Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur? door Ronald69
Vandaag om 15:20:31
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Eerste kennismaking  (gelezen 3066 keer)

Aland

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Eerste kennismaking
« Gepost op: 24 januari 2021, 19:24:58 »
Hallo Allemaal,

Ik ben hier nieuw.
Pas met pensioen en het modeltreinvirus heeft toegeslagen, na een dikke 50 jaar begin ik er weer mee.
Het oude trix express materiaal is grotendeels naar de echte liefhebbers toe.
Ik heb mijn plan gemaakt en de tafel is klaar.

Er was al een Piko startset met diesel en goederentreintje.
Van een kringloop zijn er twee Lima Diesels van hetzelfde type als de Piko.
Er staat sinds kort een Lima Mat 46 te wachten tot hij kan rijden
En er is net een NS 1300 in blauw van Lima
Daarnaast nog een stoomloc met tender en een elektrisch rangeerlocje van Lima.

Ik heb 5 getrokken rijtuigen NS in blauw, 3 rijtuigen Silberlinie, 3 rijtuigen Mistral en wat verschillende goederenwagons.

Voor de besturing heb ik een Lokmaus met twee extra regelaars als slave, als er nog meer lokmausen langs komen zijn ze welkom als slave.

Ik heb een partij Tillig flexrails en wissels overgenomen, bij elkaar meer dan twintig meter, moet genoeg zijn voor mijn plan.

Nu moet het landschap nog gemaakt worden. Ik heb een schuimsnijder en wat platen schuim besteld.

Dat is het begin. Er zijn altijd wel vragen en bij mij is dat ook zo.
Alle locs en het treinstel moeten nog van een decoder voorzien worden. Het moet DCC gaan worden.
Ik ben wel aan het lezen, maar ik ben er nog niet uit welke decoder het beste is.
Ik heb ESU vermeld gezien, en die staat ook in de lijst van ondersteunde decoders bij de Lokmaus.
Daarnaast wil ik er ook geluid bij hebben.
Zijn er decoders die het geluid er meteen bij ingebouwd hebben, of moet dat met een aparte decoder?

Ik ga de wissels (worden er 10) met schakelaars bedienen, dat wordt dus niet digitaal.

Wie ziet er in dit schrijven iets om op te reageren?
2 rail gelijkstroom, NS 1300, mat 46, Duitse diesels, Stoomloc, Rangeerlocje, NS blauw, Silberlinie, Mistral, goederen. Tillig code 3.
En... veel leren en ontdekken

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: Eerste kennismaking
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2021, 20:06:03 »
Hi Aland,

Welkom hier op het Forum.

Zelf gebruik ik alleen ESU decoders zonder maar ook met geluid.
Ik koop Lokpilot (zonder mogelijkheden voor geluid)  en ook Locsound (die voor geluid) lege decoders en zet er zelf dat geluid op voor die Loc. die kan je downloaden van de ESU site.
Je hebt er wel een "programmer" voor nodig maar je kan het ook de winkel laten doen.
Verder kan ik je aanraden veel op deze Site in te lezen (of bij de buren)

groet
Harald


Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re: Eerste kennismaking
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2021, 20:26:21 »
Welkom!

De plannen zijn in ieder geval duidelijk en helder, dat scheelt een hoop in de adviezen.

Zelf heb ik (op het moment) alleen ESU-decoders in m'n modellen zitten, zonder geluid (ik vind het leven al luidruchtig genoeg en de geluiden niet realistisch bij gebrek aan lage tonen)

In een toekomstig model wil ik een Zimo decoder stoppen, maar de eerste heb ik al naar de knoppen geholpen, vermoedelijk door een te groot buffer om stroomonderbrekingen op te vangen.

@ Harald:

Als we hier nou eens zouden stoppen met die idiote verwijzingen naar andere fora die nieuwkomers waarschijnlijk niet snappen, zou het misschien stukken begrijpelijker worden voor nieuwelingen.
Denk je echt dat 'de buren' een belletje doet rinkelen?

