Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 13:56:44
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door Pauldg
Vandaag om 13:45:27
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hans Reints
Vandaag om 13:15:48
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:27:17
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:15:54
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
  

Auteur Topic: Van wisselstroom naar gelijkstroom?  (gelezen 17699 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21671
Re: Van wisselstroom naar gelijkstroom?
« Reactie #15 Gepost op: 16 augustus 2006, 22:20:02 »
Akarion, het is onduidelijk wat je wil, vermoedelijk omdat je niet precies weet wat je moet vragen.  ;)

Je hebt nu een Märklin baan (rails met puntjes ertussen) met 6 oudere locs. Je wil die locs onafhankelijk van elkaar besturen. Dan moet je twee dingen doen.
1. Een digitale centrale aanschaffen, bijvoorbeeld van Märklin systems. Als je alleen de treinen onafhankelijk wil besturen, dan zou ik de kleine variant kiezen: de mobile. Kost ook weinig.
2. Je moet decoders in je locs (laten) bouwen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Van wisselstroom naar gelijkstroom?
« Reactie #16 Gepost op: 16 augustus 2006, 22:20:50 »
Dank Henk,
beter kon ik het niet verwoorden.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

TheHawk

  • Gast
Re: Van wisselstroom naar gelijkstroom?
« Reactie #17 Gepost op: 16 augustus 2006, 22:26:27 »
Akarion, het is onduidelijk wat je wil, vermoedelijk omdat je niet precies weet wat je moet vragen.  ;)

Je hebt nu een Märklin baan (rails met puntjes ertussen) met 6 oudere locs. Je wil die locs onafhankelijk van elkaar besturen. Dan moet je twee dingen doen.
1. Een digitale centrale aanschaffen, bijvoorbeeld van Märklin systems. Als je alleen de treinen onafhankelijk wil besturen, dan zou ik de kleine variant kiezen: de mobile. Kost ook weinig.
2. Je moet decoders in je locs (laten) bouwen.


dit is eigenlijk wat ik wil.
Nou heb ik dus de vraag wat is er nodig om dit te laten werken?
Mijn lijstje:
- Systems Mobile
- Decoders

- Eventuele aansluitrails?(voor systems)
- de wissels zijn nu aangestuurd door middel van 'schakelblokken'(van die vierkante dingetjes met voor iedere wissel een groene en een rode knop)
moet hier een aanpassing aan gedaan worden of kan dit zo blijven?

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: Van wisselstroom naar gelijkstroom?
« Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2006, 22:31:48 »
Kan dacht ik zo blijven en moet door een andere trafo gevoed worden. De marklin Mobile Station (het mobiele apparaat van marklin systems) moet gevoed worden door een eigen trafo.

Kijk anders bij www.marklin.nl voor meer informatie over Marklin Systems

mvg

Matthijs

TheHawk

  • Gast
Re: Van wisselstroom naar gelijkstroom?
« Reactie #19 Gepost op: 16 augustus 2006, 22:35:52 »
ok nog 1 vraagje?
marklin systems is dat nou wissel of gelijkstroom.. ;D ???

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Van wisselstroom naar gelijkstroom?
« Reactie #20 Gepost op: 16 augustus 2006, 22:36:50 »
3rail digitaal.  ;D

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: Van wisselstroom naar gelijkstroom?
« Reactie #21 Gepost op: 16 augustus 2006, 22:37:51 »
Als ik het goed heb wordt er bij digitaal niet meer gesproken over gelijkstroom of wisselstroom.

Marklin systems is een 3 rail digitaal systeem.

mvg,

Matthijs

TheHawk

  • Gast
Re: Van wisselstroom naar gelijkstroom?
« Reactie #22 Gepost op: 16 augustus 2006, 22:39:48 »
ok bedankt

Davy

  • Gast
Re: Van wisselstroom naar gelijkstroom?
« Reactie #23 Gepost op: 16 augustus 2006, 22:59:29 »
Ik ga ervan uit dat je Marklin metaal rails hebt? Daar kan je met een mobile station digitaal mee rijden. Weet wel dat m-rails niet meer wordt gemaakt. De nieuwe rails is c-rails. Wel kan je je oude rails met een overgangrail vebinden met elkaar. Kost je wel 5 euro zo'n rail.

Je hebt daarvoor een aansluitbox voor nodig. Daarmee kan je een mobile station aansluiten op metaalrails (m-rails) of kunstofrails (k-rails).

Je wissels kan je op de oude manier blijven bedienen Wel mag de voeding van die wissels niet plaatsvinden via de trafo van het mobile station. Je krijgt dus 2 trafo's 1 voor je mobile station en 1 trafo voor de aansluiting voor je wissels en seinen bijvoorbeeld. Een mobile station kan je los kopen uit een startset kost je rond de 40 tot 60 euro. Met een zwaardere trafo ben je duurder uit. De goedkoopste startset met een mobiel station kost je 169 euro.

Zijn die oude locs van je opa erg oud. Dan is het misschien handiger die gewoon lekker analoog te houden. Want ombouwen is duur en vaak zullen de ombouwcompenten niet passen in hele oude locs. Zeker als ze 40 jaar of ouder zijn. Voor het ombouwen moet je reken op minmaal 35 euro. Maar als je laat doen door een handelaar komt daar zeker nog 20 a 25 euro voor bij. Als je het doet volgens de Marklin ombouwmethoden dan krijgt je loc ook een nieuwe motor dan ben je 100 a 120 euro kwijt. En ik vraag mij of de locs die je hebt dit wel waard zijn.

