Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 14:50:56
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 14:43:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:33:06
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 14:29:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 14:22:33
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
  

Auteur Topic: Twin Center gaat langzaam defect  (gelezen 3893 keer)

richardvandijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Twin Center gaat langzaam defect
« Gepost op: 03 januari 2021, 13:22:12 »
Beste mensen.

Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar.
Mijn vraag is: mijn Twin Center begint voor de tweede keer langzaam gebreken te vertonen. Nu kan ik dit weer laten repareren of besluiten om een andere centrale aan te schaffen. Ik weet op het moment niet wat de kosten zijn  voor reparatie. Maar wat denken jullie wat verstandiger is om te doen? Zelf zit ik al een beetje naar de Digikeijs central te kijken.

Met vriendelijke groet,
Richard

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Twin Center gaat langzaam defect
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2021, 14:30:54 »
Mijn vraag is: mijn Twin Center begint voor de tweede keer langzaam gebreken te vertonen.

Welke gebreken begin je TC dan te vertonen? Kijken naar een DR5000? Waarom naar DR5000? Je hebt dan geen handregelaar meer. Die mag je er los bij kopen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1877
Re: Twin Center gaat langzaam defect
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2021, 16:33:20 »
Hallo Richard,

Ik herken je verhaal. Mijn TwinCenter begint ook wat kwaaltjes te vertonen. Dit ondanks het feit dat hij deze zomer nog helemaal is nagezien en gerepareerd door Uhlenbrock. Dat was nodig omdat de Loconet B-uitgang was opgeblazen door een hardnekkige kortsluiting in een kruiswissel, waarbij op een gegeven moment de booster wel netjes uitging maar het TwinCenter niet meer.
Dat probleem is keurig verholpen voor €40, maar nu hangt TwinCenter af en toe en soms valt ook de communicatie via de Loconetbus weg en dat is niet leuk als je met Koploper aan het rijden bent. De Loconetbus zou juist heel stabiel moeten zijn.
Ook is hij bij het starten soms de locs vergeten die in het rijvenster stonden.
Het is allemaal nog niet dramatisch, maar het wijst wel op een aftakeling van het systeem.

Als ik een nieuw systeem zou kopen zou ik gaan voor de IBII. De service van Uhlenbrock en Hobbytime is gewoon uitstekend. Ik heb vaak gebeld met ze en heb altijd netjes antwoorden op mijn vragen gehad en ze geven ook goed aan wat de problemen zijn.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Twin Center gaat langzaam defect
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2021, 18:01:54 »
Hoe heb je hem aan de PC aangesloten? De ingebouwde RS 232 is een zwak punt, een USB - Loconet adapter is veel stabieler.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

richardvandijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Twin Center gaat langzaam defect
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2021, 21:19:30 »
Welke gebreken begin je TC dan te vertonen? Kijken naar een DR5000? Waarom naar DR5000? Je hebt dan geen handregelaar meer. Die mag je er los bij kopen.

Groet Ronald.
Op dit moment werkt de pijltjes naar rechts niet tot nauwelijks meer.

Zo ver hebben nog niet gekeken. Maar ben me aan het oriënteren naar de mogelijkheden en hoop op bruikbare tips hier

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk


richardvandijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Twin Center gaat langzaam defect
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2021, 21:20:16 »
Hallo Richard,

Ik herken je verhaal. Mijn TwinCenter begint ook wat kwaaltjes te vertonen. Dit ondanks het feit dat hij deze zomer nog helemaal is nagezien en gerepareerd door Uhlenbrock. Dat was nodig omdat de Loconet B-uitgang was opgeblazen door een hardnekkige kortsluiting in een kruiswissel, waarbij op een gegeven moment de booster wel netjes uitging maar het TwinCenter niet meer.
Dat probleem is keurig verholpen voor €40, maar nu hangt TwinCenter af en toe en soms valt ook de communicatie via de Loconetbus weg en dat is niet leuk als je met Koploper aan het rijden bent. De Loconetbus zou juist heel stabiel moeten zijn.
Ook is hij bij het starten soms de locs vergeten die in het rijvenster stonden.
Het is allemaal nog niet dramatisch, maar het wijst wel op een aftakeling van het systeem.

Als ik een nieuw systeem zou kopen zou ik gaan voor de IBII. De service van Uhlenbrock en Hobbytime is gewoon uitstekend. Ik heb vaak gebeld met ze en heb altijd netjes antwoorden op mijn vragen gehad en ze geven ook goed aan wat de problemen zijn.
Heb nu de vraag uitgezet bij de treinenwinkel in de buurt.eerst kijken wat daar uitkomt

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk


spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
Re: Twin Center gaat langzaam defect
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2021, 21:36:11 »
Die defecte printschakelaars kosten ongeveer €0.15 bij reichelt

Mvg spock

richardvandijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Twin Center gaat langzaam defect
« Reactie #7 Gepost op: 03 januari 2021, 22:11:23 »
Dat is het geld niet. Maar het inbouwen gaat wat meer kosten. Dat laat ik liever aan een ander over. Is het niet goed dan mag hij het herstellen

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 03 januari 2021, 22:40:16 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd. Graag REAGEER-knop gebruiken, NIET de CITAAT-knop »

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Twin Center gaat langzaam defect
« Reactie #8 Gepost op: 04 januari 2021, 00:42:02 »
Dat laat ik liever aan een ander over.
'liever' wil zeggen dat je het zelf ook wel zou kunnen. Een uurtje werk. Je moet wel een beetje kunnen solderen.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1877
Re: Twin Center gaat langzaam defect
« Reactie #9 Gepost op: 04 januari 2021, 22:22:48 »
@Laurent,

Ik heb mijn TwinCenter via een Loconet-interface aangesloten op de PC. Dat zou veel betrouwbaarder moeten zijn, maar is het bij mij dus niet. De heer Langerer van Uhlenbrock denkt, dat ondanks dat er nog een Loconetversterker tussen zit, de Loconetprint van mijn TwinCenter wat overbelast raakt (Interface PC (LN-T), DaisyII Funk (LN-T), Funkmaster voor de DaisyII Funk (LN-B), Power8 (LN-B) en5 strings LN- en- S88-bezetmelders (LN-T)). Mogelijk is het TwinCenter toch de klap van de kortsluiting niet helemaal meer te boven gekomen.

