Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 12:07:48
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 11:58:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door VAM65
Vandaag om 11:57:57
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Gerrit H
Vandaag om 11:54:11
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 11:50:38
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 11:44:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 11:26:14
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:18:52
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:04:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 10:57:33
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 10:52:20
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door TonM
Vandaag om 10:48:15
Rondom Charlois door Montanbahn
Vandaag om 10:24:56
Digitaal-delta door Montanbahn
Vandaag om 10:06:46
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Pauldg
Vandaag om 10:06:35
mDDM, waarom 3 draaistellen? door spoorijzer
Vandaag om 09:58:20
modulebaan in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn door Hans GJ
Vandaag om 09:30:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 09:12:30
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 09:04:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jelmer
Vandaag om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht? door Edwin2121992
Vandaag om 08:12:22
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
  

Auteur Topic: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen  (gelezen 4562 keer)

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
« Gepost op: 02 January 2021, 17:52:31 »
Goedeavond,

Allemaal een heel goed en gezond 2021 met veel bouwplezier (y) (y)

Ik zou graag advies willen betreffende de uitvoer van mijn station.
Liefst wil ik zo flexibel mogelijk zijn.

De onderste sporen links gaan naar een klimspiraal omhoog, het middenspoor komt van een klimspiraal vanaf de opstelsporen.
Dit gedeelte komt weer samen met de andere kant van het station (loopt nl. halfrond)
Is dus een keerlus.





Welk voorstel is het meest flexibel geeft het minste problemen?
Kan ook evt. een of twee drieweg wissels toepassen maar ik begrijp dat de ervaringen daarmee wisselend zijn.

Zijn er nog andere mogelijkheden?

« Laatst bewerkt op: 02 January 2021, 19:50:57 door Bert van Gelder »
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 775
Re: Advies spoor verloop uiteinde station
« Reactie #1 Gepost op: 02 January 2021, 19:08:17 »
ik zou in de onderste variant het rechtsonder wissel vervangen door een links wissel,
dat spaart een vervelende s-bocht.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 896
Re: Advies spoor verloop uiteinde station
« Reactie #2 Gepost op: 02 January 2021, 19:10:08 »
Ik zou voor de onderste kiezen maar dan wel de rechts afbuigende wissel helemaal rechtsonder vervangen door een links afbuigende. Dan haal je die onhandige slinger eruit.

Ik zie dat Fred me net voor is  ;D

Groeten,
Bert

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
« Reactie #3 Gepost op: 02 January 2021, 20:00:15 »
Dat is duidelijk.
Allebei voor de onderste variant  :D
Wissel zal ik aanpassen.

Engelse wissel (minitrix) is blijkbaar betrouwbaar genoeg

Zouden jullie evt. voor een drie weg wissel gaan?
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
« Reactie #4 Gepost op: 02 January 2021, 20:14:10 »
Waarom alles via een 1 sporig knelpunt leiden?  ???

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
« Reactie #5 Gepost op: 02 January 2021, 20:45:45 »
Voor de bedrijfszekerheid zou ik de bovenste variant nemen.
Een engels wissel op een cruciale verbinding is niet raadzaam en kan een bron van ergernis worden.
(slechte ervaringen met engelse wissels van minitrix )
Peco zou nog wel kunnen.
Het rechtse wissel rechtsonder zou je  naar links kunnen opschuiven voor een langer perronspoor.
Dus dat kleine rechte stuk tussen de wissels weglaten.

Bovendien oogt het 1e plan ook wat rustiger.

Groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 02 January 2021, 20:58:52 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
« Reactie #6 Gepost op: 02 January 2021, 20:54:47 »
Hoe zou je dat anders kunnen oplossen?
Ideeën zijn welkom.
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
« Reactie #7 Gepost op: 02 January 2021, 23:33:03 »
Ik zou van het onderste spoor linkjes ook een rechtstreekse verbinding maken met het onderste perronspoor. Dan creëer je dubbelsporigheid ter hoogte van het Engels wissel en kun je als dat onderste perronspoor vrij is een trein het station in laten rijden en tegelijkertijd een ander aten vertrekken in tegengestelde richting.