Voor de topicstarter: 'de buren' betreft het forum waar voornamelijk Märklin-liefhebbers (3-railers) zich verenigd hebben, het adres weet ik daar niet van, maar dan ben je in ieder geval iets meer op de hoogte.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Eerste kennismaking
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2021, 20:29:00 »
Hoi,

Welkom op het forum.

Heb je een Roco Lokmaus of een Roco multimaus? Daar zit wat verschil in namelijk  :) De eerste is een heel oud dingetje. De Multimaus is de opvolger van de Lokmaus. Met de Multimaus kan je meer o.a. iets gemakkelijker programmeren e.d.

Ik heb ESU vermeld gezien, en die staat ook in de lijst van ondersteunde decoders bij de Lokmaus. Daarnaast wil ik er ook geluid bij hebben. Zijn er decoders die het geluid er meteen bij ingebouwd hebben, of moet dat met een aparte decoder?

Esu is in Nederland een bekende decoderfabrikant. Maar je kan ook decoders van andere fabrikanten inbouwen. Een oude lok kan je altijd wel van een decoder voorzien. Een goede decoder is al vanaf een euro of 22 te krijgen. Het maakt voor de centrale niet veel uit. Als de decoder maar het DCC-protocol praat. Over geluid: Een goede geluidsdecoder is zo rond de 100 - 150 euro. Je moet je afvragen of dat je treintje nog waard is. Dan is het misschien beter om een nieuwe lok met geluid ingebouwd te kopen.

Losse geluidsdecoders moeten nog van een geluidsbestand voorzien worden. De diverse fabrikanten hebben een zogenaamde "programmer" dan kan je zelf een geluidsdecoder van een geluid voorzien. Dan zit je al wat meer vast aan die fabrikant. Een goede winkelier kan als service wel een gekochte geluidsdecoder voorzien van een geluidsbestand.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Rolando

  • Modelspoorbaan Fleischmann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1006
  • Het kind in jezelf blijven
    • Modelspoorbaan Fleischmann
Re: Eerste kennismaking
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2021, 20:29:48 »
Dag Aland, welkom hier op het forum.

Te lezen is er genoeg, maar dat heb je al lang ondervonden.
Helaas rijd ik zelf analoog, dus met digitaal kan ik je helaas niet helpen.
Maar denk dat als je vragen hebt ze hier snel voor je beantwoord worden.

Veel succes na al die jaren en heel veel plezier met het bouwen en genieten van je nieuwe hobby.
Groet van Roland

Mijn HO analoge Fleischmann modelbaan volgen  : http://modelspoorbaan.jouwweb.nl/
Bezig met : 2e en 3e module van 120 cm x 60 cm (houtzagerij)
1ste module Rangeerterrein met laden en lossen kolenwagons

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Eerste kennismaking
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2021, 20:34:56 »
Hallo, Aland,welkom,
Hier is nog een nederlandstalig forum (bij de buren , Vlaanderen) waar je ook veel info kan halen:
https://forum.modelspoormagazine.be/index.php
groetjes,
Saskia

Aland

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Eerste kennismaking
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2021, 23:46:37 »
Alle reageerders hartelijk dank!

een paar antwoorden op jullie respons
@Ronald Koerts,
het is een lokmaus, geen multimaus, ik heb gelezen dat het instellen een beetje crytisch verloopt, maar als je de codes een beetje onder controle hebt moet het te doen zijn. Ik ben wel redelijk digitaal tussen de oren, het lijkt me dat ik daar uit moet kunnen komen.
Dat een geluidsdecoder zo kostbaar is, dat wist ik niet. Ik heb er een gezien op DennisDeal, dat is een webshop in China/Honkong waar Nederlanders werken. Te zien dmv de link hieronder

https://www.dennisdeal.com/collections/toys-and-hobbies/products/dasmikro-micro-sound-unit-for-h0-mode-rc-conversion?_pos=1&_sid=78e16763c&_ss=r

Zou dat een bruikbare geluidsdecoder zijn?


