Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Museumdepot Beekbergen in H0 door Ronald69
Vandaag om 15:32:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bob R.
Vandaag om 15:24:15
Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 15:03:30
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 14:35:17
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:18:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 14:06:04
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
Vandaag om 13:34:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 13:24:31
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 13:22:42
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 13:17:00
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:44:13
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door MikeMike
Vandaag om 11:55:27
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Joz
Vandaag om 11:16:39
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door AlbertG
Vandaag om 10:25:46
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:24:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:23:04
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:03:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 08:52:06
Line-up foto's van modellen door 1200blauw
Vandaag om 07:43:35
Pimpen Rivarossi DD-AR door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:54:25
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 00:27:57
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30

Auteur Topic: Digikeijs Dwergsein DR 701 aansluiten op DR 4018  (gelezen 4096 keer)

Edde

• N Bahn BRD 1975-1984, H0 NS Tijdperk IV
  • Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
Digikeijs Dwergsein DR 701 aansluiten op DR 4018
« Gepost op: 27 December 2020, 18:45:45 »
Goedenavond,

Het zal ongetwijfeld ergens op dit forum beschreven zijn, maar kan het nog niet vinden...
Ik heb van Digikeijs een NS dwergsein aangeschaft, nr701 en ik ben ook in het bezit van
de schakeldecoder DR4018. Die heb ik al in gebruik voor een aantal ontkoppelaars,
kan ik daar dan nog het sein aankoppelen of kan je alleen wissels of alleen seinen ed schakelen?
Er staat ook preset 7...hoe of wat??

ik ben echt een hele grote leek op dit gebied, maar ik dacht dit kan ik wel, ik heb tenslotte ook wissels digitaal aangestuurd gekregen, erg trots op mezelf ;D
Ik werk met een Roco Multimaus en ook met z21.

Gr Ed.
« Laatst bewerkt op: 27 December 2020, 18:50:28 door Edde »

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
Re: Digikeijs Dwergsein DR 701 aansluiten op DR 4018
« Reactie #1 Gepost op: 28 December 2020, 18:35:36 »
Hallo Ed,

Ik zie dat er nog niemand gereageerd heeft op je vragen.

Heb je al aan Digikeijs gevraagd welke mogelijkheden er zijn om het DR701 dwergsein aan te sluiten op de DR4018 en hoe je dat met je MultiMaus en (witte?) z21 zou kunnen realiseren? Ik denk dat zij je daar de optimale ondersteuning zouden kunnen geven. Heb je de DR701 via Digikeijs aangeschaft?

Ik wil echter wel een poging wagen. Zou je de volgende vragen willen beantwoorden? Misschien kan ik je dan verder helpen.

Rij je alleen met een MultiMaus aan de z21, niet met software op je PC? Heb je je z21 wel gekoppeld aan een PC en eventueel ervaring met het Roco Z21 Maintenance Programma?

Heb je misschien ook al ervaring met het programmeren van locomotieven via POM? Om de DR4018 via een z21 aan te passen is dit een (minimale) vereiste.

Een NS dwergsein heeft drie seinbeelden: rood, geel en groen, eventueel nog knipperend. Welke seinbeelden zou je willen gebruiken?

Tenslotte: heb je op je DR4018 nog aansluitingen vrij en zo ja welke?

Groeten,
Bert

PS: Ik zie dat je al een poosje actief bent hier op het forum en dat je 10 jaar geleden je baan al digitaal met een MultiMaus bestuurde... Ik kreeg de indruk dat je net begonnen was met digitaal rijden...
« Laatst bewerkt op: 28 December 2020, 20:56:06 door Bert_Apd. Reden: PS toegevoegd »

Edde

• Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2020, 00:45:44 »
Hallo Bert,

Ik rij inderdaad al meer dan 10 jaar digitaal, dat gaat goed zolang het niet te moeilijk wordt...

Ik heb nog niets aan Digikijes gevraagd,

Ik gebruik nu voorlopig alleen de Multimaus, de z21 komt later wel...
Daar heb ik al mee gereden dus die is geïnstalleerd (wat ons zeer veel moeite heeft gekost)
Ik rij niet via de computer want dat is veel te hoog gegrepen voor mij (al zou ik dit baantje wel gedeeltelijk willen automatiseren, maar dat moet ik echt laten doen dan...)
Ik heb weleens POM voorbij zien komen , maar weet niet hoe of wat...
Alleen rood geel en groen is voor mij voldoende.
Ik zie nu dat de eerste 11 aansluitingen nog vrij zijn...

PS: Ik zie dat je al een poosje actief bent hier op het forum en dat je 10 jaar geleden je baan al digitaal met een MultiMaus bestuurde... Ik kreeg de indruk dat je net begonnen was met digitaal rijden...

Ik ben niet net begonnen met digitaal, maar beschouw me al 10 jaar als een beginner. Ik kan treinen laten rijden en wissels schakelen digitaal, dat ik vind heel wat  :o

gr Ed.

