Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.  (gelezen 117248 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #420 Gepost op: 01 mei 2022, 13:26:53 »
Ze zijn bij Roco meer van de exotische varianten blijkbaar, zie ook de bruine NS1200.

Stephan.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #421 Gepost op: 01 mei 2022, 13:54:15 »
Juist nu de concurrentie steeds meer de hete adem in de nek van Roco legt zou men zich daar moeten beseffen dat hiermee de druk om uit te blinken met (varianten op) de bestaande modellen toeneemt. Op zich zijn Plan V, 1200, 2400 prima modellen maar het gaat vaak mis met de keuzes. Deskundige advisering hoeft geen probleem te zijn, maar er iets goeds mee doen aan de zijde van de fabrikant is blijkbaar (te) moeilijk.

Die deskundige advisering, waaronder het leveren van documentatie over de voorbeelden, aan fabrikanten wordt nu gedaan door goedwillende modelspoorders, aanvankelijk nog enigszins als groep, nu meestal individueel ongevraagd of op afroep. Misschien zou dat wat sterker moeten worden neergezet, bijvoorbeeld als een iets meer gezaghebbend adviesorgaan naar alle fabrikanten van Nederlandse modellen. Misschien onder auspiciën van de Ned. Modelspoor Federatie NMF?

Los van bovenstaande bespiegeling is het een feit dat we tegenwoordig met z'n allen zoveel informatie hebben dat het heel makkelijk is om de keuze van een fabrikant 'neer te sabelen'.  Behalve de -zelfbenoemde- experts zal iemand die graag een bruine 2400 wil niet wakker liggen van het feit dat juist die 2425 in deze uitvoering kort heeft gereden of dat de eerste klasse streep op een Plan V geen blokstreep is. Of dat de veelbelovende 1600 nou net weer de 1631 moet zijn, zoals ooit de Marklin-uitgave. Per saldo gaan de modellen toch wel over de toonbank en zijn dan weer snel uitverkocht ;-) En anders is het omnummeren of aanpassen van modellen door jezelf een hele leuke hobby in een hobby.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #422 Gepost op: 01 mei 2022, 15:44:49 »
Natuurlijk heb je geen vraag gesteld, dat jij er geen behoefte aan hebt (want volkomen prima is) is wel duidelijk
Wat in dit soort discussies echter bijzonder is steeds, en wat ik op mijn beurt maar niet wil begrijpen, is dat je jouw persoonlijke mening over wat jij wel en niet belangrijk of acceptabel vind en wat jij persoonlijk vind dat wat (en hoe, en wanneer) mensen als ik aan input zouden moeten geven projecteert op anderen en mensen als ik, die dus enkel iets doen waar jij persoonlijk geen behoefte aan hebt, wegzet als slecht. Vaak gaat die meningen dan ook nog samen met een gebrek aan kennis van de branche over wat er nodig is om modellen te doen slagen. Ik vind dat oordeel persoonlijk wat egocentrisch, maar dat is dus ook slechts weer een mening en geen feit  :) Ik kan er aanstoot aan nemen, dat doe ik niet, daarvoor steek ik al te lang mijn kop boven maaivelden uit.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #423 Gepost op: 01 mei 2022, 15:52:28 »
Er zijn waarschijnlijk veel mensen zoals C. zodat het Roco niet uitmaakt of een model wel of niet of maar een hele korte periode heeft bestaan. Het verkoopt toch wel.

Het blijft raar dat Roco specifieke informatie vraagt om een zo breed mogelijk inzetbaar model te maken en ze dan toch voor een nichevariant gaan.

Stephan.

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3394
    • Flickr
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #424 Gepost op: 01 mei 2022, 15:54:51 »
precies dat ja   ;)
Plus dat ze aanvankelijk dus iets willen wat niet kan, ze actief daarop gecorrigeerd moeten worden, en dan vervolgens zonder overleg zelf weer wat anders doen (en opnieuw iets wat amper klopt)
En het is écht niet zo moeilijk om iets te kiezen wat niet dergelijke discussies, teleurstellingen en gefronste wenkbrauwen oplevert..... :)
Het suffe is dat Roco aanvankelijk dankbaar was voor de input en mij een model beloofde. Ik vermoed dat die belofte (zeker nu) niet ingelost gaat worden, maar mocht ik het mis hebben kan die altijd omgekat worden naar 2488  ;D
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2022, 15:56:58 door Sicco Dierdorp »

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #425 Gepost op: 01 mei 2022, 16:12:28 »
Jammer dat mensen hun best doen om Roco informatie te geven, waar het bedrijf zelf om vraagt en er dan niets mee te doen.

Dat er dan een groep mensen is die dan de reacties niet begrijpen als de fabrikant kiest voor een " verkeerde " uitvoering ( te kort inzetbaar, verkeerde handgrepen, deuren en zo nog van alles )

Wij zijn de klanten waar de fabrikanten van moeten bestaan, dus het zou leuk zijn als er iets met de gegeven informatie wordt gedaan. Willen ze toch alles zelf beslissen, moeten ze geen informatie bij hun afnemers vragen... 

Vriendelijke groet Ruud B. ( iets minder fan van Roco sinds ze met de digitale bedrukking begonnen zijn )
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #426 Gepost op: 01 mei 2022, 16:35:34 »
...  het zou leuk zijn als er iets met de gegeven informatie wordt gedaan.

