Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Luit
Vandaag om 10:51:13
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:33:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 10:22:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 10:09:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door piksov
Vandaag om 10:06:58
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 00:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 August 2025, 22:32:27
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
15 August 2025, 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
15 August 2025, 20:39:54
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
15 August 2025, 13:34:11

Auteur Topic: Randwyck - (Baanplan H0)  (gelezen 6765 keer)

Wim Romijn

• Offline Offline
Randwyck - (Baanplan H0)
« Gepost op: 28 February 2008, 15:31:53 »
Na veel weggooien en opnieuw beginnen met tekenen denk ik dat nu mijn ontwerp zover om te gaan bouwen.

Wensen:
1. Liefst een schaduwstation.
2. Treinverkeer moet afwisselend en onvoorspelbaar zijn.
3. Groot station en een klein station met ruimte voor gebouwen etc.

De afmeting van de ruimte die ik heb is ca. 565 x 320 cm.

Dit is het geworden.

De pijlen zijn de plaatsen waar de keerlus automaten moeten komen.

En dit is alleen het zichtbare deel.

In het schaduwstation is blok 11 bedoeld voor aansluiting van de vitrine en deze kan dan via blok 37 op de baan, blok 37 kan dan ook in 2 richtingen bereden worden.
Pendeltreinen kunnen van blok 32 of 31 ook via blok 38, ook in 2 richtingen te berijden naar blok 41 en verder.

Vanuit het schaduwstation kan de trein via blok 13 naar het station of via blok 14 links om rijden of via blok 26 rechts om.
Vanuit het grote station via het kleine station is deze mogelijkheid ook aanwezig.

Zijn er nog suggesties dan hoor ik die graag.
« Laatst bewerkt op: 01 March 2008, 10:04:38 door Hans van de Burgt »

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
Re: Randwyck
« Reactie #1 Gepost op: 28 February 2008, 15:38:01 »
Hallo Wim,

mogelijk kun je je tekeningen los oproepbaar maken zodat ze groter in het beeldscherm komen te staan, nu is de tekst onleesbaar klein. ::)

Groeten,

Christoph

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
« Reactie #2 Gepost op: 28 February 2008, 15:40:10 »
wat ook kan, is als je op de foto klikt, muis inhoudt, en naar de adres-regel sleept ;).

servé
Vriendelijke groet, Servé.

Bram w

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 28 February 2008, 15:46:11 »
Hallo Wim, Wat is de schaal,merk rails enz. zie er verder mooi uit. groet Bram

SjoerdB

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 28 February 2008, 16:05:53 »
Dat slepen werkt inderdaad (weer wat nieuws geleerd :))

Mooi groot plan! Ziet er goed uit, maar er valt me een paar dingen op;

Elke trein die vanuit het grote station aan de rechter kant vertrekt zal sowieso na een paar seconden in het kleine station komen. Dit kan de bedoeling zijn, maar het zal de 'onvoorspelbaarheid' niet ten goede komen denk ik. Een eventuele opplossing hiervoor heb ik zo snel niet, omdat het dan vrij ingrijpend zal zijn in het baanplan.

Verder heb je een aantal 'man-gaten gepland', maar misschien is het slim om ook iets te bedenken voor het grote oppervlak rechtsonder omdat gedeelten hiervan ook buiten armlengte lijken te zitten.

Misschien is het realistischer (en mooier) om de 'paradebaan' (roodbruine stuk dat onder het grote station doorloopt) wat 'soepeler' aan te leggen, dwz door gebruik te maken van grotere boogstralen of zelfs flexrails een wat rechtere verbinding te maken in plaats van twee haakse bogen. Je zult dan in het huidige plan wel met je besturingstafel in de knoei komen.

Verder ziet het er heel imposant uit! Goed werk! Heeft het nog iets te maken met het Maastrichtse viaduct station Randwyck? Succes met verder plannen! Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.

groeten,

Sjoerd

ps. welke rails gebruik je? Met tweerail heb je ook een paar keerlussen volgens mij, dus ook op letten :)

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 28 February 2008, 16:10:15 »
@ Christoph, geen idee hoe dat moet, je kan wel met je rechtermuis knop de afbeelding opslaan en vergroten.

@Sjoerd, ik heb altijd ruzie met flexrails en voor het tekenen gebruik ik dan maar de grootste radius.
Het grote gedeelte rechtsonder is ook van de andere kant te benaderen, een mangat is daar niet nodig.

Schaal: H0
Rails: Rocoline zonder bedding en Tillig
Wisselaandrijving: Tortoise
Digitaal: Intellibox
Tijdperk: 3 - 4
Treinen: Duits. oa. TEE (3 stuks)

Maar een ICE of TGV is ook mooi en wie weet rijdt die er wel tussen.
« Laatst bewerkt op: 28 February 2008, 16:51:36 door Wim Romijn »

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #6 Gepost op: 28 February 2008, 17:01:09 »
@Servé, bedankt voor het tipje van het slepen. Nu kan ik gelukkig toch goed kijken naar het plan en hoef ik geen vergrootglas te hebben. ;D

@Wim, je plan ziet er leuk uit.
Kijkend naar jou plan dacht ik wel, waarom zet je de wissels bij B43 niet in een andere volgorde, zodat je uit dit schaduwstation op allerbij de doorgaande sporen kan komen?
Bovendien kan je vanaf je brug nabij het kleine station komend vanuit je grote station ook een schaduwstation in gaan rijden en hier een aantal wissels plaatsen. Hierdoor kan je de afwisseling in voertuig volgorde weer afwisselender maken.