@Haradigi

ESU decoder, dat zie ik bij de anderen ook, dat zal het wel worden. Een "programmer" moet ik eens kijken wat die kost en of dat wel realistisch is voor hooguit 10 locs..... Het lijkt me wel makkelijk om het zelf te kunnen, ook vanwege het geluid, zodat je er nog eens iets in kan veranderen. Maar of die dasmicro van DennisDeal ook zo te programmeren is, daar heb ik wel een hard hoofd in. En of er geluid in zit, als dat zo is dan moet dat maar net  goed zijn, een NS 1300 weg horen stomen......


2 rail gelijkstroom, NS 1300, mat 46, Duitse diesels, Stoomloc, Rangeerlocje, NS blauw, Silberlinie, Mistral, goederen. Tillig code 3.
En... veel leren en ontdekken

Aland

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Eerste kennismaking
« Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2021, 23:52:32 »
Nog een keertje,

Hier de tekst van DennisDeal

Hij is max 5V, dat zal dan wel door de locdecoder geleverd worden.
Hij is dus leeg, bevat geen geluid en moet geprogrammeerd worden dmv een kabel. Dat is mooi, een kabel naar een computer neem ik dan maar aan.

Description:

This sound unit is developed for advanced users. It is ideal sound and light control system for 1:87 micro model RC conversion. It could be used to 1/87, 1/72, 1/48, 1/35 and 1/32 RC model. This sound unit is 100% compatible TBS Micro sound unit. This module does not have preload sound, you have to work with a programming cable and software to upload sound and make settings before use it.

Features:
Soundquality 22KHz
Internal 1W amplifier at 8 Ohm speakers
Receiver signals are used for speed information
Fully assembled in SMD technology (no heavy, vibration sensitive components)
Very little dimensions and weight

Technical Datas:
Dimension: 11x16x3,2mm(Version A) 11 x 23,5 x 3,2mm(Version B)
Voltage: 3.7V to 5V (supplied by the receiver) Note the maximum supply voltage of 5V!
Current: app. 10mA without sound, app. 250mA at max. volume
Speaker: 8-32 Ohm
Output power: 1W at 8-Ohm at 5V; 0,6W at 8-Ohm at 3V
Proportional inputs: Positive Impuls 1ms bis 2,0ms
Sound quality: up to 22,05 kHz

Manual, software and sound are available, please click .
 
Optional (A): Without JST plug
Optional (B): With JST plug
 
Package Included:
1 x Micro Sound Unit
2 rail gelijkstroom, NS 1300, mat 46, Duitse diesels, Stoomloc, Rangeerlocje, NS blauw, Silberlinie, Mistral, goederen. Tillig code 3.
En... veel leren en ontdekken

Aland

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Eerste kennismaking
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2021, 23:58:00 »
Nou, nou, in 1 keer goed doen is nog even een dingetje

Bij Dennisdeal de programmer gevonden, de prijs is niet gek, 36 euro.
De foto's laten zich hier niet plakken, het staat hier:

https://www.dennisdeal.com/products/dasmikro-programmeringskabel-voor-tbs-micro-sound-unit_1009387?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=gss&gclid=Cj0KCQiA0rSABhDlARIsAJtjfCczbLHdw17pux00AoEE89gxEcdTIRacu18Q6g4Jn6fC4UTlwzeU0eoaAicqEALw_wcB

Programmeringskabel voor TBS Micro Sound Unit

Beschrijving:
Deze programmeerkabel is speciaal ontwikkeld voor TBSMicro Sound Unit.

Pleae Click 1, 2 voor:
TBS Micro Sound Unit handleiding
Programmeringssoftware
Programmeerhandleiding Software
USB-stuurprogramma
Geluidsbibliotheek

Pakket Inbegrepen:
1 X Programmeringskabel
2 rail gelijkstroom, NS 1300, mat 46, Duitse diesels, Stoomloc, Rangeerlocje, NS blauw, Silberlinie, Mistral, goederen. Tillig code 3.
En... veel leren en ontdekken