Daartegen over staat dat je bij de meeste handelaren digtale loks los uit startsets kan kopen voor prijzen tussen 60 en 100 euro. Voor 150 euro heb je een lok met geluid deze komt ook uit een startset.
Elke nieuwe lok van Marklin is digitaal. Je kan er dus mee rijden met een mobile station, maar ook gewoon analoog. De lok herkent automatisch of hij op een digitale baan is of een analoge.

Maar kijk ook eens op de Nederlandse website van Marklin.
www.marklin.nl en klik daar op Marklin systems.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Anders stel je maar je vragen hier.

« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2006, 23:05:28 door Davy »

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: Van wisselstroom naar gelijkstroom?
« Reactie #24 Gepost op: 16 augustus 2006, 23:16:29 »
Je wissels kan je op de oude manier blijven bedienen Wel mag de voeding van die wissels niet plaatsvinden via de trafo van het mobile station. Je krijgt dus 2 trafo's 1 voor je mobile station en 1 trafo voor de aansluiting voor je wissels en seinen bijvoorbeeld. Een mobile station kan je los kopen uit een startset kost je rond de 40 tot 60 euro. Met een zwaardere trafo ben je duurder uit. De goedkoopste startset met een mobiel station kost je 169 euro.

Maar kijk ook eens op de Nederlandse website van Marklin.
www.marklin.nl en klik daar op Marklin systems.

Als even verder in dit draadje kijkt dan zie je dat een deel van deze informatie al is gegeven

TheHawk

  • Gast
Re: Van wisselstroom naar gelijkstroom?
« Reactie #25 Gepost op: 17 augustus 2006, 00:02:39 »
Ik ga ervan ...een tekst... Anders stel je maar je vragen hier.



de locs zullen er 2 van rond 1970 zijn en de rest zo rond 1995/2000
Wat voor rails het is weet ik niet. Kan alleen vertellen dat het rond 1999/2000
gekocht is. Ik moet wel zeggen dat ik liever 6 loks laat ombouwen dan 6 nieuwe te kopen. Ik houd dit toch als optie.

Davy

  • Gast
Re: Van wisselstroom naar gelijkstroom?
« Reactie #26 Gepost op: 17 augustus 2006, 00:31:46 »
Zijn je rails grijs dan heb je c-rails.
Loks rond 1970 zou je zonder problemen moeten kunnen laten ombouwen. Loks rond 1999/2000 hadden vaak al een decoder ingebouwd. Bijvoorbeeld een deltadecoder. Die kan je alsnog op een digital adres zetten.
Heb je de dozen nog en de beschrijvingen dan kan je dit opzoeken. Heb je die niet meer maak dan die lokjes open en kijk of er een decoder in zit. Zit er een schakelrelais met een veertje dan zit er geen decoder in. Zie je kleine dipswitches dan wel.


Zoniet dan kan je ze zonder problemen laten ombouwen.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2006, 00:34:17 door Davy »

TheHawk

  • Gast
Re: Van wisselstroom naar gelijkstroom?
« Reactie #27 Gepost op: 17 augustus 2006, 10:25:49 »
De rails is van ijzer(tenminste dat denk ik) met grijs ballast(zo heet dat toch wat er onder ligt>???).
Alle treinen zitten nog in de orginele doos dus kan zo kijken of ze dat al hebbn.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2006, 10:36:25 door Peter van der Leek. Reden: Als je op het laatste bericht reageert hoef je niet te quoten »

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Van wisselstroom naar gelijkstroom?
« Reactie #28 Gepost op: 17 augustus 2006, 12:06:41 »
Zoals Davy al aangaf heb je naar alle waarschijnlijkheid C-rails.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Van wisselstroom naar gelijkstroom?
« Reactie #29 Gepost op: 23 augustus 2006, 22:53:26 »
als rails van ijzer is is het toch echt m-rail. je kan het ook anders controleren, moet je de middenlijder direcht doorverbinden, onder de rails, en de railstaven boven de rails aan elkaar maken, dan heb je m-rail, is het met een click, dan heb je c rail. nog een manier, als je handwissels hebt, zijn deze dan eenvoudig om te bouwen naar elektrisch, of moet je nieuw kopen? niet om te bouwen is m-rail

Alleen wat Davy zegt over de wissels is fout, je mag namelijk geen 2 travo's aansluiten op een digitale baan met Systems, je kan je gele draadje van de wissels(bij m-rail, waar ik vanuit ga)aan de middenlijder vastmaken, omdat je digitaal rijd staat daar dezelde spanning op als bij je oude trafo op de gele uitpoort. en digitaal is constant spanning. zo werkt het met c-rail, motoriseren.(ben ik uit eigen ervaring achter gekomen) als je nog een oude voor m-rail aansluitrail hebt, kun je aan het rode draadje je gele wissel en sein draadjes vastmaken bij digitaal, en aan het bruine kun je het wisselschakelkastje aansluiten.
wil je liever dat je je wissels ook digitaal schakelt, dan zul je voor c-rail wissels een standaard decodertje(als er al een moter inzit) moeten kopen, en bij m-rail wissels kan je er voor meerdere 1 viessman(vast fout geschreven) decoder tussen zetten. digitaal schakelen met een mobile station is niet aan te raden, als het mogelijk is.

ik hoop dat je het nog snapt.
Laurent
P.s. beetje laat sinds het laatste bericht, maar er stonden fouten in die ik niet kan verdragen.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de