Groeten en succes met bouwen, ik zal het draadje voorlopig volgen want ik ben wel nieuwschierig naar de vorderingen.

Christoph

Frank!

• Offline Offline
Re: Randwyck - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 05 March 2008, 17:01:27 »
Wim,

Ik zie dat je goed nagedacht hebt over wat je wilt, klasse. Voor een eerste plan ziet het er goed uit. Toch vallen me een paar dingen op.

Aan de rechterzijde van je hoofdstation moet de trein op het doorgaande spoor over een engels wissel aftakken, dit is niet realistisch en zou ik proberen te vermijden. Dit lijkt ook het geval bij station twee, welke ik er een beetje raar uit vind zien. Ik weet niet wat je daar voor functies had bedacht?

De voorspelbaarheid kan redelijk gemakkelijk verhoogd worden, door alle stukken spoor (station, 2de station, paradebaan, etc.) afzonderlijk op het schaduwstation aan te sluiten. Hiervoor dien je wel je plan flink op de schop te gooien. Met de hoeveelheid wissels die jij bij je plan hebt liggen kun je nog veel meer mogelijkheden creeren. Een idee is misschien om een schaduwstation toe te passen van het volgende type:

Het is maar een snelle tekening, maar misschien een overweging waard. Je kunt vanaf elke aansluiting naar elke willekeurige aansluiting.

MVG

Frank

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 05 March 2008, 19:43:27 »
Denk je eraan dat de lengte van je arm beperkt is. Je moet wel overal bij kunnen. En zo nodig mansgaten maken.

groetjes,

Hans van de Burgt

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 05 March 2008, 20:33:06 »
@Frank,

Zal eens kijken of dit is in te bouwen, heeft in iedergeval goede suggesties, alleen wil ik een spiraal zien te vermijden. Nu is de maximale hellingshoek ca. 2%. Tevens zijn mijn goederentreinen ca. 250 cm. en dat betekend voor het ompolen dat die blokken ca. 275 cm moeten zijn.

Citaat
Aan de rechterzijde van je hoofdstation moet de trein op het doorgaande spoor over een engels wissel aftakken, dit is niet realistisch en zou ik proberen te vermijden. Dit lijkt ook het geval bij station twee, welke ik er een beetje raar uit vind zien. Ik weet niet wat je daar voor functies had bedacht?
De radius van de engelse wissel van rocoline is 1050 mm en geeft in de praktijk toch een mooi beeld in de wisselstraten.
In het 2e station is blok30 een doorgaand spoor en wordt niet gestopt. Blok 32 is vrij kort maar ben je weleens op het station van Airolo geweest daar heb je ook zo'n situatie.
Ik probeer, als er twee wissels bereden moeten worden deze zo te leggen dat er een afbuigend is dat de andere dan rechtdoor bereden wordt, dan krijgen de preisertjes niet zo'n slinger te verwerken.
De functie van station 2 is lokaal doorgaand met enkele lossporen.

@Hans,
Aan de onderzijde van de tekening is geen muur, ik kan daar dan ook van beide kanten bij komen. Aan de linker- en bovenkant zit ik onder de schuine kap en komt op ca. 80 - 90 cm. van de rand van de tafel een achterwand te staan, de mangaten zitten dan achter deze wand, als het goed is kan ik dan overal bij.
« Laatst bewerkt op: 05 March 2008, 21:03:48 door Wim Romijn »

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 03 April 2008, 20:29:53 »
Het baanontwerp veranderd van een U-vorm naar een rondrijdende baan.

Het voordeel hiervan is minder krappe bogen en meer ruimte in het midden, het nadeel is dat ik een uitneembaar gedeelte moet maken of er onder door kruipen.

Het is nu mogelijk om het schaduwstation in beide richtingen te berijden.
Blok 23, het middelste spoor onderin, wordt in beide richtingen bereden, ook de keerlus blok 25 kan in beide richtingen bereden worden zodat een trein als hij het station aan de linker kant verlaat naar het schaduwstation kan en omgekeerd ook mogelijk is, hierin zit wel een schaduwstation van 2 sporen zodat de treinen elkaar kunnen passeren en/of wachten.

Frank!

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 03 April 2008, 20:51:45 »
Wim,

Ik vind dit plan er stukken beter uitzien. De hoeveelheid rails in zicht is mooi en de baan loopt mooi vloeiend. Het verrassingseffect is ook hoog bij je plan.