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2020, 15:32:58 »
Hallo Ed,

Je antwoorden maken mij e.e.a. duidelijk. Ik begrijp hier uit dat je inderdaad digitaal rijdt en schakelt, maar dat je in het aanpassen van digitale componenten zoals lok-decoders en wissel/sein-decoders via het wijzigen van specifieke CV's nog geen ruime ervaring hebt. Misschien hou je je daar ook liever ver van...  ;)

Toch ontkomen we er niet aan dat er voor het aansluiten van jouw DR701 NS dwergsein aanpassingen aan een DR4018 moeten gebeuren, zelfs als deze "nieuw" uit de doos komt. Ook al is het mogelijk het dwergsein via een aantal CV-aanpassingen op een reeds aanwezige DR4018 aan te sluiten, het lijkt mij beter om voor de aparte functies zoals wissels schakelen (Preset 0) en NS daglichtseinen schakelen (Preset 7) aparte DR4018's te gaan gebruiken. Daarmee voorkom je dat je door "onbekendheid met CV's programmeren" het risico loopt dat nu goed werkende DR4018's plotseling niet meer werken, iets wat al bij velen tot teleurstelling en frustratie leidde. Ook al zijn "onjuist geprogrammeerde" DR4018's eenvoudig weer tot leven te brengen, ook dat zal dan moeten gebeuren via CV-programmering, al of niet via een programmeerspoor. Aangezien jouw MultiMaus "centrale" geen programmeerspoor heeft lijkt me dat ook niet raadzaam.

Wie heeft jou geholpen met het wijzigen van adressen en andere instellingen in jouw locomotieven/treinstellen? Is dat een bevriend "modelspoorder" of is dit in de modelspoorwinkel voor je gedaan? Mogelijk dat diezelfde persoon je ook kan helpen met het in "Preset 7" zetten van de nieuw aan te schaffen DR4018, waarop je dan vier NS seinen kunt aansluiten. Op je baan kun je je dan beperken tot het toekennen van het eerste wisseladres van deze DR4018 via het principe "knopje op de DR4018 drukken en het gewenste wisseladres schakelen", wat eenvoudig via de MultiMaus kan.

Via de DR4018 met instelling Preset 7 worden aan elk "sein" vier aaneengesloten wisseladressen toegekend (bijvoorbeeld 301 t/m 304), die eerste drie worden gebruikt voor het schakelen van de in totaal acht (!) mogelijke seinbeelden, het vierde wisseladres kan worden gebruikt voor het aan- en uitschakelen van de dag/nacht lichtsterkte (nachtdimming). Een DR4018 met instelling Preset 7 "gebruikt" daarom in totaal 16 wisseladressen (4 x 4).

Via de MultiMaus kun je het dwergsein dan voor de vereenvoudigde seinbeelden rood/geel/groen schakelen met in totaal 2 wisseladressen, die samen het juist seinbeeld oproepen. Dit resulteert dan voor het sein met de (voorbeeld)adressen 301 t/m 304 in de volgende schakelcombinaties:

- 301 (krom) + 302 (krom) = rood
  - 301 (recht) + 302 (krom) = groen
  - 301 (krom) + 302 (recht) = geel

De wisseladressen 303 en 304 dienen altijd in de stand (krom) te blijven staan.

Denk je dat dit een werkzame oplossing voor je kan zijn?

Groeten,
Bert

Edde

• Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2020, 21:57:46 »
Hallo Bert,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord,
Ik heb zelf wel de locs adressen gegeven en ook de wissels aangestuurd.

Ik weet niet hoe ik Preset 7 überhaupt doet, kan ik ook niet in de handleiding vinden!
Is waarschijnlijk basiskennis, maar niet voor mij....
Doe je dat op de DR4018, of moet je iets in de centrale invoeren??
Als dat iets is met een paar handelingen is het altijd het proberen waard, toch? :D

Ik vind het geen probleem om een extra DR4018 aan te schaffen, die zal met andere toekomstige projecten prima van pas komen!

Dus je zou 4 normale NS seinen aan een DR 4018 kunnen hangen?

Als ik alleen maar met de Multimaus mijn dwergsein zou kunnen schakelen zou dat al een groot pluspunt zijn, ik gebruik maar 1 sein op mijn modelbaan(tje).

gr Ed.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2020, 09:58:24 »
Hoi Ed,

Ik weet niet hoe ik Preset 7 überhaupt doet, kan ik ook niet in de handleiding vinden! Is waarschijnlijk basiskennis, maar niet voor mij....

Of het basiskennis is of niet. Het aanpassen van de CV's op de DR4018 doe je als een lok programmeren in je multimaus. Dat staat ook in de handleiding.

Doe je dat op de DR4018, of moet je iets in de centrale invoeren??

DR4018 moet ingesteld worden via de Centrale.

Dus je zou 4 normale NS seinen aan een DR 4018 kunnen hangen?

Correct. Zie de handleiding.

Als ik alleen maar met de Multimaus mijn dwergsein zou kunnen schakelen zou dat al een groot pluspunt zijn, ik gebruik maar 1 sein op mijn modelbaan(tje).

Dat is geen probleem. Je kan hem schakelen via de Multimaus. Zoals aangegeven over 2 wisseladressen.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Edde

• Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2020, 10:06:18 »
Hallo Ronald,

Ik heb deze handleiding nog nooit gezien...
Ik ga eens kijken of de tweede optie werkt, maar nu eerst werken!!

Stap 7 is dus op 7 zetten?

Bedankt.

gr Ed.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2020, 10:34:18 »
Hoi Ed,

Als het goed is zit er bij je DR4018 een boekje als handleiding. Deze procedures staan al in de handleiding vanaf versie 1 in. (ik heb hier versies 1.12 en 1.34 aan handleidingen). Ik zie dat de laatste versies van de handleidingen iets anders uit zien. Daarin staat zelfs een hele uitgebreide uitleg met de multimaus zelf in. Je kan deze  downloaden van de digikeijs webzijde: DR4018 Handleidingen.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Edde

• Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2020, 10:58:42 »
Hoi Ronald,

In mijn boekje staat niet wat een preset is en hoe je dat moet doen, of ik heb er overheen gelezen,  er staan zoveel , voor mij vreemde termen in...
Ik ga vanavond eens kijken, bedankt.

Gr Ed.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 30 December 2020, 11:24:41 »
Hoi,
In mijn boekje staat niet wat een preset is en hoe je dat moet doen, of ik heb er overheen gelezen,  er staan zoveel , voor mij vreemde termen in...

Denk dat je er overheen leest. Download de laatste handleiding van de Digikeijs webzijde. kijk op pagina 28. Daat staat exact uitgelegd wat "present" zijn Op pagina 31 staat een tabel met wat CV47 kan doen.

Groet Ronald.

Edde

• Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #10 Gepost op: 30 December 2020, 20:17:56 »
Hoi Ronald,

Ik kijk op pag 28, ik zie daar aansluitschema's met diverse presets.
Het is mij duidelijk hoe ik het sein aan moet sluiten, er staat niet wat een preset is, wat ik moet doen.

Sorry, maar ik weet het gewoon niet.
Ik moet dus preset 7 hebben, dat weet ik, maar dan? Hoe?

gr Ed.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2020, 20:20:41 door Edde »

Edde

• Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #11 Gepost op: 30 December 2020, 21:40:10 »
Hoi,

Ik kom met mn Multimaus bij POM en dan houdt het op.
Het is veel te hoog gegrepen voor mij helaas.
Hopen dat een bekende van mij het wel snap...

In ieder geval bedankt voor de reacties!

gr Ed.

Ronaldk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 31 December 2020, 08:44:35 »
hoi Ed,

De DR4018 wordt in basis ingesteld als een lok. Dus met het instellen van CV-instellingen. Dus als je weet hoe je een adres van een lok kan wijzigen dan zou je ook moeten weten hoe je de CV-waarden van de DR4018 kan wijzigen. Dat is namelijk hetzelfde principe.

Het is mij duidelijk hoe ik het sein aan moet sluiten, er staat niet wat een preset is, wat ik moet doen.

De preset zijn standaard configuraties voor de DR4018. Dus 4 NS-seinen of 4 wissels. Via de plaatjes en tabel verderop in de handleiding kan je zien wat er ingesteld wordt. Normaal moet je daar een serie instellingen voor wijzigen. Als je een waarde in CV47 programmeert dan worden alle instellingen op de DR4018 naar de juiste waarden gezet voor die "preset" of configuratie.

Citaat
De DR4018 kan met behulp van de presets gemakkelijk worden geconfigureerd voor allerlei schakeltaken. Deze standaardinstellingen zijn altijd gemaakt in CV 47.

Ik moet dus preset 7 hebben, dat weet ik, maar dan? Hoe?

Het staat letterlijk met een voorbeeld in de handleiding.

Ik kom met mn Multimaus bij POM en dan houdt het op.

In de handleiding van de Mulitmaus staat hoe je CV-waarden kan programmeren / instellen / wijzigen.

Het is veel te hoog gegrepen voor mij helaas. Hopen dat een bekende van mij het wel snap...

Maak een afspraak bij iemand thuis (in de buurt) die je uitleg kan geven over het gebruik van de multimaus. Het is niet moeilijk. Je moet het alleen even door krijgen.

Groet Ronald.

Edde

• Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #13 Gepost op: 31 December 2020, 12:01:20 »
Hoi Ronald,

Ik was gisteravond al via de plaatjes bezig geweest op mijn Multimaus. eerst naar Pom en dan weer terug naar het locadres????
Toen lukte het niet maar dat lag aan de draadjes.
Nu heb ik de lampen brandend, maar ze branden alleen zolang ik de knop van de Multimaus vasthoud.
Dit is niet goed natuurlijk.

gr Ed.

Edde

• Offline Offline
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #14 Gepost op: 31 December 2020, 13:34:58 »
Ik heb ze werkend gekregen!!

Dit is voor een leek zoals ik niet te doen met alleen de handleiding!!
Ik weet nu pas hoe ik preset 7 doe, stond nergens!!

Bert, Bert en Ronald bedankt voor de hulp.

gr Ed.