En waar zijn die twee ultra korte kopspoortjes in je station voor?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
« Reactie #8 Gepost op: 03 January 2021, 13:59:36 »
De twee korte kopspoortjes zijn bedoeld om een loc te wisselen. Zie ontkoppelrails in hoofdspoor.
Of er ruimte is om de linkeronder rails te koppelen met het onderste perronspoor moet ik even bezien.
Enig idee hoe dit het beste op te lossen?
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
« Reactie #9 Gepost op: 03 January 2021, 14:44:49 »
Hier twee mogelijke alternatieven ter inspiratie

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8614
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
« Reactie #10 Gepost op: 03 January 2021, 14:51:04 »
^^ Dit vind ik mooier, maar dan zou ik die kopspoortjes links leggen.
Jeroen

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
« Reactie #11 Gepost op: 05 January 2021, 14:26:43 »
Een loc van een trein halen doen ze niet zomaar. Dat kan nodig zijn omdat de trein in dezelfde richting moet vertrekken als waarvandaan hij aangekomen is. Die loc zal dan in verreweg de meeste gevallen in het station van de trein gaan of tegen de trein gezet worden. Dan zijn kopspoortjes die alleen bereikbaar zijn vanaf de hoofdbaan, erg ongelukkig gekozen. Als een loc met een trein in het station aan komt, moet de loc losgekoppeld worden, de hoofdbaan oprijden, daar omgebouwd worden en terug rijden naar het kopspoortje. Dat kost extra tijd en nog belangrijker, de loc houdt dan de hoofdbaan bezet.

Probeer daarom kopspoortjes zo aan te leggen dat een loc die in het station van de trein af gaat, direct dat kopspoortje op kan rijden en vanaf dat spoortje weer direct tegen de trein aangezet kan worden. Dan blokkeer je de hoofdbaan niet en het scheelt het extra ombouwen van de loc. Bekijk daarom goed op welk spoor / welke sporen locomotieven van de trein gehaald dan wel aangekoppeld moeten worden en leg het kopspoortje dan zodanig neer dat de loc er direct heen kan.

Ik zou het daarom als volgt doen:



Voorkeur het bovenste plaatje. Twee Engelse wissels achter elkaar. Het enige voordeel van de bovenste t.o.v. de onderste is dat een loc vanuit het bovenste spoor uit het station in een rechte lijn naar het kopspoortje kan en het sporenplan er wat rustiger uitziet. Als je twee Engelse wissels achter elkaar niet ziet zitten, dan kun je voor het onderste plan gaan.

In deze plannen kun je in het meest ideale scenario zelfs met drie treinen tegelijk door de wisselstraat rijden. Dat zal in praktijk wellicht een toevalstreffer zijn, maar dit plan beantwoord in ieder geval zoveel mogelijk je vraag om de meeste flexibiliteit. Je kunt nu namelijk ook vanuit elke richting elk stationsspoor bereiken en vaaf elk stationsspoor ook alle richtingen op. Tevens kun je een loc vanaf elk stationsspoor op het kopspoortje zetten en vanaf het kopspoortje naar alle drie de stationssporen.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 179
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
« Reactie #12 Gepost op: 05 January 2021, 16:42:07 »
2 engelse wissels achter elkaar in een hoofdbaan is echt een drama in N met minitrix.
Ik heb ruim 40 jaar met minitrix gewerkt maar qua wissels en m.n. engelse wissels is het een drama.
qua techniek en uiterlijk totaal verouderd.

Hierbij een oplossing met gewone 15 graden wissels.
De 2 korte spoortjes kunnen ook vervallen.(deze zijn naar de linkerkant verplaatst)

Aanrader is het toepassen in deze situatie van Peco medium-radius electrofrogwissels (dus met geleidende puntstukken)
Hier rijden zelfs de kleinste loks overheen.
De geometrie hiervan komt aardig overeen met die van minitrix.
Deze zien er veel beter uit dan minitrix,zijn qua techniek volledig betrouwbaar en te combineren met de gewone minitrix-rails.
Of pas de Peco flexrail toe ivm het kleurverschil met minitrix.

Maar goed dit is maar een tip.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/scan_20210105152050.jpg
« Laatst bewerkt op: 05 January 2021, 17:57:30 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
« Reactie #13 Gepost op: 05 January 2021, 21:18:15 »
Hartelijk dank voor alle adviezen.

Alles mee wegend wat jullie voorstellen en ervaringen kom ik tot het volgende idee:



Engelse wissel er uit, opstelsporen van hoofdspoor af en dubbel spoor onderin.
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
« Reactie #14 Gepost op: 05 January 2021, 22:34:27 »
Maar zo kun je de kopsporen maar voor één perronspoor gebruiken, terwijl je in de oplossing die hierboven gegeven wordt alle perronsporen bediend kunnen worden. Lijkt mij toch iets flexibeler.

Mvg Bas