flop te gebruiken. Het zal me niet verbazen als Lenz dat ook heeft gedaan. Ik heb alleen nog geen werkend prototype daar ik in afwachting ben van componenten. En de BM3 is een BM2 module met extra aansluitingen om een bloksysteem te vormen.

Je kan Lenz decoders (en esu's ?) anders leren om te gaan met ABC blokken opdat treinen dat zelf kunnen pendelen. Deze decoders kan je dusdanig configureren dat ze naar een X aantal tijd weer vanzelf omkeren. Dan kan je ze ook nog zover krijgen dat ze op een ABC type 2 sectie (de bm2) een pauze houden op een tussen station.

Als je wilt pendelen ben je m.i. analoog beter uit (heb ik ook mooie oplossingen voor gemaakt), maar daar hebben we het vandaag niet over in dit draadje  ;).

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #16 Gepost op: 25 januari 2021, 23:07:16 »
 Bedankt ,Bas ,
Morgen verder.  ;)
Groeten ,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #17 Gepost op: 26 januari 2021, 11:33:16 »
Hallo Bas en anderen,
Ik heb het ABC systeem van Lenz bestudeerd en speciaal de rem module BM 1.
Ik hoef alleen iets te hebben dat een loc doet remmen bij onveilig sein.
 Ze werken met een stuk geisoleerde rail aan de rechterkant t.o.v. de rijrichting. Een loc die in de andere richting rijdt ,reageert niet op in de remsectie en rijdt gewoon door.
 In het algemeen rij ik in twee richtingen over dezelfde sporen .
Dan moet de remsectie ook weer in de rechter rail zitten ,dus in de andere rail.  ;)
In mijn reeds bestaande baan moet ik dus zowel in de linker als rechter rail onderbrekingen maken .Dit is eigenlijk niet  (meer ) te doen.
Ik heb in mijn  bestaande analoge baan een rail  (de retourrail ) nergens onderbroken ,afgezien van een paar secties voor de bezetspoor melding. Alle "stopstukken "voor beide rijrichtingen zitten aan een kant
 Een rail doorzagen zou nog kunnen mss ,maar  er een isolatielas in  wurmen is niet te doen,  de halve baan en emplacement moet opgebroken worden .Dit wil ik echt niet meer.

Ik heb ook nog uitgezocht of je zo.n rem module in de andere rail  (links ) zou kunnen zetten en dan de module andersom aan  sluiten. Ik kom er niet uit,
 Wss werkt dat niet, maar dan moet ik  nog weten hoe een decoder reageert op het asymmetrische signaal. wat de decoder aangeboden krijgt.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #18 Gepost op: 26 januari 2021, 11:49:23 »
Ik ben niet echt bekend met 0 rails, maar is doorslijpen en geen lasje gebruiken zo probleemvol dan? De spleten kan je nog opvullen met siliconen kit. Maar schiet je rails los ofzo?  :o

Overigens als je met de hand rijdt, weet je zeker dat je dan wel deze geautomatiseerde actie wilt? Is het niet makkelijker om een stuk stroomloos te maken voor die zeldzame gevallen dat je niet op zit te letten?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #19 Gepost op: 26 januari 2021, 12:24:22 »
Ik heb ook nog uitgezocht of je zo.n rem module in de andere rail  (links ) zou kunnen zetten en dan de module andersom aan  sluiten. Ik kom er niet uit,
 Wss werkt dat niet, maar dan moet ik  nog weten hoe een decoder reageert op het asymmetrische signaal. wat de decoder aangeboden krijgt.
Peter
Ik kan het al behoorlijk oude draadje niet meer terugvinden, maar dit punt is al eens aan de orde geweest.  Als je in de LINKER rail (in rijrichting gezien) de diodemethode gebruikt zoals de BM1 gaat het niet werken.  Als je alle 5 diodes precies in de andere richting monteert (noem het BM1-invers)  dan werkt het wel op de linker rail. Dan zou je dus geen nieuwe stopstukken hoeven maken.  Moet je wel zelf 5 diodes kopen en aan elkaar solderen.
Lenz doet alles rechts om het systeem zowel voor BM1 als de 2 en de 3 eenduidig te houden, maar met de diodes is links dus wel mogelijk.

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #20 Gepost op: 26 januari 2021, 14:39:43 »
De BM1 bestaat slechts uit 5 diodes (+ 1tje contra), de BM2 is ingewikkelder daarbij wordt elke andere puls verlaagd. Ik heb dat zelf opgelost met door een JK flip-flop te gebruiken. Het zal me niet verbazen als Lenz dat ook heeft gedaan. Ik heb alleen nog geen werkend prototype daar ik in afwachting ben van componenten. En de BM3 is een BM2 module met extra aansluitingen om een bloksysteem te vormen.

