Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 05:03:41
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:08:03
Roco 21026 werkt niet goed door Railpassie
Vandaag om 01:41:04
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Remco vM
Vandaag om 00:00:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
05 November 2025, 22:20:45
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
Rondom Charlois door Alewijn
05 November 2025, 21:32:14
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
05 November 2025, 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
05 November 2025, 19:52:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
05 November 2025, 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
05 November 2025, 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
05 November 2025, 17:46:02
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
05 November 2025, 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
05 November 2025, 12:48:18
  

Auteur Topic: Tussen centrale- en boostergebied wisselen?  (gelezen 1096 keer)

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Tussen centrale- en boostergebied wisselen?
« Gepost op: 30 December 2020, 12:57:05 »
Vrienden,
Ik zit met een probleempje. Ik kom in het boostergebied één aansluiting voor een servootje op een DR4024 tekort en heb in het centralegebied één zo'n aansluiting over.
Ik voed de DR4024s met een aparte DR60710.
Kan ik die ene wissel die in boostergebied zit rustig aansluiten op een DR4024 die in centrale gebied zit?
Ik moet die twee gebieden toch strikt gescheiden houden? De DR4024s in centralegebied krijgen hun Signal van de rails in dat gebied, zoals de DR4024s in boostergebied hun Signal van de rails in dat gebied krijgen.
Gaat overheveling geen kortsluitingen of andere conflicten geven?
Mijn vraag laat zien dat ik nog lang niet thuis ben in de DCCwereld. Ik ben nog aardig digibeet, helaas.
Ik besef dat mijn vraag eigenlijk neerkomt op het volgende:
Zetten centrale en booster beide een identiek signaal op hun eigen rails?
Dat zou toch betekenen dat info voor een DR4024 in boostergebied ook langskomt in centralegebied, wat zinloos lijkt, maar in mijn geval wel prettig is.
Graag opheldering.
Een positief antwoord zou mij de aanschaf van een DR4024 besparen.
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • Bnlx treinendokter.
Re: Tussen centrale- en boostergebied wisselen?
« Reactie #1 Gepost op: 30 December 2020, 13:09:57 »
Hallo Bert,

Als het wissel mechanisch wordt aangestuurd door een servo is er geen beperking om de servo op de ander decoder aan te sluiten. Er is namelijk geen elektrische verbinding.

Voor het hartstukvoeding zal je dan overigens wel een, geïsoleerd van het centralegebied, oplossing moeten gebruiken. Die moet dus wel uit het boostergebied komen, zonder elektrische verbinding naar het centralegebied.

En als antwoord op je vraag "Zetten centrale en booster beide een identiek signaal op hun eigen rails?":
Ja, want dat is het doel van een booster...
Besef wel wat je vraagt: "identiek signaal", spanning niveau, en fase kunnen wel degelijk anders zijn.
Mijn HOe deel van de testbaan krijgt het signaal van de Ecos, maar de voeding staat ingesteld op ~15V in plaats van de ~19V die ik voor de HO baan gebruik.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 30 December 2020, 13:17:07 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

BertOK

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: Tussen centrale- en boostergebied wisselen?
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2020, 14:36:55 »
Hallo Jan-Peter,

Dank voor je heldere antwoord. Het is precies wat ik hoopte, maar niet durfde verwachten.
Onderaan mijn bericht kun je zien dat ik op Piko rails rijd, dus met puntstukpolarisatie heb ik niets van doen.
Hopelijk levert het "overhevelen" ook geen problemen op in iTrain, maar daar is een goed gebruikersforum met veel deskundigheid.
Dat is wat ik eigenlijk bij Digikeijs mis: een gebruikersforum. Gelukkig kan ik hier op BeneluxSpoor terecht.
Met vriendelijke groet,
Bert
iTrain 5.1 Standard; Windows 10; Digikeijs; H0; Rails: Piko A; Rollend materieel: Roco, Fleischmann, Hamo, Liliput, HollandRail, Lima, Piko

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • Bnlx treinendokter.
Re: Tussen centrale- en boostergebied wisselen?
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2020, 20:49:00 »
Hallo Bert,

Voor Itrain is het wissel gewoon een nummer met een stand. Volgorde of richting is niet belangrijk voor het programma. Bijna alle programmatuur werkt statusmachines, "om lok xx van blok a naar b te krijgen moet wissel nn stand zus hebben en sein ss op groen" Hoe dat in werkelijkheid op je baan er uit ziet? Daar heeft ITrain geen benul van.

Die statusmachine heb je zelf geprogrammeerd, bij ITrain grafisch door de baanlayout in te voeren, en bij bv koploper door het blokken diagram.

Jan-Peter. 
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.