@Richard.
Als het alleen de knopjes zijn die het niet doen zou ik je TwinCenter meteen opsturen naar HobbyTime (eerst even bellen met Gerard Lucassen). Ze zetten er voor een paar euro per knopje nieuwe knoppen in en dan kun je er weer een hele tijd tegen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Twin Center gaat langzaam defect
« Reactie #10 Gepost op: 05 januari 2021, 00:21:31 »
Hoi Dirk,

Bekend figuur ja, spreek hem wel eens. :) Voed je nog steeds een deel vanuit de IB/TC? Wellicht alle voeding eruit gooien en alleen de dataoverdracht nog vanuit de TC laten komen? Zeker een Funkdaisy lust best een tikkie stroom als je hem moet opladen. Wij als Tischbahner hebben alle vermogen die de IB moet leveren eraf gehaald en draaien de LN bus puur voor de signalen. Ieder apparaat dat eraan gehangen wordt, of het nou een funkdaisy, IB Switch, LN-USB of IB Control is, hangt achter een versterker, al dan niet meerdere op 1 versterker. Nagenoeg iedereen binnen het Tischbahning maakt gebruikt van een LocoHubsupply6 van Huub Maaskant, zij het iets gemodificeerd (o.a. de diode is anders waardoor we maximaal 2A op de bus kunnen zetten, genoeg om 4 Funkdaisy's mee op te laden (die van ons drainen 500mA door de zwaardere accu)). Nou zijn wij als Tischbahners geen doorsnee gebruikers, maar wel een mooie testcase voor de Loconet apparatuur (welke gek legt er nou een paar 100 meter LN kabel neer en gebruikt er 18 Funkdaisy's, 20-30 IB controls en switches, 8-14 boosters, nog enkele FREDs/normale daisy's en 4-8 LN-USB interfaces). En ja, wij krijgen de IB2 ook over zijn kookpunt heen. ::) ::) Alhoewel het de laatste keren steeds stabieler wordt. Zo mag je verbonden Daisy's nooit uitzetten als deze draadloos verbonden zijn, want zodra je weer inschakelt herhaalt ie de gegevens die er voor het laatst in stonden en gaat ie dus, als jij trein 1234 op 30% had staan, trein 1234 weer op 30% zetten.

Als het je knopjes zijn, gaan vaak ook je draaiknoppen eraan. Beetje contactspray erin laten lopen is een lapmiddel dat erg lang kan houden en dat je erg lang kan volhouden.

Groet,
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

richardvandijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 130
Re: Twin Center gaat langzaam defect
« Reactie #11 Gepost op: 05 januari 2021, 04:39:24 »
Heb contact gehad met grootendorst. Zij gaan het versturen en laten repareren op zich nemen. Zodra ik mijn TC er heen kan brengen ga ik dat ook doen.

Bedankt voor alle info

Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk


phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1877
Re: Twin Center gaat langzaam defect
« Reactie #12 Gepost op: 05 januari 2021, 22:23:06 »
Hallo Laurent,

Mijn TwinCenter doet eigenlijk niets. Er hangt alleen een Power8 achter en die voedt de baan. De DaisyFunk hangt niet aan het systeem als er met Koploper wordt gereden, want die neemt inderdaad aardig wat stroom als die wordt opgeladen en de FunkMaster heeft zijn eigen externe 18 V ~ voeding. De Loconet B aansluiting loopt naar de Loconet versterker en van daaruit worden alle andere Loconet apparaten gevoed. Dit op advies van de heer Langerer van Uhlenbrock zelf.
Alles om het TwinCenter te ontlasten, maar toch valt af en toe de communicatie tussen PC en TwinCenter weg. Ik heb nog niet uitgebreid onderzocht waar het probleem zit (TwinCenter, Interface of laptop). Dat moet is eigenlijk nog eens doen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Twin Center gaat langzaam defect
« Reactie #13 Gepost op: 05 januari 2021, 22:51:21 »
Is dat een exemplaar uit de vroege Rohs tijd? Misschien heeft ie last van 'whiskers' op de soldeerpunten

Hasenwald

  • Offline Offline
  • Berichten: 770
    • Mijn andere hobby: een vijver webshop
Re: Twin Center gaat langzaam defect
« Reactie #14 Gepost op: 06 januari 2021, 02:11:12 »

Als ik een nieuw systeem zou kopen zou ik gaan voor de IBII. De service van Uhlenbrock en Hobbytime is gewoon uitstekend. Ik heb vaak gebeld met ze en heb altijd netjes antwoorden op mijn vragen gehad en ze geven ook goed aan wat de problemen zijn.

Ik ben verleden jaar ook overgestapt van TC naar IBII. Geen spijt van!
Groet, Enrico

Hasenwald  |  Epoche III-IV-V  | H0 Roco-Line 2.1  |  BMD16N-SD  |  Digikeijs 4018  |  IB II  |  Power 4  |  iTrain Plus