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Eerste kennismaking
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2021, 23:58:40 »
Dit is geen decoder, maar een soundunit die je aan een decoder zou kunnen hangen. je moet er dan dus alsnog een locdecoder bij kopen.
Reinier

saskia

  • Offline Offline
  • Berichten: 311
Re: Eerste kennismaking
« Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2021, 01:10:16 »
Aland,
Opgepast met aankopen buten de EU.
Als het bedrag hoger is dan 22 € ( verzendkosten inbegrepen ) dan betaal je nog BTW bij aankomst , bovenop.
Als het bedrag hoger is dan 150 € verzendkosten incl. ,dan betaal je invoertaxen op het artikel + verzendkosten en daar bovenop nog eens BTW op het geheel van : artikel + transport + invoertaxen en dan dikwijls nog declaratiekosten voor de transporteur

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Eerste kennismaking
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2021, 07:32:30 »
hoi,

Zie ook eens de link: Uitleg Digitaal. Dan krijg je wat extra uitleg over digitaal. Dan zal je er wat meer van begrijpen.

het is een lokmaus, geen multimaus, ik heb gelezen dat het instellen een beetje crytisch verloopt, maar als je de codes een beetje onder controle hebt moet het te doen zijn. Ik ben wel redelijk digitaal tussen de oren, het lijkt me dat ik daar uit moet kunnen komen.

Goed. Een lokbmaus is echt een oud ding. Je kan hem mooi gebruiken als "extra rijregelaar" voor loks met maar 1 of 2 functies. De lokmaus kan maar DCC-adressen 1 t/m 99 gebruiken. En het aantal functies is gelimiteerd tot 5 (Fucties F0 tot en met F4). Dat laatste is niet zo heel handig voor geluidsdecoders die tegenwoordig makkelijk F20+ functies aan kunnen. Dan kan je beter uitkijken naar een Multimaus. Dan kan je nog steeds je Lokmaus als tweede en/of derde rijregelaar gebruiken.

Dat een geluidsdecoder zo kostbaar is, dat wist ik niet.

Een beetje kijken op Nederlandse treintjes webzijdes en je komt vrij snel tot de conclusie hoe duur een geluidsdecoder ongeveer is.

Ik heb er een gezien op DennisDeal, dat is een webshop in China/Honkong waar Nederlanders werken. Te zien dmv de link hieronder

Die webzijde ziet er aardig uit. Maar ik krijg een beetje een raar onderbuik gevoel als de link naar de extra benodigde software niet werkt. Terwijl die bij een andere bekendere chinese webshop wel werkt zie Banggood DasMikro Micro Sound Unit voor H0 Mode RC Conversion. Dan moet er een behoorlijke alarmbel gaan rinkelen als iets verkopen zonder softwarelinkje. Er worden zaken gekopieerd van andere webzijdes. Hoe betrouwbaar dat is? Ik weet niet hoe je tot de conclusie komt dat er Nederlanders werken.

Zou dat een bruikbare geluidsdecoder zijn?

Nee, het is geen bruikbare geluidsdecoder. Het is een soundmodule voor iets anders.

ESU decoder, dat zie ik bij de anderen ook, dat zal het wel worden. Een "programmer" moet ik eens kijken wat die kost en of dat wel realistisch is voor hooguit 10 locs..... Het lijkt me wel makkelijk om het zelf te kunnen, ook vanwege het geluid, zodat je er nog eens iets in kan veranderen.

Een Esu-Lokprogrammer kost iets van 120 tot 180 euro. Ligt er een beetje aan waar je het ding gaat kopen. Of het handig is voor 10 loks? Tja. Ik zou eerder investeren in een nieuwe Roco multimaus. Daar kan je mee.

Maar of die dasmicro van DennisDeal ook zo te programmeren is, daar heb ik wel een hard hoofd in. En of er geluid in zit, als dat zo is dan moet dat maar net  goed zijn, een NS 1300 weg horen stomen......