Zoals je zegt, het zou leuk zijn; maar de toon is soms een beetje dat het een vanzelfsprekendheid is... Wellicht dat roco zo weinig mogelijk wijzigingen aan mal en kleuren wilde, zodat ze meer geld over houden. Bijv voor het ontwikkelingsbudget van de 1600  (y) of de OBB 77 (y) of die br 95... Waar we het volgens mij wel over eens zijn, is dat zij dat beter kunnen communiceren. Als zou ik mij ook kunnen voorstellen dat ze wellicht juist niet zoveel uitspraken doen, om concurenten niet in de kaart te spelen.. ?

Bovendien, als het aan ons consumenten lag, was de mobiele telefoon er ook nooit gekomen  ;D
https://www.youtube.com/watch?v=sfTMhAj2bpY
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4497
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #427 Gepost op: 01 mei 2022, 16:42:25 »
Maar of je nummer 2425 of nummer 2488 kost natuurlijk geen extra geld. Ontwikkelings-/onderzoekkosten zijn er altijd. Dus mag het in prinicpe nu niets extra kosten als direct bijvoorbeeld nummer 2488 was gekozen.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #428 Gepost op: 01 mei 2022, 16:46:33 »
Ik heb helemaal geen verstand van het grootbedrijf en ben erg blij dat mensen als Sicco en Chris de moeite nemen om e.e.a. uit te zoeken op verzoek van Roco om bij te dragen aan een mooi, kloppend model dat zo universeel mogelijk ingezet kan worden. Dank daarvoor heren. En wellicht leest de vertegenwoordiger van Roco wel mee op dit forum en kan hij proberen om de fabriek een beter passend nummer op de loc te laten drukken.

Overigens kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat C. niet alle berichten heeft gelezen. Anders zou hij mijn inziens anders hebben gereageerd.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2022, 16:48:35 door Fritsprt »
Groet Frits

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #429 Gepost op: 01 mei 2022, 16:50:28 »
Maar of je nummer 2425 of nummer 2488 kost natuurlijk geen extra geld. Ontwikkelings-/onderzoekkosten zijn er altijd. Dus mag het in prinicpe nu niets extra kosten als direct bijvoorbeeld nummer 2488 was gekozen.

Maar die hebben volgens mij allebei een lang hek? Wellicht hebben ze dat niet meer liggen zijn de opstartkosten voor de spuitgieter te hoog voor deze oplage... En de 2488 is er al van Holland Rail, dus da's een risico dat je er minder van kan slijten.. :D

Blijf erbij: Roco kan het misschien beter communiceren, maar het is aan hun wat ze uiteindelijk op de markt brengen. Het is ook hun risico..
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4497
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #430 Gepost op: 01 mei 2022, 16:59:19 »
Dat zou zeker kunnen Vincent, maar het ging mij nu even om de onderzoekskosten.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2022, 17:04:05 door Daan! »

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #431 Gepost op: 01 mei 2022, 17:20:46 »
@Ben,

In dit geval misschien één, maar is niet voor het eerst dat er een model uit wordt gebracht waar discussie over is ontstaan nadat mensen tips aan de fabrikant hebben gegeven en er toch foutjes ontstaan zijn die niet nodig waren geweest. En als er dan wat van die foutjes wordt gezegd moet meestal de Zamboni weer gestart worden..... ;D

En een gevraagd nummer op een kap drukken is niet bepaald rocket science. Hetzelfde geld voor meeleveren van blauwe en rode zwaailichtjes bij een diesel. Kleine moeite en iedereen kan zelf de zwaailichtjes van zijn keuze monteren.

Als andere merken beter naar wensen luisteren gaan daar de uitgaven van de kopers heen. We hebben het hier niet over een optie lijst zoals bij een nieuwe auto...

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2022, 17:30:15 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #432 Gepost op: 01 mei 2022, 17:37:32 »
Dat zou zeker kunnen Vincent, maar het ging mij nu even om de onderzoekskosten.

Voor een bestaande uitvoeringsvorm heb je toch geen onderzoekskosten..? Maar waarom zouden het alleen onderzoekskosten zijn? Zoals gezegd: als de spuitgietmachine moet worden ingericht voor 10 bruine 2400 met lang hek (dus nieuwe oplage hek, oploop), dan kost dat Roco geld; dat moet je ook kunnen slijten bij die paar klanten die specifiek een bepaalde lok willen... Of het andere risico: er is al een 2488, dus waarom zou je als leverancier het risico nemen. 

ik laat het hierbij; volgens mij is mijn punt duidelijk :angel: 2400 staat toch niet op mijn verlanglijst... ben heel benieuwd naar de 1600 (y)
« Laatst bewerkt op: 01 mei 2022, 17:41:24 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #433 Gepost op: 01 mei 2022, 20:06:02 »
Alsjeblieft niet nog een DE-versie, maar gewoon de normale!!!!

Er gaan geruchten over een DE-CAF versie… (duik  ;D ;D)
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Roco 2021, nieuws van de fabrikant.
« Reactie #434 Gepost op: 01 mei 2022, 21:56:11 »
Even iets anders. Rijdt deze (in 1 op 1) in Nederland?

Groet Frits