Het enige waar je waarschijnlijk tegenaan gaat lopen is dat het aantal treinen dat het treinverkeer een lage intensiteit krijgt. Dit omdat veel stukken spoor in meerdere richtingen bereden worden of doorkruist worden. Ik verwacht dat je een nerveus treinverloop krijgt, al is dat wel relatief natuurlijk, want je hebt behoorlijk wat ruimte voor de modelbaan. Er zitten (te-) veel bottlenecks in het plan. Als je die er uithaalt, gaat dat misschien weer ten koste van de rijmogelijkheden en dat is ook jammer. Ik zou proberen hier een 'gulden middenweg' in te vinden.

Misschien is een 'hondebot' configuratie nog zo gek niet. Eventueel met wat onverwachte verbindingen. Over het algemeen kun je daar een aardige doorstroom mee behalen. Goede toegang tot het schaduwstation is dan ook erg belangrijk.

Verder wil ik even zeggen dat als je dit plan zo zou uitvoeren, je er een geweldige modelbaan aan gaat hebben, ik probeer alleen wat stof tot nadenken te geven door de dingen die mij op het eerste oog opvallen te benadrukken. Je zult voor jezelf een afweging moeten maken van wat je precies wilt en niet over een nacht ijs gaan, het is immers niet zomaar een plan. Succes met ontwerpen!

Groeten,

Frank

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 05 April 2008, 16:02:09 »
Enige kleine aanpassingen.

Aan de bovenzijde het kruisende gedeelte 3 sporig gemaakt en ook de ingang naar het schaduwstation dubbelsporing, het stukje enkelbaans is daardoor kleiner en daardoor minder lang bezet.
De aftakking naar het station is hierdoor ook verder naar  voren gelegd.

Eerst nog overwogen om de keerlus dubbelsporig te maken maar daar wil ik juist enig oponthoud hebben.

Aan de linkerzijde de ingang naar de keerlus ook zo gelaten zodat niet elke trein de keerlus induikt.

Het middelste blok (B23) is er voor bedoeld om het afslaand verkeer van blok 20 naar het kleine station het doorgaand verkeer van blok 20 niet te blokkeren.

Ik heb in het verleden een hondebot gehad maar dat kost eigenlijk teveel ruimte.
Maak je een U vorm dan heb je voor beide poten ca. 120 cm. nodig en dan is de breedte van de ruimte toch minimaal 300 cm. en die heb ik niet.
Ik zou het nog in een L vorm kunnen maken met een poot van ca. 560 cm. en een poot van ca. 670 cm.
Ik zou zelfs kunnen gaan voor een rond rijdende baan van 560 x 670 cm. maar om nu de hele zolder vol te bouwen gaat mij iets te ver.
(van mijn echtgenote mag het maar wil ik het)

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 18 March 2009, 15:20:48 »
Lang stil geweest, dit had verschillende oorzaken.

Het plan is iets gewijzigd.

De oorzaak hiervan is dat een keerlus teveel blokkeerde en het doorgaande lokaalstation nu een kopstation is geworden.
Tevens de andere keerlus dubbelsporig gemaakt.

Hierna kwam de echte uitdaging was alles goed rijdend te krijgen via Koploper.

In het begin had ik regelmatig last van eindeloos rond rijden treinen of treinen die het schaduwstation uitkwamen en direct het schaduwstation weer inreden.

Volgens diverse mensen, waaronder de maker van Koploper, was het niet mogelijk om bovenstaande op te lossen.

De eerste tests met vaste routes was belabberd daar het dan een must is dat een trein naar een bepaald blok toe moet en dat hield weer in dat er van alles stil stond en op elkaar stond te wachten.
Het moest dan ook variabel opgelost worden waarbij treinen nog enige keuze hadden uit meerdere blokken.

Dit was voor mij wel een must daar ik anders het hele ontwerp kon vergeten en opnieuw beginnen was eigenlijk ook geen optie.

Maar wat anderen voor onmogelijk hadden uitgemaakt blijkt toch wel mogelijk te zijn, je moet alleen creatief met de diverse optie van Koploper omgaan.

Als je combinaties maakt van Logische en Speciale acties dan kan je blokverboden etc. creeren die afhankelijk zijn van reeds uitgevoerde acties.

Het komt er dan op neer dat als een trein het schaduwstation verlaat dan wordt het blok van de ingang schaduw verboden en zodra deze trein dan komt in het station of paradebaan dan wordt deze blokkade opgeheven.
Ook kan je dan zodra een trein bijvoorbeeld in het station is geweest en de paradebaan hij via verboden van die blokken alleen nog maar naar het schaduwstation kan gaan.

Tevens heb ik op die manier er voor gezorgd dat als het kopspoor in het grote station vrij is een korte trein komend uit blok 14 en 18 altijd naar dat kopstation gaat ook al is de wisselstraat geblokkeerd, dan wacht hij tot de wisselstraat vrij is zonder een ander blok te kiezen.

Nu dit allemaal werkt kan ik verder gaan met de bovenbouw.

« Laatst bewerkt op: 18 March 2009, 23:13:19 door Wim Romijn »

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 18 March 2009, 16:29:07 »
Een opmerking/vraag: halverwege rechts zit een ongelijkvloerse kruising in je baanplan. Is er wel genoeg lengte voor de op- en afritten? Het oogt wat krap om voldoende hoogte te winnen.
No dress rehearsel, this is our life.