Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
Vandaag om 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:54:44
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 22:52:21
Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
  

Auteur Topic: Aanpassen en aansluiten Peco SL-E99 driewegwissel  (gelezen 3158 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Aanpassen en aansluiten Peco SL-E99 driewegwissel
« Reactie #15 Gepost op: 10 januari 2021, 11:46:43 »
Met "Interlocking"bedoel ik de beveiliging waarbij de ene wisselstand de aansturing van de andere motor mogelijk maakt of voorkomt en vice versa.
In het schema is de "Interlocking" gerealiseerd door de contacten W37-1 en W25-1. 
Als een wisselmotor (25 of 37) in afbuigende stand staat zal overeenkomstige contact W37-1-C-G of W25-1-C-G (dus het contact tussen de common en de G aansluiting) open zijn.
Hierdoor kan de andere motor niet aangestuurd worden en daardoor kan er mechanisch ook geen probleem optreden.
De interlocking is een beveiliging die ik toegevoegd heb omdat ik met een MultiMaus beide motoren onafhankelijk van elkaar rechtstreeks kan aansturen.
Als ik nu ooit eens per abuis met de muis vergeet via de rechtdoor stand te gaan dan reageert de motor gewoon niet en gaat er niets stuk.
In automaat bedrijf met Koploper (of een ander besturingsprogramma) is , als alles goed geconfigureerd is, deze beveiliging in principe overbodig omdat de software dan alles in goede banen zal leiden.

Bedankt Patrick. Een slimme hardwarematige beveiliging. Ik rijdt alleen middels de Ecos en daar zal met rijstraten en voorwaarden ook beveiligd kunnen worden. Maar deze redundantie is nog beter. Invoer en instellen van een driewegwissel in de Ecos schijnt trouwens een beetje een toer te zijn, maar wel mogelijk met een workaround. Ik ben benieuwd of er anderen zijn die dit reeds gedaan hebben.

Begrijp ik het goed dat de schakelcontacten 25-2 en 37-2 in de wisselmotoren gebruikt worden voor de puntstukpolarisatie?

Rian

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re: Aanpassen en aansluiten Peco SL-E99 driewegwissel
« Reactie #16 Gepost op: 10 januari 2021, 12:29:52 »
Dag Rian,

helemaal correct, de contacten 25-2 en 37-2 kan je gebruiken voor je puntstukpolarisatie. Zo doe ik het (ook) op mijn baan.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Aanpassen en aansluiten Peco SL-E99 driewegwissel
« Reactie #17 Gepost op: 15 maart 2021, 13:50:04 »
Inmiddels heb ik in een test deze symetrische driewegwissel van Peco (SL-E99) ingevoerd in de Ecos. Blijkt uiteindelijk een fluitje van een cent te zijn; met hulp van het ESU forum en een topic op het 3-rail forum:
- Linkerwissel toevoegen op adres #X
- Rechterwissel toevoegen op adres #Y
- Beide wissels correct instellen zoals een normale wissel
- Beide wissels na het instellen verwijderen van het invoerscherm; niet van de Ecos artikelenlijst.
- Driewegwissel toevoegen en op adres #X zetten
- Driewegwissel gebruikt dan dus de instellingen van de eerdere 2 losse wissels

@Patrick
De Ecos voorziet zelf in de voorgestelde interlocking. Bij een switch van links naar rechts worden beide motoren omgezet. Motor 1 van links naar G en motor 2 van G naar rechts. En omgekeerd bij een switch van rechts naar links natuurlijk. Hierdoor wordt genoemde mechanische schade voorkomen.  Ook blijven dan de 2 schakelingopties in de MP6 wisselmotor beschikbaar; 1 voor het schakelen van het puntstuk en 1 (in mijn geval) voor het schakelen van een ABC sectie.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 417
Re: Aanpassen en aansluiten Peco SL-E99 driewegwissel
« Reactie #18 Gepost op: 15 maart 2021, 23:16:02 »
Dag Rian,

Mooi dat het in de Ecos al ingebakken zit, zo hou je idd een extra contact over.
Op naar de volgende uitdaging  ;)
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout