Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
Vandaag om 21:32:12
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Mcn1986
Vandaag om 21:29:44
Mijnbouw Indonesië door Peter Soonius
Vandaag om 21:26:45
Conrat door ruudns
Vandaag om 21:21:03
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
  

Auteur Topic: Opnieuw starten na 25j....  (gelezen 2978 keer)

Retrotreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Opnieuw starten na 25j....
« Gepost op: 28 December 2020, 13:29:01 »
Onder impuls van de kids, mijn marklin baan uitgehaald en ze vinden het helemaal geweldig (y)

Was een startset met wat uitbreidingen. K-rails.
We gaan nu een, naar normen hier, kleine baan maken van 300x120.
Bedoeling is om dit gewoon klassiek met transformator en delta te doen.
Moeten maar een 5-tal treinen ofzo op rijden.

Enkele punten waar ik tegenaanloop:
- zijn er nog winkels waar je terecht kan in Vlaams Brabant (BE)? Vroeger gingen wij
in Wemmel, maar die lijkt niet meer te bestaan. Ik verkies nog altijd liever lokaal
dan bij een onbekende onlineshop. En liefst iemand die nog de oude stukken wat heeft.

- zou het liefst klassiek alles aansturen. Lijkt mij het leukste, om zelf de wissels
etc. te bedienen met het 7072 kastje.
Zijn die onderdelen nog vlot te vinden? Of echt overwegen om toch voor nieuw
digitaal gaan? Digitaal lijkt mij zo saai  ???

- 1 van mijn loc's (marklin) vertrekt stroef en piepend :o Kan er ergens iets "gesmeerd" of losgemaakt
worden?

Zo, dat is het voorlopig.  ;D

Deze week hopelijk wat hout gaan ophalen om een structuur in mekaar te steken 8)

Alvast bedankt voor het ontvangst (y)

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Opnieuw starten na 25j....
« Reactie #1 Gepost op: 28 December 2020, 13:50:15 »
7072 ed. zijn nog wel te koop, via marktplaats.nl en ebay.nl.

Wat je loc betreft: welk type is het precies? De locs uit de jaren tot pakweg 1970 hebben een blokje vilt op het uiteinde van de as van het anker, daar moet één druppeltje dunne olie op. Als dat niet helpt (en dat kan best, na een lange tijd stilstand) moet de loc waarschijnlijk even in een badje van wasbenzine (zonder de rubberbandjes en elektrische delen!). De collector kan ook vervuild zijn, dat is wat meer werk. Nieuwe borstels (kool resp. koper) en een nieuwe sleper doen vaak ook wonderen.

ramdani

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
    • mijn baantje Dinant
Re: Opnieuw starten na 25j....
« Reactie #2 Gepost op: 28 December 2020, 15:34:31 »
- zijn er nog winkels waar je terecht kan in Vlaams Brabant (BE)? Vroeger gingen wij
in Wemmel, maar die lijkt niet meer te bestaan. Ik verkies nog altijd liever lokaal
dan bij een onbekende onlineshop. En liefst iemand die nog de oude stukken wat heeft.

in Halle is er Technohobby, bestaat al langer dan 50j., doet herstellingen van Märklin;

mvg,
Michel
C+K rail,Weichen-Walter flexrail,z21start,Itrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re: Opnieuw starten na 25j....
« Reactie #3 Gepost op: 28 December 2020, 15:47:24 »
Voor tips qua onderhoud kijk in het marklin onderhoudsboek.
nummer van marklin 0735.

of online zoals hier : http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Marklin-Loc%20onderhoud.pdf
Marklin NS tijdperk V

Retrotreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Opnieuw starten na 25j....
« Reactie #4 Gepost op: 28 December 2020, 20:45:18 »
Zo snel antwoorden (y)

7072 ed. zijn nog wel te koop, via marktplaats.nl en ebay.nl.
Was ik inderdaad al tegen gekomen. Is een goeie oplossing.
Gaan die dingen eigenlijk soms stuk? Of is dat onverslijtbaar.
Zelfde vraag over de klassieke blauwe transformator.

Wat je loc betreft: welk type is het precies? De locs uit de jaren tot pakweg 1970 hebben een blokje vilt op het uiteinde van de as van het anker, daar moet één druppeltje dunne olie op. Als dat niet helpt (en dat kan best, na een lange tijd stilstand) moet de loc waarschijnlijk even in een badje van wasbenzine (zonder de rubberbandjes en elektrische delen!). De collector kan ook vervuild zijn, dat is wat meer werk. Nieuwe borstels (kool resp. koper) en een nieuwe sleper doen vaak ook wonderen.

Is een dieselloc, marklin 3473.



in Halle is er Technohobby, bestaat al langer dan 50j., doet herstellingen van Märklin;

mvg,
Michel

Inderdaad, ja. Lang geleden dat ik er nog geweest ben. Goeie service?


Voor tips qua onderhoud kijk in het marklin onderhoudsboek.
nummer van marklin 0735.

of online zoals hier : http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Marklin-Loc%20onderhoud.pdf

Ok, ook weer zeer nuttig. Zal dit ook is doornemen  ;)

Retrotreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Opnieuw starten na 25j....
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2020, 13:23:24 »
Heb mijn rails besteld bij hetspoor.
Toch snel respons.
Hopelijk een vlotte levering en service

ramdani

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
    • mijn baantje Dinant
Re: Opnieuw starten na 25j....
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2020, 15:50:14 »
Inderdaad, ja. Lang geleden dat ik er nog geweest ben. Goeie service?

kennis is beperkt, is duur ,ik koop er wel is iets omdat ik in Halle woon;

Heb mijn rails besteld bij hetspoor.
Toch snel respons.
Hopelijk een vlotte levering en service

al een paar keer besteld, wordt snel geleverd;

mvg,
Michel
C+K rail,Weichen-Walter flexrail,z21start,Itrain
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=71005.0

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1007
  • Metrop-Märklin
Re: Opnieuw starten na 25j....
« Reactie #7 Gepost op: 29 December 2020, 17:40:51 »
Gaan die dingen (7072) eigenlijk soms stuk? Of is dat onverslijtbaar.
Zelfde vraag over de klassieke blauwe transformator.
Schakelkast 7072 en klassieke blauwe transformators zijn voor de eeuwigheid gemaakt, en in zulke enorme aantallen gemaakt dat de markt overvoerd raakte.

Om te kunnen blijven produceren moest er wat nieuws komen. En dat is Märklin gelukt. Mede dankzij de Britten ging de Europese markt versneld over op 230 volt en een kindveiliger behuizing van trafo's; Marklin kwam daarop met de "witte trafo" die wel aan de Europese eisen voldoet.
Märklin  heeft een tijdlang een "omruilprogramma" aangeboden voor bezitters van een "blauwe trafo". Mij is die periode volslagen ontgaan, en ik heb ook geen aanbod gehad, overigens. Ik heb nog steeds 8 blauwe trafo's in gebruik.

Er geldt daarbij een maar: Sommige Piko-decoders en de meeste Tams decoders zijn niet bestand tegen de piekspanning van blauwe trafo's. Dat merk je alleen als je delta/digitaal rijdt, op een gecombineerde analoge+digitale baan, of als je een digitaal uitgeruste loc laat rijden op een analoge baan. Volgens de gebruiksaanwijzingen moet dat kunnen, desondanks kan het niet bij gebruik van een "blauwe" trafo. Met Märklin decoders schijnt het wel goed te gaan.

Volgens sommigen brandt de decoder door bij een rijrichting omschakelpuls omdat de puls van een blauwe trafo veel hoger zou zijn dan van een witte trafo. Ik heb uit voorzorg een aparte 24 vAC beltrafo in gebruik voor het omschakelen van de rijrichting. 24 vDC trafo's werken niet bij sommige decoders (volgens anderen). Ik heb overigens (nog) geen locs met een decoder, maar je weet maar nooit.  ;D

Gaat er nooit wat stuk? Jawel: bij trafo's gaan de snoeren stuk, en met name binnen de trafokast wordt de huls brokkelig, en de pakking (de isolatie) ook.
Bij de schakelkastjes verdwijnen de lange bevestiging schroeven het eerst. Ook binnenin kan corrosie optreden. Maar meestal zijn schakelkastjes overwoestbaar.

De vernieuwing bij nieuwere type schakelkastjes en trafo's zit vooral in andere stekkers (de oude stekker-lijn had ook last van overproduktie, dus moest daar ook iets anders voor komen).
Daarnaast doet ledverlichting z'n intrede in schakelkastjes voor terugmelding van de stand van elektrische K- en C-wissels. M-wissels hebben nog geen ingebouwde terugmelding (en geen eindafschakeling), en dan heb je niets aan deze optie.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Retrotreintje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Opnieuw starten na 25j....
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2020, 21:18:28 »
Duidelijke uitleg.
Die kastjes leken mij inderdaad onverwoestbaar. Blij dat mijn vermoeden bevestigd is!

Is ook een beetje de reden om toch nog voor dat materiaal te kiezen  8)