@Bas: Welke diodes zouden hiervoor zijn te gebruiken ? Kan dat met gewone 1N4001 of zijn hier andere voor nodig ?

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #21 Gepost op: 26 januari 2021, 14:58:43 »
Die kan je gebruiken ja. Ze hebben een iets hogere spanningsdrop volgens de datasheet, maar dat moet geen probleem zijn.

https://www.vishay.com/docs/88503/1n4001.pdf

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VvKan

  • Gast
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #22 Gepost op: 26 januari 2021, 15:57:51 »
Die zijn 1A.  Zou ik nooit doen.  1 kortsluiting en weg zijn ze.  Bovendien zouden sommige loc's bij optrekken misschien ook wel tegen dit maximum aankomen.
En waarom geen zwaardere ?  Kosten hetzelfde of misschien 1 cent meer.  Lenz gebruikt een 5A versie, maar 3A lijkt mij ook goed.

PaulRoman

  • Offline Offline
  • Berichten: 165
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #23 Gepost op: 11 maart 2021, 10:34:59 »
Veroniek en Bas,

Nog bedankt voor jullie antwoorden. Excuses, ze waren me even ontgaan.

Groet,

Paul
Schäßburg an der Kokel

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #24 Gepost op: 12 maart 2021, 11:48:42 »
Peter

Als je de rem secties in beide richtingen op dezelfde plaats hebt, dan kan je in de decoders de richting afhankelijk stoppen bij ABC opheffen zo dat ze in beide richtingen stoppen
het nadeel is dan dat je bij rood niet achterwaarts weg kan rijden.

Zimo heeft dit laatst op gelost door de mogelijkheid het ABC uit te schakelen onder een functie knop te setten.
Eventueel  is dat ook mogelijk bij andere decoder merken.

Wouter
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #25 Gepost op: 12 maart 2021, 12:14:16 »
Als je op 1 sectie aan beide spoorstaven de 5 diodes toepast. Dan kan je maar 1 van de 2 sets tegelijk gebruiken. Als je ze beide niet kortsluit, ofwel beiden staven hebben een 3.5V drop, dan is de baanspanning weer symmetrisch alleen 3.5V lager en dan zal de trein gewoon weer gaan rijden.

Het is dus belangrijk dat als de richting waar je naar toe wilt gaan, op rood zet dat de diodes voor de andere richting dus niet op rood staat. Ik zou hier zelf gewoon een double throw relais toepassen zodat er altijd 1 van de twee zijdes wordt geremd en de andere kant niet. Je kan natuurlijk ook gewoon 2 relais (of schakelaars  :P ) gebruiken.

Het voordeel van ABC is dat een trein wel degelijk achteruit mag rijden als hij op een geremd stuk staat. Zo is het ook ontworpen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #26 Gepost op: 12 maart 2021, 23:57:12 »
Bas

Goed lezen
ik heb geschreven dat je in de decoder de richtingsafhankelijk kan op heffen.
Daardoor moet het maar in een spoorstaaf.

Wouter
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

VvKan

  • Gast
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #27 Gepost op: 13 maart 2021, 10:04:43 »
Ja, maar niet alle decoders kunnen dat.  Die hebben dus wel ABC, maar geen richtings onafhankelijkheid.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4007
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #28 Gepost op: 13 maart 2021, 11:20:21 »
ik heb geschreven dat je in de decoder de richtingsafhankelijk kan op heffen.
Daardoor moet het maar in een spoorstaaf.
Ah op die fiets, my bad
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Digitaal handbestuurd rijden: en de wissels dan?
« Reactie #29 Gepost op: 13 maart 2021, 12:21:24 »
Zelf rijd ik digitaal en handmatig met een Ecos centrale. Stand-alone, dus zonder achterliggend besturingsprogramma. Arduino is voor mij (nu nog) te ingewikkeld. De Ecos is prijzig, maar het instellen van rijwegen is in de Ecos bijna eindeloos en het digitale baanplan op het scherm van de Ecos is voor mij een goede vervanger voor een hardware versie.

Ik gebruik ABC remsecties op basis van een BM1 configuratie. De afzonderlijke locdecoders ingesteld op remvertraging e.d. Anders kan er toch nog een trein door de secties 'heenbreken'.
Het zelf maken van de ABC diodemodules is idd veel goedkoper maar een kant-en-klare BM1 is meer solide.
Een goedkoop alternatief voor de BM1 is deze:
https://www.ebay.de/itm/5354-Module-de-freinage-pour-systeme-DCC-equivalent-BM1-22600-lenz-digital-HO-/193250122126

Rian