Hoe denk je dat die "geluidsdecoder" aangesloten mag worden op een decoder? Hoe moet zo'n lokdecoder dat aansturen? Hoeveel ruimte zit er in een lokje denk je? Waar denk je die geluiden vandaan te halen? Esu en andere fabrikanten hebben speciale geluiden voor loks. Mogelijk kan je nog iets zelf knutselen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

VvKan

  • Gast
Re: Eerste kennismaking
« Reactie #12 Gepost op: 25 januari 2021, 10:49:07 »
Er was al een Piko startset met diesel en goederentreintje. Van een kringloop zijn er twee Lima Diesels van hetzelfde type als de Piko. Er staat sinds kort een Lima Mat 46 te wachten tot hij kan rijden En er is net een NS 1300 in blauw van Lima Daarnaast nog een stoomloc met tender en een elektrisch rangeerlocje van Lima.
Ik heb 5 getrokken rijtuigen NS in blauw, 3 rijtuigen Silberlinie, 3 rijtuigen Mistral en wat verschillende goederenwagons.

Ik heb een partij Tillig flexrails en wissels overgenomen, bij elkaar meer dan twintig meter, moet genoeg zijn voor mijn plan.
Piko rails past niet aan Tillig rails, daar zul je een overgang op moeten maken.  Over welke soort Tillig rails praten we ?   De code 100 of de code 83 ?  Dat zal je waarschijnlijk niet zoveel zeggen. Van code 100 is de railstaaf hoger dan van code 83.  Van Tillig code 100 ziet de railstaaf  zilverachtig uit en code 83 bruinachtig (= gebruneerd),  welke is het ?

Als het de bruine zijn, dus de lagere, dan kan ik bijna garanderen, dat jouw loc's en wagons hier niet goed op zullen rijden.  Dat komt dan, omdat de flenzen van de wielen te hoog zijn.  Bij de wissels durf ik dan ook niks meer te garanderen.

Kortom, ik denk dat je van vanalles-en-nog-wat  een leuke baan wil bouwen.  Vind ik niet zo'n goed plan.   Maar eerst even melden wat je hebt, dan kan er wat gerichter advies gegeven worden.

FHJ Seller

  • Offline Offline
  • Berichten: 257
    • TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan
Re: Eerste kennismaking
« Reactie #13 Gepost op: 25 januari 2021, 13:39:23 »
Aland,

De door U gevonden Artikelen zijn bedoeld voor RC modelbouw.

Deze zijn niet geschikt voor Modeltreinen.
 
Mvg Frans
N spoor, HO spoor, Lenz systeem,
Roco systeem,Zimo, Uhlenbrock,
Roco Multimaus(Pro), Nanox-S88, Genli,
S88-XPress-NetLI, Software Koploper,
TCM modelbaan.
Lid: Treinen Club Midden Nederland

Aland

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Eerste kennismaking
« Reactie #14 Gepost op: 25 januari 2021, 14:07:31 »
Goedemorgen!

Ik moet nog veel leren, en jullie houden mij aardig in de rails.

@Ronald Koerts @Saskia, dank!

Ik heb zojuist eens bij de buren aangebeld, maar die wisten van niets...... :laugh:

Ik moet niet te hard van stapel lopen, eerst maar eens een decoder inbouwen en kijken hoe dat gaat. Ik heb instructiefilms gezien van de NS 1300 en Mat46.

@VvKan
Het is in zijn geheel Tillig code 83, geen enkele andere rail zit er tussen, alles heeft lage flenzen en rijdt goed, dat heb ik meteen getest.

@FHJ Seller
RC modelbouw, dank zij jullie  heb ik ontdekt wat dat is en dat wordt het dus zeker niet. Ik begin met een ESU standaarddecoder zonder geluid.

Geluid kan altijd nog.
Een Multimaus, ik wist niet dat je een lokmaus daarbij als slave kan gebruiiken, maar nu wel. De komende tijd maar eens kijken waar ik er eentje voor een redelijke prijs vinden kan.

Dank allemaal en tot nader

Aland







2 rail gelijkstroom, NS 1300, mat 46, Duitse diesels, Stoomloc, Rangeerlocje, NS blauw, Silberlinie, Mistral, goederen. Tillig code 3.
En... veel leren en ontdekken