Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MichielB
Vandaag om 22:33:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
Vandaag om 22:31:32
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 22:29:04
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
Vandaag om 22:20:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:06:36
Veevervoer ss/ ns door grossraumwagen
Vandaag om 22:05:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:38:37
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 21:30:51
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
Vandaag om 21:28:38
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:25:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:04:42
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
Vandaag om 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
Vandaag om 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
Vandaag om 20:34:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 20:32:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 20:24:08
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
  

Auteur Topic: Aanpassen en aansluiten Peco SL-E99 driewegwissel  (gelezen 3541 keer)

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Aanpassen en aansluiten Peco SL-E99 driewegwissel
« Reactie #15 Gepost op: 10 January 2021, 11:46:43 »
Met "Interlocking"bedoel ik de beveiliging waarbij de ene wisselstand de aansturing van de andere motor mogelijk maakt of voorkomt en vice versa.
In het schema is de "Interlocking" gerealiseerd door de contacten W37-1 en W25-1. 
Als een wisselmotor (25 of 37) in afbuigende stand staat zal overeenkomstige contact W37-1-C-G of W25-1-C-G (dus het contact tussen de common en de G aansluiting) open zijn.
Hierdoor kan de andere motor niet aangestuurd worden en daardoor kan er mechanisch ook geen probleem optreden.
De interlocking is een beveiliging die ik toegevoegd heb omdat ik met een MultiMaus beide motoren onafhankelijk van elkaar rechtstreeks kan aansturen.
Als ik nu ooit eens per abuis met de muis vergeet via de rechtdoor stand te gaan dan reageert de motor gewoon niet en gaat er niets stuk.
In automaat bedrijf met Koploper (of een ander besturingsprogramma) is , als alles goed geconfigureerd is, deze beveiliging in principe overbodig omdat de software dan alles in goede banen zal leiden.

Bedankt Patrick. Een slimme hardwarematige beveiliging. Ik rijdt alleen middels de Ecos en daar zal met rijstraten en voorwaarden ook beveiligd kunnen worden. Maar deze redundantie is nog beter. Invoer en instellen van een driewegwissel in de Ecos schijnt trouwens een beetje een toer te zijn, maar wel mogelijk met een workaround. Ik ben benieuwd of er anderen zijn die dit reeds gedaan hebben.

Begrijp ik het goed dat de schakelcontacten 25-2 en 37-2 in de wisselmotoren gebruikt worden voor de puntstukpolarisatie?

Rian

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Aanpassen en aansluiten Peco SL-E99 driewegwissel
« Reactie #16 Gepost op: 10 January 2021, 12:29:52 »
Dag Rian,

helemaal correct, de contacten 25-2 en 37-2 kan je gebruiken voor je puntstukpolarisatie. Zo doe ik het (ook) op mijn baan.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 449
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Aanpassen en aansluiten Peco SL-E99 driewegwissel
« Reactie #17 Gepost op: 15 March 2021, 13:50:04 »
Inmiddels heb ik in een test deze symetrische driewegwissel van Peco (SL-E99) ingevoerd in de Ecos. Blijkt uiteindelijk een fluitje van een cent te zijn; met hulp van het ESU forum en een topic op het 3-rail forum:
- Linkerwissel toevoegen op adres #X
- Rechterwissel toevoegen op adres #Y
- Beide wissels correct instellen zoals een normale wissel
- Beide wissels na het instellen verwijderen van het invoerscherm; niet van de Ecos artikelenlijst.
- Driewegwissel toevoegen en op adres #X zetten
- Driewegwissel gebruikt dan dus de instellingen van de eerdere 2 losse wissels

@Patrick
De Ecos voorziet zelf in de voorgestelde interlocking. Bij een switch van links naar rechts worden beide motoren omgezet. Motor 1 van links naar G en motor 2 van G naar rechts. En omgekeerd bij een switch van rechts naar links natuurlijk. Hierdoor wordt genoemde mechanische schade voorkomen.  Ook blijven dan de 2 schakelingopties in de MP6 wisselmotor beschikbaar; 1 voor het schakelen van het puntstuk en 1 (in mijn geval) voor het schakelen van een ABC sectie.

Patrick Smout

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: Aanpassen en aansluiten Peco SL-E99 driewegwissel
« Reactie #18 Gepost op: 15 March 2021, 23:16:02 »
Dag Rian,

Mooi dat het in de Ecos al ingebakken zit, zo hou je idd een extra contact over.
Op naar de volgende uitdaging  ;)
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout