Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€128.00
Per saldo:
€-122.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
NS264
Vandaag
om 00:19:08
LS Models 2024
door
Albert.H0
Vandaag
om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Whis
Vandaag
om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
class 37
Vandaag
om 00:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:01:40
Einde Koemo ballast ???
door
Nullem
19 april 2024, 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel
door
orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn
door
Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting
door
bask185
19 april 2024, 23:00:41
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source)
door
bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo
door
Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ)
door
gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0
door
Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen?
door
Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2)
door
tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen
door
grossraumwagen
19 april 2024, 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant
door
Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West
door
MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes)
door
thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop
door
Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?)
door
Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG!
door
Daan!
19 april 2024, 14:09:36
"Nederlandse" modellen
door
ArjanB
19 april 2024, 14:07:20
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen (gelezen 4019 keer)
Kieft01
Offline
Berichten: 367
alle herbegin is moeilijk
Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
«
Gepost op:
02 januari 2021, 17:52:31 »
Goedeavond,
Allemaal een heel goed en gezond 2021 met veel bouwplezier
Ik zou graag advies willen betreffende de uitvoer van mijn station.
Liefst wil ik zo flexibel mogelijk zijn.
De onderste sporen links gaan naar een klimspiraal omhoog, het middenspoor komt van een klimspiraal vanaf de opstelsporen.
Dit gedeelte komt weer samen met de andere kant van het station (loopt nl. halfrond)
Is dus een keerlus.
Welk voorstel is het meest flexibel geeft het minste problemen?
Kan ook evt. een of twee drieweg wissels toepassen maar ik begrijp dat de ervaringen daarmee wisselend zijn.
Zijn er nog andere mogelijkheden?
«
Laatst bewerkt op: 02 januari 2021, 19:50:57 door Bert van Gelder
»
Gelogd
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021
frederik19630
Offline
Berichten: 766
Re: Advies spoor verloop uiteinde station
«
Reactie #1 Gepost op:
02 januari 2021, 19:08:17 »
ik zou in de onderste variant het rechtsonder wissel vervangen door een links wissel,
dat spaart een vervelende s-bocht.
fred
Gelogd
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html
Bert V
Offline
Berichten: 850
Re: Advies spoor verloop uiteinde station
«
Reactie #2 Gepost op:
02 januari 2021, 19:10:08 »
Ik zou voor de onderste kiezen maar dan wel de rechts afbuigende wissel helemaal rechtsonder vervangen door een links afbuigende. Dan haal je die onhandige slinger eruit.
Ik zie dat Fred me net voor is
Groeten,
Bert
Gelogd
Kieft01
Offline
Berichten: 367
alle herbegin is moeilijk
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
«
Reactie #3 Gepost op:
02 januari 2021, 20:00:15 »
Dat is duidelijk.
Allebei voor de onderste variant
Wissel zal ik aanpassen.
Engelse wissel (minitrix) is blijkbaar betrouwbaar genoeg
Zouden jullie evt. voor een drie weg wissel gaan?
Gelogd
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021
jowi
Offline
Berichten: 2375
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
«
Reactie #4 Gepost op:
02 januari 2021, 20:14:10 »
Waarom alles via een 1 sporig knelpunt leiden?
Gelogd
eitreb
Offline
Berichten: 158
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
«
Reactie #5 Gepost op:
02 januari 2021, 20:45:45 »
Voor de bedrijfszekerheid zou ik de bovenste variant nemen.
Een engels wissel op een cruciale verbinding is niet raadzaam en kan een bron van ergernis worden.
(slechte ervaringen met engelse wissels van minitrix )
Peco zou nog wel kunnen.
Het rechtse wissel rechtsonder zou je naar links kunnen opschuiven voor een langer perronspoor.
Dus dat kleine rechte stuk tussen de wissels weglaten.
Bovendien oogt het 1e plan ook wat rustiger.
Groet,
Bert
«
Laatst bewerkt op: 02 januari 2021, 20:58:52 door eitreb
»
Gelogd
Met vriendelijke groet:
Bert
Mijn N-baan:
BertemmeN
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572
Kieft01
Offline
Berichten: 367
alle herbegin is moeilijk
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
«
Reactie #6 Gepost op:
02 januari 2021, 20:54:47 »
Hoe zou je dat anders kunnen oplossen?
Ideeën zijn welkom.
Gelogd
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5145
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
«
Reactie #7 Gepost op:
02 januari 2021, 23:33:03 »
Ik zou van het onderste spoor linkjes ook een rechtstreekse verbinding maken met het onderste perronspoor. Dan creëer je dubbelsporigheid ter hoogte van het Engels wissel en kun je als dat onderste perronspoor vrij is een trein het station in laten rijden en tegelijkertijd een ander aten vertrekken in tegengestelde richting.
En waar zijn die twee ultra korte kopspoortjes in je station voor?
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Kieft01
Offline
Berichten: 367
alle herbegin is moeilijk
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
«
Reactie #8 Gepost op:
03 januari 2021, 13:59:36 »
De twee korte kopspoortjes zijn bedoeld om een loc te wisselen. Zie ontkoppelrails in hoofdspoor.
Of er ruimte is om de linkeronder rails te koppelen met het onderste perronspoor moet ik even bezien.
Enig idee hoe dit het beste op te lossen?
Gelogd
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021
Hennik
Offline
Berichten: 155
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
«
Reactie #9 Gepost op:
03 januari 2021, 14:44:49 »
Hier twee mogelijke alternatieven ter inspiratie
Gelogd
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8425
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
«
Reactie #10 Gepost op:
03 januari 2021, 14:51:04 »
^^ Dit vind ik mooier, maar dan zou ik die kopspoortjes links leggen.
Gelogd
Jeroen
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5145
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
«
Reactie #11 Gepost op:
05 januari 2021, 14:26:43 »
Een loc van een trein halen doen ze niet zomaar. Dat kan nodig zijn omdat de trein in dezelfde richting moet vertrekken als waarvandaan hij aangekomen is. Die loc zal dan in verreweg de meeste gevallen in het station van de trein gaan of tegen de trein gezet worden. Dan zijn kopspoortjes die alleen bereikbaar zijn vanaf de hoofdbaan, erg ongelukkig gekozen. Als een loc met een trein in het station aan komt, moet de loc losgekoppeld worden, de hoofdbaan oprijden, daar omgebouwd worden en terug rijden naar het kopspoortje. Dat kost extra tijd en nog belangrijker, de loc houdt dan de hoofdbaan bezet.
Probeer daarom kopspoortjes zo aan te leggen dat een loc die in het station van de trein af gaat, direct dat kopspoortje op kan rijden en vanaf dat spoortje weer direct tegen de trein aangezet kan worden. Dan blokkeer je de hoofdbaan niet en het scheelt het extra ombouwen van de loc. Bekijk daarom goed op welk spoor / welke sporen locomotieven van de trein gehaald dan wel aangekoppeld moeten worden en leg het kopspoortje dan zodanig neer dat de loc er direct heen kan.
Ik zou het daarom als volgt doen:
Voorkeur het bovenste plaatje. Twee Engelse wissels achter elkaar. Het enige voordeel van de bovenste t.o.v. de onderste is dat een loc vanuit het bovenste spoor uit het station in een rechte lijn naar het kopspoortje kan en het sporenplan er wat rustiger uitziet. Als je twee Engelse wissels achter elkaar niet ziet zitten, dan kun je voor het onderste plan gaan.
In deze plannen kun je in het meest ideale scenario zelfs met drie treinen tegelijk door de wisselstraat rijden. Dat zal in praktijk wellicht een toevalstreffer zijn, maar dit plan beantwoord in ieder geval zoveel mogelijk je vraag om de meeste flexibiliteit. Je kunt nu namelijk ook vanuit elke richting elk stationsspoor bereiken en vaaf elk stationsspoor ook alle richtingen op. Tevens kun je een loc vanaf elk stationsspoor op het kopspoortje zetten en vanaf het kopspoortje naar alle drie de stationssporen.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
eitreb
Offline
Berichten: 158
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
«
Reactie #12 Gepost op:
05 januari 2021, 16:42:07 »
2 engelse wissels achter elkaar in een hoofdbaan is echt een drama in N met minitrix.
Ik heb ruim 40 jaar met minitrix gewerkt maar qua wissels en m.n. engelse wissels is het een drama.
qua techniek en uiterlijk totaal verouderd.
Hierbij een oplossing met gewone 15 graden wissels.
De 2 korte spoortjes kunnen ook vervallen.(deze zijn naar de linkerkant verplaatst)
Aanrader is het toepassen in deze situatie van Peco medium-radius electrofrogwissels (dus met geleidende puntstukken)
Hier rijden zelfs de kleinste loks overheen.
De geometrie hiervan komt aardig overeen met die van minitrix.
Deze zien er veel beter uit dan minitrix,zijn qua techniek volledig betrouwbaar en te combineren met de gewone minitrix-rails.
Of pas de Peco flexrail toe ivm het kleurverschil met minitrix.
Maar goed dit is maar een tip.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/scan_20210105152050.jpg
«
Laatst bewerkt op: 05 januari 2021, 17:57:30 door eitreb
»
Gelogd
Met vriendelijke groet:
Bert
Mijn N-baan:
BertemmeN
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572
Kieft01
Offline
Berichten: 367
alle herbegin is moeilijk
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
«
Reactie #13 Gepost op:
05 januari 2021, 21:18:15 »
Hartelijk dank voor alle adviezen.
Alles mee wegend wat jullie voorstellen en ervaringen kom ik tot het volgende idee:
Engelse wissel er uit, opstelsporen van hoofdspoor af en dubbel spoor onderin.
Gelogd
N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021
Hlv53
Offline
Berichten: 508
Re: Advies spoorverloop uiteinde stationssporen
«
Reactie #14 Gepost op:
05 januari 2021, 22:34:27 »
Maar zo kun je de kopsporen maar voor één perronspoor gebruiken, terwijl je in de oplossing die hierboven gegeven wordt alle perronsporen bediend kunnen worden. Lijkt mij toch iets flexibeler.
Mvg Bas
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Advies spoorverloop uiteinde stationssporen